عوارض نخوردن صبحانه | صبحانه نخوردن سلامت قلب را به خطر می‌اندازد

اخبار سلامت
0 نظر | مدت زمان خواندن مقاله: 3 دقیقه
درخصوص این مطلب سوال دارید؟
عوارض نخوردن صبحانه | صبحانه نخوردن سلامت قلب را به خطر می‌اندازد

صبحانه نخوردن و افزایش احتمال تصلب شرایین

اخبار سلامت : یک مطالعه جدید منتشر شده در مجله دانشکده قلب و عروق آمریکا نشان داد که صبحانه نخوردن سلامت قلب را به خطر می‌اندازد. چطور صبحانه نخوردن می‌تواند باعث شود که سلامت قلب شما به خطر بیفتد؟ با توجه به مطالعات انجام شده، افزایش احتمال تصلب شرایین از عوارض نخوردن صبحانه است و صبحانه نخوردن با افزایش خطر ابتلا به آترواسکلروز (تصلب شرایین) و در نتیجه به خطر افتادن سلامت قلب مرتبط است.

آترواسکلروز چیست؟

بیماری آترواسکلروز بیماری است که در آن شریان‌های خونی تنگ شده و یا به اصطلاح دیگر تصلب شرایین رخ می‌‌دهد. هنگامي که رسوبات چربي و ساير مواد در سرخرگ‌هاي بدن شما تجمع يابد، موجب تنگي آن‌ها مي‌شود و عبور جريان خون دشوار می‌شود که به این حالت تصلب شرایین گفته می‌شود.

به خطر افتادن سلامت قلب از مهم‌ترین عوارض نخوردن صبحانه

خوردن یک صبحانه سالم با کنترل وزن مناسب و پایین نگه داشتن سطح کلسترول به سلامت قلب بیشتر کمک می‌کند. به همین دلیل است که محققان در این مطالعه نیز دریافتند که به خطر افتادن سلامت قلب از عوارض نخوردن صبحانه است.

دکتر والنتین فاستر (Valentin Fuster) نویسنده و سردبیر مجله دانشکده قلب آمریکا، اظهار داشت : افرادی که عادت به صبحانه نخوردن دارند، ممکن است شیوه زندگی ناسالمی داشته باشند. تصحیح چنین عادت‌های نادرستی می‌تواند خطر بیماری قلبی را در این افراد کاهش دهد و آن‌ها را به عوارض نخوردن صبحانه دچار نکند.

در این مطالعه 4052 داوطلب (مرد و زن) که به بیماری‌های مزمن کلیوی یا بیماری قلبی عروقی مبتلا نبودند، مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. برای ارزیابی نحوه رژیم غذایی این داوطلبان، یک پرسشنامه کامپیوتری به آن‌ها ارائه داده شد تا آن‌ها این پرسشنامه را پر کنند.
الگوی صبحانه خوردن این شرکت کنندگان، در سه گروه قرار گرفته شد:

• افرادی که کمتر از 5% کالری مصرفی روزانه خود را در وعده صبحانه مصرف می‌کنند (در واقع وعده صبحانه تقریباً ترک می‌شود، این افراد عادت به صبحانه نخوردن دارند و در وعده صبحانه خود فقط آب، قهوه، چای یا هر نوع نوشیدنی غیر الکلی دیگر می‌خوردند). 2.9% از شرکت کنندگان در این دسته قرار گرفتند.
• کسانی که 20% از کالری مصرفی روزانه خود را در وعده صبحانه مصرف می‌کنند (این افراد به اندازه کافی صبحانه می‌خوردند). 27.7% از شرکت کنندگان در این دسته قرار گرفتند.
• کسانی که بین 20-5% از کالری مصرفی روزانه خود را در وعده صبحانه مصرف می‌کنند (مصرف کنندگان کم مصرف که صبحانه می‌خورند اما میزان آن کم است). 69.4٪ از شرکت کنندگان در این دسته قرار گرفتند.

به خطر افتادن سلامت قلب از مهم‌ترین عوارض نخوردن صبحانه

عوارض نخوردن صبحانه و افزایش احتمال آترواسکلروز

در میان شرکت کنندگانی که به صبحانه نخوردن عادت داشتند، فراوانی آترواسکلروز یا تصلب شرایین بیشتر از دو گروه دیگر بود. همچنین، فراوانی تصلب شرایین در گروهی که صبحانه کمتری مصرف می‌کردند بیشتر از گروهی بود که به اندازه کافی و خوب صبحانه می‌خوردند. به همین دلیل است که به خطر افتادن سلامت قلب از عوارض نخوردن صبحانه به حساب می‌آید.

عوارض نخوردن صبحانه چیست؟

این مطالعه نشان داد که دور کمر، شاخص توده بدنی، سطح قند خون ناشتا، فشار خون، چربی خون و فشار خون بالا یا چاقی بیشتر از عوارض نخوردن صبحانه است. صبحانه نخوردن منجر به تغییر ریتم شبانه روزی و همچنین عدم تعادل هورمونی در بدن می‌شود به همین دلیل است که تصلب شرایین و به خطر افتادن سلامت قلب نیز از عوارض نخوردن صبحانه هستند.

اکثر کودکان از دوران بچگی عادت به صبحانه نخوردن دارند و به همین دلیل امروزه چاقی کودکان مشکل رایجی است که بیشتر والدین با این مشکل مواجه هستند. چرا که چاقی کودکان از عوارض نخوردن صبحانه است.


اخبار پیشنهادی دکتر سوشا :

مرجع تخصصی پزشکی و سلامت دکتر سوشا

شما هم می توانید در مورد این پرسش خود را با ما به اشتراک بگذارید

برای ثبت پرسش خود لازم است ابتدا وارد حساب کاربری خود شده یا روی دکمه " افزودن پرسش جدید " کلیک کنید. همچنین پرسش شما بعد از ثبت، توسط مدیریت سایت بررسی و بعد از تاییدیه مدیریت سایت، پرسش شما نمایش داده می شود.
هیچ پرسشی در رابطه با این مطرح نشده است. چنانچه پرسشی دارید، آن را با کاربران و پزشکان سایت مطرح نمایید.
اخبار پیشنهادی
ویدئوها
ویدئوهای بیشتر