تاثیر تغذیه بر سلامت دستگاه گوارش

مجله پزشکی و سلامت
0 نظر | مدت زمان خواندن مقاله: 3 دقیقه
درخصوص این مطلب سوال دارید؟
تاثیر تغذیه بر سلامت دستگاه گوارش

نقش تغذیه بر سلامت دستگاه گوارش

مجله پزشکی و سلامت : نوع مواد غذایی که ما می‌خوریم بر سلامت دستگاه گوارش تأثیر بسیار مستقیمی دارد. به طوری که غذاهای طبیعی به نسبت غذاهای فرآیند شده بر سلامت دستگاه گوارش تأثیر بهتری دارند.

نقش تغذیه بر سلامت دستگاه گوارش

مواد غذایی خوب برای دستگاه گوارش

میوه‌ها و سبزی‌های تازه

میوه‌ها و سبزی‌های تازه به دلیل این که دارای حجم بالایی از مواد فیبری هستند می‌توانند در تنظیم حرکات دستگاه گوارش مؤثر باشند. در صورتی که روزانه حدود 100 تا 150 گرم میوه و 120 تا 160 گرم سبزی استفاده شود، می‌توان مطمئن بود که فیبر مورد نیاز برای سلامت دستگاه گوارش و بخصوص سلامت روده‌ها تأمین شده است.

غلات سبوس‌دار

انواع غلات کامل به دلیل این که حاوی فیبر خوراکی بالایی می‌باشند در سلامت دستگاه گوارش بسیار مؤثر می‌باشند. به همین دلیل توصیه می‌شود که از غلات صبحانه‌ای کامل، سبوس غلات، برنج قهوه‌ای و انواع حبوبات در رژیم غذایی استفاده شود.
البته ممکن است مصرف زیاد مواد غذایی فیبردار در روزهای اول باعث احساس سنگینی شود اما به تدریج دستگاه گوارش می‌تواند خود را با این مشکل انطباق دهد.

غلات سبوس‌دار

ماست

برای افرادی که دارای هر نوع مشکل معده و روده هستند، مصرف ماست می‌تواند کمک کننده باشد. مصرف ماست‌های پروبیوتیک برای سلامتی مؤثرتر می‌باشند؛ چون که می‌توانند میزان باکتری‌های مفید در داخل دستگاه گوارش را تنظیم نمایند و از این راه مانع از بروز نفخ، سنگینی یا تولید گاز در معده و روده شوند. به همین دلیل توصیه می‌شود که روزانه حداقل معادل 500 گرم یا 2 لیوان ماست پروبیوتیک استفاده شود.

آب

در مورد افرادی که دستگاه گوارش تنبلی دارند و به راحتی با مصرف هر نوع ماده غذایی پر فیبر دچار نفخ می‌شوند و یا این که دچار یبوست‌های نامتعارف می‌شوند، می‌توان به این نتیجه رسید که آنها آب کافی در طی روز نمی‌نوشند. به همین دلیل برای سلامت دستگاه گوارش نوشیدن حداقل 3-2 لیتر آب در طی روز ضروری می‌باشد.

مواد غذایی بد برای دستگاه گوارش

مواد غذایی فراوری شده

هر نوع ماده غذایی فراوری‌شده مانند نان‌های سفید، ماکارونی سفید، شیرینی‌ها و بیسکویت‌هایی که با آرد سفید تهیه شده باشند، می‌توانند در طولانی مدت باعث بروز مشکلات گوارشی از جمله حرکت کند روده‌ها شوند. بنابراین توصیه اکید می‌شود که از مواد غذایی طبیعی و نان‌های کامل یا بیسکویت‌های سبوس‌دار استفاده شود.

غذاهای سرخ شده و چرب قاتل سلامتی

از آنجایی که هضم و جذب چربی نیاز به زمان بیشتری دارد، در نتیجه مصرف زیاد مواد چرب در رژیم غذایی می‌توانند باعث بروز فشار بر دستگاه گوارش شوند و در تخلیه منظم معده و حرکت منظم روده‌ها اختلال ایجاد نمایند. به همین دلیل توصیه می‌شود که مصرف مواد غذایی چرب و سرخ کرده تا جایی که امکان دارد محدود شود و سعی گردد این مواد غذایی همراه با سبزیجات استفاده شوند.

غذاهای سرخ شده و چرب قاتل سلامتی

انواع خامه‌ها و شیرنی‌های خامه ای

مصرف زیاد مواد حاوی خامه می‌توانند سرعت حرکت دستگاه گوارش را کند نمایند. ایده آل آن است که مواد خامه دار به تنهایی استفاده نشوند و حتماً همراه با یک ماده طبیعی مانند میوه و سبزی استفاده شوند و هرگز فراموش نشود که نباید در مصرف این مواد غذایی افراط کرد.

نوشابه‌های گازدار با سلامتی

کلیه نوشیدنی‌های گازدار به دلیل این که حاوی گاز و قند بالایی هستند با تولید گاز در معده و کند کردن حرکات گوارشی می‌توانند باعث اختلال جذب مواد مغذی و به خطر انداختن سلامت بدن شوند. به همین دلیل توصیه می‌شود که به جای مصرف نوشیدنی‌های شیرین و گازدار از آب در طی روز استفاده شود.

جمع بندی پایانی برای سلامت دستگاه گوارش

همان‌طور که ملاحظه شد برای حفظ سلامت دستگاه گوارش مصرف مواد غذایی غنی از فیبر مانند انواع میوه‌ها و سبزی‌ها و غلات سبوس دار ضروری است و باید از مصرف مواد غذایی چرب، خامه‌ای، سرخ شده پرهیز گردد و به جای نوشیدن نوشابه‌های گازدار، روزانه حدود 2 تا 3 لیتر آب نوشیده شود.

© وب سایت پزشکی و سلامت دکتر سوشا

منبع : (bodyandsoul)

شما هم می توانید در مورد این مقاله پرسش خود را با ما به اشتراک بگذارید

برای ثبت پرسش خود لازم است ابتدا وارد حساب کاربری خود شده یا روی دکمه " افزودن پرسش جدید " کلیک کنید. همچنین پرسش شما بعد از ثبت، توسط مدیریت سایت بررسی و بعد از تاییدیه مدیریت سایت، پرسش شما نمایش داده می شود.
هیچ پرسشی در رابطه با این مقاله مطرح نشده است. چنانچه پرسشی دارید، آن را با کاربران و پزشکان سایت مطرح نمایید.
مقالات پیشنهادی
ویدئوها
ویدئوهای بیشتر