عوامل استرس‌ زایی که آنها را نادیده گرفته‌اید

مجله پزشکی و سلامت
0 نظر | مدت زمان خواندن مقاله: 2 دقیقه
درخصوص این مطلب سوال دارید؟
عوامل استرس‌ زایی که آنها را نادیده گرفته‌اید

چند عامل استرس‌ زای مهم در زندگی

مجله پزشکی و سلامت : عوامل استرس زا ممکن است به هر شکل و طریقی ظاهر شوند. گاهی ممکن است فشار و استرس وارد شده را احساس نکنید. این روزها با تغییر نوع زندگی و تبدیل شدن به انسان‌های چندکاره، تعداد افرادی که دچار بیماری‌های روانی می‌شوند رو به افزایش است. طبق آماری که در روزنامه گاردین به چاپ رسیده است تعداد افرادی که به مشاوران روانشناسی مراجعه می‌کنند حدود 200 درصد نسبت به سال‌های اخیر افزایش داشته است. در صورتی که از افرادی هستید که می‌خواهید زندگی آرام‌تر و بدون استرس را تجربه کنید این سه نکته را در نظر داشته باشید.

تعصب ورزشی

در حالی که ورزش تأثیر مثبتی در زندگی دارد اما در تماشاگر و هوادار متعصب می‌تواند نتایج روحی نامطلوبی به بار آورد. تعصب داشتن زیاد سبب برانگیختن نامتعارف احساسات می‌شود. این نوسان احساسات در دراز مدت عوارضی نظیر افزایش فشار خون و اضطراب را به همراه خواهد داشت. استرس، خوب و بد ندارد هر عاملی که باعث شود هیجانات به حد زیادی بالا برود و از بازه نرمال آن خارج شود زیان بار خواهد بود. برای مثال هنگامی که تیم شما در حال باختن است و شما دچار اضطراب می‌شوید و یا زمانی که تیم مورد علاقه شما در یک مسابقه حساس در دقیقه 90 موفق به شکست تیم مقابل می‌شود و شما به شدت هیجان زده و خوشحال می‌شوید، با تکرار مکرر این نوع هیجانات، تعادل عصبی رو به زوال خواهد گذاشت و پس از مدتی تبدیل به یک انسان عصبی خواهید شد که با هر اتفاق کوچکی از کوره در می‌روید.

برخی از غذاها

• آیا تاکنون می‌دانستید که قهوه و نسکافه سطح کورتیزول خون را بالا می‌برند؟
• آیا می‌دانستید که کورتیزول هورمونی است که در واکنش جنگ و گریز بدن نقش دارد؟

کورتیزول سریعاً بر تعادل هیجانات یک شخص اثر گذار است و می‌تواند فرد را از حالت آرامش به حالت‌های نامتعارف سوق دهد. نوشیدن چای زیاد آدم را بد خلق می‌کند بنابراین در خوردن این نوشیدنی‌ها بیشتر دقت کنید. نوشیدن مایعات داغ نظیر چای داغ نیز بر کاهش آرامش تأثیر دارد.

دوری از محل کار

دوری از محل کار باعث می‌شود که زودتر از خواب بیدار شوید و شاید این باعث کمبود خواب در شما شود. ترافیک بین راه، دیر رسیدن مترو و خط واحد و استرس دیر رسیدن هر روز تکرار می‌شود. گزارش جدیدی که اخیراً در مجله فوربس چاپ شده است نشان می‌دهد که افرادی که محل سکونتشان از محل کار فاصله بیشتری دارد استرس و اضطراب بیشتری نسبت به سایرین متحمل می‌شوند. این احساس مداوم و پیوسته اضطراب و تشویش به مرور بر ذهن و جسم اثر خواهد گذاشت. این روند حتی بر موفقیت شغلی شما نیز تأثیر می‌گذارد چرا که شما قبل از رسیدن به محل کار از نظر جسمی و روحی دچار اصطکاک و فرسودگی شده‌اید. در صورتی که یافتن خانه نزدیک محل کارتان میسر نیست بهتر است این سفر روزانه به محل کارتان را به تجربه خوشایندتری تبدیل کنید. برای مثال می‌توانید در بین راه موسیقی کلاسیک گوش دهید، و یا از تکنیک‌های مراقبه و افزایش تمرکز در طول مسیر بهره بگیرید.


مقالات پیشنهادی دکتر سوشا :

مرجع تخصصی پزشکی و سلامت دکتر سوشا

شما هم می توانید در مورد این مقاله پرسش خود را با ما به اشتراک بگذارید

برای ثبت پرسش خود لازم است ابتدا وارد حساب کاربری خود شده یا روی دکمه " افزودن پرسش جدید " کلیک کنید. همچنین پرسش شما بعد از ثبت، توسط مدیریت سایت بررسی و بعد از تاییدیه مدیریت سایت، پرسش شما نمایش داده می شود.
هیچ پرسشی در رابطه با این مقاله مطرح نشده است. چنانچه پرسشی دارید، آن را با کاربران و پزشکان سایت مطرح نمایید.
مقالات پیشنهادی
ویدئوها
ویدئوهای بیشتر