مصرف مولتی ویتامین در بارداری؛ [5 ویتامین ضروری]

مجله پزشکی و سلامت
0 نظر | مدت زمان خواندن مقاله: 10 دقیقه
درخصوص این مطلب سوال دارید؟
مصرف مولتی ویتامین در بارداری؛ [5 ویتامین ضروری]

چکیده مطلب

تغذیه مناسب و دریافت ویتامین‌ های ضروری ، در دوران بارداری برای رشد سالم کودک شما بسیار مهم است. برای تأمین نیازهای کودک و همچنین خود شما باید مواد مغذی کافی و ویتامین‌های دوران بارداری را مصرف کنید. در این مطلب این ویتامین‌های دوران بارداری را به شما معرفی می‌کنیم.

ویتامین‌ها و مکمل‌های مورد نیاز بدن

بدن شما برای داشتن سلامتی به مواد مغذی مختلفی مانند ویتامین‌ها، مواد معدنی، پروتئین، کربوهیدرات‌ها، چربی‌ها و فیبر نیاز دارد. ویتامین‌ها ترکیبات ارگانیکی هستند که به مقادیر اندکی که بدن شما قادر به ساخت آن نیست، مورد نیاز بدن هستند. به غیر از ویتامین D ، که بیشتر از نور خورشید ساخته می‌شود، بیشتر ویتامین های مورد نیاز بدن شما از مواد غذایی به دست می‌آیند.
مکمل‌ها (مانند مولتی ویتامین‌ها، کپسول‌های روغن ماهی و مکمل‌های گیاهی) و ویتامین‌ها داروهای مکملی هستند که حاوی مواد مغذی هستند که کمبود رژیم غذایی شما را پر کنند.

ویتامین دوران بارداری چیست؟

ویتامین‌های دوران بارداری مولتی ویتامین‌هایی هستند که فقط برای زنان باردار ساخته شده‌اند. در مقایسه با یک مولتی ویتامین معمولی، آن‌ها بعضی از مواد مغذی مورد نیاز شما و جنینتان را در دوران بارداری دارند. پزشک شما ممکن است در اولین معاینه مراقبت‌های دوران بارداری ، ویتامین‌های خاصی را برای شما تجویز کند یا می‌توانید ویتامین‌های دوران بارداری را بدون نسخه آن‌ها را خریداری کنید. شما باید در دوران بارداری ، هر روز ویتامین‌های ضروری این دوران را مصرف کنید. اگر قصد بارداری دارید، می‌توانید مصرف ویتامین های دوران بارداری را از قبل از بارداری شروع کنید.
بدن شما از ویتامین‌ها، مواد معدنی و سایر مواد مغذی مواد غذایی استفاده می‌کند تا به سلامتی و قوی ماندن خود کمک کند. در دوران بارداری ، کودک در حال رشد شما تمام مواد مغذی مورد نیازش را از شما دریافت می‌کند. بنابراین ممکن است در دوران بارداری بیشتر از آنچه که قبلاً نیاز داشته‌اید به دریافت ویتامین‌ها و مواد مغذی نیاز داشته باشید. اگر چند قلو باردار هستید، ممکن است به مواد مغذی بیشتری احتیاج داشته باشید. ویتامین های دوران بارداری شما حاوی مقدار مناسب مواد مغذی مورد نیاز در دوران بارداری است.

آیا مصرف مکمل در دوران بارداری ضروری است؟

مکمل محصولی است که حاوی بعضی مواد مغذی است که به مقدار کافی در غذاهایی که می‌خورید، وجود ندارد. اگر گیاهخوار هستید یا آلرژی غذایی دارید و یا نمی‌توانید غذاهای خاصی بخورید، پزشک شما ممکن است از شما بخواهد در دوران بارداری ، مکمل خاصی مصرف کنید؛ به عنوان مثال، پزشک ممکن است به شما مصرف مکملی مانند ویتامین D، آهن یا کلسیم را در دوران بارداری توصیه کند.
توصیه می‌شود همه زنان باردار مکمل‌های اسید فولیک و ید مصرف کنند. با این حال، بهتر است به جای مکمل‌ها، مواد مغذی مورد نیاز خود را با رعایت یک رژیم غذایی سالم، دریافت کنید. در بیشتر موارد، خوردن انواع غذاهای مغذی، هم نیاز شما و هم غذای کودک شما را برآورده می‌کند.
اگر کمبود شناخته شده‌ای دارید، پزشک ممکن است به شما توصیه کند که مکمل مصرف کنید. مثلا:

• اگر گیاهخوار هستید و ویتامین B12 کافی دریافت نمی‌کنید.
• اگر غذاهای لبنی کافی مصرف نمی‌کنید و کلسیم زیادی دریافت نمی‌کنید، که برای سلامتی استخوان بسیار حیاتی است.
• اگر کمبود آهن دارید.
• اگر کمبود ویتامین D دارید (تماس کمی با نور آفتاب دارد).
• اگر در دوران بارداری داروی فنی توئین و فنوباربیتال مصرف می‌کنید، (پزشک ممکن است در اواخر بارداری برایتان ویتامین K تجویز کند).

اگر مطمئن نیستید که به مکمل احتیاج دارید ، با پزشک خود مشورت کنید.

مصرف مولتی ویتامین در بارداری : آیا مصرف مکمل در دوران بارداری ضروری است؟

مولتی ویتامین ها در دوران بارداری

مولتی ویتامین ترکیبی از ویتامین‌ها و مواد معدنی مختلف است که معمولاً به صورت قرص مصرف می‌شود. برخی مولتی ویتامین‌ها مخصوصاً برای زنان باردار طراحی شده‌اند، اما آن‌ها جایگزینی برای یک رژیم غذایی مغذی نیستند. حتی اگر شما مولتی ویتامین مصرف می‌کنید، رعایت یک رژیم غذایی سالم و مغذی در دوران بارداری بسیار مهم است.
اگر باردار هستید‌، از مصرف مولتی ویتامین‌هایی که مخصوص بارداری نیستند، خودداری کنید.

مراقب مصرف ویتامین‌های خاصی باشید

بدن شما فقط به مقدار کمی از هر ماده مغذی نیاز دارد و مقادیر بالاتر لزوماً بهتر نیست. در حقیقت، مصرف بیش از حد مورد نیاز بعضی اوقات می‌تواند باعث آسیب شود. به عنوان مثال، مصرف مقادیر زیاد ویتامین A ، ویتامین B6 ، ویتامین C ، ویتامین D یا ویتامین E می‌تواند خطرناک باشد، بهتر است که این ویتامین‌ها را به عنوان مکمل‌های بارداری مصرف نکنید. همچنین بهتر است از غذاهایی که حاوی ویتامین A بسیار زیاد هستند، مانند جگر خودداری کنید.
درست همانطور که قبل از مصرف هرگونه دارویی در حین بارداری، باید با پزشک خود مشورت کنید، بهتر است قبل از مصرف مکمل‌ها با پزشک خود صحبت کنید.

ویتامین‌ها و مواد مغذی مهم در دوران بارداری

همه مواد مغذی مهم هستند ، اما این مواد مغذی که نام برده می‌شوند، نقش اساسی در رشد و تکامل کودک شما در دوران بارداری دارند:

اسید فولیک : به جلوگیری از نقص لوله عصبی مانند بیماری اسپینا بیفیدا کمک می‌کند.
آهن : به جلوگیری از کم خونی در مادر و همچنین کمبود وزن هنگام تولد در کودک کمک می‌کند.
کلسیم : برای سلامتی استخوان بسیار حیاتی است.
ویتامین D : به بدن کمک می‌کند که کلسیم و فسفر را جذب کند، منجر به تقویت استخوان و دندان می‌شود. در واقع به رشد اسکلت استخوانی بدن کودک کمک می‌کند.
DHA یا امگا 3 : به رشد مغز و چشم کودک کمک می‌کند.
ید : برای رشد و توسعه مغز و سیستم عصبی مورد نیاز است.
ویتامین B12 : به رشد و توسعه سیستم عصبی کودک کمک می‌کند.
ویتامین C : به بدن در جذب بیشتر آهن کمک می‌کند. ویتامین C سیستم ایمنی را تقویت کرده و دوره بیماری‌های عفونی را کاهش می‌دهد.

مصرف مولتی ویتامین در بارداری : ویتامین‌ها و مواد مغذی مهم در دوران بارداری

 

اسید فولیک چیست؟

اسید فولیک ویتامین B است که هر سلول بدن شما برای رشد و نمو سالم به آن نیاز دارد. مصرف اسید فولیک قبل و در اوایل بارداری می‌تواند به جلوگیری از نقص هنگام تولد مغز و ستون فقرات نوزاد یا به اصطلاح نقص لوله عصبی کمک کند (به آن NTD نیز گفته می‌شود). برخی مطالعات نشان می‌دهد که مصرف اسید فولیک ممکن است به جلوگیری از نقص قلب و شکاف لب و کام (نقص هنگام تولد دهان کودک) کمک کند.
برای جلوگیری از NTDS ، حداقل 1 ماه قبل از بارداری تا 12 هفته اول بارداری ، هر روز یک مکمل ویتامینی حاوی با 400 میکروگرم اسید فولیک مصرف کنید(حتی اگر قصد باردار شدن ندارید). سپس در هفته‌های بعدی و در دوران بارداری باید روزانه مکمل ویتامینی حاوی 600 میکروگرم اسید فولیک مصرف کنید تا به رشد و نمو کودک خود کمک کنید.
اگر نوزاد شما در معرض خطر شدید نقص لوله عصبی است، روزانه 4000 میکروگرم اسید فولیک مصرف کنید تا از ابتلا به NTD جلوگیری کنید. مصرف 4000 میکروگرم اسید فولیک را باید 3 ماه قبل از بارداری آغاز کنید و تا هفته 12 بارداری ادامه دهید.
در این مواقع جنین شما در معرض خطر شدید نقص لوله عصبی قرار دارد:

  • سابقه NTD در بارداری‌های قبلی شما وجود داشته باشد.
  • شما یا شریک زندگی تان NTD دارید.
  • شریک زندگی شما فرزند مبتلا به نقص لوله عصبی دارد.

از پزشک خود بپرسید که چگونه با خیال راحت این اسید فولیک را دریافت کند. مصرف چند مولتی ویتامین یا ویتامین‌های دوران بارداری بی خطر نیست زیرا ممکن است ویتامین یا ماده مغذی را بیش از حد دریافت کنید که ممکن است برای سلامتی شما مضر باشد. پزشک شما می‌تواند به شما در تشخیص بهترین و ایمن‌ترین راه برای دریافت مقدار مناسب اسید فولیک کمک کند.
همچنین می‌توانید اسید فولیک را از مواد غذایی دریافت کنید، برخی غذاها اسید فولیک به آن‌ها اضافه شده است و روی بسته بندی آن‌ها برچسب “غنی شده” زده شده است. در این صورت برچسب روی بسته بندی را بخوانید تا از محتویات آن مطلع شوید و متوجه شوید در هر وعده غذایی چه مقدار اسید فولیک دریافت می‌کنید.

مواد غذایی که با اسید فولیک غنی شده‌اند عبارتند از:

  • نان
  • غلات صبحانه
  • آرد ذرت
  • آرد
  • ماکارونی
  • سبزیجات برگ سبز مانند اسفناج و کلم بروکلی
  • عدس و لوبیا
  • آب پرتقال

مصرف مولتی ویتامین در بارداری : اسید فولیک چیست؟

آهن چیست؟

آهن ماده معدنی است که برای ساخت هموگلوبین در بدن استفاده می‌شود؛ هموگلوبین پروتئینی است که به انتقال اکسیژن از ریه به سایر قسمت‌های بدن کمک می‌کند. شما در دوران بارداری نسبت به قبل از بارداری به دو برابر آهن نیاز دارید. هنگامی که باردار هستید، بدن شما به این آهن نیاز دارد تا خون بیشتری بدست آورد تا بتواند اکسیژن را به کودک شما منتقل کند. کودک شما برای تهیه خون خود به آهن احتیاج دارد.
در دوران بارداری هر روز به 27 میلی‌گرم آهن نیاز دارید. بیشتر ویتامین‌های دوران بارداری ، این میزان آهن را دارند. همچنین می‌توانید آهن را از مواد غذایی دریافت کنید. منابع خوب آهن عبارتند از:

  • گوشت بدون چربی، مرغ و غذاهای دریایی
  • غلات، نان و ماکارونی که آهن به آن افزوده شده است (برچسب بسته را بررسی کنید)
  • سبزیجات برگ سبز
  • لوبیا ، آجیل ، کشمش و میوه خشک

دو نوع آهن وجود دارد: آهن همی را از آهن گوشت، مرغ و ماهی دریافت می‌کنید. آهن غیرهمی را از غذاهای گیاهی مانند لوبیا، میوه، سبزیجات و آجیل یا غذاهای تهیه شده از گیاهان مانند غلات دریافت می‌کنید. بدن شما هنگام خوردن میوه و سبزیجات به همراه گوشت، مرغ و ماهی یا غذای حاوی ویتامین C ، آهن غیرهمی زیادی را جذب می‌کند. به همین دلیل توصیه می‌شود که برای جذب آهن بیشتر، مواد غذایی حاوی آهن را همراه با مواد غذایی حاوی ویتامین C مصرف کنید.

اگر در دوران بارداری آهن کافی دریافت نکنید، احتمال دارد که:

  • عفونت کنید.
  • کم خونی داشته باشید این بدان معنی است که آهن خیلی کمی در خون دارید.
  • احساس خستگی زیادی داشته باشید.
  • نوزاد شما نارس باشد، این بدان معنی است که کودک شما خیلی زود قبل از 37 هفته بارداری متولد می‌شود.
  • یک نوزاد کم وزن به دنیا می‌آورید، این بدان معنی است که کودک شما با وزن کمتر از 2 و نیم بدنیا می‌آید.

 

کلسیم چیست؟

کلسیم ماده معدنی است که به سلامت استخوان، دندان، قلب، عضلات و اعصاب کودک کمک می‌کند. در دوران بارداری روزانه به 1000 میلی‌گرم کلسیم نیاز دارید. با مصرف ویتامین‌های دوران بارداری و خوردن غذایی که کلسیم دارد، می‌توانید این مقدار را دریافت کنید. منابع خوب کلسیم عبارتند از:

  • شیر، پنیر و ماست
  • کلم بروکلی و کلم
  • آب پرتقال غنی شده با کلسیم (برچسب بسته را بررسی کنید)

اگر در دوران بارداری کلسیم کافی دریافت نکنید، بدن آن را از استخوانه‌ای شما گرفته و به کودک شما می‌دهد. در نتیجه باعث می‌شود که در دوران پیری به بیماری پوکی استخوان مبتلا شوید؛ در این بیماری استخوان‌های شما ضعیف شده و به راحتی می‌شکنند.

مصرف مولتی ویتامین در بارداری : کلسیم چیست؟

ویتامین D چیست؟

ویتامین D به بدن شما کمک می‌کند کلسیم را جذب کند. همچنین به عملکرد مناسب اعصاب، عضلات و سیستم ایمنی بدن شما کمک می‌کند. کودک شما برای رشد استخوان‌ها و دندان‌های خود نیز به ویتامین D احتیاج دارد.
در دوران بارداری ، شما روزانه به IU 600 (واحد بین المللی) ویتامین D نیاز دارید. می‌توانید این مقدار را از طریق غذا یا ویتامین‌های دوران بارداری خود دریافت کنید. منابع خوب ویتامین D شامل موارد زیر است:

  • ماهی قزل آلا
  • شیر و غلات غنی شده با ویتامین D (برچسب بسته را بررسی کنید)

بدن شما در هنگام تماس با نور خورشید ویتامین D تولید می‌کند، اما تماس بیش از حد پوست با نور خورشید می‌تواند منجر به پیری پوست و سرطان شود. بنابراین ایده خوبی است که ویتامین D را از مواد غذایی یا ویتامین بارداری خود دریافت کنید.

DHA چیست؟

DHA مخفف docosahexaenoic acid (دوکوزاهگزانوئیک اسید) است. این نوعی چربی (به نام اسید چرب امگا 3) است که به رشد و نمو کمک می‌کند. در دوران بارداری، شما به روزانه 200 میلی گرم DHA نیاز دارید تا به رشد مغز و چشم کودک کمک کند. همه ویتامین‌های دوران بارداری حاوی DHA نیستند، بنابراین اگر نیاز به مصرف مکمل DHA دارید، امگا 3 یا روغن ماهی (fish oil) را از داروخانه خریداری کنید. همچنین می‌توانید مواد غذایی حاوی امگا 3 بخورید. منابع خوب DHA عبارتند از:

  • ماهی‌هایی که جیوه کم دارند مانند شاه ماهی، ماهی سالمون، ماهی قزل آلا (در دوران بارداری، هر هفته 8 تا 12 اونس از این نوع ماهی‌ها میل کنید)
  • آب پرتقال، شیر و تخم مرغ‌هایی که DHA به آن‌ها اضافه شده است(برچسب بسته را بررسی کنید)

پیشنهاد می‌کنیم مطلبخوراکی های مفید در بارداری برای زیبایی جنین ” را از سایت پزشکی و سلامت دکتر سوشا بخوانید.

مصرف مولتی ویتامین در بارداری : DHA چیست؟

ید چیست؟

ید ماده معدنی است که بدن شما برای ساختن هورمون‌های تیروئید به آن نیاز دارد. تیروئید غده‌ای در گردن شما است که هورمون‌هایی را تولید می‌کند که به بدن کمک می‌کند تا از مواد غذایی استفاده کرده و انرژی‌شان را ذخیره کند. برای کمک به رشد مغز و سیستم عصبی کودک ، شما در دوران بارداری به ید احتیاج دارید. ید به سیستم عصبی (مغز ، نخاع و اعصاب) کودک کمک می‌کند تا حرکت کند ، فکر کند و احساس کند.
در دوران بارداری ، روزانه به 220 میکروگرم ید نیاز دارید. همه ویتامین‌های دوران بارداری حاوی ید نیستند، حتما به صورت جداگانه از مکمل ید استفاده کنید. گاهی پزشک مکملی به نام یدوفولیک برای شما تجویز می‌کند تا هر دو نیاز شما به ید و اسید فولیک برطرف شود.
همچنین می‌توانید در دوران بارداری مواد غذایی حاوی ید بخورید. منابع خوب ید شامل:

  • ماهی
  • شیر، پنیر و ماست
  • غلات غنی شده با ید (برچسب بسته را بررسی کنید)
  • نمک ید دار (برچسب بسته را بررسی کنید)

 

سایر مکمل‌های دوران بارداری

به غیر از اسید فولیک ، ید و سایر مکمل‌های تجویز شده توسط پزشک، شواهد محدودی برای حمایت از مصرف مکمل‌های دیگر در دوران بارداری وجود دارد.
تحقیقات جدید نشان داده است که مصرف مکمل امگا 3 در دوران بارداری ممکن است به کاهش خطر زایمان زودرس کمک کند و پروبیوتیک‌ها ممکن است به کنترل قند خون در بارداری کمک کنند. اما مشخص نیست که آیا مزایای استفاده از این مکمل‌ها از ضررهای احتمالی بیشتر است؟ تا زمانی که شواهد بهتری در دسترس نباشد، بهتر است از مصرف این مکمل‌ها (خصوصاً در سه ماهه اول بارداری) اجتناب کنید.

مصرف مولتی ویتامین در بارداری : سایر مکمل‌های دوران بارداری

نتیجه گیری:

اگر باردار هستید ، یا قصد بارداری دارید، باید در مصرف ویتامین یا هر نوع مکملی محتاط باشید. برخی از آن‌ها می‌توانند صدمات بیشتری نسبت به خوبی داشته باشند، بنابراین همیشه بهتر است قبل از مصرف مکمل‌ها با پزشک خود مشورت کنید.


مقالات پیشنهادی دکتر سوشا :


منبع مقاله :

تهیه و گردآوری : سایت سلامت دکتر سوشا

شما هم می توانید در مورد این مقاله پرسش خود را با ما به اشتراک بگذارید

برای ثبت پرسش خود لازم است ابتدا وارد حساب کاربری خود شده یا روی دکمه " افزودن پرسش جدید " کلیک کنید. همچنین پرسش شما بعد از ثبت، توسط مدیریت سایت بررسی و بعد از تاییدیه مدیریت سایت، پرسش شما نمایش داده می شود.
هیچ پرسشی در رابطه با این مقاله مطرح نشده است. چنانچه پرسشی دارید، آن را با کاربران و پزشکان سایت مطرح نمایید.
مقالات پیشنهادی
ویدئوها
ویدئوهای بیشتر