هفته سوم بارداری؛ [هفته افزایش گرفتگی و ترشحات واژن]

مجله پزشکی و سلامت
0 نظر | مدت زمان خواندن مقاله: 5 دقیقه
درخصوص این مطلب سوال دارید؟
هفته سوم بارداری؛ [هفته افزایش گرفتگی و ترشحات واژن]

هفته سوم بارداری

مجله سلامتشما در حال حاضر وارد هفته سوم بارداری شده‌اید، در این زمان تخمک گذاری و لقاح تخمک در هفته‌های قبلی بارداری اتفاق افتاده است. پایان هفته دوم بارداری و در آغاز هفته سوم اصلی‌ترین دوره باروری زن است، البته در برخی از افراد دوران بارداری به طور طبیعی رخ نمی‌دهد و ممکن است زن در این زمان بارور نشود.

در واقع هفته سوم بارداری شروع بارداری واقعی است، زیرا بارداری واقعی حدود 38 هفته است و در هفته اول و دوم بارداری هنوز باروری اتفاق نیفتاده است و مراحل قبل باروری یعنی لقاح اسپرم با تخمک در حال انجام است. در این هفته از بارداری برخی از زنان با وجود علائم اولیه‌ای که دارند، باز هم مطمئن نیستند که باردار شده‌اند و در هفته سوم بارداری باید به متخصص زنان و یا ماما مراجعه کنند تا با انجام تست‌های تشخیصی، از بارداری خود مطمئن شده و پزشک اقدامات لازم برای دوران بارداری را به آن‌ها توصیه کند.

زمانی که در هفته سوم بارداری و یا حتی دیرتر به پزشک متخصص زنان مراجعه می‌کنید حتماً سؤال‌های مهم و حیاتی خود را راجع به دوران بارداری از او بپرسید:

• تغییرات لازم در شیوه زندگی و رژیم غذایی در دوران بارداری
• ویتامین‌های مورد نیاز
• چه داروهایی قابل مصرف و چه داروهایی در دوران بارداری ممنوع هستند

زن باردار در هفته سوم بارداری

اگرچه کودک در هفته سوم بارداری در حال رشد است اما بسیاری از زنان در این زمان از بارداری به خاطر تغییرات هورمونی دچار تهوع و استفراغ هستند و به همین دلیل وزن از دست می‌دهند. گرفتگی و ترشحات واژن نیز در هفته سوم بارداری بسیار رایج هستند.

بنابراین اگر چه تا هفته سوم بارداری تغییرات خارجی بسیاری در زن باردار رخ نداده است، اما تغییرات داخلی (تخمک گذاری، لقاح، دوره نمو و مرحله لانه گزینی) که در دوران بارداری و به خصوص در مراحل اولیه در حال رخ دادن است، اهمیت بیشتری دارد. زمانی که در هفته سوم بارداری به متخصص زنان مراجعه می‌کنید پزشک به شما می‌گوید که نیازی به ترک فعالیت‌های عادی زندگی‌تان ندارید اما باید از این پس مواد مغذی بیشتری مصرف کنید.

در هفته سوم بارداری ، رحم زن با شور و شوق زیادی آماده برای نوزاد است. پس از روند اووژنز، تخمک بالغ در نهایت خودش را از تخمدان دور می‌کند. البته از آنجایی که تخمک قادر به حرکت نیست، با استفاده از فیمبریه (بافت پوشاننده پایان لوله‌های فالوپ) لوله‌های فالوپ، از تخمدان به سمت رحم حرکت می‌کند.

از سوی دیگر، در هفته سوم بارداری رحم برای تغذیه و محافظت تخم بارور آماده شده است. آندومتر رحم (معمولاً به عنوان دیواره رحم شناخته شده است) نیز در هفته سوم بارداری ضخیم شده تا آماده جایگزینی تخم بارور شده شود. تمام این فرایند با افزایش هورمون FSH (هورمون تحریک کننده فولیکول) و LH (هورمون جسم زرد) که از غده هیپوفیز آزاد می‌شوند، همراه است. چیزی که در این رابطه بسیار شگفت انگیز است این است که این اتفاقات هر ماه در بدن شما رخ می‌دهد، اما تنها تفاوت این است که اگر تخمک در طول دوره قاعدگی بارور شده باشد، روند افزایش این هورمون‌ها در دوران بارداری ادامه پیدا می‌کند، اما اگر تخمک بارور نشده باشد، میزان هورمون‌ها تغییر کرده و بدن خود را برای دوره قاعدگی بعدی آماده می‌کند.

گاهی اوقات تخم بارور شده در لوله فالوپ گیر می‌کند و به رحم دست نمی‌یابد. این اتفاق یک تهدید برای زندگی زن و با نام حاملگی خارج رحمی یا لوله‌های رحمی شناخته شده است.

در پایان هفته سوم بارداری ، بلاستوسیت به صورتی پایدار و محکم در دیواره ضخیم رحم کاشته می‌شود. در واقع در هفته سوم بارداری این سفر خطرناک به پایان رسیده و نوزاد در منطقه راحت و محافظت شده‌ای از رحم کاشته می‌شود. بعد از آن بلاستوسیت با تغذیه از مواد مغذی موجود در جریان خون شروع به رشد و تشکیل سلول‌های نوزاد می‌کند.

زن باردار در هفته سوم بارداری

علائم لانه گزینی تخم بارور

اگر چه اکثر زنان در هفته سوم بارداری هنوز متوجه بارداری خود نشده‌اند، اما برخی دیگر که حواسشان جمع است، می‌توانند نشانه‌های لانه گزینی را که اغلب مشابه علائم پیش از قاعدگی (PMS) تجربه کنند. علائم لانه گزینی تخم در هفته سوم بارداری عبارت‌اند از:

• نگرانی، اضطراب و استرس
• 30 درصد از زنان در هفته سوم بارداری لکه بینی (خونریزی اندک و صورتی رنگ) را تجربه می‌کنند
• درد یا گرفتگی در کمر
• نفخ، سردرد و نوسانات خلقی
• تکرر ادرار
• حساسیت به لمس پستان

رشد جنین در هفته سوم بارداری

پس از اینکه دو سلول گامت نر و ماده در لوله فالوپ لقاح می‌یابند، یک سلول دیپلوئید که به نام سلول تخم شناخته شده است، تشکیل می‌شود سلول تخم کل DNA را از والدین دریافت کرده است و از آنجایی که اسپرم و تخمک هر کدام حاوی 23 کروموزوم هستند، در نتیجه سلول دیپلوئید شامل 46 کروموزوم است.

این کروموزوم‌ها، تمامی اطلاعات ژنتیکی مورد نیاز برای توسعه سلول‌های فرد جدید را دارند و در حال حاضر با این کروموزوم‌ها بسیاری از ویژگی‌های کودک مشخص شده و به مرور زمان تکامل می‌یابد. هفته سوم بارداری اولین گام در زندگی کودک شما است و سلول تخم آماده تقسیم شده و 2 سلولی می‌شود.

سپس دو سلول مجدداً تقسیم شده و 4 سلولی می‌شود، در پایان هفته سوم بارداری نوزاد شما به مرحله 16 سلولی می‌رسد و تنها مانند یک توپ از سلول‌های خالی و در حال تقسیم و رشد است.

رشد جنین در هفته سوم بارداری

تغذیه و توصیه‌هایی برای هفته سوم بارداری

جنین برای رشد به محیط امنی در رحم نیاز دارد، زیرا در آنجا با مادر در ارتباط است و از مواد مغذی و اکسیژن و خون مادر تغذیه می‌کند. به همین دلیل است که هر چیزی که سلامت مادر را به خطر بیندازد، سلامت جنین را نیز تحت تأثیر قرار می‌دهد.

محصولات لبنی، سبزیجات برگ سبز، گوشت قرمز، حبوبات و منابع غنی از اسید فولیک، کلسیم، پروتئین و آهن از مواد مغذی ضروری برای دوران بارداری هستند که به محکم شدن استخوان‌ها، تشکیل عضلات و بافت نوزاد کمک می‌کند. مصرف برخی مواد غذایی تقویت کننده هوش نوزاد نیز در دوران بارداری به مادران باردار توصیه می‌شود؛ رعایت یک رژیم غذایی سالم در دوران بارداری می‌تواند به مدیریت نوسانات خلقی (به دلیل تغییرات هورمونی) دوران بارداری کمک کند. از همین هفته سوم بارداری باید این توصیه‌ها را جدی بگیرید تا سلامت نوزادتان تضمین گردد.

تا زمانی که متوجه بارداری خود نشده باشید، نمی‌توانید به مراقبت‌های لازم برای دوران بارداری اقدام نمایید. اگر بارداری شما برنامه ریزی شده باشد، برای حفظ سلامت جسمی و روحی جنین و خودتان بهتر است اقدامات پیش از بارداری را انجام دهید:

• خوردن مواد غذایی سالم و نوشیدن مقدار زیادی آب
• ورزش متوسط
• در فعالیت‌هایی که ممکن است باعث استرس یا آسیب به شکم شود، افراط نکنید.
• ترک عادت‌های بد مانند سیگار کشیدن، مصرف الکل و داروهای غیر مجاز برای دوران بارداری
• کنترل اضطراب و استرس
• مثبت اندیش بودن


مقالات پیشنهادی دکتر سوشا :

© سایت اطلاعات پزشکی دکتر سوشا

شما هم می توانید در مورد این مقاله پرسش خود را با ما به اشتراک بگذارید

برای ثبت پرسش خود لازم است ابتدا وارد حساب کاربری خود شده یا روی دکمه " افزودن پرسش جدید " کلیک کنید. همچنین پرسش شما بعد از ثبت، توسط مدیریت سایت بررسی و بعد از تاییدیه مدیریت سایت، پرسش شما نمایش داده می شود.
هیچ پرسشی در رابطه با این مقاله مطرح نشده است. چنانچه پرسشی دارید، آن را با کاربران و پزشکان سایت مطرح نمایید.
مقالات پیشنهادی
ویدئوها
ویدئوهای بیشتر