چرا کودکان دروغ میگویند؟

مجله پزشکی و سلامت
0 نظر | مدت زمان خواندن مقاله: 4 دقیقه
درخصوص این مطلب سوال دارید؟
چرا کودکان دروغ میگویند؟

چه عواملی باعث می‌شود که کودکان دروغ بگویند؟

مجله سلامت : وقتی کودکتان به شما دروغ می‌گوید، ضربه می‌خورد. ما به عنوان والدین کودک عصبانی می‌شویم و دیگر نمی‌توانیم به او اعتماد کنیم. چرا دروغ باعث خشم  ، درد و ناراحتی برای والدین می‌شود؟

والدین به‌ طور قطع خیلی نگران هستند که کودکشان ضربه خورده یا به دردسر بیافتد. اما آن‌ها در برابر عوامل مختلف، قدرت محافظت کمی دارند چون کودک خود را به دنیای بیرون از خانه و خانواده می‌فرستند. کودکان از کودکان دیگر، وسایل ارتباط جمعی و رسانه‌ها و محیط‌های دیگر چیزهای مختلفی می‌آموزند و این موضوع باعث می‌شود والدین احساس نا امنی کنند چون آن‌ها نمی‌توانند نه اطلاعات دریافت شده توسط کودک خود را و نه افکار و عقایدی که در بدو گرفتن اطلاعات در ذهن کودکشان به وجود می‌آید کنترل کنند. اطلاعات فقط در دسترس آنان نیستند بلکه گاهی به آنان تزریق می‌شود. کودک ما تحت تأثیر فشار دوستان، برخی بزرگ‌سالان و محیط‌ها قرار می‌گیرند و برای والدین بسیار سخت است  بتوانند کودکشان را از مخاطرات و تأثیرات محیط‌های بیرون حفظ کنند.

کودک شما در واقع  رابط بین آنچه در دنیای بیرون برایش اتفاق افتاده و آنچه در خانه برایش پیش آمده است، می. شما نیاز دارید که او صادقانه همه اتفاقاتی را که بیرون از خانه برایش افتاده را به شما بگوید تا بتوانید بر اساس آن شنیده‌ها بهترین تصمیم را برای دفعات بعدی  او بگیرید. شما نیاز دارید اطلاعات را بشنوید تا بتوانید به او کمک کنید مسئولیت‌های امروز و فردایش را با موفقیت به انجام برساند. وقتی والدین اطلاعات غلط می‌گیرند، می که نتوانند انتخاب‌های درست برای فرزندشان داشته باشند.

رفتار صحیح هنگام برخورد با دروغ‌گویی کودکان

وقتی کودکتان به شما دروغ می‌گوید و خصوصاً وقتی به‌طور مکرر این اتفاق می افتد، شما به او به عنوان یک انسان متقلب نگاه می‌کنید. حس می‌کنید بار سنگینی بر دوشتان دارید که روز به روز باعث از بین رفتنتان می‌شود و شروع به غرق شدن در این افکار می‌شوید که فرزند من یک انسان بد است. چون چنین تحلیل می‌کنید: اگر دروغ بد است، دروغ‌گوها هم بد هستند! به همین سادگی….

والدین باید کودک خود را مسئول دروغ گفتنش بدانند اما اشتباه آنان وقتی است که به خاطر دروغ گفتن وی او را سرزنش می‌کنند. همیشه دروغ گفتن یک عمل غیر اخلاقی در نظر گرفته می‌شود اما وقتی شما به‌عنوان یک فرد متقلب به کودک خود نگاه می‌کنید که اقتدار شما را تخریب می‌کند، در واقع یک سراشیبی لغزنده‌ای را به وجود می‌آورید که شروع آن این است: تو دروغ میگویی و پایان آن: تو انسان بدی هستی.این ادراک در مورد فرزندتان باعث بیشتر دروغ گفتن او می‌گردد. اگر کودک شما فکر کند شما او را فرد بدی میدانید سعی می‌کند حقیقت را پنهان کند، حتی گاهی بیشتر از قبل چون نمی‌خواهد  بد باشد. فرزندان حتی زمانی که دروغ میگویند نمی‌خواهند والدین خود را نا امید کنند.اجازه بدهید موضوع را از زاویه دید فرزند نگاه کنیم.

رفتار صحیح هنگام برخورد با دروغ‌گویی کودکان

در ذهن فرزند چه اتفاقی میافتد وقتی به والدین خود دروغ می‌گوید؟

شما در یک اتوبان رانندگی می‌کنید و میدانید حداکثر سرعت مجاز رانندگی در آن 65 مایل بر ساعت است. از طرف دیگر میدانید اگر با این سرعت رانندگی کنید کندترین راننده اتوبان خواهید بود و مردم در واقع از روی شما پرواز خواهند کرد، بوق می‌زنند و ناسزا نثارتان می‌کنند. بنابراین با سرعت 75 مایل در ساعت میرانید، پلیس شما را متوقف می‌کند و از شما می‌پرسد با چه سرعتی رانندگی می‌کردید؟ اکثر مردم در این موقع میگویند 65 یا کمی بیشتر…. چرا مردم دروغ میگویند؟

چون آن‌ها می‌دانند سرعت بالا طبق قوانین غدغن است اما درک نمی‌کنند که خطرناک است. درواقع ما میدانیم که رانندگی به اسرعت بالا اشتباه است و عواقب آن را میدانیم اما درک نمی‌کنیم این موضوع واقعاً به دیگران صدمه میزند و آنان را به خطر می‌اندازد.کودک هم دو نوع سیستم عملی دارد. سیستم ارزش‌های خانواده که می‌گوید چه چیزی غدغن است و سیستم ارزش‌های کودک که می‌گوید اگر چیزی آسیب رسان نیست پس چرا مراقب باشم؟کودک عمل خود را توجیه می‌کند و رفتارهایش را تبرئه می‌نماید با این عقیده که این کار کسی را صدمه نمی‌رساند و ماحصل این دو سیستم متفاوت شاید تقلب آمیز و درنتیجه دروغ خواهد شد. وقتی بزرگ می‌شویم قمارهای ما بزرگ‌تر می‌شوند اما طرز فکر ما همان‌گونه است

راه‌های کنار آمدن با دروغ و دروغ گویی فرزندان

• دروغ گفتن باعث به وجود آمدن احساس قدرت در فرزند می‌شود. برای کودک خو خیلی سخت‌گیرانه و مقتدرانه عمل نکنید تا او مجبور نشود برای اثبات حس قدرت در خودش به شما دروغ بگوید و این حس را در خود تقویت کند.

• مانند یک پلیس راهنمایی و رانندگی عمل کنید: هر تخلف یک جریمه و نه بیشتر.اگر شما با سرعت بالا رانندگی کنید بابت آن فقط یک برگ جریمه می‌گیرید و هیچ بحث و جدل و کشمکشی صورت نمی‌گیرد. حتی تا رسیدن به مقصد تعقیب و تجسس نمی‌شوید. اگر کودکتان دروغ گفت مثلاً بابت آن یک روز کامل از داشتن کامپیوتر محرومش کنید. با او پرخاشگری نکنید. بابت هر اشتباه دیگر دائم آن دروغ قبلی را به رخش نکشید. این‌گونه او می‌فهمد هر دروغ وی چه عواقبی خواه داشت. و از این پس سعی می‌کند برای دوری از عواقب بد دروغ راست بگوید. یک نمونه بهتر که می‌تواند هم عواقب تخطی از قانون هم پاداش راست‌گوئی را نشان دهد:فرض کند فرزندتان از ساعت مقرر برای آمدن به خانه تخطی کرده و دیرتر آمده. نزد شما می‌آید و ماجرا را برای شما تعریف می‌کند. جواب خوب و مناسب شما این‌گونه خواهد بود:به خاطر اینکه دیرتر از موقع مقرر به خانه آمدی پیک نیک جمعه را کنسل می‌کنیم و در خانه می‌مانیم اما چون حقیقت را به من گفتی موبایلت را از تو نمی‌گیرم. اگر دروغ می‌گفتی از هر دو مورد محروم می‌شدی.

کودکان باید عواقب خوب و بد عمل کردن را تجربه کنند اما نباید بار آن را برای همه چیزهای دیگر زندگی به دوش بکشند.


مقالات پیشنهادی دکتر سوشا :

مرجع تخصصی پزشکی و سلامت دکتر سوشا

شما هم می توانید در مورد این مقاله پرسش خود را با ما به اشتراک بگذارید

برای ثبت پرسش خود لازم است ابتدا وارد حساب کاربری خود شده یا روی دکمه " افزودن پرسش جدید " کلیک کنید. همچنین پرسش شما بعد از ثبت، توسط مدیریت سایت بررسی و بعد از تاییدیه مدیریت سایت، پرسش شما نمایش داده می شود.
هیچ پرسشی در رابطه با این مقاله مطرح نشده است. چنانچه پرسشی دارید، آن را با کاربران و پزشکان سایت مطرح نمایید.
مقالات پیشنهادی
ویدئوها
ویدئوهای بیشتر