بازی برای تقویت هوش کودکان

مجله پزشکی و سلامت
0 نظر | مدت زمان خواندن مقاله: 5 دقیقه
درخصوص این مطلب سوال دارید؟
بازی برای تقویت هوش کودکان

آیا بازی‌های فکری برای تقویت هوش کودکان مناسب هستند؟

مجله سلامتامروزه محصولات متنوعی از جمله کتاب ، اسباب بازی ، دی وی دی ، نرم افزار ، بازی و برنامه‌های آموزشی برای تقویت هوش کودکان در فروشگاه‌ها به فروش می‌رسند. بازی و اسباب بازی‌ها بهترین انتخاب برای تقویت هوش کودکان در سنین مختلف است. بازی ، یک راه سرگرم کننده برای یادگیری ، پیروی از قوانین ، تمرکز ، تفکر خلاقانه و انضباط است که به تقویت هوش کودکان کمک می‌کند.

باز‌های فکری متنوع موجب می‌شوند که کودک از مغز خود استفاده بیش‌تری کرده و سعی کند با تفکر و تمرکز بیش‌تر، راه حل مناسبی برای انجام بازی پیدا کند. هر چه کودک از ذهن خود بیش‌تر کار بکشد، هوش او بیش‌تر شده و قدرت ذهن او برای حل مسائل سخت، تقویت می‌شود. به طور کلی بازی‌ و اسباب بازی‌ها بهترین راه برای تقویت هوش کودکان هستند و در ادامه به چندین بازی و اسباب بازی بسیار سودمند برای آن‌ها اشاره می‌کنیم.

مقاله پیشنهادی دکتر سوشا: چگونه مراحل رشد کلامی کودک را تقویت کنیم

آیا بازی‌های فکری برای تقویت هوش کودکان مناسب هستند؟

اسباب بازی های مفید برای تقویت هوش کودکان

لگو اسباب بازی مفید برای تقویت هوش کودکان

یک مطالعه اخیر در دانشگاه واشنگتن در سیاتل نشان می‌دهد که لگو ، مفیدترین اسباب بازی برای افزایش خلاقیت کودکان نوپا است و باعث می‌شود کودک بتواند با قرار دادن لگوها روی یکدیگر بر اساس اندازه و یا رنگ، اجسام مختلفی بسازد. استفاده از لگو باعث می‌شود که کودک به مرور زمان از ذهن خود برای ساختن اجسام خاصی که دوست دارد، کار بیشتری بکشد، به همین دلیل است که این اسباب بازی بهترین انتخاب برای تقویت هوش کودکان است.

فنجان‌های پلاستیکی برای حمام

اندازه‌های مختلفی از لیوان‌های پلاستیکی مخصوص کودکان را خریداری کنید و زمانی که کودکتان را به حمام می‌برید، این لیوان‌ها را به او بدهید تا با پر کردن آن‌ها و ریختن آب از لیوان کوچک‌تر به بزرگ‌تر ، مفهوم کمتر و بیشتر را بفهمد. همین بازی‌های ساده، نقش مؤثری در تقویت هوش کودکان دارند.

ذره بین ساده‌ترین اسباب بازی برای تقویت هوش کودکان

استفاده از ذره بین برای کودکان بسیار جذاب است، زیرا آن‌ها می‌توانند اجسام را از فاصله نزدیک و با بزرگ نمایی بیشتر ببینند و به آن‌ها از نزدیک توجه کنند. توجه و تمرکز روی اجسام، با استفاده از ذره بین موجب تقویت هوش کودکان می‌شود.

ذره بین ساده‌ترین اسباب بازی برای تقویت هوش کودکان

اسباب بازی‌های کوچک

حتماً دوران کودکی خودتان را به یاد می‌آورید که والدینتان برای شما ست‌های ظروف آشپزخانه و یا پزشکی می‌خریدند. این وسایل بازی ، به کودک کمک می‌کند تا در عین بچگی ، کارهای بزرگ‌تر از سنشان انجام دهند و قدرت پردازش ذهنشان بیش‌تر شود. سازهای کودکانه (گیتار ، ارگ و …) نیز برای تقویت هوش کودکان بسیار مفید است و در عین حال بازی کردن با این اسباب بازی‌‌ها به کودکان لذت می‌بخشند.

لوازم هنری مناسب برای تقویت هوش کودکان

مداد رنگی، دفتر نقاشی و خمیر بازی، ذهن کودک را خلاق می‌کند. کودک سعی می‌کند با استفاده از این وسایل، تصویر زیبایی بکشد و یا جسم زیبایی را بسازد و اگر در اوایل، شما نیز به او کمک کنید، به سرعت برای کشیدن نقاشی خلاق می‌شود. اگر به دنبال راهی برای تقویت هوش کودکان خود هستید، این وسایل را برای آن‌ها بخرید تا ذهنشان خلاق و هوشمند شود.
مقاله پیشنهادی: روان شناسی و سلامت روانی کودک

بازی‌های مؤثر در تقویت هوش کودکان

بازی اونو برای تقویت هوش کودکان

بازی کارتی اونو را می‌توان با دو نفر یا بیشتر بازی کرد. این بازی کارتی برای سنین مختلف در انواع مختلف ( رنگ، اعداد و کلمات برای سنین بالاتر و شخصیت‌های کارتونی مانند شاهزاده خانم دیزنی برای سنین پایین‌تر) طراحی شده است. به طور کلی این بازی برای تقویت هوش کودکان پیش دبستانی تا 9 سال مناسب است. این بازی فکری بسیار هیجان انگیز است که نیاز به توجه و تمرکز زیادی دارد. از آنجایی که توجه مهم‌ترین نیاز کودکان است، بازی اونو به آن‌ها کمک می‌کند تا مهارت توجه را بیاموزند، زیرا در این بازی باید کارت‌های هم رنگ یا هم شخصیت را پیدا کنند.

بازی اونو برای تقویت هوش کودکان

تقویت هوش کودکان با بازی‌های چند نفره بینگو

این بازی برای کودکانی که هنوز اعداد و حروف را نمی‌شناسند، بسیار مناسب است. شما می‌توانید نوعی از این بازی را خریداری کنید، که اشکال ، رنگ‌ها و یا اسباب بازی‌های روزمره و مجذوب کودکان مانند ماشین و حیوانات هستند. کودک با انجام این بازی، مهارت گوش دادن، یادگیری و حافظه را می‌آموزد. از مزایای دیگر این بازی، تقویت توانایی تجسم اشکال و اشیاء (و سپس حروف و اعداد) و مطابقت آن‌ها در کودکان است و انجام این بازی در دوران کودکی به آن‌ها در یادگیری خواندن و انجام محاسبات ریاضی کمک می‌کند. در واقع این بازی برای تقویت هوش کودکان بسیار مؤثر بوده و یکی از انتخاب‌های هوشمندانه برای آن‌ها است.

تقویت هوش کودکان با بازی دومینو

دومینو بازی است که به وسیله قطعه‌های مستطیلی کوچکی انجام می‌شود. یک دست دومینو معمولاً از ۲۸ دومینوی مستطیلی تشکیل شده است که هرکدام، دو مربع کنار هم هستند و روی هر مربع ۰، ۱، ۲، ۳، ۴، ۵ یا ۶ نقطه و یا عکس شخصیت‌های کارتونی وجود دارد. در بازی دومینو، باید زنجیره‌ای از دومینوها بسازید، در واقع بازی با یک دومینو شروع می‌شود و برای اضافه کردن یک دومینو جدید باید یکی از مربع‌های آن را با مربعی در یکی از دو انتهای زنجیره موجود جفت باشد. این بازی علاوه بر این که یک راه خوب برای شناساندن اعداد و یا اشیاء به کودکان است، به کودک شما کمک می‌کند تا الگوها را تشخیص دهد. از آنجایی که این بازی به فکر نیاز دارد، برای تقویت هوش کودکان بسیار مفید است.

بازی مونوپولی و تقویت هوش کودکان

موضوع بازی مونوپولی تلاش برای در دست گرفتن انحصاری خانه‌های خاص در زمین بازی است. این بازی که توسط یک شرکت آمریکایی طراحی شده است و با نام روپولی و ایروپولی شناخته شده است، راهی بسیار عالی برای آموزش صبر، پشتکار، انعطاف پذیری، صرفه جویی، بودجه بندی و برنامه ریزی مالی و همچنین نحوه انطباق با تغییرات ناگهانی به کودک است. کودک برای اینکه بتواند در این بازی پیروز شود ، باید توجه زیادی داشته باشد و به صورت مؤثر فکر کند. این بازی روشی بسیار قدرتمند برای تقویت هوش کودکان است.

بازی مونوپولی و تقویت هوش کودکان

انواع بازی‌های فکری

کافی است به اسباب بازی فروشی مراجعه کنید تا بتوانید انواع مختلفی از بازی‌های فکری را برای تقویت هوش کودکان خود بیابید. بازی‌های فکری متنوعی برای سنین مختلف در فروشگاه‌ها فروخته می‌شوند که می‌تواند هوش آن‌ها را تقویت کند. سعی کنید حداقل یک ساعت در روز زمانتان را برای انجام بازی فکری با کودک خود بگذرانید تا به مرور زمان، رشد ذهنی زیادی را در کودکتان حس کنید.


مقالات پیشنهادی دکتر سوشا : 

© سایت اطلاعات پزشکی دکتر سوشا

شما هم می توانید در مورد این مقاله پرسش خود را با ما به اشتراک بگذارید

برای ثبت پرسش خود لازم است ابتدا وارد حساب کاربری خود شده یا روی دکمه " افزودن پرسش جدید " کلیک کنید. همچنین پرسش شما بعد از ثبت، توسط مدیریت سایت بررسی و بعد از تاییدیه مدیریت سایت، پرسش شما نمایش داده می شود.
هیچ پرسشی در رابطه با این مقاله مطرح نشده است. چنانچه پرسشی دارید، آن را با کاربران و پزشکان سایت مطرح نمایید.
مقالات پیشنهادی
ویدئوها
ویدئوهای بیشتر