بعد از کشیدن دندان عقل چه چیزهایی نخوریم؟

مجله پزشکی و سلامت
0 نظر | مدت زمان خواندن مقاله: 4 دقیقه
درخصوص این مطلب سوال دارید؟
بعد از کشیدن دندان عقل چه چیزهایی نخوریم؟

بعد از کشیدن دندان عقل

مجله پزشکی و سلامتدندان عقل از سری سوم دندان‌های مولر می‌باشد که آخرین دندان در هر طرف از دندان‌ها است.زمانی که دهان به اندازه کافی بزرگ نیست ، ممکن است وجود دندان عقل ، دندان‌های اطراف را ضعیف کرده یا به ریشه آن‌ها آسیب بزند. در این صورت دندان‌پزشک به شما توصیه می‌کند که دندان عقل را بکشید.اگر شما دندان‌های عقل خود را کشیده‌اید بهتر است بعد از کشیدن دندان عقل ،در تغذیه خود تغییر ایجاد نمایید تا بتوانید هر چه بیشتر از عوارض جانبی بعد از کشیدن دندان عقل (عوارضی مانند ایجاد حفره خشک) ، جلوگیری کنید. زمانی حفره‌ خشک رخ می‌دهد که عمل لخته سازی خون در حفره شکل نگیرد یا از حفره کنده شود.در صورت ایجاد حفره خشک حتماً جراح دندان‌پزشک خود را مطلع سازید تا از درد و عفونت احتمالی جلوگیری شود.

بیشتر بخوانید : درمان بوی بد دهان بعد از کشیدن دندان

بعد از کشیدن دندان عقل چه چیزی بخورید؟

بعد از کشیدن دندان عقل شما می‌توانید غذاهای نرم با دمای متناسب (نه سرد و نه گرم) مانند سوپ سبزیجات، پوره سیب زمینی یا ماکارونی درست کرده و میل نمایید و یا خوردنی‌های نرم دیگر مانند ماست و میلک شیک که در عین نرم بودن می‌تواند بسیار مغذی باشد و به شما در طول مدت درمان بسیار کمک کند.

بعد از کشیدن دندان عقل چه چیزی بخورید؟

پرهیز غذایی بعد از کشیدن دندان عقل

بهبودی بعد از کشیدن دندان عقل، از چند روز تا دو هفته زمان نیاز دارد. اما اکثر افراد بعد از حدود سه روز احساس درد کمتری می‌کنند.عمل جراحی می‌تواند روی افراد مختلف اثرات مختلفی داشته باشد.اما مهم این است که زیاد به این مسئله اهمیت نداده و به دهان خود اجازه دهید تا با سرعت معمول روند بهبودی خود را طی کند. مثل همیشه ، در صورت داشتن هرگونه سؤال قبل و بعد کشیدن دندان ، با دندان‌پزشک یا جراح خود مشورت کنید و از دستورالعمل‌های جراح دندان‌پزشک خود بعد از کشیدن دندان عقل پیروی کنید.برای افزودن دانسته‌های خود برای مراقبت‌های غذایی بعد از کشیدن دندان عقل، مهم این است که بدانید چه چیزهایی نباید بخورید:

• در چند روز اول بعد از عمل جراحی شما باید از خوردن و آشامیدن مواد غذایی و نوشیدنی‌های داغ اجتناب کنید.مواد غذایی داغ با از بین بردن خون لخته شده روی حفره‌ی دندان کشیده شده ، می‌تواند حفره را به سمت خشک شدن بکشاند و در شرایط بحرانی‌تر منجر به عفونت شود.
• از خوردن خوراکی‌های دانه دار یا غذاهایی که شما را به سرفه بیندازد پرهیز کنید.
• به هیچ وجه بعد از کشیدن دندان عقل از نی استفاده نکنید.مکش ایجاد شده توسط نی می‌تواند به لایه‌های تشکیل شده روی حفره دندان آسیب زده و روند بهبودی بعد از عمل را مختل می‌کند که این امر بعد از کشیدن دندان عقل می‌تواند بسیار دردناک باشد.
• تا یک هفته بعد از کشیدن دندان عقل از خوردن غذاهای ترد ، جویدنی و تند اجتناب کنید.
• بعد از کشیدن دندان عقل ، سعی کنید غذاهای اسیدی میل نکنید تا به بافت حفره آسیب نزند و ایجاد درد نکند.
• از خوردن غذاهای ادویه دار و تند اجتناب کنید ، زیرا باعث تحریک محل کشیده شدن دندان می‌شوند و بعد از کشیدن دندان عقل روند بهبودی را طولانی‌تر می‌کند.

پرهیز غذایی بعد از کشیدن دندان عقل

اجتناب از مصرف نوشیدنی‌های گازدار

جراح دندان‌پزشک به شما خواهد گفت که جهت حفظ مخاط ، سعی کنید محیط دهان خود را مرطوب نگه دارید تا لخته خون ایجاد شود. در عین حال، شما باید از نوشیدن نوشابه و نوشیدنی‌های گازدار اجتناب کنید، زیرا آن‌ها می‌توانند لخته خون را تضعیف کنند و با بیرون کشیدن لخته خون احتمال خطر را افزایش دهند در گذشته در این خصوص مقاله ای مفید با عنوان نوشیدنی هایی که برای سلامت دندان مضر هستند انتشار کرده ایم .همچنین نباید از نی برای نوشیدن مایعات استفاده کنید.زیرا مکیدن باعث ایجاد فشار منفی در دهان شما می‌شود که این امر می‌تواند لخته خون درون حفره را بیرون بکشد.

اجتناب از مصرف نوشیدنی‌های گازدار

اجتناب از مصرف الکل بعد از کشیدن دندان عقل

شما همچنین باید از مصرف الکل بعد از کشیدن دندان عقل ، اجتناب کنید.زیرا می‌تواند روند درمان را بعد از کشیدن دندان عقل به تأخیر بیندازد. اگر بلافاصله پس از عمل جراحی الکل مصرف نمایید، درد و تورم بیشتری را تجربه خواهید کرد، همچنین ممکن است الکل با داروهای تجویز شده برای شما تداخل داشته باشد.

اجتناب از مصرف الکل بعد از کشیدن دندان عقل

اجتناب از مصرف غذاهای ریز و دانه دار برای بهبودی سریع بعد از کشیدن دندان عقل

بعد از کشیدن دندان عقل ، باید از خوردن غذاهایی که دارای دانه‌های کوچک، مانند کنجد ، خشخاش و برنج هستند، اجتناب کنید. این دانه‌ها می‌توانند در حفره‌ی ایجاد شده بعد از کشیدن دندان عقل جمع شده و موجب ایجاد درد و عفونت شود.

اجتناب از مصرف غذاهای ریز و دانه دار برای بهبودی سریع بعد از کشیدن دندان عقل

© سایت اطلاعات پزشکی و سلامت دکتر سوشا

شما هم می توانید در مورد این مقاله پرسش خود را با ما به اشتراک بگذارید

برای ثبت پرسش خود لازم است ابتدا وارد حساب کاربری خود شده یا روی دکمه " افزودن پرسش جدید " کلیک کنید. همچنین پرسش شما بعد از ثبت، توسط مدیریت سایت بررسی و بعد از تاییدیه مدیریت سایت، پرسش شما نمایش داده می شود.

سلام ببخشید تا چند روز باید از مصرف الکل اجتناب کرد؟؟

مشاهده کامل

مقالات پیشنهادی
ویدئوها
ویدئوهای بیشتر