با پرخاشگری کودکان چه باید کرد؟

مجله پزشکی و سلامت
0 نظر | مدت زمان خواندن مقاله: 3 دقیقه
درخصوص این مطلب سوال دارید؟
با پرخاشگری کودکان چه باید کرد؟

رفتار مناسب با کودکان پرخاشگر

در کودکستان، کودکان شاد در نوبت می‌ایستند تا نوبت به چرخ و فلک سواری‌شان برسد. عده دیگر با چهره‌های شاد و صورت‌های بشاش و خندان به هم کتاب، دفتر و مداد رنگی‌هایشان را قرض می‌دهند. کودکان رقابت جو گاهی همدیگر را هل می‌دهند تا در صف اولین نفر باشند …. اما نزاع بی نتیجه‌ای بین کودکان 5 ساله بر سر پاکت خالی شیر کاکائو یا هر چیز بی ارزش دیگر مثل همیشه ادامه دارد.

ممکن است برایتان غیر قابل باور باشد اگر بگوییم این‌گونه پرخاشگری‌ها هم جزو مراحل طبیعی رشد یک کودک 5 ساله است! گاهی علت این پرخاشگری‌ها می‌تواند ترس از طرد شدن توسط بقیه دوستان باشد. بیشتر محرک‌ها بیش از آن‌که غریزی باشند، محیطی هستند. کودک سعی دارد مهارت‌های تازه یاد بگیرد و خودش را با محیط و اطرافش سازگار و منطبق کند. او از اینکه بجای موفق شدن در کاری که شروع کرده، با همبازی‌هایش درگیر شود اذیت می‌شود. گاهی ممکن است پرخاشگری او از عدم رسیدن به هدفش باشد. گاهی می‌تواند مربوط به خستگی و حتی گرسنگی باشد.

اما کودک واکنش منطقی به این موارد را بلد نیست و خبر خوب اینکه چون رشد کودک سریع است این مرحله خیلی زود طی می‌شود. در 5 سالگی مهارت زبانی کاملاً خوب است و او یاد می‌گیرد به جای مشت و لگد زدن می‌تواند از لغات استفاده کند تا مشکلات را بهتر حل کند. عامل دیگر اینکه در این سن کودک به وسیله آزمایش و خطا کلی مطلب یاد می‌گیرد. مثلاً از مشاجره و بحث با برادرش خیلی بهتر نتیجه می‌گیرد تا از کتک زدن او. در این زمان نیاز اصلی کودک این است که شما راهکارهای بدون پرخاشگری را برایش معرفی کنید و او را راهنمایی نمایید تا به‌وسیله این راهکارها زندگی کرده و به مسائل عمیق‌تری توجه کند .

نحوه برخورد با پرخاشگری کودک

سریع واکنش نشان دهید

 سعی کنید در قبال یک عمل پرخاشگرانه کودک سریع واکنش نشان دهید تا او بفهمد شما ناراحت شده‌اید و او کار اشتباهی انجام داده است. متناسب با کار زشت او یک تنبیه مناسب در نظر بگیرید مثلاً محروم کردن او از یک چیز مورد علاقه‌اش ،یا محروم کردن او از دیدن کارتون مورد علاقه‌اش در آن روز و یا ندادن پول توجیبی به او برای چند روز، سعی کنید همیشه از یک شیوه خاص استفاده کنید تا بفهمد این تنبیه به عمل پرخاشگرانه او مرتبط است.

شما یک نمونه بی ایراد برای او باشید

مهم نیست چقدر از او ناراحت و عصبانی هستید. مهم این است که باید بتوانید بر پرخاشگری خود غلبه کنید و به جای داد و فریاد و استفاده از پرخاشگری کلامی و یا بدنی او را از محیط دور کرده و بعد از آرام شدن با او حرف بزنید و در مورد عواقب کارش به او بگویید.

با کودک خود حرف بزنید

لطفاً با کودکانتان خیلی ساده و صریح حرف بزنید، بهتر است بلافاصله بعد از عمل پرخاشگرانه که او هنوز چیزی را فراموش نکرده مثلاً نیم ساعت بعد از آن راجع به کاری که کرده و علت آن با او صحبت کنید. به او بگویید اینکه احساس خشم و عصبانیت دارد کاملاً طبیعی است اما راه خوبی برای نشان دادن و بروز دادن  ناراحتی خود انتخاب نکرده. به او یاد بدهید او می‌تواند به بالش مشت بزند و یا یک توپ را محکم شوت نماید اما نباید به کسی یا چیزی صدمه بزند. به کودک بیاموزید موقع ناراحتی آن محیط را ترک کند تا آرام شود و نفس عمیق بکشد،بعد راجع به ناراحتی خود با دوست یا همبازی خود صحبت کند.

حس مسئولیت او را قوی کنید

 اگر پرخاشگری کودکتان باعث صدمه و خرابی اسباب بازی یا وسایل کسی شده او باید آن را جبران کند. یا برای آن فرد با پول توجیبی خود آن وسیله را بخرد یا اگر قابل درست کردن است آن را درست کرده و از آن فرد عذرخواهی کند.سعی کنید او بفهمد این جریمه یا تنبیه برای کاری که کرده نیست بلکه یک عکس‌العمل طبیعی پس از یک عمل پرخاشگرانه است.

فقط به اعمال پرخاشگرانه او توجه نکنید

سعی کنید به محبت‌ها و اعمال خوب او هم واکنش مناسب نشان دهید. مثلاً وقتی کسی از او اجازه می‌گیرد تا نوبت بازی کامپیوتری‌اش را به او بدهد، بجای اینکه به ماوس کامپیوتر بچسبد با مهربانی جای خود را به او می‌دهد، به او بگویید چقدر به خاطر نوع رفتارش به وی افتخار می‌کنید. به این کارهای خوب او ارزش قائل شوید و گاهی برای رفتار خوبش هدیه تشکر بخرید.

اگر پرخاشگری کودکتان برای شما معضل خاصی شده و فکر می‌کنید نمی‌توانید با آن کنار بیایید از کمک مشاوران و درمانگران کودک و متخصصان بهره ببرید. گاهی پرخاشگری کودک خیلی آزار دهنده است اما صبر داشته باشید و با کمک متخصصان سعی کنید بر اوضاع مسلط شوید.

شما هم می توانید در مورد این مقاله پرسش خود را با ما به اشتراک بگذارید

برای ثبت پرسش خود لازم است ابتدا وارد حساب کاربری خود شده یا روی دکمه " افزودن پرسش جدید " کلیک کنید. همچنین پرسش شما بعد از ثبت، توسط مدیریت سایت بررسی و بعد از تاییدیه مدیریت سایت، پرسش شما نمایش داده می شود.
هیچ پرسشی در رابطه با این مقاله مطرح نشده است. چنانچه پرسشی دارید، آن را با کاربران و پزشکان سایت مطرح نمایید.
مقالات پیشنهادی
ویدئوها
ویدئوهای بیشتر