آجیل و تنقلات عید نوروز | آجیل و خشکبار

مجله پزشکی و سلامت
0 نظر | مدت زمان خواندن مقاله: 4 دقیقه
درخصوص این مطلب سوال دارید؟
آجیل و تنقلات عید نوروز | آجیل و خشکبار

مواد مغذی آجیل و خشکبار

مجله پزشکی و سلامت : یکی از تنقلات پرطرفدار در ایام عید نوروز، آجیل و خشکبار است. در دیدوبازدیدهای هر روزه، حتماً مقدار زیادی آجیل نوش جان می‌کنید. اما خوب است نکاتی در مورد مزایای آجیل و خشکبار بدانید. البته بسته به نوع آجیل، این فواید فرق می‌کند، محققان بر این عقیده‌اند که بیشتر انواع آجیل و خشکبار دارای مواد مغذی هستند که برای سلامت قلب مفید می‌باشند.

مزایای آجیل و خشکبار

آجیل و خشکبار یک ماده غذایی سرشار از مواد مغذی است که غنی از اسیدهای چرب غیر اشباع و دیگر ترکیبات فعال زیستی مانند پروتئین‌های گیاهی با کیفیت بالا، فیبر، توکوفرول (ویتامین E)، فیتواسترول (کلسترول گیاهی) و ترکیبات فنلی است. مطالعات اپیدمیولوژیک نشان داده است که مصرف آجیل با کاهش بروز بیماری عروق کرونر قلب و سنگ کیسه صفرا در مرد و زن و دیابت در زنان مرتبط است. شواهد دیگری نیز اثرات مفید آن را بر روی فشارخون بالا، سرطان و التهاب نشان می‌دهد
اثرات مفید آجیل بر روی استرس اکسیداتیو و حساسیت بافتی نشان داده شده است. به نظر می‌رسد مصرف آجیل و خشکبار بر چاقی احشایی و سندرم متابولیک نیز اثرگذار است.
بنابراین روشن است که آجیل و خشکبار تأثیر سودمندی بر بسیاری از عوامل خطر بیماری‌های قلبی عروقی دارد و برخلاف انتظار، مطالعات اپیدمیولوژیک و آزمایش‌های بالینی نشان می‌دهد که مصرف آجیل به‌طور منظم در پیشگیری و درمان چاقی و حتی در کاهش وزن کمک‌ کننده است.

مواد مغذی مفید در آجیل و خشکبار

چربي غيراشباع

آجیل سرشار از چربی‌های غیراشباع است که چربی‌های غیراشباع مفیدترین نوع چربی هستند. چربي مفيد موجود در آجيل سطح كلسترول مضر خون را كاهش مي‌دهد.

چربي غيراشباع

فيبر

همه انواع آجيل‌ و خشکبار، مقدار فراوانی فيبر دارند كه باعث كاهش ميزان كلسترول مي‌شود. همچنين موجب می‌شود که فرد احساس سیری زیادی کند و در نتیجه كمتر غذا بخورد. فیبر در پیشگیری از دیابت نیز نقش مفیدی بازی می‌کند.

اسيدهاي چرب امگا3

بسياري از آجيل‌ها داراي ميزان زیادی از اسيدهاي چرب امگا3 هستند. امگا3 از انواع مفيد اسيدهاي چرب است كه به سلامت قلب كمك مي‌كند. اين اسيدهاي چرب در مواد گوشتی ديگر مانند بسياري از ماهي‌ها نيز يافت مي‌شوند اما آجيل و خشکبار از بهترين منابع گياهي امگا3 است.

ويتامين E

آجیل‌ها و به‌خصوص بادام منبع غنی ویتامین E هستند که نقش ضد سرطانی و آنتی‌اکسیدانی دارد. محققان فكر مي‌كنند كه ويتامين E مي‌تواند رشد و افزايش پلاك در شريان‌ها را كنترل و متوقف كند،پلاک‌های شریانی موجب باريك شدن رگ‌ها ، درد قفسه سينه و حمله‌هاي قلبي مي‌شوند.

فواید آجیل و خشکبار بر اساس پژوهش‌های اخیر

نکته قابل توجه این است که بالا بودن كلسترول مضر در خون از دلايل اصلي بيماري‌هاي قلبي است.ميزان كلسترول مضر خون افرادي كه آجيل استفاده مي‌كنند، كاهش مي‌يابد.در نتیجه مصرف آجیل و خشکبار با سلامت قلب ارتباط مستقیم دارد. در حقيقت مصرف گردو، بادام و ساير آجیل‌ها باعث كاهش كلسترول مضر خون مي‌شود و از آنجا كه این تنقلات را به راحتی می‌توانید با خود به مدرسه و یا محل کارتان ببرید،می‌توانید از آجیل به عنوان یک میان‌ وعده مغذی و مفید استفاده کنید.
بر اساس آخرین پژوهش‌ها، آجیل‌ و خشکبار نقش مهمی در سلامتی بدن ایفا می‌کنند. بر خلاف تصور عوام که فکر می‌کنند این ماده خوراکی ارزش‌ غذایی ندارد، این ماده غذایی منابع سرشار از پروتئین، مواد معدنی و ویتامین‌های آنتی‌اکسیدان است. تحقیقات اخیر نشان داده است که آجیل و خشکبار یکی از منابع مهم غنی از سلنیوم می‌باشد که سلنیم برای حفظ سلامتی سیستم ایمنی بدن ضروری است و خواص ضد سرطانی زیادی دارد.به گفته محققان یک مکمل غذایی حاوی 200 میکروگرم سلنیوم در روز، میزان ابتلا به سرطان‌های پروستات، ریه و روده را در حدود 50 درصد کاهش می‌دهد. مصرف آجیل و خشکبار همچنین از بروز سرطان سینه در زنان و مشکلات پروستات در مردان جلوگیری می‌کند.
آجیل منبع فسفر و منیزیم است که هر کدام به ترتیب برای ساخت استخوان‌ها و دندان‌ها و ایجاد تعادل در عملکرد ماهیچه‌ها و اعصاب نقش مهمی دارند. همچنین مغزها سرشار از اسیدلینولنیک هستند که این ماده می‌تواند برای حفظ سلامت پوست و ایجاد تعادل هورمونی مفید باشد.

فواید آجیل و خشکبار بر اساس پژوهش‌های اخیر

در عید نوروز چه مقدار آجيل و خشکبار بخوریم؟؟

طبق نتایج ارائه شده توسط سازمان غذا و دارو آمریکا (FDA)، مصرف روزانه 5/42 گرم از انواع آجیل مانند بادام، فندق، بادام زمینی، گردو و پسته می‌تواند خطر احتمال به بیماری‌های قلبی را کاهش دهد. البته باز هم باید دقت کنید که مصرف آجیل باید بخشی از رژیم غذایی شما باشد. باید توجه کنیم که خوردن آجیل و خشکبار در کنار کم کردن مصرف چربی‌های اشباع موجود در لبنیات و گوشت سلامت قلب را بیمه می‌کند.
آجیل حاوی مقدار بسیار زیادی چربی است (تقریباً 80% آجیل را چربی تشکیل می‌دهد) و با وجود این که چربی آجیل و خشکبار، از نوع چربی‌های غیراشباع است و این چربی‌ها برای سلامتی مفید هستند اما مقدار زیادی کالری دارند.
در عید نوروز به هر خانه‌ای که برای بازدید عید می‌روید، به شما آجیل و خشکبار تعارف می‌کنند. این تنقلات بسیار خوشمزه و دل‌چسب هستند اما باید حواستان به کالری آن باشد و دچار پرخوری نشوید، به همین دلیل است که باید آجیل را در حد اعتدال مصرف کنید.
توجه کنید که مصرف بیش‌ازحد آجیل و خشکبار مشکلاتی از قبیل اضافه وزن، مشکلات گوارشی، ریزش مو، شکنندگی ناخن، بدبو شدن نفس و درد مفاصل و عضلات را در پی دارد.

© وب سایت پزشکی و سلامت دکتر سوشا

منبع : (sciencedaily , ensafnuts , ncbi)

شما هم می توانید در مورد این مقاله پرسش خود را با ما به اشتراک بگذارید

برای ثبت پرسش خود لازم است ابتدا وارد حساب کاربری خود شده یا روی دکمه " افزودن پرسش جدید " کلیک کنید. همچنین پرسش شما بعد از ثبت، توسط مدیریت سایت بررسی و بعد از تاییدیه مدیریت سایت، پرسش شما نمایش داده می شود.
هیچ پرسشی در رابطه با این مقاله مطرح نشده است. چنانچه پرسشی دارید، آن را با کاربران و پزشکان سایت مطرح نمایید.
مقالات پیشنهادی
ویدئوها
ویدئوهای بیشتر