اثرات منفی آزارهای دوران کودکی بر بزرگسالی

مجله پزشکی و سلامت
0 نظر | مدت زمان خواندن مقاله: 2 دقیقه
درخصوص این مطلب سوال دارید؟
اثرات منفی آزارهای دوران کودکی بر بزرگسالی

بررسی بروز آزارهای دوران کودکی در افراد با اختلالات روانی

مجله سلامتبسیاری از مشکلات و اختلالات روانی ریشه در آزارهای دوران کودکی دارد و این آزارهای روحی و جسمی می‌تواند زندگی یک فرد را در تمام طول عمرش تحت تأثیر قرار دهد و تخریب‌های روانی برای او داشته باشد. به همین دلیل است که همه والدین توجه داشته باشند تا کودکشان ، در دوران کودکی آزار نبیند و یا سوء استفاده‌ای از او نشود.آزارهای دوران کودکی، پیش ماده و عامل حفظ آسیب‌شناسی روانی بزرگ‌سالان شناخته‌شده است.در مطالعات بسیار کمی، بروز آزارهای دوران کودکی در مادران با اختلالات روانی بررسی‌شده است. در مطالعه‌ای که اخیراً در این مورد انجام‌شده است، میزان بروز این آزارهای دوران کودکی ازجمله آزارهای جسمی، عاطفی و جنسی در میان زنان با اختلالات روانی و زنان سالم مقایسه شده است.

آزار روحی مانند تحقیر، سرزنش، ناسزاگویی و مقایسه با همسالان و یا سوء استفاده‌های جسمی مانند تعارضات جنسی و یا ضرب و شتم کودک ، آثار تخریبی جبران ناپذیری بر شخصیت کودکان می‌گذارد و ناهنجاری‌های رفتاری و بروز اختلالات روانی مانند افسردگی و اضطراب در بزرگسالی را در پی دارد.

روند مطالعه راجع به آزارهای دوران کودکی و اختلالات روانی دوران بزرگسالی

در این مطالعه که سازمان unicef (صندوق کودکان سازمان ملل متحد) و جامعه بین‌المللی پیشگیری از کودک‌آزاری، بر آن نظارت داشتند،۶۰۹ زن بیمار و ۱۰۰ زن سالم بروش نمونه‌گیری متوالی انتخاب شدند و همچنین آن‌ها ازنظر سوءاستفاده دوران کودکی با ابزار غربالگری کودک گذشته‌نگر (Icast)، موردبررسی قرار گرفتند.

روند مطالعه راجع به آزارهای دوران کودکی و اختلالات روانی دوران بزرگسالی

آزارهای دوران کودکی و اختلالات روانی

با توجه به نتایج این مطالعه بزرگ، سوءاستفاده‌های دوران کودکی در میان زنان با اختلالات روانی در مقایسه با زنان سالم به‌طور قابل‌توجهی بیشتر رایج بود. اما در مورد آزارهای جنسی و جسمی، اختلاف قابل‌توجهی بین این دو گروه وجود نداشت. به‌طور کلی می‌توان گفت که آزارهای دوران کودکی زنانی با اختلالات روانی در مقایسه با زنان سالم، بیش‌تر بوده است و آزارهای دوران کودکی عاملی برای اختلالات روانی در دوران بزرگسالی است.


مقالات پیشنهادی دکتر سوشا : 

© سایت اطلاعات پزشکی دکتر سوشا

شما هم می توانید در مورد این مقاله پرسش خود را با ما به اشتراک بگذارید

برای ثبت پرسش خود لازم است ابتدا وارد حساب کاربری خود شده یا روی دکمه " افزودن پرسش جدید " کلیک کنید. همچنین پرسش شما بعد از ثبت، توسط مدیریت سایت بررسی و بعد از تاییدیه مدیریت سایت، پرسش شما نمایش داده می شود.
هیچ پرسشی در رابطه با این مقاله مطرح نشده است. چنانچه پرسشی دارید، آن را با کاربران و پزشکان سایت مطرح نمایید.
مقالات پیشنهادی
ویدئوها
ویدئوهای بیشتر