پمپ معده | جدیدترین روش لاغری مورد تایید FDA

مجله پزشکی و سلامت
0 نظر | مدت زمان خواندن مقاله: 4 دقیقه
درخصوص این مطلب سوال دارید؟
پمپ معده | جدیدترین روش لاغری مورد تایید FDA

پمپ معده خبر خوب برای افراد چاق

مجله پزشکی و سلامتاخیراً، گزینه جدیدی به نام پمپ معده برای افراد چاقی که برای لاغری در تلاش هستند، کشف شده است. البته احتمال دارد، این روش برای افرادی با مشکل قلبی مناسب نباشد.
روز سه شنبه (14 ژوئن 2016) سازمان غذا و داروی آمریکا دستگاه لاغری پمپ معده ( AspireAssist ) را تائید کرد. این دستگاه نیاز به عمل جراحی بزرگی ندارد و مقداری از مواد غذایی که می‌خورید، توسط یک لوله از معده شما خارج می‌شود.
منتقدان می‌گویند: دستگاه لاغری پمپ معده برای رفع پرخوری استفاده می‌شود اما محققان سازمان غذا و داروی آمریکا با مطالعاتی که انجام دادند، این دستگاه را روشی برای مدیریت وزن و لاغری دانستند.

عملکرد دستگاه لاغری پمپ معده چگونه است؟

دستگاه لاغری پمپ معده از یک لوله تشکیل شده است که با جراحی ( یک برش کوچک) در معده فرد چاق قرار می‌گیرد و جراح به سر لوله ، یک دریچه دیسک مانند متصل می‌کند که روی پوست بدن قرار می‌گیرد. این جراحی کوچک حدود 15 دقیقه طول می‌کشد .
بعد از گذشت 20 دقیقه از اتمام وعده غذایی ، شما دستگاه پمپ معده را که به اندازه یک گوشی هوشمند است ، به سر لوله متصل می‌کنید. سپس دریچه سر لوله را باز می‌کنید تا دستگاه برای تخلیه معده شروع به کار کند. فرایند تخلیه معده 10-5 دقیقه طول می‌کشد. توسط دستگاه پمپ معده یک سوم غذایی که در معده فرد چاق است ، از معده خارج می‌شود و مواد غذایی باقی مانده در معده ، به صورت طبیعی جذب و دفع می‌شوند.

عملکرد دستگاه لاغری پمپ معده چگونه است؟

بعد از گذاشتن دستگاه پمپ معده ، نیازی به مراجعه به پزشک است؟

بعد از قرار دادن لوله در شکم و گذاشتن دستگاه پمپ معده، باید به طور مداوم به پزشک مراجعه کنید تا پزشک روند لاغری شما را چک کند. همراه با اینکه لاغر شدید و سایز بدنتان کم شد ، پزشک اندازه لوله را کوتاه می‌کند ، اما دریچه دیسک مانند روی بدن شما باقی می‌ماند. همچنین بعد از 6-5 هفته باید به پزشک مراجعه کنید تا لوله را جایگزین کنید.

عوارض جانبی دستگاه لاغری پمپ معده

• دستگاه لاغری پمپ معده (AspireAssist) عوارض جانبی مانند : سوء هاضمه ، تهوع، استفراغ، یبوست و اسهال دارد.
• بعد از قرار دادن لوله در شکم ، محل لوله ، تا یک هفته درد دارد.
• همچنین قرار دادن لوله در شکم خطراتی مانند عفونت ، نفخ معده و سوراخ شدن غیر عمدی دیواره معده یا روده ، دارد.

تأثیرات دستگاه پمپ معده بر لاغری و شیوه زندگی فرد

در مرحله تخلیه مواد غذایی از معده ، شکل ظاهری مواد غذایی برای افراد ، خوشایند نیست. با توجه به مطالعاتی که انجام شد ، شکل ظاهری مواد غذایی سالم ، بهتر از مواد غذایی ناسالم مانند چیز برگر فرانسوی و سیب‌زمینی سرخ کرده است و همین مسئله باعث می‌شود ، فرد به خوردن مواد غذایی سالم روی بیاورند و روند لاغری او سریع‌تر انجام شود.
همچنین این دستگاه لاغری ، افراد چاق را به خوردن آهسته‌ و کمتر تشویق می‌کند و از نظر روانی باعث می‌شود که پرخوری نکنند .

آیا دستگاه لاغری پمپ معده برای کاهش وزن مؤثر است؟

با توجه به مطالعه‌ای که روی 100 نفر انجام شد ،با استفاده از این دستگاه ، افراد چاق بعد از گذشت یک سال ، 12.1% از وزن اولیه خود را از دست دادند. در نظر داشته باشید که نباید همراه با استفاده از دستگاه لاغری پمپ معده ، رژیم غذایی مناسب و ورزش روزانه را فراموش کنید.

آیا دستگاه لاغری پمپ معده برای کاهش وزن مؤثر است؟

دستگاه لاغری پمپ معده برای چه افرادی مناسب است؟

این دستگاه برای افراد چاق بالای 22 سال و با شاخص توده بدنی 55-35 که با روش‌های غیر از جراحی به لاغری دست نیافتند ، تصویب شده است.دستگاه لاغری پمپ معده برای افرادی با مشکل پرخوری و یا اضافه وزن کم ، مناسب نیست و نباید استفاده شود.

مزایای دستگاه لاغری پمپ معده در مقایسه با روش‌های دیگر

این روش ، نسبت به سایر روش‌های لاغری (جراحی‌های لاغری) ، خطرات کمتری دارد و کمتر تهاجمی است. همچنین نسبت به رو‌ش‌های لاغری همراه با دارو ، مؤثرتر است.
هزینه قرار دادن دستگاه پمپ معده بسیار کمتر ( یک سوم) از عمل‌های جراحی لاغری است.

کلام آخر

بسیار زود است که راجع به نقش این دستگاه ، در لاغری قضاوت کنیم ، اما مطمئناً این دستگاه نقش مهمی در لاغری و کاهش وزن ، بازی خواهد کرد. اما سرعت و مقدار لاغر شدن با دستگاه پمپ معده به اندازه جراحی‌های لاغری نیست.
متخصصان می‌گویند : جراحی‌های لاغری ، بیشترین تاثیر را در کاهش وزن دارند و افرادی که جراحی‌های لاغری مانند “اسلیو معده” انجام می‌دهند ، بعد از یک سال 35-30 درصد از وزنشان را از دست می‌‌دهند ، در حالی که افرادی که داروهای لاغری استفاده می‌کنند ، حدود 5 درصد از وزنشان را کم می‌کنند.

© وب سایت پزشکی و سلامت دکتر سوشا

شما هم می توانید در مورد این مقاله پرسش خود را با ما به اشتراک بگذارید

برای ثبت پرسش خود لازم است ابتدا وارد حساب کاربری خود شده یا روی دکمه " افزودن پرسش جدید " کلیک کنید. همچنین پرسش شما بعد از ثبت، توسط مدیریت سایت بررسی و بعد از تاییدیه مدیریت سایت، پرسش شما نمایش داده می شود.
هیچ پرسشی در رابطه با این مقاله مطرح نشده است. چنانچه پرسشی دارید، آن را با کاربران و پزشکان سایت مطرح نمایید.
مقالات پیشنهادی
ویدئوها
ویدئوهای بیشتر