چرا افرادی که اختلال بیش فعالی دارند وقت کم می‌آورند؟

مجله پزشکی و سلامت
0 نظر | مدت زمان خواندن مقاله: 3 دقیقه
درخصوص این مطلب سوال دارید؟
چرا افرادی که اختلال بیش فعالی دارند وقت کم می‌آورند؟

تأثیر اختلال بیش فعالی بر فعالیت‌های روزمره

مجله پزشکی و سلامت : محققان علوم سلامت و پزشکان روانشناس متوجه شدند، افرادی که دچار اختلال بیش فعالی هستند و میزان بالایی استرس و اضطراب دارند از نظر انجام فعالیت‌های روزمره از راندامان و عملکرد پایین‌تری نسبت به سایر افراد طبیعی برخوردار می‌باشند. در همین راستا برخی از افرادی که دچار اختلال بیش فعالی هستند، این شکایت را نیز دارند که زمان کافی برای انجام فعالیت‌های روزمره خود ندارند و همیشه وقت برای انجام فعالیت‌های روزمره کم می‌آورند. با وجود این که ممکن است برخی تصور کنند کم آوردن وقت ممکن است نتیجه عدم برنامه ریزی باشد، اما متخصصان روان‌پزشک و روانشناسان این امر را در افراد مضطرب نشانه اختلال بیش فعالی می‌دانند.

اختلال بیش فعالی و کمبود توجه

روانشناسان معتقدند افرادی که با اضطراب زیاد و با شکایت کم آوردن وقت در انجام کارهای روزمره روبرو هستند، دچار اختلالی موسوم به اختلال بیش فعالی و کمبود توجه می‌باشند.
اختلال بیش فعالی به اختلال ADHD نیز معروف می‌باشد، شامل نشانه‌هایی به شرح زیر می‌باشد:

• خیال بافی
• فراموشی در انجام کارها یا گم کردن برخی وسایل
• بی دقتی و یا اشتباه زیاد در انجام فعالیت‌های محوله
• بی قرار بودن و اضطراب همیشگی در انجام فعالیت‌های روزانه

آیا ناراحتی اعصاب هم در بروز اختلال بیش فعالی تأثیرگذار است؟

برخی داده‌های علمی در زمینه این اختلال نشان دادند که ناراحتی‌های اعصاب می‌توانند با ایجاد گرفتگی‌های عضلانی و خستگی به تدریج شدت اختلال بیش فعالی و کمبود توجه را در فرد افزایش دهند.

راه‌های کنترل و درمان اختلال بیش فعالی و کمبود توجه

با وجود این که مصرف برخی از داروهای پزشکی مانند داروهای ضد افسردگی می‌توانند در کنترل و درمان این اختلال مؤثر باشند، اما برخی از روانشناسان بر این باورند که توجه به تغییر رفتار، کنترل استرس و تغییر شیوه زندگی و داشتن آرامش روحی می‌توانند در کنترل و درمان این اختلال مؤثر باشند.
در ضمن برخی از پزشکان اعتقاد دارند که خواب ناکافی و کمتر از 6 ساعت می‌تواند در بروز این اختلال نقش داشته باشد که علت اصلی این امر را خستگی سلول‌های مغزی و کاهش تمرکز آنها در انجام فعالیت‌های روزانه می‌دانند.
به علاوه این که داروهای ضد افسردگی و داروهای کنترل کننده سلامت اعصاب نیز می‌توانند در کنترل نشانه‌های این اختلال مؤثر باشند.

راه‌های کنترل و درمان اختلال بیش فعالی و کمبود توجه

بهترین راه‌های پیشگیری از بروز اختلال بیش فعالی و کمبود توجه

از جمله بهترین راه‌های پیشگیری از بروز این اختلال می توان به این موارد اشاره کرد:

پیشگیری از اختلال بیش فعالی با کم کردن میزان استرس
مشاهدات بالینی نشان داده که بالا بردن میزان استرس‌های روزانه کاری می‌تواند به طور طبیعی میزان بروز این اختلال را در افراد مستعد افزایش دهد.

استفاده از روش‌های تمرکزی و مدیتیشن
انجام فعالیت‌های مدیتیشنی و استفاده از ورزش‌های تمرکزی مانند یوگا می‌توانند در کنترل و پیشگیری از این عارضه مؤثر باشند.

انجام تنفس‌های عمیق برای پیشگیری از اختلال بیش فعالی
یک راه مؤثر در کنترل این عارضه تمرین برای انجام تنفس عمیق می‌باشد. در واقع با تنفس عمیق میزان اکسیژن رسانی به سلول‌های مغزی به طور مطلوبی به انجام می‌رسد و مانع از خستگی سلول‌های مغزی و بروز این اختلال می‌شود.
پیروی از یک رژیم غذایی متعادل و متنوع
طبیعتاً مصرف زیاد غذاهای آماده و پرچرب فرد را مستعد به ابتلا به این اختلال می‌کنند. بنابراین توصیه می‌شود که همیشه از یک رژیم غذایی متعادل و متنوع استفاده گردد.
مصرف کافی آب
به طور میانگین یک فرد در روز باید 2 تا 3 لیتر آب بنوشید. طبیعتاً کم آبی بدن با بروز استرس و مشکلات مرتبط با آن می‌تواند باعث بروز اختلال بیش فعالی و کمبود توجه شود.

© وب سایت پزشکی و سلامت دکتر سوشا

شما هم می توانید در مورد این مقاله پرسش خود را با ما به اشتراک بگذارید

برای ثبت پرسش خود لازم است ابتدا وارد حساب کاربری خود شده یا روی دکمه " افزودن پرسش جدید " کلیک کنید. همچنین پرسش شما بعد از ثبت، توسط مدیریت سایت بررسی و بعد از تاییدیه مدیریت سایت، پرسش شما نمایش داده می شود.
هیچ پرسشی در رابطه با این مقاله مطرح نشده است. چنانچه پرسشی دارید، آن را با کاربران و پزشکان سایت مطرح نمایید.
مقالات پیشنهادی
ویدئوها
ویدئوهای بیشتر