سوپ ‌های لاغر کننده ویژه عید نوروز

مجله پزشکی و سلامت
0 نظر | مدت زمان خواندن مقاله: 7 دقیقه
درخصوص این مطلب سوال دارید؟
سوپ ‌های لاغر کننده ویژه عید نوروز

سوپ های لاغر کننده ویژه عید نوروز

مجله پزشکی و سلامتدوران عید نوروز تمام خانه‌ها پر از تنقلات رنگارنگ عید نوروز است که تمام آن‌ها چاق‌کننده و اشتهاآور هستند.در دوران عید نوروز باید برای کنترل اشتهای خود غذاهایی بخورید که شما را سیر نگه‌دارند و از چاق شدن شما پیشگیری نمایند.پیشنهاد ما به شما پخت سوپ های لاغر کننده بسیار آسان و فوق‌العاده است که آبکی و کنترل‌کننده اشتها هستند. وعده‌های غذایی دوران عید نوروز را همراه با یک فنجان سوپ آبکی بخورید. این سوپ های لاغر کننده کالری پایینی دارند و از اشتهای کاذب جلوگیری می‌کنند.10-7 بار در هر هفته از این سوپ‌ها میل کنید.
گام اول در تهیه سوپ، تهیه آب سوپ برای پختن انواع سوپ های لاغر کننده است.شما می‌توانید انواع کم سدیم آب سوپ را از فروشگاه‌ها خریداری کنید و یا اینکه خودتان آب سوپ را تهیه نمایید. می‌توانید بر اساس نوع سوپی که می‌خواهید بپزید،آب سوپ متفاوتی تهیه نمایید.مرغ،گوشت و یا سبزیجات را در آب می‌پزید و آب بدست آمده از آن‌ها آب سوپ شما را تشکیل می‌دهند.در واقع با تهیه آب‌های مختلف سوپ،پایه سوپ های لاغر کننده خوشمزه زیر را تهیه کرده‌اید، که شروعی برای روزی کم‌کالری در دوران عید نورورز هستند.

سوپ هویج و سیب برای عید نوروز

این سوپ لاغر کننده فوق‌العاده با کمتر از 100 کالری،اشتهای شما را مهار و حس چشایی شما را راضی می‌کند.به آب سوپ خود مقداری سیب و هویج خورد شده و پودر کاری اضافه کنید و بگذارید سوپ خوب جا بیفتد.سیب و هویج طعم شیرین و جالبی به سوپ شما می‌دهند و همچنین ادویه کاری نیز در کنار این دو طعم سوپ را بسیار فوق‌العاده می‌کند.از خوردن این سوپ در دوران عید نوروز لذت ببرید و اشتهای خود را کنترل کنید.پختن این سوپ بسیار آسان و سریع است و شما می‌توانید در روزهای پرمشغله عید نیز آن را بپزید.

سوپ هویج و سیب برای عید نوروز

اجزای تشکیل‌دهنده سوپ لاغر کننده

1 قاشق غذاخوری روغن زیتون
1 پیاز بزرگ خردشده (2 فنجان)
1 ساقه کرفس ریز خرد شده
1 قاشق غذاخوری پودر کاری
5 هویج بزرگ پوست کنده و نازک (3 فنجان)
2 عدد سیب بزرگ پوست کنده و درشت خرد شده (3 فنجان)
5 فنجان آب مرغ کم سدیم
4/1 قاشق چای‌خوری نمک
فلفل سیاه
تازه زمین، به طعم
2 قاشق غذا خوری ماست ساده کم چرب برای چاشنی زدن (اختیاری)
1 قاشق غذا خوری جعفری تازه و یا سس گوجه فرنگی یا ریحان خرد شده برای چاشنی زدن (اختیاری)

مراحل تهیه سوپ لاغر کننده هویج و سیب

1) روغن را در یک قابلمه بزرگ روی حرارت متوسط بگذارید. پیاز و کرفس را در آن هم بزنید ، تا زمانی که پیاز طلایی روشن شود (12-8 دقیقه) اما پیاز را برشته نکنید.
2) پودر کاری، سپس هویج و سیب را به قابلمه روی گاز اضافه کنید و به خوبی هم بزنید.2 دقیقه صبر کنید تا این مواد نیز کمی تفت داده شوند، سپس آب مرغ و نمک را اضافه کنید.حرارت را زیاد کنید تا سوپ کمی جوش بزند سپس حرارت را کم کنید و در قابلمه را بگذارید.سوپ باید 20 تا 25 دقیقه در حالت جوش باشد تا سیب و هویج آن پخته و له شود.
3)به سوپ آماده شده فلفل و چاشنی‌های دیگر مانند ماست یا جعفری را می‌توانید اضافه کنید تا آماده خوردن شود.

سوپ نخودفرنگی برای عید نوروز

این سوپ تنها 79 کالری دارد و از 6 ماده ساده تشکیل شده است.این سوپ لاغر کننده مملو از فیبر و پروتئین است و حس رضایت بخشی به شما می‌دهد.غلاف نخود تازه طعم خوبی به سوپ می‌دهد و یک دوز مناسبی از مواد مغذی گیاهی،ویتامین K و منگنز برای شما به ارمغان می‌آورد.همچنین به کنترل سطح قند خون و کنترل اشتها کمک می‌کند.

سوپ نخودفرنگی برای عید نوروز

اجزای تشکیل‌دهنده

12 فنجان آب
1 کیلوگرم نخودفرنگی با غلاف تازه
3/1 فنجان سس گوجه فرنگی ریز خرد شده
1 قاشق چای‌خوری نمک
فلفل سیاه
چاشنی
4/3 فنجان ماست ساده کم‌چرب

مراحل تهیه سوپ لاغر کننده

1)مقداری آب را در قابلمه ریخته و روی حرارت بگذارید تا به جوش آید سپس نخودفرنگی راه به آن اضافه کرده وزیر شعله را کم کنید تا به مدت 45 دقیقه بپزد.
2)نیمی از غلاف نخود فرنگی‌ها را شسته و در مقداری از آب سوپ بپزید تا کاملاً له شود و در آب سوپ آن را بکوبید.سپس آب و غلاف له شده را از صافی بگذرانید و از آب آن برای پختن سوپ استفاده نمایید.
3)نخودفرنگی پخته و آب سوپ حاوی غلاف نخودفرنگی پخته شده را باهم در قابلمه ریخته و به آن سس گوجه فرنگی خرد شده ، نمک و فلفل را اضافه کرده و زیر قابلمه را کم کنید و اجازه دهید تا به مدت 35-30 دقیقه سوپ شما بپزد.
4) به سوپ آماده شده چاشنی‌های دیگری مانند ماست را اضافه کنید تا آماده خوردن شود.

سوپ اسفناج با رزماری از سوپ های لاغر کننده عید نورورز

این سوپ خوشمزه ترکیبی از سیب زمینی، اسفناج و رزماری است و رنگ سبز زرق و برق‌داری دارد. می‌توانید این سوپ را بدون کاری نیز تهیه نمایید.

سوپ اسفناج با رزماری از سوپ های لاغر کننده عید نورورز

اجزای تشکیل‌دهنده

2 فنجان نان، خمیر ترش(این نان‌ها را به قطعات مکعبی نگینی کوچک برش بزنید.)
2 قاشق غذا خوری روغن زیتون
1 حبه سیر خرد کرده
1 قاشق غذاخوری رزماری تازه ریز خرد شده یا 1 قاشق چای‌خوری رزماری خشک شده
1 قاشق غذاخوری کره
1 عدد پیاز متوسط درشت خرد شده
4/1 قاشق چای‌خوری نمک
فلفل سیاه
چاشنی
2 فنجان سیب زمینی پوست کنده و خرد
4 فنجان آب مرغ کم نمک یا آبگوشت گیاهی یا آب
6 فنجان اسفناج تازه یا برگ چغندر بدون ساقه
جوز هندی تازه رنده شده برای چاشنی زدن

مراحل تهیه سوپ لاغر کننده اسفناج با رزماری

1)فر را روی 170 درجه سانتی‌گراد تنظیم کنید.
2)قطعات نان ، روغن،سیر و رزماری را در یک کاسه بزرگ ریخته و باهم مخلوط کنید.سپس این مواد را در ظرفی پخش کرده به صورتی که یک لایه شود،سپس 15 دقیقه در فر بگذارید تا طلایی شود.
3) کره را در یک ماهی‌تابه بزرگ روی حرارت متوسط ذوب کنید. پیاز، سیر، رزماری، نمک و فلفل را به ظرف روی گاز اضافه کرده و حرارت زیر ماهی‌تابه را کم کنید و 5 دقیقه صبر کنید تا بپزد.سپس سیب زمینی را اضافه کرده و به مدت 3 دقیقه مخلوط را هم بزنید تا کمی بپزند.به مخلوط روی گاز آب سوپ را اضافه کرده و زیر ماهی‌تابه را زیاد کنید تا مایع به جوش آید،سپس زیر قابلمه را کم کرده و در آن را بگذارید و 15 دقیقه صبر کنید تا سیب‌زمینی نرم شود. در ادامه اسفناج (یا برگ چغندر) را اضافه کرده و هم بزنید 10 دقیقه در قابلمه سوپ را بگذارید تا اسفناج نیز بپزد و سوپ سبز شود.
4)سوپ را می‌توانید پوره کنید و با چاشنی مثل جوز هندی میل کنید.

سوپ گوجه فرنگی

وعده غذایی‌تان را با سوپ های لاغر کننده ای مانند گوجه فرنگی شروع کنید. گوجه فرنگی حاوی مواد مغذی زیادی مانند: آنتی‌اکسیدان‌هایی مثل ویتامین C و E، بتاکاروتن، لیکوپن و پتاسیم است که برای سلامت بدن و قلب بسیار مفیدند.

سوپ گوجه فرنگی

اجزای تشکیل‌دهنده

1 کیلوگرم گوجه فرنگی خورد شده
1 عدد پیاز متوسط شیرین خورد شده
3 حبه سیر
میخک بزرگ بدون پوست
1 و 3/1 قاشق غذاخوری روغن زیتون
4/1 قاشق چای‌خوری نمک
فلفل سیاه
2 فنجان آب مرغ کم‌نمک یا آبگوشت گیاهی

مراحل تهیه سوپ لاغر کننده گوجه فرنگی

1)فر را روی 200 درجه سانتی‌گراد تنظیم کنید.
2)گوجه فرنگی ، پیاز و سیر را در یک کاسه با 1 قاشق غذاخوری روغن، نمک و فلفل مخلوط کنید. این مخلوط را در ظرفی پخش کرده و به مدت 30 دقیقه در فر بگذارید تا نرم و طلایی شود.
3) مخلوط سبزیجات پخته شده را در یک قابلمه ریخته و با 1 فنجان آب مرغ مخلوط کرده و بگذارید تا بهتر بپزند.
4) سبزیجات پخته شده را کاملاً پوره کنید و باقی‌مانده آب(1 فنجان)،رب گوجه فرنگی، ریحان و شکر قهوه ای را به آن اضافه نمایید.صبر کنید تا مخلوط آن به جوش آید و سپس حرارت قابلمه را کم کنید و بگذارید سوپ کاملاً بپزد و آماده خوردن شود.

سوپ خامه‌ای خیار

آیا تابه‌حال به درست کردن سوپ لاغر کننده با خیار فکر کرده‌اید؟؟این دستورالعمل پخت،نظر شما را راجع به آن عوض می‌کند.این سوپ لاغر کننده ، آبکی است و حاوی آووکادو و منی ماست است که به سوپ حالت خامه‌ای بدهد.

سوپ خامه‌ای خیار

اجزای تشکیل‌دهنده

1 قاشق غذاخوری روغن زیتون
2 حبه سیر خردشده
1 پیاز کوچک خردشده
1 قاشق غذاخوری آب‌لیمو
4 فنجان خیار پوست کنده و خردشده
1و 2/1 فنجان آب گوشت،مرغ یا سبزی کم‌نمک
2/1 قاشق چای‌خوری نمک
4/1 قاشق چای‌خوری پودر فلفل سیاه
1 آووکادو متوسط خردشده
4/1 فنجان جعفری تازه خردشده
2/1 فنجان ماست ساده کم‌چرب

مراحل تهیه سوپ لاغر کننده برای عید نورورز

1) ماهی‌تابه بزرگی را روی حرارت متوسط به بالا بگذارید و سیر و پیاز را به آن اضافه کنید. 1 تا 4 دقیقه صبر کنید تا کمی بپزند ،سپس آب‌لیمو به آن اضافه کرده و 1 دقیقه صبر کنید تا بپزد.
2) اضافه کردن 3 و 4/3 فنجان برش‌های خیار ، آب سوپ ، نمک و فلفل به ماهی‌تابه و 6 تا 8 دقیقه صبر کنید تا سوپ بیشتر بپزد.
3) انتقال سوپ به یک مخلوط کن و اضافه کردن آووکادو و جعفری به آن.سپس مخلوط‌کن را روشن کرده و بگذارید تا در سرعت پایین سوپ کاملاً له شود.
4) پوره را در یک کاسه ریخته و ماست را به آن اضافه کنید. سپس خیار خردشده باقی‌مانده را نیز به آن اضافه نمایید.سوپ خوشمزه شما آماده خوردن است.

© سایت اطلاعات پزشکی و سلامت دکتر سوشا

شما هم می توانید در مورد این مقاله پرسش خود را با ما به اشتراک بگذارید

برای ثبت پرسش خود لازم است ابتدا وارد حساب کاربری خود شده یا روی دکمه " افزودن پرسش جدید " کلیک کنید. همچنین پرسش شما بعد از ثبت، توسط مدیریت سایت بررسی و بعد از تاییدیه مدیریت سایت، پرسش شما نمایش داده می شود.
هیچ پرسشی در رابطه با این مقاله مطرح نشده است. چنانچه پرسشی دارید، آن را با کاربران و پزشکان سایت مطرح نمایید.
مقالات پیشنهادی
ویدئوها
ویدئوهای بیشتر