درمان افسردگی بدون قرص

مجله پزشکی و سلامت
0 نظر | مدت زمان خواندن مقاله: 4 دقیقه
درخصوص این مطلب سوال دارید؟
درمان افسردگی بدون قرص

تأثیر رنگ‌ها بر درمان افسردگی

مجله پزشکی و سلامتهرچند که استفاده از رنگ‌ها را نمی‌توان به عنوان یک درمان برای اختلال افسردگی در نظر گرفت، اما تأثیر رنگ‌ها بر درمان افسردگی موضوعی قابل توجه می‌باشد. سعی کنید همیشه به محیط زندگی خود و رنگ‌های آن توجه کرده و همچنین در محل کارتان از رنگ‌های مهیج و شاد استفاده کنید. دیوارهای محل زندگی و محل کار خود را با رنگ‌های انرژی بخش و درخشان رنگ آمیزی کنید.مثلاً رنگ زرد یا نارنجی می‌تواند محیط را مهیج، گرم و صمیمی کند، درحالی‌که رنگ خاکستری یا قهوه‌ای احساسات ما را رو به بی تفاوتی و خستگی سوق خواهند داد. کسانی که به افسردگی فصلی دچار هستند می‌توانند با استفاده از رنگ‌های شاد احساس شادمانی را به خود القا کنند.

اریکسون روانشناس بنام، چنین گفته است که رنگ‌های زرد و نارنجی لذت و خنده را در فرد افزایش می‌دهد و نیز به قدرت تمرکز هم کمک می‌کند. در واقع هرچه رنگ‌های محیط اطرافتان مهیج‌تر و شادتر باشد شما شادتر خواهید بود. حتی اگر مقدور نیست دیوارهای خانه خود را رنگ کنید،می‌توانید از کوسن‌های رنگارنگ و شاد، ظرف میوه‌های رنگارنگ،گلدان‌های پر از گل‌های رنگی برای تزیین در نقاط مختلف خانه بخصوص جاهایی که بیشترین زمان را در آنجا صرف می‌کنید استفاده کنید. اریکسون تأکید دارد افسردگی‌های فصلی نه تنها به خاطر فصل و تغییرات جوی در افراد به وجود می‌آید، بلکه به علل درونی و روحی فرد هم مرتبط است پس این درمان را باید در کنار راهکارهای دیگر بکار برد.

تأثیر شگرف طبیعت بر افسردگی

 همیشه باید دنبال پیدا کردن راه‌هایی باشید که شما را به گونه‌ای به طبیعت پیوند می‌دهد، خواه گرفتار افسردگی باشید، خواه تصمیم دارید وضع روحی خود را بهبود ببخشید.طبیعت را باید با تمام حواس خود لمس و درک کنید. آواز پرندگان را با گوش جان بشنوید، صدای باد وقتی در برگ‌های سبز درختان می‌پیچد، صدای شرشر آب رودخانه،  امواج دریا و استشمام بوی سبزه و علف پس از باران بهاری…..

پاهای خود را در آب برکه یا رودخانه قرار دهید و روی ماسه‌های ساحلی با پای برهنه قدم بزنید. اگر به باشگاه می‌رفته‌اید، سعی کنید پیاده روی یا دوچرخه سواری در محیط بیرون را جایگزین آن کنید. حتی می‌توانید برنامه ریزی کنید که نهار یا شام خود را بیرون خانه صرف کنید. طبیعت درمانی مکمل درمانی مناسبی برای درمان‌های کلینیکی و علمی است.سکوت جاری در طبیعت روح و ذهن آدمی را آرام می‌کند و به فرد این موقعیت را می‌دهد تا عمیقاً به درون خود بپردازد و روح خود را کند و کاو کند.

تأثیر شگرف طبیعت بر افسردگی

چرا باغبانی در کاهش افسردگی دخیل است؟

در حالی که تعداد زیادی از متخصصان در مورد افسردگی و همه گیر شدن آن  هشدار می‌دهند   برخی دیگر از محققین در حال یافتن راه‌های مقابله یا پایین آوردن نرخ افسردگی  با استفاده از مواد طبیعی موجود در بدن انسان هستند و اتفاقاً نتایج هم شگفت آور بوده است.دو ماده شیمیایی مانند سروتونین و دوپامین در بدن وجود دارد که به‌طور طبیعی همیشه ما را شاد و سرحال نگاه می‌دارند.این دو ماده همچنین در سیستم دفاعی بدن هم مشارکت دارند. مطلب بسیار جالبی که محققان گفته‌اند این است که بودن در طبیعت و استفاده از آن به‌عنوان درمان، زمانی مؤثر می‌افتد که شما دست‌های خود را با خاک کشاورزی و محصولات باغبانی تماس مستقیم داده و حتی خاک آلود یا گلی کنید!

دست زدن به خاک و کثیف شدن آن‌ها سطح سروتونین خون را بالا می‌برد. درون خاک باکتری ویژه‌ای وجود دارد که در تماس با دستان شما مغز را برای تولید سروتونین تحریک می‌کند. همچنین در تحقیق دیگری مشخص شده فعالیت برداشت محصول و چیدن میوه‌ها و سبزیجات فعالیتی بسیار مفید است چون عملکرد آن مثل نگاه کردن به میوه‌های رنگین و رنگ‌های شاد و مفرح، مغز را برای تولید دوپامین فعال می‌کند که  هر دو هورمون ذکر شده، ( دوپامین و سروتونین ) در بالا رفتن سطح شادمانی و جلوگیری از افسردگی بسیار مفید هستند.

چرا برای افسردگی ورزش شنا توصیه می‌شود؟

امروزه افسردگی به گزارش سازمان بهداشت جهانی، حدود 5% از جمعیت جهان را در بر گرفته است و حتی در آمریکا این اختلال در لیست بیماری‌های ناتوان کننده در بین سنین 14-55 سال طبقه بندی شده است.مانند ورزش‌های دیگر شنا نیز در پایین آوردن سطح افسردگی مفید است اما به دلایلی به شرح زیر با صراحت می‌توان اذعان داشت که به‌طور چشمگیرتری تأثیرگذار است:

• حرکات ماهیچه‌های طولی و تنفس‌های عمیق که در شنا زیاد استفاده می‌شود، مانند یوگا مغز را تحریک می‌کند که سلول‌های عصبی را بسط داده و اندورفین ترشح کنند. اندورفین مسکن طبیعی بدن هنگام درد و نیز پایین آورنده استرس است.
• چون این ورزش طوری است که همه افراد با هر وزن بالا یا پایین می‌توانند از آن بهره ببرند و ضمناً فشاری روی مفاصل ندارد (به دلیل اینکه فشار ناشی از وزن توسط آب گرفته می‌شود) تمام افراد بدون نگرانی به آن می‌پردازند و چون محدودیتی در انجام حرکات ندارند بابت اضافه وزن یا بیماری‌های مفصلی دچار افسردگی نمی‌شوند.
• آب درمانی عامل بسیار مؤثری برای ایجاد توازن مطلوب بین ذهن و بدن است. مثلاً شیرجه زدن در آب سرد راهی برای بالا بردن سطح خلق و نشاط است.
• غوطه‌ور شدن در آب و فرو بردن سر و بدن در زیر آب تأثیر آرام بخش و مفیدی روی سطح روحی انسان دارد.

پس به‌طور کلی هر وقت حس کردید خلق خوبی ندارید یا بی حوصله هستید بی تردید اولین گزینه انتخابی که می‌تواند استخر رفتن باشد را از دست ندهید!


مقالات پیشنهادی دکتر سوشا :


مرجع تخصصی پزشکی و سلامت دکتر سوشا

شما هم می توانید در مورد این مقاله پرسش خود را با ما به اشتراک بگذارید

برای ثبت پرسش خود لازم است ابتدا وارد حساب کاربری خود شده یا روی دکمه " افزودن پرسش جدید " کلیک کنید. همچنین پرسش شما بعد از ثبت، توسط مدیریت سایت بررسی و بعد از تاییدیه مدیریت سایت، پرسش شما نمایش داده می شود.
هیچ پرسشی در رابطه با این مقاله مطرح نشده است. چنانچه پرسشی دارید، آن را با کاربران و پزشکان سایت مطرح نمایید.
مقالات پیشنهادی
ویدئوها
ویدئوهای بیشتر