کاهش بروز استرس با تغذیه مناسب

مجله پزشکی و سلامت
1 نظر | مدت زمان خواندن مقاله: 3 دقیقه
درخصوص این مطلب سوال دارید؟
کاهش بروز استرس با تغذیه مناسب

استرس چه تأثیری بر روی بدن دارد؟

مجله پزشکی و سلامت : اثر استرس بر بدن می‌تواند بسیار جدی باشد و با بروز یا تشدید وضعیت و تداوم برخی از بیماری‌های مزمن مانند فشارخون، بیماری‌های قلبی و عروقی، سردرد و برخی از سرطان‌ها در ارتباط باشد. البته خوشبختانه با داشتن یک تغذیه مناسب و رژیم غذایی مطلوب می‌توان تا حد زیادی از بروز و شدت استرس در بدن کاست. در واقع وقوع استرس در بدن که ناشی از عوامل محیطی می‌باشد، می‌تواند بر ذخایر مواد مغذی در بدن نیز تأثیر گذاشته و موجب تخلیه این ذخایر شود.

نقش تغذیه مناسب در پیشگیری از عوارض استرس

نظر متخصصان تغذیه این است که داشتن یک تغذیه مناسب و متعادل در پیشگیری از بروز عوارض ناشی از استرس مانند افت قند خون، سردرد و سرگیجه مؤثر باشد. منظور از تغذیه سالم در واقع تأمین کلیه مواد مغذی مورد نیاز بدن اعم از پروتئین‌ها، ویتامین‌ها، املاح، کربوهیدرات‌ها و اسیدهای چرب ضروری می‌باشد که بالغ بر حدود ۶۰ نوع ماده مغذی می‌شود. از دیدگاه متخصصان سلامت دریافت کافی ویتامین‌های گروه ب، پروتئین، ویتامین آ، ویتامین ث و منیزیم در کنترل عوارض ناشی از استرس بسیار مؤثر می‌باشند.

تأثیر ترکیبات حاوی کافئین بر استرس

از سوی دیگر پیروی از یک رژیم غذایی متعادل که در آن به دریافت کافئین، قند و شکر، چربی توجه می‌شود در کنترل استرس بسیار مؤثر واقع می‌شود. در حقیقت مطالعات علمی نشان داده‌اند افرادی که بیشتر از ترکیبات حاوی کافئین مانند قهوه، شکلات و مشتقات آن استفاده می‌کنند، بیشتر هم در معرض عوارض ناشی از استرس قرار می‌گیرند. به علاوه این که این افراد بیشتر و آسان‌تر هم دچار شرایطی می‌شوند که استرس‌های شدید بر واکنش‌های بدنی‌شان اثر بگذارد.

تأثیر ترکیبات حاوی کافئین بر استرس

تأثیر قندهای ساده بر بروز واکنش‌های استرس زا

 قندهای ساده، شکر و مواد قندی و آب‌نبات‌ها هم از جمله مواد غذایی هستند که بروز واکنش‌های استرس زا را در بدن افراد تسریع می‌کنند. مطالعات علمی نشان داده‌اند که مصرف زیاد مواد قندی در زمان استرس اگرچه با بالا بردن قند خون تا حدی می‌توانند باعث بهبود سریع واکنش‌های استرس زا در بدن شوند اما در ادامه عوارض شدیدی مانند بروز سردرد، بی حالی و خستگی را به همراه خواهند داشت. به همین دلیل به افرادی که استعداد تجربه انواع استرس‌های خفیف تا شدید را دارند، توصیه می‌شود که از مواد قندی و قند و شکر در رژیم غذایی خود کمتر استفاده نمایند.

چربی‌ها و بروز استرس‌های متابولیک

چربی‌ها از جمله گروه مواد غذایی هستند که مصرف زیاد آن‌ها در رژیم غذایی می‌توانند در افراد مستعد به استرس، عوارضی را برجای گذارند. در واقع مصرف زیاد چربی‌های اشباع و جامد به صورت غذاهای چرب می‌توانند علاوه بر بروز چاقی در فرد باعث بروز انواع و اقسام استرس‌های متابولیک در بدن شوند که تنها راه کنترل و بهبودی، مصرف غذاهای کم چرب و حذف چربی‌های جامد از راه رژیم غذایی می‌باشد.

آخرین تحقیقات در رابطه با تغذیه مناسب برای کاهش استرس

در ضمن، تحقیقات جدید امروزه نشان داده‌اند که کمبود دریافت ۳ عنصر کلسیم، منیزیم و آهن از راه رژیم غذایی نیز فرد را مستعد به حساسیت بیشتر در مقابل استرس‌های محیط می‌کند. به این معنی که این افراد به راحتی در برابر استرس‌های محیطی واکنش‌های شدیدتری نشان می‌دهند، در حالی که سایر افراد واکنش خاصی به این نوع استرس‌ها از خود نشان نمی‌دهند. پس برای پیشگیری از بروز  این مشکلات توصیه می‌شود در دریافت منابع لبنی (منبع کلسیم)، منابع گوشتی و پروتئینی (منبع منیزیم و آهن) بیش از پیش توجه شود.

در مجموع داشتن یک تغذیه متعادل، پیروی از یک رژیم غذایی متنوع در کنار آگاهی از مصرف مواد غذایی کافئین دار، شیرین و چرب می‌توانند فرد را از بروز مشکلات استرس زا در بدن محافظت نمایند.


مقالات پیشنهادی دکتر سوشا :

مرجع تخصصی پزشکی و سلامت دکتر سوشا

شما هم می توانید در مورد این مقاله پرسش خود را با ما به اشتراک بگذارید

برای ثبت پرسش خود لازم است ابتدا وارد حساب کاربری خود شده یا روی دکمه " افزودن پرسش جدید " کلیک کنید. همچنین پرسش شما بعد از ثبت، توسط مدیریت سایت بررسی و بعد از تاییدیه مدیریت سایت، پرسش شما نمایش داده می شود.

سلام .مادرم 55 سالشه و مشکلش اینه که استرس و اضطراب شدید داره ،شبا راحت به خواب نمیره و اینکه کم اشتهایی شدید داره. متخصص مغز و اعصاب هم که میره داروها حالشو بدتر و بدتر میکنه. فقط بی اشتهاییش در حال حاضر بزرگترین مسئله هست. و قرص استرس کالم روز و شب رو شروع کرده که بخوره بعدم چکار کنه که زودتر سموم داروهای قبلیش از بدنش پاک بشه و سرحالتر بشه

مشاهده کامل

با سلام در وهله اول برای درمان مشکل مادرتون باید علت اون رو پیدا کنید، مراجعه به روانپزشک و استفاده از قرص های ضد افسردگی، پاک کردن صورت مساله است و نمی تونه در دراز مدت موثر باشه چون با قطع مصرف قرصها، مجددا اوضاع مثل قبل خواهد بود. چه بسا که شما میفرمایید مصرف قرصها حال مادرتون رو بد کرده. در هر حال پیشنهادات بنده به شرح زیر است: مادرتون رو نزد یک مشاور ببرید تا با بررسی وضعیت مادرتون و انجام یک یا چند جلسه مشاوره، علت بروز این استرس و اضطراب رو تشخیص بدن. با مراجعه به پزشک متخصص مغز و اعصاب مادرتون، ازشون بخواید که نوع داروها و دوز اونها رو تغییر بدن. بی اشتهایی ایشون به بیماریشون هم بستگی داره و در صورت درمان بیماری بهبود خواهد یافت. ولی شما میتونید از نکات مقاله بالا هم استفاده کنید. پیشنهاد می کنم برای مادرتون یک برنامه مدون برای تقویت روحیه داشته باشید، ایشون رو به پیاده روی ببرید، فیلمهایی که دوست دارن براشون بذارید، بیشتر دور هم جمع بشید، براشون کتاب بخونید و غیره. به طور کلی مشکلات روانشناختی، بیش از اینکه به مصرف دارو نیاز داشته باشن به مدیریت شرایط و تکنیکهای رواندرمانی نیاز دارن.
آیا این پاسخ برای شما مفید بود؟
مقالات پیشنهادی
ویدئوها
ویدئوهای بیشتر