افراد استرسی باعث استرسی شدن شما می‌شوند

اخبار سلامت
0 نظر | مدت زمان خواندن مقاله: 2 دقیقه
درخصوص این مطلب سوال دارید؟
افراد استرسی باعث استرسی شدن شما می‌شوند

سرایت استرس از افراد استرسی به دیگر افراد حقیقت دارد!

دانشمندان دانشگاه کالگری اخیراً در مطالعه‌ای نشان دادند: هنگامی که فردی در معرض استرس فردی دیگر قرار می‌گیرد، مغز او طوری واکنش می‌دهد که انگار با یک استرس حقیقی مواجه شده است. درواقع افراد استرسی باعث افزایش استرس شما می‌شوند.

افزایش استرس در اثر افزایش ترشح هورمونی به نام کورتیزول در بدن ایجاد می‌شود. به همین علت هورمون کورتیزول را هورمون استرس نیز می‌نامند. زمانی که فرد تحت شرایط بحرانی و فشار قرار دارد، رشته‌های عصبی خاصی به نام CRH (رشته‌های عصبی مغزی آزادکننده هورمون کورتیکوتروپین) فعال می‌شوند.

سلول‌های CRH با ترشح هورمون آدرنوکوتیکوتروپین عملکرد سلول‌های مغزی را در پاسخ به استرس کنترل می‌کند. هورمون آدرنوکورتیکوتروپین بر غده فوق کلیه تأثیر گذاشته و ترشح هورمون کورتیزول را تحریک می‌کند.

افزایش استرس در افراد می‌تواند در درازمدت تأثیرات منفی متعددی بر جنبه‌های مختلف سلامتی آنان داشته باشد. تغییرات مغزی مرتبط با افزایش استرس موجب بروز بسیاری از بیماری‌های روانی مانند PTSD(اختلال استرس پس از سانحه) و افسردگی می‌شود.

پیشنهاد می‌کنیم مقاله ” کنترل استرس با صحبت کردن با سوم شخص خود ” را در وب سایت پزشکی دکتر سوشا بخوانید.

مطالعات اخیر نشان می‌دهد که ایجاد استرس و برخی احساسات می‌تواند مسری باشد و از افراد استرسی به شما سرایت کند؛ اما چگونه؟ در ادامه به پاسخ این سؤال خواهید رسید.

استرس چگونه به فردی دیگر منتقل می‌شود؟

گروه تحقیقاتی Bains اثر ایجاد استرس را بر روی موش‌های نر و ماده مورد بررسی قرار دادند. آن‌ها یک موش را از زوجش جدا کردند و او را تحت استرس ملایم قرار دادند و دو مرتبه نزد جفتش بازگرداندند. سپس عملکرد سلول‌های خاصی نظیر CRH را تحت بررسی قرار دادند.

نتایج نشان داد که پاسخ‌های مغزی در این زوج موش با وجودی که فقط یکی از آن‌ها تحت استرس قرار گرفته بود، یکسان بود. در واقع موش‌هایی که با افزایش استرس مواجه شده بودند، با ترشح ماده‌ای شیمیایی به نام فرومون، استرس را به جفت خود منتقل می‌کردند. موش دریافت‌کننده نیز تا مدت‌ها همین سیگنال را به دیگر موش‌ها انتقال می‌دهد.

حال شاید به پاسخ این سؤال رسیده باشید که چرا هنگامی که یکی از اعضای خانواده دچار مشکلی می‌شود، این تنش کل خانواده را تحت تأثیر قرار می‌دهد؟ در واقع وقتی فردی دچار استرس می‌شود، از طریق آزادسازی مواد شیمیایی خاصی تحت عنوان فرومون، بخش‌های مرتبط با استرس را در مغز دیگر افراد نیز فعال می‌کند.

علت شکل‌گیری این مکانیسم انتقال اطلاعات، شکل‌گیری گروه‌های اجتماعی در بین موجودات زنده بوده است که تأثیرات مفید زیادی برای آن‌ها دارد. درواقع نتایج این تحقیق نشان داد که بین افزایش استرس و تعاملات اجتماعی ارتباطی پیچیده وجود دارد. عواقب برخی از این تعاملات می‌تواند در طولانی‌مدت برخی از رفتارها را تحت تأثیر قرار دهد.

پیشنهاد می‌کنیم مقاله ” کدام خوراکی ها آرامش دهنده و ضد استرس و اضطراب هستند ” را نیز در وب سایت پزشکی دکتر سوشا بخوانید.



منبع خبر :

تهیه و ترجمه : سایت سلامت دکتر سوشا

بازگشت به صفحه اخبار سلامت

شما هم می توانید در مورد این پرسش خود را با ما به اشتراک بگذارید

برای ثبت پرسش خود لازم است ابتدا وارد حساب کاربری خود شده یا روی دکمه " افزودن پرسش جدید " کلیک کنید. همچنین پرسش شما بعد از ثبت، توسط مدیریت سایت بررسی و بعد از تاییدیه مدیریت سایت، پرسش شما نمایش داده می شود.
هیچ پرسشی در رابطه با این مطرح نشده است. چنانچه پرسشی دارید، آن را با کاربران و پزشکان سایت مطرح نمایید.
اخبار پیشنهادی
ویدئوها
ویدئوهای بیشتر