ویتامینی که می‌تواند عملکرد شما را در ورزش بهتر کند

مجله پزشکی و سلامت
0 نظر | مدت زمان خواندن مقاله: 2 دقیقه
درخصوص این مطلب سوال دارید؟
ویتامینی که می‌تواند عملکرد شما را در ورزش بهتر کند

تنظیم سطح کلسیم و فسفات خون

مجله سلامت : بر اساس گزارش جدید انجمن اندوکرینولوژی در کنفرانس ادینبرگ، استفاده از مکمل‌های ویتامین D می‌تواند موجب بهبود عملکرد ورزشی و کاهش بیماری‌های قلبی و عروق شود. ویتامین D هم یک هورمون است و هم یک ویتامین. اثرات هورمونی آن به کنترل سطح کلسیم و فسفات خون برای داشتن استخوان‌ها و دندان‌های سالم کمک می‌کند. در واقع ویتامین D سبب جذب کلسیم بیشتر از غذا و افزایش کلسیم خون می‌شود.

بهبود عملکرد قلبی و عروقی

مطالعات نشان می‌دهد که ویتامین D می‌تواند آنزیم‌های دخیل در تولید هورمون‌های استرسی (کورتیزول) را مهار کند. مقادیر بالای کورتیزول در خون سبب افزایش فشار خون از طریق باریک کردن رگ‌ها و افزایش باز جذب آب از کلیه‌ها می‌شود. با مصرف ویتامین D مقدار هورمون کورتیزول در خون و ادرار کمتر می‌شود. علاوه بر کاهش مقادیر کورتیزول در خون، این ویتامین عملکرد سیستم قلبی و عروقی را نیز بهبود می‌بخشد به صورتی که افرادی که مکمل‌های ویتامین D مصرف می‌کنند فشار خون پایین‌تری نسبت به سایر افراد دارند.

ویتامینی که می‌تواند عملکرد شما را در ورزش بهتر کند

بهبود وضعیت تناسب اندام

بر اساس یک تحقیق، گروه‌هایی که ویتامین D مصرف می‌کنند توانستند در مدت 20 دقیقه 6.5 کیلومتر را با دوچرخه طی کنند در حالی که در ابتدای مطالعه 5 کیلومتر پا می‌زدند. علا رغم افزایش 30 درصدی خستگی کمتری در این افراد نیز به چشم می‌خورد. در انگلستان در حدود 10 میلیون نفر دچار کمبود ویتامین D هستند. در واقع از هر ده نفر یک نفر مبتلا به کمبود ویتامین D است. با انجام تحقیقات مشخص شده است که مصرف ویتامین D می‌تواند سبب بهبود وضعیت تناسب اندام و کاهش خطر بیماری‌های قلبی و عروقی نظیر فشار خون شود. کمبود ویتامین Dعارضه است که با حرکت چراغ خاموش موجب مقاومت به انسولین، دیابت، آرتریت روماتوئید و افزایش خطر بروز برخی از سرطان‌ها می‌شود.

مرجع تخصصی پزشکی و سلامت دکتر سوشا

شما هم می توانید در مورد این مقاله پرسش خود را با ما به اشتراک بگذارید

برای ثبت پرسش خود لازم است ابتدا وارد حساب کاربری خود شده یا روی دکمه " افزودن پرسش جدید " کلیک کنید. همچنین پرسش شما بعد از ثبت، توسط مدیریت سایت بررسی و بعد از تاییدیه مدیریت سایت، پرسش شما نمایش داده می شود.
هیچ پرسشی در رابطه با این مقاله مطرح نشده است. چنانچه پرسشی دارید، آن را با کاربران و پزشکان سایت مطرح نمایید.
مقالات پیشنهادی
ویدئوها
ویدئوهای بیشتر