پیش بینی ابتلا به ام اس با میزان ویتامین D خون

اخبار سلامت
1 نظر | مدت زمان خواندن مقاله: 2 دقیقه
درخصوص این مطلب سوال دارید؟
پیش بینی ابتلا به ام اس با میزان ویتامین D خون

پیش بینی خطر بیماری ام اس با اندازه گیری ویتامین D خون

اخبار سلامت : یک مطالعه جدید نشان داده است که ارزیابی میزان ویتامین D خون می‌تواند راهی برای پیش بینی ابتلا به ام اس باشد و با اندازه گیری این ویتامین می‌توان حدس زد که آیا فرد بیماری مولتیپل اسکلروزیس (MS) مبتلا می‌شود یا خیر.

به گفته کاساندرا مانگر سرپرست تیم تحقیقاتی دانشکده بهداشت عمومی هاروارد چان، بوستون، قبل از این مطالعه، تنها چند مطالعه کوچک راجع به ارتباط میزان ویتامین D خون و خطر ابتلا به ام اس انجام شده است.

مطالعه‌ای برای پیش بینی ابتلا به ام اس با استفاده از میزان ویتامین D خون

در این مطالعه جدید تعداد زیادی از زنان مورد مطالعه قرار گرفتند و نتایج بررسی‌ها نشان داد که اصلاح کمبود ویتامین D در زنان جوان و سالم ممکن است خطر ابتلا به ام اس را در زندگی آن‌ها کاهش دهد.

مانگر و تیم تحقیقاتی‌اش نمونه‌های خون گرفته شده از بیش از 800000 زن در فنلاند را به عنوان بخشی از آزمایش‌های دوران بارداری مورد آزمایش قرار دادند. سپس بررسی‌های بعدی نشان داد که 1092 زن تقریباً 9 سال بعد از نمونه گیری خونشان به بیماری ام اس مبتلا شده بودند و 2123 نفر سالم ماندند.
58٪ از کسانی که به بیماری ام اس مبتلا شده بودند، کمبود ویتامین D داشتند. در حالی که 52% از کسانی که سالم مانده بودند نیز کمبود ویتامین D داشتند.

میزان ویتامین D خون چقدر باید باشد؟ | کمبود ویتامین D به چه معناست؟

• زمانی که میزان ویتامین D خون کمتر از 30 نانومول/لیتر باشد، کمبود ویتامین D نامیده می‌شود.
• اگر میزان ویتامین D خون 49-30 نانومول/لیتر باشد، میزان ویتامین D خون ناکافی است.
• اگر میزان ویتامین D خون بالاتر از 50 نانومول/لیتر باشد، میزان ویتامین D خون کافی تلقی می‌شود.

میزان ویتامین D خون چقدر باید باشد؟ | کمبود ویتامین D به چه معناست؟

پیش بینی ابتلا به ام اس با اندازه گیری میزان ویتامین D خون

تجزیه و تحلیل بیشتر در این مطالعه نشان داد که زنان مبتلا به کمبود ویتامین D در مقایسه با زنان با سطوح کافی ویتامین D ، 43٪ بیشتر در معرض خطر ابتلا به ام اس هستند. علاوه بر این، افرادی با کمبود ویتامین D در مقایسه با افرادی با سطوح ناکافی ویتامین D ، 27٪ بیشتر در معرض ابتلا به ام اس هستند. این مطالعه همچنین نشان داد با هر 50 نانومول/لیتر افزایش میزان ویتامین D خون ، 39% احتمال خطر ابتلا به ام اس در آینده کاهش می‌یابد.

مانگر می‌گوید مطالعات بیشتری لازم است تا تعیین شود که میزان ویتامین D خون بهینه برای رفع خطر ابتلا به ام اس چقدر است اما این مطالعه تأکید می‌کند که همه افراد باید به میزان ویتامین D خونشان توجه کنند زیرا اندازه گیری میزان ویتامین D راهی برای پیش بینی ابتلا به ام اس در آینده است و اگر سطح ویتامین D در حد کافی باشد، مزایای سلامت متعددی برای فرد دارد.


اخبار پیشنهادی دکتر سوشا :


مرجع تخصصی پزشکی و سلامت دکتر سوشا

داروهای مرتبط با این مقاله
مشاهده و جستجوی داروهای بیشتر

شما هم می توانید در مورد این پرسش خود را با ما به اشتراک بگذارید

برای ثبت پرسش خود لازم است ابتدا وارد حساب کاربری خود شده یا روی دکمه " افزودن پرسش جدید " کلیک کنید. همچنین پرسش شما بعد از ثبت، توسط مدیریت سایت بررسی و بعد از تاییدیه مدیریت سایت، پرسش شما نمایش داده می شود.
هیچ پرسشی در رابطه با این مطرح نشده است. چنانچه پرسشی دارید، آن را با کاربران و پزشکان سایت مطرح نمایید.
اخبار پیشنهادی
ویدئوها
ویدئوهای بیشتر