علت تکرر ادرار موقع استرس چیست؟

اخبار سلامت
6 نظر | مدت زمان خواندن مقاله: 2 دقیقه
درخصوص این مطلب سوال دارید؟
علت تکرر ادرار موقع استرس چیست؟

تکرر ادرار و نیاز به دستشویی رفتن موقع استرس و نگرانی

اخبار سلامت : اگر موقع استرس و نگرانی ، نیاز به دستشویی رفتن پیدا می‌کنید، تعجب نکنید چون شما تنها فردی نیستید که موقع استرس تکرر ادرار دارید. مطمئناً دوست دارید علت تکرر ادرار موقع استرس و نگرانی را بدانید.

دکتر تام چی (Tom Chi)، استاد دانشکده اورولوژی در دانشگاه سان فرانسیسکوی کالیفرنیا، گفت: “این احساس رایج و مشترکی در میان مردم است که موقع استرس نیاز به دفع ادرار خود پیدا می‌کنند. در چنین مواقعی نباید شک کنید و بهترین راه این است که نیاز بدن خود را برآورده کرده و به دستشویی بروید.”

در حالت معمولی، زمانی که احساس ناراحتی یا اضطراب نکنید، مثانه با ادراری که از سوی کلیه‌ها به آن تزریق می‌شود، به آرامی پر شده و در مقابل، اسفنکتر خارجی مثانه به شدت بسته است تا ادرار به خارج نشت نکند.

مثانه سالم می‌تواند تا 2 فنجان (470 میلی لیتر مایع) ادرار را نگه دارد. وقتی کیسه عضلانی مثانه پر شود، مثانه یک سیگنال را از طریق ستون فقرات به مغز می‌فرستد و از طریق این سیگنال می‌گوید: «خوب، من پر هستم؛ باید خالی شوم». هنگامی که مغز فردی این سیگنال را دریافت می‌کند، فرد آماده دستشویی رفتن می‌شود و عضله اسفنکتر خارجی شل شده تا ادرار از مثانه خارج شود.

چرا وقتی مضطرب هستید تکرر ادرار می‌گیرید؟

پزشکان به طور کامل علت تکرر ادرار موقع استرس و اضطراب را پیدا نکردند؛ اما باید بگوییم که نیاز به دفع ادرار یک حس طبیعی است که توسط بسیاری از عوامل، از جمله اعصاب در امتداد نخاع ، مغز و احساسات شما کنترل می‌شود؛ اما دکتر تام چی (Tom Chi) می‌گوید که دو حدس خوب راجع به علت تکرر ادرار موقع استرس و تنش وجود دارد.

یک ایده این است که هنگامی که شما مضطرب یا عصبی هستید، بدن شما به حالت مبارزه تبدیل می‌شود. پاسخ بدن به حالت مبارزه با افزایش مقدار آدرنالین همراه است تا بتواند نیاز شما را برطرف کرده و وارد حالت مبارزه شود. زمانی که بدن در حالت مبارزه قرار دارد، تولید ادرار توسط کلیه‌ها نیز افزایش می‌یابد. به این ترتیب می‌توان گفت که علت تکرر ادرار موقع استرس و تنش ، تولید ادرار بیشتر توسط کلیه‌ها در مواقع اضطراب و تنش عصبی است.

علت تکرر ادرار و نیاز به دستشویی رفتن موقع استرس و اضطراب به درستی درک نشده است، اما فرض بر این است که در موقع استرس ، سیستم عصبی مرکزی با حساسیت بالایی فعال می‌شود، به این معنی که به کمترین چیزی رفلکس نشان می‌دهد.

ایده دیگر این است که هنگامی که شما عصبی هستید، کشش عضلات شما افزایش می‌یابد، مثانه نیز یکی از این عضلات است، به همین ترتیب کشیدگی عضلات مثانه باعث می‌شود که فرد فکر کند مثانه پر شده و نیاز به دفع ادرار دارد.

♥♥♥♥♥

اگر شما عصبی هستید و احساس نیاز به دفع ادرار دارید اما دستشویی در دسترس شما نیست، پزشکان توصیه می‌کنند که با انجام تمرینات مدیتیشن، ذهن و عضلات خود را استراحت دهید تا احساس نیاز به دفع ادرار شما رفع شود.


اخبار پیشنهادی دکتر سوشا :

مرجع تخصصی پزشکی و سلامت دکتر سوشا

شما هم می توانید در مورد این پرسش خود را با ما به اشتراک بگذارید

برای ثبت پرسش خود لازم است ابتدا وارد حساب کاربری خود شده یا روی دکمه " افزودن پرسش جدید " کلیک کنید. همچنین پرسش شما بعد از ثبت، توسط مدیریت سایت بررسی و بعد از تاییدیه مدیریت سایت، پرسش شما نمایش داده می شود.
هیچ پرسشی در رابطه با این مطرح نشده است. چنانچه پرسشی دارید، آن را با کاربران و پزشکان سایت مطرح نمایید.
اخبار پیشنهادی
ویدئوها
ویدئوهای بیشتر