راز سلامتی افراد سالم چیست؟

مجله پزشکی و سلامت
0 نظر | مدت زمان خواندن مقاله: 3 دقیقه
درخصوص این مطلب سوال دارید؟
راز سلامتی افراد سالم چیست؟

رمز و راز سلامتی افراد سالم

مجله پزشکی و سلامت : آیا تاکنون از خود پرسیدید که چرا برخی افراد به راحتی مریض نمی‌شوند و یا این که اگر در خانواده آن‌ها هم بیماری بروز نماید، آن‌ها همچنان سالم باقی می‌مانند؟ راز سلامتی افراد سالم در چیست؟ شاید پاسخ ساده به این سؤال بالا قوی بودن بنیه بدنی آن‌ها باشد. اما حقیقت امر آن است که این افراد با رعایت برخی اصول مهم می‌توانند مقاومت بدنی خود را در برابر عوامل بیماری‌زا افزایش دهند و به این صورت همیشه سالم باقی بمانند.
درکل رعایت برخی رموز ساده در شیوه زندگی می‌توانند در این زمینه مؤثر باشند که در ادامه راز سلامتی افراد سالم را خدمتتان ارائه می‌نماییم.

رموز هفتگانه سلامتی افراد سالم

رمز اول سلامتی افراد سالم : خواب کافی

مطالعات محققان علوم سلامت نشان داده که داشتن 10-8 ساعت خواب شبانه می‌تواند منجر به ارتقاء سلامتی شود. این در حالی است که همین تحقیقات علمی تسریع کردند که خوابیدن کمتر از 6 ساعت در شب می‌تواند میزان بروز بیماری‌ها بخصوص بیماری‌های مسری را تا حدود 30 درصد افزایش دهد. جالب آنجا است که با افزایش میزان خواب به حدود 7 ساعت در این افراد، میزان ریسک بروز بیماری‌ها به 17 درصد کاهش می‌یابد. در واقع با داشتن یک خواب کافی شبانه وضعیت ریتم کلی فعالیت‌های بدنی کنترل می‌شود و همین امر می‌تواند مقاومت بدن در برابر عوامل بیماری‌‌‌زای خارجی را افزایش دهد.

رمز دوم سلامتی افراد سالم : کم کردن استرس، اضطراب و هیجان

هر عاملی که به عنوان یک فشار بر بدن مطرح باشند، می توانند مقاومت بدنی را در برابر بیماری‌ها کاهش دهند. اضطراب و هیجان با برهم زدن توازن سیستم هورمونی بدنی می‌توانند بار کاری دستگاه‌های مختلف بدنی مانند دستگاه گوارش و قلبی و عروقی را به نحوه قابل ملاحظه‌ای افزایش دهند که همین امر باعث فرسودگی این بخش‌ها می‌شود و شرایط را برای نفوذ عوامل بیماری‌زا در بدن افزایش می‌دهند.

رمز دوم سلامتی افراد سالم : کم کردن استرس، اضطراب و هیجان

رمز سوم سلامتی افراد سالم : یافتن راه حلی برای مشکلات روحی روزمره

یکی از مواردی که می‌تواند توان بدنی فرد را کاهش دهد، درگیری‌های فکری و داشتن روحیه منفی در مواجه با مشکلات روزمره زندگی می‌باشد. البته پزشکان دریافتند افرادی که نسبت به وقایع روزمره خوش‌بین‌تر هستند و می‌توانند ناملایمات روحی را بهتر مدیریت نمایند، کمتر دچار بیماری‌های جسمی می‌شوند. به همین دلیل همیشه فکر کردن در مورد پیدا کردن راه‌حل‌های غلبه بر مشکلات به عنوان راهی برای ارتقای سلامت بدن نیز مطرح می‌باشد.

رمز چهارم سلامتی افراد سالم : انجام فعالیت بدنی منظم

یکی از ارکان سالم بودن آن است که فعالیت بدنی منظم و اصولی در برنامه‌های روزمره موجود باشند. در واقع افرادی که به‌طور منظم به باشگاه‌های ورزشی برای انجام فعالیت‌های ورزشی می‌روند و یا این که روزانه سعی می‌کنند ساعاتی را به انجام فعالیت ورزشی و بدنی بپردازند، کمتر مبتلا به بیماری‌های حادی مانند انواع سرماخوردگی‌ها و یا بیماری‌های عفونی می‌شوند.

رمز پنجم سلامتی افراد سالم : دقت در داشتن زمان‌های استراحت و تفریح در روز و هفته

یکی از رمزهای سلامتی، داشتن اوقات فراغت در روز می‌باشد به‌طوری که فرد بتواند در این اوقات به تفریح و استراحت بپردازد. در واقع این امر باعث می‌شود تا میزان فشارهای روحی و جسمی بر بدن فرد کاهش یابد و او بتواند توان از دست رفته بدنی خود را بازیابد. به همین دلیل متخصصان سلامت توصیه می‌کنند که هر فردی در طی روز حتماً ساعاتی را برای تفریح و استراحت قرار دهد. به علاوه این که در هفته هم یک روز را برای استراحت و دوری از مشغله‌های زندگی در نظر بگیرد.

رمز پنجم سلامتی افراد سالم : دقت در داشتن زمان‌های استراحت و تفریح در روز و هفته

رمز ششم سلامتی افراد سالم : مصرف منابع ویتامین C

جالب است اگر بدانید که افراد سالم دریافت منابع ویتامین C بالاتری نسبت به سایر افراد دارند. در واقع ویتامین C با بالا بردن توان و قدرت سیستم ایمنی می‌تواند با ورود میکروب‌ها به بدن مقابله نماید. به همین دلیل توصیه می‌شود تا در رژیم غذایی روزانه از منابع حاوی ویتامین C مانند انواع مرکبات، توت فرنگی، هندوانه، گوجه فرنگی و فلفل سبز بیشتر استفاده شود.

رمز هفتم سلامتی افراد سالم : توجه به نظافت و بهداشت بدن

واضح و مبرهن است که وجود هر نوع آلودگی، امکان ورود و تکثیر میکروب‌ها در بدن را افزایش می‌دهد. به همین دلیل توصیه اکید می‌شود که برای پیشگیری از بروز هر نوع بیماری حتماً به بهداشت و نظافت بدن بخصوص بهداشت دست‌ها توجه بسیار زیادی شود و در طی روز چندین بار دست‌ها شسته شود. بخصوص در زمان غذا خوردن و یا بعد از رفتن به دستشویی.

رعایت رموز سلامتی افراد سالم

همان‌طور که ملاحظه شد با رعایت این رموز ساده سلامتی افراد سالم می‌توان به راحتی بروز بیماری‌های مختلف را در بدن ممنوع نمود. پس رعایت رموز سلامتی افراد سالم را فراموش نکنید.

© وب سایت پزشکی و سلامت دکتر سوشا

شما هم می توانید در مورد این مقاله پرسش خود را با ما به اشتراک بگذارید

برای ثبت پرسش خود لازم است ابتدا وارد حساب کاربری خود شده یا روی دکمه " افزودن پرسش جدید " کلیک کنید. همچنین پرسش شما بعد از ثبت، توسط مدیریت سایت بررسی و بعد از تاییدیه مدیریت سایت، پرسش شما نمایش داده می شود.
هیچ پرسشی در رابطه با این مقاله مطرح نشده است. چنانچه پرسشی دارید، آن را با کاربران و پزشکان سایت مطرح نمایید.
مقالات پیشنهادی
ویدئوها
ویدئوهای بیشتر