چهار استراتژی برای کنار آمدن با خشم با روشی سلامت‌نگر

مجله پزشکی و سلامت
0 نظر | مدت زمان خواندن مقاله: 4 دقیقه
درخصوص این مطلب سوال دارید؟
چهار استراتژی برای کنار آمدن با خشم با روشی سلامت‌نگر

مسیر درست انهدام خشم را بشناسید

مجله پزشکی و سلامتجهان ما در میان شرایط احساسی و عاطفی پر اغتشاشی است و گاهی مردم، خسته و خشمگین هستند و خلق آن‌ها پایین‌تر از حد متعادل است. بهترین راه برای کنترل خشم ، شناخت راه‌های انهدام خشم است. داستانی که می‌تواند تمام این وقایع را کاملاً تعبیر کند، این است که گویی طغیان‌ها و خشم ، ویروسی هستند. مثلاً از تونس و مصر، موج خشمی به دنیای عرب انتشار داده و انقلاب‌های متعددی به راه افتاده است. خشم به‌طورکلی قابل‌سرایت در زندگی روزانه هم هست. انواع مختلفی از عصبانیت‌ها و خشم‌ها هستند که روز و شب گریبان گیر همه‌ی ما می‌شوند مانند پرخاشگری‌های مربوط به جاده و رانندگی، محیط کار، مراکز خرید و سوپرمارکت‌ها و حتی اینترنتی. چرا این‌همه طغیان در همه جای زندگی انتشار پیداکرده است؟ راه حل این معضل چیست؟
بین خشم خوب و خشم بد تفاوت وجود دارد. خشم می‌تواند یک واکنش مناسب بر بی‌عدالتی‌ها باشد. مانند جنگ‌های مختلفی که بر سر فرهنگ‌ها است و رژیم‌های متفاوت را به وجود می‌آورد، خشم می‌تواند باعث جمع شدن مردم و همکاری آن‌ها برای مساوات و سیستم‌های سیاسی مناسب گردد. گاهی باعث می‌شود افراد به حق و حقوق خود برسند و منجر به رسیدن به آنچه که افراد لایق آن هستند بشود؛ به شرط آنکه از راهی سالم و با روشی معقول هدایت شود که نه به کسی صدمه برسد و نه حوادث بدی بیافریند.

عکس‌العمل بدن شما به احساس خشم

از دیدگاه روان‌پزشکی، احساس خشم به‌طور قوی و بسیار مؤثری بنیان فیزیکی دارد. وقتی با یکی از همکاران خود درگیری دارید و خشمگین می‌شوید، ابتدا آمیگدال شما (قسمتی از مغز که مربوط به احساسات خشم و هیجان است) تحریک می‌شود و آدرنالین ترشح می‌شود و انرژی به شما وارد خواهد شد که شمارا به‌سوی جنگ و ستیز راهی می‌کند. خون زیادی به‌دست شما وارد می‌شود و باعث می‌شود که از سلاح‌های مختلف استفاده کنید. قلب شما سریع‌تر می‌تپد، نفس کشیدن سخت‌تر می‌شود. مردمک‌های چشم بزرگ می‌شوند و به‌سرعت عرق خواهید کرد.
در این شرایط که ترشح آدرنالین بسیار بالاست، حمله صورت می‌گیرد. ممکن است صدای خود را بالا ببرید، انتقاد کنید، به او چشم‌غره بروید، برای او شکلک‌ها توهین‌آمیز درآورید و یا به او ضربه بزنید. به دلیل حس ماندگاری و بقا، احتمالاً شما دوست دارید بر شرایط کنترل پیدا کنید و بتوانید از انفجار خشم خود در آینده، جلوگیری کنید. خشم یکی از سخت‌ترین محرک‌هایی است که می‌توانید آن را کنترل کنید؛ چون ازنظر زیستی برای دفاع در برابر خطرات، ارزش تکاملی خاصی دارد.

چه عواملی باعث می‌شوند که ما مستعد عصبانیت و خشم شویم؟

یکی از این عوامل جمع شدن استرس‌هاست. به همین خاطر بسیار محتمل است که در یک روز خسته‌کننده‌ی کاری، به یک‌باره عصبانی شوید. دومین عامل این است که باعث شوید که خشم و غضب‌هایتان سرکوب و خفه شوند. وقتی که خشم مزمن شود، کورتیزول، هورمون استرس، کم کم آن را تحریک و مشتعل می‌کند. ماندن در چنین وضعیتی شما را بسیار حساس و آماده‌ی حمله خواهد کرد. تحقیقات نشان داده‌اند که خشم، خودش باعث تغذیه و سوخت‌رسانی به خود می‌شود. تأثیر این سوخت‌رسانی، تراکم و انباشته شدن خشم است.هر اپیزود عصبانیت می‌تواند در اثر حرکت و انرژی جنبشی هورمونی که از خشم‌های قبلی بوده، ساخته و بنا شود. به همین خاطر ممکن است که حتی فداکارترین و مهربان‌ترین مادران، از این‌که خود را در حال جیغ زدن بر سر فرزندان دوست‌داشتنی می‌بینند، وحشت زده شوند. چون آنان یاد نگرفته‌اند که به‌صورتی سازنده، کوله باری از موارد آزاردهنده را که تجربه کرده‌اند، رها کنند. بنابراین، بیولوژی بدن ما به‌طور طبیعی سعی می‌کند که این چرخه‌ی خطرناک را بشکند و آن خشم‌های نهفته و مرموز می‌توانند برای سلامت بسیار خطرناک محسوب شوند. برای به‌دست آوردن سلامت مطلوب، شما باید خشم خود را از بین ببرید.

چطور با خشم برخورد کنیم

نکته این است که وقتی بسیار آشفته‌اید، نباید جلوی آن را بگیرید.راه‌هایی وجود دارند که می‌توانید به‌صورت معقول، هم خشم خود را تخلیه کنید و هم این که صدمه‌ای به بدن خود نرسانید. در غیر این صورت، مستعد بیماری‌هایی چون میگرن، سندرم حساسیت‌های معده و احشاء یا دردهای مزمنی شوید که تنش‌های شمارا بدتر کند.مطالعاتی نشان داده‌اند که مردان جوانی که عادت کرده‌اند در زمان‌های پر استرس، عکس العمل خصمانه نشان دهند، از کسانی که آرام‌تر و معقول‌تر واکنش نشان می‌دهند،بیش‌تر در معرض سکته‌ی قلبی قرار دارند.همان گونه که گفته شد، سرکوب کردن راه درستی نیست.زوج‌هایی که در وقت نزاع سعی در سرکوب کردن عصبانیت‌های خوددارند، احتمال بیش تری هست که به ناراحتی‌های قلبی یا بیماری‌های وابسته به استرس دچار شوند تا آنان که در مورد استرس‌ها و عقاید خود حرف می‌زنند.

چطور با خشم برخورد کنیم - دکتر سوشا

چهار راه که باعث انهدام خشم می‌شوند

۱-وقتی عصبانی هستید، صبرکنید و آهسته تا ۱۰ بشمارید

برای خنثی کردن اثر آدرنالینی که در اثر عصبانیت در بدن شما ایجاد شده، به خود بقبولانید که از کسی که از او عصبانی هستید، انتقاد نکنید. قبل از آن که حرفی بزنید، صبر کنید. چند نفس عمیق بکشید و خیلی آرام تنفس کنید و تا ده یا اگر لازم است تا پنجاه بشمارید. قبل از آنکه تصمیم بگیرید چه بکنید، از آرامش و سکون این لحظات بهره ببرید تا دوباره به حالت طبیعی خود برگردید و چیزی نگویید که بعدها پشیمان شوید.

۲-دوره‌ی آرامش موقتی برای حل مسالمت‌آمیز مسائل، داشته باشید

برای این‌که سیستم نورولوژیک و هورمونی شما آرام گردد، باید ساعاتی بگذرد تا سطح استرس و تنش در بدن شما پایین بیاید و تحریکات داخلی بدن شما، کاهش پیدا کند. به موزیک آرامی گوش دهید، حرکات آرام‌کننده مثل مراقبه، یوگا و یا حرکات ایروبیک انجام دهید، به نحوی که خشم را از سیستم بدنی شما خارج کند.

۳-وقتی‌که عجله دارید، سعی نکنید خشم خود را از بین ببرید

مطمئن باشید که وقت کافی برای حل‌وفصل آنچه شمارا عصبانی کرده، دارید.مطالعه‌ای در دانشگاه پرینستون، نشان داد وقتی پس از درس اخلاق به دانش جویان راجع به نیکوکاری توضیح داده شد، در زمانی که آنان برای رسیدن به کلاس عجله داشتند، به افراد بیچاره‌ای که در خیابان می‌دیدند، کمک نکردند. پس برای نتیجه‌ی خوب، باید زمانی مناسب داشته باشید تا بتوانید تعارضات خود را حل کنید.

۴-وقتی خسته و خواب‌آلود هستید، سعی نکنید که خشم خود را فرونشانید

عصبانیت سیستم عصبی شمارا فعال خواهد کرد،می‌تواند در خواب شما اختلال ایجاد کند و باعث بی‌خوابی گردد. هم چنین می‌تواند باعث به هم ریختن فکر شما گردد. بهتر است که در ساعات اولیه روز، راجع به عصبانیت خود فکر کنید. خواب کم و به هم ریختن خواب،می‌تواند شمارا به‌نوبه‌ی خود حساس‌تر کند و باعث شود که مجدداً صدمه ببینید. اجازه دهید که موقع خواب، شرایط متوازن و آرام داشته باشید.

© سایت پزشکی و سلامت دکتر سوشا

شما هم می توانید در مورد این مقاله پرسش خود را با ما به اشتراک بگذارید

برای ثبت پرسش خود لازم است ابتدا وارد حساب کاربری خود شده یا روی دکمه " افزودن پرسش جدید " کلیک کنید. همچنین پرسش شما بعد از ثبت، توسط مدیریت سایت بررسی و بعد از تاییدیه مدیریت سایت، پرسش شما نمایش داده می شود.
هیچ پرسشی در رابطه با این مقاله مطرح نشده است. چنانچه پرسشی دارید، آن را با کاربران و پزشکان سایت مطرح نمایید.
مقالات پیشنهادی
ویدئوها
ویدئوهای بیشتر