پیشگیری از افسردگی دوران بارداری

اخبار سلامت
0 نظر | مدت زمان خواندن مقاله: 2 دقیقه
درخصوص این مطلب سوال دارید؟
پیشگیری از افسردگی دوران بارداری

ارتباط فعالیت جسمانی کم با چاقی ، دیابت و افسردگی دوران بارداری

اخبار سلامت : افسردگی دوران بارداری با تغییر خلق و خو، اضطراب، احساس غم، گریه، کاهش تمرکز، بی خوابی و سایر علائم افسردگی نمایان می‌شود. حدود 10 درصد از زنان باردار دچار درجاتی از افسردگی متوسط تا شدید هستند و 25 درصد از این زنان نیز دچار افسردگی پس از زایمان می‌شوند. تحقیقات اخیر نشان می‌دهد ، زنان بارداری که دچار علائم افسردگی دوران بارداری می‌شوند معمولاً افرادی هستند که فعالیت بدنی کمی دارند و به مدت طولانی در یکجا می‌نشینند. در تحقیقی که اخیراً در انگلیس به انجام رسیده است ، فاکتورهای بارداری نظیر چاقی ، دیابت و افسردگی دوران بارداری مورد ارزیابی قرار گرفته است.

مطالعه انجام شده در رابطه با افسردگی دوران بارداری

در مطالعه‌ای که در انجمن غدد درون ریز در همایش ادینبرگ (Edinburg)  منتشر شد، 1263 زن باردار مورد مطالعه قرار گرفتند و میزان فعالیت جسمانی و سلامت روانی در سه ماه اول و دوم بارداری هر یک از شرکت کنندگان ، بررسی شد. این گروه تحقیقاتی دریافتند، زنانی که بیشترین علائم افسردگی دوران بارداری را دارند، افرادی هستند که بیشترین زمان خود را به نشستن اختصاص داده‌اند.

در این مطالعه متغیرهایی نظیر شاخص توده بدنی (BMI) و شرایط اجتماعی و اقتصادی افراد نیز مد نظر قرار گرفته است. خانم‌هایی که کم تحرک بوده و وقت بیشتری را با نشستن سپری می‌کنند و در برنامه روزانه آن‌ها ورزش‌های متوسط و یا سنگین وجود ندارد، هم وزن بالاتری دارند و هم اینکه علائم افسردگی دوران بارداری آن‌ها نسبت به سایرین بیشتر است. محققان دریافتند که این زنان در هفته بیست و هشتم بارداری ، میزان گلوکز خون بالاتری دارند و بنابراین علاوه بر افسردگی ، بیشتر در خطر دیابت دوران بارداری هستند.

پیشگیری از افسردگی دوران بارداری با انجام فعایت‌های جسمانی

تشویق زنان باردار به فعالیت‌های جسمانی یکی از استراتژی‌های مؤثر برای افزایش بهداشت و سلامت بارداری است. محققان بر این باورند که کاهش ساعات نشستن باعث ارتقای سلامت جسمانی و روانی خانم‌های باردار و نیز سلامت بیشتر نوزادان خواهد شد.

© سایت اطلاعات پزشکی و سلامت دکتر سوشا

شما هم می توانید در مورد این پرسش خود را با ما به اشتراک بگذارید

برای ثبت پرسش خود لازم است ابتدا وارد حساب کاربری خود شده یا روی دکمه " افزودن پرسش جدید " کلیک کنید. همچنین پرسش شما بعد از ثبت، توسط مدیریت سایت بررسی و بعد از تاییدیه مدیریت سایت، پرسش شما نمایش داده می شود.
هیچ پرسشی در رابطه با این مطرح نشده است. چنانچه پرسشی دارید، آن را با کاربران و پزشکان سایت مطرح نمایید.
اخبار پیشنهادی
ویدئوها
ویدئوهای بیشتر