برای پیشگیری از عفونت ادراری چه مکمل هایی بخوریم

مجله پزشکی و سلامت
0 نظر | مدت زمان خواندن مقاله: 3 دقیقه
درخصوص این مطلب سوال دارید؟
برای پیشگیری از عفونت ادراری چه مکمل هایی بخوریم

پیشگیری از عفونت ادراری

مجله پزشکی و سلامتاگر مستعد ابتلا به عفونت ادراری هستید، مطمئناً به دنبال راهی برای کاهش احتمال و یا پیشگیری از عفونت ادراری بعدی هستید. مطمئناً خوشحال خواهید شد، اگر مکمل‌های غذایی را به شما معرفی کنیم که از خطر عفونت ادراری رها شوید. برای افرادی که به ندرت به عفونت ادراری دچار می‌شوند، مصرف روزانه مکمل‌های غذایی برای پیشگیری از عفونت ادراری خسته کننده و بی‌معنی خواهد بود، اما افرادی که به صورت مزمن به این بیماری دچار می‌شوند، یعنی حداقل سه بار در سال به عفونت ادراری مبتلا می‌شوند، مصرف روزانه این مکمل‌های غذایی برای پیشگیری از عفونت ادراری به همراه آنتی‌بیوتکی‌های درمانی، اقدام هوشمندانه‌ای است.

عواملی مانند استفاده از کاتتر (یک لوله نازک، بلند و قابل انعطاف که کاربرد پزشکی دارد)، بارداری، سنگ کلیه، بزرگ شدن پروستات، استفاده از دیافراگم و بیماری‌هایی که اعصاب میانی مثانه را تحت تأثیر قرار می‌دهند مانند پارکینسون، دیابت و بیماری ام اس (MS (مولتیپل اسکلروزیس)) احتمال خطر عفونت ادراری را در برخی از افراد افزایش می‌دهند. اگر حتی یکی از این عوامل خطر را دارید، بهتر است برای پیشگیری از عفونت ادراری، از این مکمل‌های غذایی استفاده نمایید. در اینجا 3 مکمل فوق‌العاده را برای پیشگیری از عفونت ادراری ، معرفی می‌کنیم که بهتر است تحت نظر پزشک و در صورتی که مستعد عفونت ادراری هستید، از این مکمل‌ها استفاده نمایید.

عصاره قره قاط برای پیشگیری از عفونت ادراری

قره قاط حاوی عنصری به نام پرو آنتوسیانین نوع A است که مانند پوشش تفلونی در مثانه عمل می‌کند و از ورود باکتری‌ها به گردش خون و ایجاد عفونت جلوگیری می‌کند. پرو آنتوسیانین قره قاط می‌تواند از رشد باکتری و ایجاد آسیب و عفونت ادراری جلوگیری کند، زیرا اجازه اتصال باکتری به دیواره مثانه را نمی‌دهد. از آنجایی که خوردن آب قره قاط باعث می‌شود احساس ضعف کنید و میزان قند رژیم غذایی خود را افزایش دهید، به همین دلیل اکثر متخصصان، مکمل عصاره قره قاط را برای پیشگیری از عفونت ادراری تجویز می‌کنند. استفاده از قره قاط برای اکثر افراد، بی‌خطر است، اما بهتر است این مکمل را زیر نظر پزشک استفاده نمایید (به خصوص اگر ناراحتی معده و یا سنگ کلیه دارید).

عصاره قره قاط برای پیشگیری از عفونت ادراری

مکمل دی مانوز (D-mannose)

قند طبیعی مربوط به گلوکز، دی مانوز است که در برخی میوه‌های خاص و حتی در برخی از سلول‌های بدن یافت می‌شود. این قند طبیعی به صورت مکمل (پودر یا کپسول) در دسترس است. دی مانوز درست مثل زغال اخته، از اتصال باکتری به پوشش دستگاه ادراری و ایجاد عفونت ادراری جلوگیری می‌کند. دی مانوز در افرادی که به مثانه نوروژنیک مبتلا هستند، امتحان شده است و تأثیر مثبت این مکمل اثبات شده است. در بیماری مثانه نوروژنیک، مثانه به خاطر مشکلات نوروژنیک، قدرت تخلیه و انقباض درستی ندارد. (زمانی که مثانه خالی باشد و یا جریان ادرار در آن نباشد، احتمال عفونت ادراری افزایش می‌یابد.) پزشکان به طور معمول مصرف روزانه 2 گرم پودر دی مانوز در 200 میلی لیتر آب را تجویز می‌کنند. عوارض جانبی این مکمل اسهال است.

پروبیوتیک‌ها و پیشگیری از عفونت ادراری

پروبیوتیک‌ها، باکتری‌های خوب و مفیدی هستند که در روده شما زندگی می‌کنند و از رشد باکتری‌های مضر (باکتری‌های مسبب عفونت ادراری) جلوگیری می‌کنند. برای افزایش این باکتری‌های مفید می‌توانید مقدار بیشتری از مواد غذایی خاصی مثل ماست، کلم ترش، تمپه و کفیر یا مکمل‌های پروبیوتیک بخورید. تحقیقات زیادی راجع به پروبیوتیک‌ها انجام شده است و این تحقیقات ادامه دارند، اما باید گفت پروبیوتیک‌ها برای پیشگیری از عفونت ادراری بسیار مفید هستند. پروبیوتیک‌ها نیز از اتصال باکتری‌های مضر به مثانه جلوگیری می‌کنند، در واقع دو گونه رامنوسوس لاکتوباسیلوس و فرمنتوم لاکتوباسیلوس، از رشد و اتصال باکتری‌های مضر در دستگاه ادراری جلوگیری می‌کنند. مکمل‌های پروبیوتیک معمولاً به صورت روزانه و چندین ماه پشت هم برای پیشگیری از عفونت ادراری تجویز می‌شوند.

© وب سایت پزشکی و سلامت دکتر سوشا

شما هم می توانید در مورد این مقاله پرسش خود را با ما به اشتراک بگذارید

برای ثبت پرسش خود لازم است ابتدا وارد حساب کاربری خود شده یا روی دکمه " افزودن پرسش جدید " کلیک کنید. همچنین پرسش شما بعد از ثبت، توسط مدیریت سایت بررسی و بعد از تاییدیه مدیریت سایت، پرسش شما نمایش داده می شود.
هیچ پرسشی در رابطه با این مقاله مطرح نشده است. چنانچه پرسشی دارید، آن را با کاربران و پزشکان سایت مطرح نمایید.
مقالات پیشنهادی
ویدئوها
ویدئوهای بیشتر