تغذیه برای بیماری سندروم روده تحریک پذیر

مجله پزشکی و سلامت
1 نظر | مدت زمان خواندن مقاله: 3 دقیقه
درخصوص این مطلب سوال دارید؟
تغذیه برای بیماری سندروم روده تحریک پذیر

سندروم روده تحریک پذیر (IBS) چیست؟

مجله پزشکی و سلامت : سندروم روده تحریک پذیر (IBS) نوعی اختلال در عملکرد روده است که با درد مزمن در ناحیه شکم، احساس ناراحتی، نفخ و تغییرات در عادات روده‌ای، بدون هرگونه علت ارگانیک دیگری، مشخص می‌شود. اسهال یا یبوست، می‌توانند علامت غالب باشند که ممکن است به‌صورت متناوب ظاهر شوند.

اصول تغذیه در سندروم روده تحریک پذیر

خوردن غذاهای کم‌ حجم در اغلب موارد، یا خوردن مقدار کمتری غذا، علائم سندروم روده تحریک پذیر را برطرف می‌کند. خوردن غذاهای کم‌چرب و پر کربوهیدرات، مانند ماکارونی، برنج، نان سبوس‌دار، غلات، میوه‌ها، و سبزیجات، ممکن است کمک‌کننده باشد. فیبر ممکن است علائم یبوست ناشی از سندروم روده تحریک پذیر را بهبود بخشد، به دلیل اینکه مدفوع را نرم‌تر کرده و راحت‌تر منتقل می‌کند. فیبر در غذاهایی مانند نان سبوس‌دار، غلات، لوبیا، میوه و سبزیجات موجود است. وزارت بهداشت و خدمات انسانی ایالات‌متحده ، در دستورالعمل‌های رژیمی خود برای آمریکایی‌ها، مصرف روزانه ۲۲ تا ۳۴ گرم فیبر را توصیه می‌کند.

فیبر بخوریم یا نخوریم؟

درحالی‌که فیبر ممکن است به رفع یبوست کمک کند، درد شکم یا درد سندروم روده تحریک پذیر را کاهش نمی‌دهد. و حتی، برخی افراد مبتلابه سندروم روده تحریک پذیر ممکن است پس از اضافه کردن فیبر بیشتر به رژیم غذایی خود، درد شکمی بیشتری را احساس کنند. سعی کنید مواد غذایی پر فیبر را به ‌تدریج به رژیم غذایی خود اضافه کنید تا بدن، به‌ مرور، به آن عادت کند. اضافه کردن فیبر به یک‌باره، می‌تواند با تولید گاز در دستگاه گوارش، علائم بیماری سندروم روده تحریک پذیر را بدتر کند. ولی افزودن فیبر به رژیم غذایی، به‌آرامی، یعنی ۲ تا ۳ گرم در روز، ممکن است به جلوگیری از تولید گاز و نفخ کمک کند.

برای کاهش علائم سندروم روده تحریک پذیر از خوردن کدام غذاها باید اجتناب کرد؟

برخی غذاهای خاص و یا نوشیدنی‌ها ممکن است علائم بیماری سندروم روده تحریک پذیر را بدتر کنند، مانند:

•    غذاهای پرچرب
•    برخی از محصولات شیر
•    نوشیدنی الکل یا کافئین
•    نوشیدنی با مقادیر زیادی از شیرین کننده‌های مصنوعی
•    لوبیا، کلم، و دیگر مواد غذایی که ممکن است باعث ایجاد گاز شود

برای یافتن غذاهایی که بیماری سندرم روده تحریک پذیر شما را تحریک و سبب تشدید علائم می‌شوند، می‌توانید از روش یادداشت کردن، استفاده کنید. در این روش، باید یادداشت کنید که در طول روز چه غذاهای خوردید، چه علائمی داشتید و چه زمانی این علائم را داشتید. سپس به یادداشت خود، نگاهی بیندازید و با پزشکتان در مورد اینکه کدام غذاها علائم شما را بدتر می‌کند، صحبت کنید. پزشک شما ممکن است استفاده از رژیم FODMAP را توصیه کند. که در اینجا نگاهی به این رژیم می‌اندازیم.

مواد غذایی که باید در رژیم FODMAP محدود شوند

میوه‌هایی مانند سیب، زردآلو، توت سیاه، گیلاس، انبه، شلیل، گلابی، آلو و هندوانه یا آب هر یک از این میوه‌ها
کمپوت میوه و یا مقدار زیادی از آب‌میوه یا میوه‌های خشک
سبزیجات مانند کنگر فرنگی، مارچوبه، لوبیا، کلم، گل‌کلم، سیر و نمک سیر، عدس، قارچ، پیاز، و نخودفرنگی
محصولات لبنی مانند شیر، پنیر نرم، ماست، کاستارد و بستنی
گندم و محصولات چاودار
عسل و مواد غذایی با شربت ذرت حاوی فروکتوز بالا
آب‌نبات و آدامس با شیرین کننده‌های با پسوند ” -ول”، مانند:

•    سوربیتول
•    مانیتول
•    زایلیتول
•    مالتیتول

مدیریت استرس در کنترل بیماری سندروم روده تحریک پذیر

از آنجاکه استرس، یکی از عوامل شناخته‌شده برای بروز بیماری سندروم روده تحریک پذیر است، یادگیری روش‌های مقابله با آن مانند مدیتیشن، یوگا و یا تمرین تنفس صحیح، ضروری است. به‌راحتی بنشینید و یا دراز بکشید. همه توجه خود را به دم و بازدمتان معطوف کنید. هنگامی‌که اضطراب و یا افکار ناراحت‌کننده دارید، به‌طور کامل، روی تنفس خود تمرکز کنید. هرروز این را تمرین کنید. سپس، هر زمان که احساس اضطراب و تنش کردید، خودتان را این‌گونه آرام کنید.

مدیریت استرس در کنترل بیماری سندروم روده تحریک پذیر

درمان دارویی بیماری سندروم روده تحریک پذیر

استفاده از داروهای آنتی کولینرژیک (Anticholinergic) برای کاهش درد و آرام کردن ماهیچه‌های روده
استفاده از داروهای ضد گاز (Antiflatulents) برای کاهش گاز روده‌ها
استفاده از داروهای ضد اسهال، برای کاهش و توقف اسهال
استفاده از مکمل‌های حاوی فیبر، برای کمک به درمان یبوست و اسهال
استفاده از داروهای ضدافسردگی، برای کاهش درد و یا درمان افسردگی ناشی از سندروم روده تحریک پذیر

© وب سایت پزشکی و سلامت دکتر سوشا

شما هم می توانید در مورد این مقاله پرسش خود را با ما به اشتراک بگذارید

برای ثبت پرسش خود لازم است ابتدا وارد حساب کاربری خود شده یا روی دکمه " افزودن پرسش جدید " کلیک کنید. همچنین پرسش شما بعد از ثبت، توسط مدیریت سایت بررسی و بعد از تاییدیه مدیریت سایت، پرسش شما نمایش داده می شود.

باسلام و ارادت بنده۶۴ سن دارم و۲۰ سال بیماریibsنوع۲ که باخوردن خامه کره و لبنیات و غذای چرب اسهال بدون تحمل کنترل پیدا میکنم کولونسکوپی هم موردی نبوده دارو چه شیمیایی وگیاهی هم زیاد مصرف کردم نفخ وگاز بیماری را تحمل می کنم ولی کنترل دفع مدفوع و اسهال خیلی برایم سخت خواهشااگربرای این بیماریibs2 دارویی کشف شده است توصیه بفرمائید از اقدام شما سپاس گذارم.

مشاهده کامل

کارشناس وب سایت (2)
کاربر گرامی سلام اگر شما با خوردن لبنیات دچار اسهال میشوید، میتوانید از غذاهایی که مدفوع را سفت میکنند مانند موز استفاده نمایید. اگر با خوردن موارد دیگری دچار یبوست شدید، از غذاهای ملین مانند آلو استفاده کنید. IBS داروی خاصی ندارد و پرهیز کردن و کنترل انواع خوراکی ها بیشترین تاثیر را در بهبود آن دارد. میتوانید به یک متخصص داخلی و گوارش مراجعه نمایید. ممکن است تجمع باکتریها ی مفید روده شما دچار مشکل شده باشد و شاید لازم باید پزشک متخصص آن را درمان کند.
آیا این پاسخ برای شما مفید بود؟
مقالات پیشنهادی
ویدئوها
ویدئوهای بیشتر