مکمل های لازم در دوران یائسگی یا زنان میان سال

مجله پزشکی و سلامت
0 نظر | مدت زمان خواندن مقاله: 3 دقیقه
درخصوص این مطلب سوال دارید؟
مکمل های لازم در دوران یائسگی یا زنان میان سال

اثر یائسگی بر سلامت زنان میانسال

مجله پزشکی و سلامتیائسگی مرحله‌ای از زندگی است که ترشح هورمون‌های جنسی استروژن کاهش می‌یابد. کاهش ترشح هورمون استروژن در برخی زنان میانسال سبب بروز علائمی می‌شود که از جمله این علائم می‌توان به گرگرفتگی و تعریق شبانه، تغییرات در پوست و مو، خشک شدن دستگاه تناسلی، تغییرات خلق‌وخو، اضطراب، سردرد، افزایش وزن، کم‌توانی بدن، پوکی استخوان، کاهش میل جنسی، تغییرات وزن، پیری پوست و مو، اضطراب و تحریک‌پذیری عصبی اشاره نمود. استفاده از مکمل های تقویتی خاصی می‌تواند علائم قبل از دوران یائسگی را در زنان میانسال کاهش دهد.

نقش تغذیه و مکمل های تقویتی بر بهبود سلامت زنان میانسال در دوران یائسگی

تحقیقات جدید نشان می‌دهند تغذیه صحیح و استفاده از برخی مکمل های تقویتی می‌توانند نقش بسیار مؤثری در کاهش علائم ذکرشده در زنان میانسال داشته باشند.

مواد غذایی مؤثر بر سلامت دوران یائسگی

سویا با دارا بودن ترکیبات هورمونی گیاهی سبب کاهش علائم گرگرفتگی و تعریق شبانه می‌شود. همچنین مصرف سویا نقش مؤثری در پیشگیری از ابتلا به سرطان سینه دارد. بعلاوه مصرف سویا سبب کاهش کلسترول خون و پیشگیری از ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی می‌شود. ازجمله گیاهان مفید دیگر که مصرف آنها در پیشگیری از ابتلا به آلزایمر و تقویت حافظه در این دوران مؤثر باشد می‌توان به جینگوبیلوبا اشاره کرد. از ترکیبات گیاهی دیگر حاوی ترکیبات هورمون استروژنی می‌توان به قاصدک سبز، تخم کتان و پنج انگشت، خار مریم و مریم گلی اشاره کرد.

مواد غذایی مؤثر بر سلامت دوران یائسگی

آیا مصرف مکمل‌های حاوی ویتامین‌ها و املاح در کاهش علائم یائسگی مؤثرند؟

تحقیقات نشان می‌دهند مصرف برخی مکمل های تقویتی می‌توانند در کاهش علائم دوران یائسگی بسیار کمک‌کننده باشند. ازجمله مکمل های تقویتی پیشنهاد شده برای این دوره می‌توان به ویتامین‌های C , E , D کلسیم ، منیزیم و اسید چرب امگا ۳ اشاره کرد.

نحوه مناسب مصرف مکمل‌های تقویتی برای زنان میانسال

مکمل ویتامین E: زنان میانسالی که مبتلابه خشکی ناحیه تناسلی هستند مصرف روزانه ۱ عدد مکمل ویتامین E به میزان ۴۰۰ واحد می‌تواند سبب برطرف کردن علائم خشکی ناحیه تناسلی در آنها شود. بعلاوه این‌که استفاده از این ویتامین می‌تواند تا میزان ۷۵ درصد ابتلا به بیماری‌های قلبی- عروقی را در زنان میانسال کاهش دهد. در این راستا نکته جالب آن است که مصرف مکمل های تقویتی ویتامین E در کاهش حمله‌های قلبی اثربخش تر از آسپرین است.

مکمل ویتامین C: مصرف مکمل ویتامین C به همراه منابع غذایی حاوی هورمون‌های گیاهی ذکرشده سبب برطرف شدن گرگرفتگی، حفظ خاصیت انعطاف‌پذیری پوست و درنتیجه حفظ طراوت و شادابی پوست می‌شود. بعلاوه این‌که استفاده از این ویتامین سبب تقویت سیستم ایمنی و پیشگیری از ابتلا به بیماری‌های عفونی نیز می‌شود.

مکمل ویتامین D: مصرف این ویتامین در دوران یائسگی سبب پیشگیری از پوکی استخوان، پیشگیری از ابتلا به سرطان سینه، بیماری‌های قلبی، دیابت نوع دو و بیماری‌های التهابی مانند لوپوس و آرتریت روماتوئید می‌شود. بنابراین بهترین توصیه آن است که میزان این ویتامین در خون اندازه‌گیری شود و متناسب با میزان کمبود آن از مکمل این ویتامین با نظر پزشک استفاده شود.

مکمل کلسیم: مصرف این مکمل های تقویتی علاوه بر استحکام بافت استخوانی سبب تنظیم فشارخون و ضربان قلب، سلامت عضلات و سیستم عصبی نیز می‌شود.

مکمل منیزیم: مصرف این مکمل های تقویتی سبب کاهش تغییرات خلق‌وخو و اضطراب در دوران یائسگی در زنان میانسال می‌شود.

اسید چرب امگا ۳: مصرف این مکمل های تقویتی در حفظ سلامت پوست و پیشگیری از خشکی پوست و مو و همچنین شکنندگی ناخن‌ها، خشکی چشم، کاهش اضطراب بسیار مؤثر است. در ضمن مصرف این مکمل های تقویتی می‌تواند روند کاهش وزن مقاوم به درمان را نیز بهبود دهد.

© سایت اطلاعات پزشکی و سلامت دکتر سوشا

شما هم می توانید در مورد این مقاله پرسش خود را با ما به اشتراک بگذارید

برای ثبت پرسش خود لازم است ابتدا وارد حساب کاربری خود شده یا روی دکمه " افزودن پرسش جدید " کلیک کنید. همچنین پرسش شما بعد از ثبت، توسط مدیریت سایت بررسی و بعد از تاییدیه مدیریت سایت، پرسش شما نمایش داده می شود.
هیچ پرسشی در رابطه با این مقاله مطرح نشده است. چنانچه پرسشی دارید، آن را با کاربران و پزشکان سایت مطرح نمایید.
مقالات پیشنهادی
ویدئوها
ویدئوهای بیشتر