احتمال اضطراب در سالمندان دو برابر ابتلا به افسردگی در آن‌ها است

مجله پزشکی و سلامت
0 نظر | مدت زمان خواندن مقاله: 4 دقیقه
درخصوص این مطلب سوال دارید؟
احتمال اضطراب در سالمندان دو برابر ابتلا به افسردگی در آن‌ها است

مقایسه میزان ابتلا به افسردگی با اضطراب در سالمندان

مجله پزشکی و سلامتطبق مطالعه‌ای در سال ۲۰۰۶، تحقیقات نشان داده‌اند که احتمال اضطراب در سالمندان ، دو برابر احتمال ابتلا به افسردگی در آن‌ها است. محققان گفته‌اند که اضطراب در سالمندان ، احتمالاً رایج‌ترین شکل بیماری‌های ذهنی در سالمندان است. هرچند که در ارتباط با این که چطور در افراد مسن آن را باید درمان کرد، اطلاعات کمی داریم. با توجه به عدم شواهد کافی ، پزشکان، اغلب فکر می‌کنند که این اضطراب در سالمندان ، نادر است یا این که اگر باشد هم اختلال نیست و یک روند عادی همراه با بالا رفتن سن می‌باشد؛ بنابراین آن‌ها تهدید یا خطری را در رابطه با اضطراب در سالمندان ، تشخیص نمی‌دهند. درحالی‌که به گفته‌ی اریک لنز (دستیار استاد روان‌پزشکی در دانشگاه پترزبورگ) ، اضطراب در سالمندان تأثیر بسزایی بر روند و کیفیت زندگی سالمندان دارد.

اضطراب در سالمندان

لنز، کار تحقیقاتی-درمانی خود را برای اختلال اضطراب در سالمندان در جلسه سالیانه‌ی انجمن روان‌پزشکی آمریکاییان، در تورنتو ارائه داد. تحقیقات چنین بیان می‌دارند که برای افراد مسن کاملاً طبیعی است که در مورد مسائلی چون از بین رفتن سلامت و مسائل اقتصادی خود نگران باشند، اما اینکه فرد مسنی برای بیش‌تر از ۶ ماه نگرانی و اضطراب شدیدی در مورد فعالیت‌های معمول زندگی روزمره نشان دهد، اختلال اضطراب عمومی است. این اضطراب دائمی و شدید در طول مراحل زندگی، ممکن است به‌طور جدی به کیفیت زندگی افراد آسیب برساند و موجب محدود شدن فعالیت‌های روزانه‌ی آن‌ها و نیز مشکلات خواب در آنان گردد. اگر اختلال اضطراب عمومی (GAD) درمان نشود، احتمال ابتلا به افسردگی افزایش می‌یابد. شرایط دیگری که به‌عنوان اختلالات اضطرابی و اضطراب در سالمندان مطرح می‌شوند، شامل فوبیاها، اختلال هراس و اختلال وسواس فکری-عملی هستند. لنز بیان می‌دارد که مطالعه‌ای جزئی نشان داده است که درمان اختلال اضطراب عمومی با یکی از بازدارنده‌های جذب سروتونین، کاملاً مؤثر واقع‌شده و در درمان افراد بالای ۶۰ سال در مقایسه با افراد جوان‌تر دارای این اختلال، مقایسه گردیده است. این تحقیق، نشان داده که درمان بازدارنده‌ی سروتونین برای مدت ۸ ماه، نشان دهنده‌ی بهتر شدن علائم بیماری و روند بهبود و هم‌چنین کیفیت زندگی این افراد شده است. اما لنز اذعان داشت که هنوز ثابت نشده است که داروهای دیگری که برای درمان اضطراب در افراد جوان‌تر مؤثر هستند، در درمان اضطراب در سالمندان هم مؤثر هستند یا خیر و نیاز است که در این زمینه بیش‌تر تحقیق شود. ممکن است که اضطراب در سالمندان (افراد مسن بالای ۶۰ سال) ،شباهت‌هایی به اضطراب در افراد جوان‌تر داشته باشد، اما این موارد تفاوت‌های واضحی باهم دارند. هنوز هم نیاز است که در زمینه‌ی این اختلال در ۲ گروه مختلف سنی، تحقیق و بررسی گردد.

کمک به درمان اضطراب در سالمندان

وقتی فرد مسنی در خانواده‌ی شما احساس اضطراب می‌کند، تمام وقت و انرژی وی صرف این اختلال می‌شود و سلامت وی شدیداً به خطر می‌افتد. در این موارد، کاری که شما به‌عنوان یکی از اعضای خانواده می‌توانید انجام دهید، شامل مراحلی خواهد بود:

1) علل اضطراب در سالمندان را تشخیص دهید.

خیلی کم پیش می‌آید که اضطراب در سالمندان ، یک علت خاص داشته باشد. برای مثال، فرد نزدیک به شما که دچار این اختلال شده، احساس ناراحتی می‌کند. خصوصاً وقتی فکر می‌کند که برای یک قرار ملاقات باید از خانه بیرون برود. حتی ممکن است که او اصلاً تشخیص ندهد که اضطراب دارد؛ بلکه فقط احساس ناراحتی، ابتلا به افسردگی یا تحت استرس بودن دارد. اگر برایتان مقدر است، با او از احساساتش حرف بزنید تا ببینید علت این عدم آسایش و اضطراب در سالمندان چیست. پرستارهای افراد مسن در این رابطه تجربیات زیادی دارند و ممکن است آنها چیزهایی را تشخیص بدهند که شما نتوانید درک کنید.

علل اضطراب در سالمندان را تشخیص دهید - دکتر سوشا

2) با دکتر مخصوص برای درمان اضطراب در سالمندان صحبت کنید.

قدم بعدی این است که با تیم پزشکی که با سالمند شما ارتباط دارند، صحبت کنید. گاهی داروها عوارض جانبی خاصی دارند یا شرایط مزمن بیماری باعث حالت خاصی از اضطراب در سالمندان شده است. در این موارد ممکن است که دکتر وی بتواند داروی او را عوض کند یا تغییر خاصی در رژیم غذایی یا ورزش‌های روزانه‌اش بدهد.

3) با کمک سالمند خود ، راه حل را پیدا کنید.

وقتی بدانید که برای چه چیزی باید راه‌حل پیدا کنید، با کمک خود فرد سالمند به دنبال راه‌حلی می‌گردید که با شرایط او و زندگی‌اش، تناسب داشته باشد. مثلاً اگر برای او سخت است که مدت زیادی را یک جا بنشیند، ممکن است که تشویق او برای فعالیت و حرکت بیش‌تر، به او کمک کند. با او حرف بزنید تا ببینید بهترین راه ‌حل کدام است.

4) تکنیک‌های ریلکسیشن برای درمان اضطراب در سالمندان

اگر فرد مسن خانواده‌ی شما واقعاً نمی‌داند و سردرگم است که چه‌کاری باید انجام دهد تا از اضطراب‌های خود خلاص شود، ممکن است که تعدادی از تکنیک‌های ریلکسیشن کمک‌کننده باشند. سعی کنید که مکانی امن و آرام برای او در نظر بگیرید که سالمند شما بتواند در آن مکان ازنظر ذهنی آرامش داشته باشد و در مواقع نیاز به آنجا برود. یک روش دیگر برای درمان اضطراب در سالمندان این است که به مراقبه بپردازد و یا به موزیکی آرام بخش گوش کند.بقیه‌ی راهکارها شامل یوگا و یا تای چی است. اگر یک روش کارگر نبود، روش دیگری را امتحان کنید تا ببینید او از کدام‌یک بیش‌تر لذت می‌برد. دور کردن اضطراب در سالمندان ، نباید حتماً در طول شب اتفاق بیافتد. اما مهم این است که توجه داشته باشید شما می‌توانید به سالمند خود کمک کنید تا در این راه بیش‌تر پیشرفت کند.

تکنیک‌های ریلکسیشن برای درمان اضطراب در سالمندان - دکتر سوشا

© سایت اطلاعات پزشکی و سلامت دکتر سوشا

شما هم می توانید در مورد این مقاله پرسش خود را با ما به اشتراک بگذارید

برای ثبت پرسش خود لازم است ابتدا وارد حساب کاربری خود شده یا روی دکمه " افزودن پرسش جدید " کلیک کنید. همچنین پرسش شما بعد از ثبت، توسط مدیریت سایت بررسی و بعد از تاییدیه مدیریت سایت، پرسش شما نمایش داده می شود.
هیچ پرسشی در رابطه با این مقاله مطرح نشده است. چنانچه پرسشی دارید، آن را با کاربران و پزشکان سایت مطرح نمایید.
مقالات پیشنهادی
ویدئوها
ویدئوهای بیشتر