مواد غذایی لاغر کننده بدون احساس گرسنگی

مجله پزشکی و سلامت
0 نظر | مدت زمان خواندن مقاله: 4 دقیقه
درخصوص این مطلب سوال دارید؟
مواد غذایی لاغر کننده بدون احساس گرسنگی

مواد غذایی لاغر کننده

مجله پزشکی و سلامت : احتمالا جزء افرادی هستید که رژیم‌های لاغری فراوانی را امتحان نموده‌اید و دیگر از رژیم گرفتن خسته شده‌اید. ما به شما مواد غذایی لاغر کننده ، کم‌چرب و کم‌کالری را برای کاهش وزن، معرفی می‌کنیم. این غذاها پر فیبر و پر پروتئین هستند، همچنین حاوی مواد مغذی ضروری نیز می‌باشند. بنابراین توصیه می‌کنیم آن‌ها را در برنامه غذایی خود بگنجانید.

۱-سیب میوه لاغر کننده

در بین مواد غذایی لاغر کننده ، سیب، رتبه شماره یک را دارد. سیب، حاوی یک ماده اسرارآمیز به نام پکتین است. پکتین نوعی فیبر محلول است که سبب کاهش سرعت هضم شده و به‌این‌ترتیب شما را برای مدت طولانی‌تری سیر نگه می‌دارد.
به گفته متخصصان تغذیه در دانشگاه تافتس (Tufts University)، پکتین موجود در میوه کامل، ارزش سیرکنندگی بیشتری نسبت به همان مقدار، آب‌میوه دارد. همچنین به این دلیل که خوردن سیب، باعث حرکت زیاد فک می‌شود و زمان‌بر است، بنابراین از زمان شروع خوردن آن، بدن، فرصت کافی برای اعلام احساس سیری به مغز دارد.

۲-تخم‌مرغ از مواد غذایی لاغر کننده

آیا شما هم از خوردن تخم‌مرغ، خصوصاً زرده آن امتناع می‌کنید؟ باید بدانید که  طبق تحقیقات غذایی دانشگاه سنت لوئیس (Saint Louis University) افرادی که در وعده صبحانه، تخم‌مرغ می‌خورند حدود ۳۳۰ کیلوکالری در روز کمتر از کسانی که از غلات، نان تست و یا شیرینی جات برای صبحانه استفاده می‌کنند، کالری دریافت می‌کنند.
دانشمندان علم تغذیه می‌گویند، پروتئین موجود در تخم‌مرغ در زمره پروتئین‌های کامل قرار دارد یعنی اینکه تمام اسیدهای آمینه ضروری در یک عدد تخم‌مرغ وجود دارد و این مجموعه از اسیدهای آمینه سبب سرکوب اشتها شده و به مغز و بدن این پیام را می‌رساند که ظرفیت غذایی، تکمیل است و شما سیر هستید. به همین دلیل است که تخم مرغ یکی از مؤثرترین مواد غذایی لاغر کننده است.

تخم‌مرغ از مواد غذایی لاغر کننده

۳- جو دوسر

یک کاسه جو دوسر برای صبحانه، یک وعده غذای پر فیبر است که مانند اسفناج ، آب را در خود نگه می‌دارد و سبب مصرف کالری کمتر می‌شود. بنابراین تا زمان نهار، شما را کاملاً سیر نگه می‌دارد. این مواد غذایی لاغر کننده مانند جو دوسر به علت هضم آهسته‌ ، باعث کارکرد طولانی‌تر دستگاه گوارش و در نتیجه کاهش وزن می‌شود.

۴-انجیر از مواد غذایی لاغر کننده

اگر می‌خواهید مصرف قند و شکر را کاهش دهید از یک انجیر ضخیم و گوشتی، کمک بگیرید که علاوه بر شیرینی طبیعی، ارزش سیرکنندگی بیشتری نیز دارد. همچنین انجیر، یک ماده غذایی پر فیبر است که هر یک عدد از آن حاوی ۱ گرم فیبر و ۳۷ کیلوکالری، انرژی است و درنتیجه سبب افزایش قند خون و احساس سیری در فرد می‌شود. به این ترتیب است که انخیر از مواد غذایی لاغر کننده به حساب می‌آید.

انجیر از مواد غذایی لاغر کننده

۵-سیب‌زمینی

سیب‌زمینی، جزء مواد غذایی لاغر کننده ، نشاسته‌ای و مفید است که البته خاصیت آن بستگی به روش پخت هم دارد. یک سیب‌زمینی سالم مانند سیب‌زمینی آب پز شده و یا گریل شده (کبابی) سبب ارضای حس گرسنگی برای یک مدت‌زمان طولانی می‌شود، مشابه زمانی که برنج قهوه‌ای و یا نان کامل، خورده‌اید. علاوه بر این سیب‌زمینی، حاوی مواد مغذی بسیاری است مانند  فیبر، ویتامین B۶، پتاسیم، مس، ویتامین C، منگنز، نیاسین و فسفر.

۶-ماست یونانی

محققان دانشگاه هاروارد توسط تحقیقی که طی ۲۰ سال بر روی ۱۲۰۰۰۰ نفر و با بررسی عادات غذایی و وزن افراد انجام دادند، دریافتند که ماست یونانی یکی از مواد غذایی لاغر کننده است که سبب تنظیم قند خون، ارضای گرسنگی و کاهش ولع خوردن در افراد می‌شود.
در همین مطالعه مشخص شد، کسانی که ماست یونانی مصرف کرده‌اند، ناخودآگاه دچار کاهش وزن نیز شده‌اند، بدون اینکه رژیم بگیرند و یا ورزش کنند و این مسئله به علت وجود پروتئین بیشتر ماست یونانی در مقایسه با ماست‌های دیگر است. همچنین ماست یونانی، هیچ آب‌پنیری ندارد و نیز قند کمتری نسبت به ماست‌های دیگر دارد.

ماست یونانی

۷-گندم کامل یکی از مواد غذایی لاغر کننده

آیا تابه‌حال گندم کامل مصرف کرده‌اید؟ دانه گندم کامل جزء غذاهای ویژه یا به اصطلاح، سوپر فودها است مانند کوینولا. گندم کامل سرشار از پروتئین و فیبر است به‌طوری که  یک سروینگ (یک وعده) گندم کامل، شامل ۶ گرم پروتئین و ۶ گرم فیبر است و به همین دلیل ۱۲ برابر قدرت سیرکنندگی دارد. مواد غذایی لاغر کننده مانند گندم کامل و کوینولا، سبب ترشح گرلین می‌شوند؛ گرلین هورمونی است که پیام سیری به مغز می‌دهد.
اگر از وزن اضافه خود ناراضی هستید پس چرا اولین قدم خود را برنمی‌دارید؟ مصرف این مواد غذایی لاغر کننده را شروع کنید تا چربی‌های شکمتان آب شود و به وزن ایده آل خود برسید.  سعی کنید مقالات و آموزش‌هایی را که برای کاهش وزن شما عزیزان ارائه می‌دهیم، به‌دقت، مطالعه و اجرا نمایید.

© وب سایت پزشکی و سلامت دکتر سوشا

شما هم می توانید در مورد این مقاله پرسش خود را با ما به اشتراک بگذارید

برای ثبت پرسش خود لازم است ابتدا وارد حساب کاربری خود شده یا روی دکمه " افزودن پرسش جدید " کلیک کنید. همچنین پرسش شما بعد از ثبت، توسط مدیریت سایت بررسی و بعد از تاییدیه مدیریت سایت، پرسش شما نمایش داده می شود.
هیچ پرسشی در رابطه با این مقاله مطرح نشده است. چنانچه پرسشی دارید، آن را با کاربران و پزشکان سایت مطرح نمایید.
مقالات پیشنهادی
ویدئوها
ویدئوهای بیشتر