صدا دادن مچ پا هنگام راه رفتن به چه علت است؟ (تق تق مچ پا)

مجله پزشکی و سلامت
1 نظر | مدت زمان خواندن مقاله: 3 دقیقه
درخصوص این مطلب سوال دارید؟
صدا دادن مچ پا هنگام راه رفتن به چه علت است؟ (تق تق مچ پا)

علت صدا دادن مفصل مچ پا چیست؟

مجله پزشکی و سلامتصدا دادن استخوان مچ پا ، دلایل زیادی می‌تواند داشته باشد. صدمات مچ پا بسیار رایج است. برخی از صدمات مچ پا منجر به  صدا دادن استخوان مچ پا می‌شود. شایع‌ترین آسیب مچ پا، پیچ خوردگی مچ پا است که موجب صدمه به حداقل یکی از رباط‌های نگه دارنده استخوان اطراف مچ پا می‌شود. تحت شرایط بسیاری ، صدا دادن استخوان مچ پا جای نگرانی ندارد. با این حال مواردی از صدا دادن استخوان مچ پا وجود دارد که باید مورد بررسی قرار گیرد.

3 دلیل بسیار شایع صدا دادن استخوان مچ پا

• بی ثباتی مچ پا به دلیل ضرب دیدگی مزمن مچ پا
• پارگی تاندون‌های بالای استخوان – معمولاً تاندون پرونئال
• استئوکندریت دیسکان (OCD یا Osteochondritis) که در آن یک قطعه شل از استخوان در مچ پا تشکیل می‌شود.

بی ثباتی مچ پا

یکی از شایع‌ترین علل ظاهری صدا دادن استخوان مچ پا ، بی ثباتی مفصل مچ پا است.بی ثباتی مچ پا معمولاً در افرادی ایجاد می‌شود که پایشان بیش از حد معمول پیچ می‌خورد. پیچ خوردگی ، به تاندون‌های نگه دارنده استخوان‌ها ، آسیب جدی وارد می‌کند. پس از رگ به رگ شدن متعدد رباط‌ها دیگر به محکمی قبل از آسیب اولیه نیستند. هنگامی که شما تغییر جهت ناگهانی می‌دهید یا حرکت یک طرفی انجام می‌دهید، استخوان مچ پا ممکن است در آینده از هم جدا شده ، منجر به بی ثباتی و در نتیجه صدا دادن استخوان مچ پا شود.

بسیاری از بیماران مبتلا به بی ثباتی مچ پا مجبور به پوشیدن مچ بند می‌شوند.فیزیوتراپی یا بعضی ورزش‌های خاص نیز می‌تواند برای این بیماران مناسب باشد.اگر مچ پای شما به اقدامات غیر جراحی پاسخی نمی‌دهد ، در این صورت ممکن است پزشک ورزشی اقدام به تنگ کردن تاندون شما کند تا احتمال خطر را تا حد زیادی کاهش دهد.

بی ثباتی مچ پا

بی ثباتی تاندون پرونئال و صدا دادن استخوان مچ پا

این موضوع شامل بی ثباتی تاندون پرونئال در خارج از مچ پا می‌شود.در این حالت تاندون پرونئال به دور استخوان نازک ساق پا ، یا یک استخوان کوچک بیرون مچ پا می‌پیچد.پس از پیچ خوردگی مچ پا ، امکان دارد تاندون متصل به استخوان مچ پا پاره شود.اگر رتیناکولوم پاره شود ، هر بار که شما مچ پایتان را تکان دهید ، تاندون‌های پرونئال به سمت بالا حرکت کرده و در درگیری با استخوان ساق پا ایجاد صدا می‌نماید.

در بیماران مبتلا به بی ثباتی تاندون پرونئال در طرف بیرونی از مچ پا ، اگر آسیب دیدگی در یک دوره کوتاه اتفاق افتاده باشد ، با ثابت نگه داشتن تاندون در محل، به وسیله گچ گرفتن، می‌توان آن را درمان کرد. اگر ثابت نگه داشتن تاندون جواب نداد، در این صورت برای اینکه آسیب دیدگی مزمن نشود، عمل جراحی برای ثابت نگه داشتن تاندون در محل برای جلوگیری از صدا دادن استخوان مچ پا نیاز خواهد شد.اگر تاندون‌های انتهایی ساق پا صدا بدهد و به آن توجهی نشود در نهایت ممکن است که آن تاندون پاره شده و مشکلات جدی‌تری ایجاد نماید.

بیماری استئوکندریت دیسکان مچ پا

دلیل عمده دیگر برای صدا دادن استخوان مچ پا ، بیماری استئوکوندریت (Osteochondritis) یا OCD (یک نوع بیماری در مفصل ) مچ پا است. بیماری استئوکوندریت نوعی آسیب سطح فوقانی تالوس است. تحت شرایط خاص بخشی از غضروف و استخوان زائده می‌آورد و این زائده استخوانی موجب صدای استخوان مچ پا می‌شود. ، در مفصل مچ پا  شل می‌شود. با حرکت و یا استفاده از مچ پا ، آن قطعه شل از غضروف و زائده شکل موجب صدای استخوان مچ پا می‌شود. کسانی که مبتلا به OCD هستند ، به طور معمول نیاز به انجام یک روش به نام آرتروسکوپی مچ پا دارند.

این روش شامل قرار دادن دوربین کوچک فیبر اپتیک درون  مچ پا ، جهت دیدن تمام سطوح داخلی استخوان مچ پا است. گاهی اوقات این قطعه شل در محل اولیه قرار داده و تعمیر می‌شود و یا گاهی اوقات قطعه شل باید برداشته شود و برای به حداقل رساندن خطر ابتلا به آرتروز مچ پا ، ترمیم و بازسازی غضروف انجام شود.

مقاله پیشنهادی دکتر سوشا : پیشگیری از شکستگی استخوان در پوکی استخوان

© سایت اطلاعات پزشکی و سلامت دکتر سوشا

شما هم می توانید در مورد این مقاله پرسش خود را با ما به اشتراک بگذارید

برای ثبت پرسش خود لازم است ابتدا وارد حساب کاربری خود شده یا روی دکمه " افزودن پرسش جدید " کلیک کنید. همچنین پرسش شما بعد از ثبت، توسط مدیریت سایت بررسی و بعد از تاییدیه مدیریت سایت، پرسش شما نمایش داده می شود.

با سلام.
مدت 36 روزه مچ پام داخل زمین فوتبال ضربه خورده .ورمش خیلی بهتر شده .اما مچ پام تق تق صدا میده .یه کم هم قوزک پام احساس درد دارم نه زیاد خیلی خفیف.ممنون میشم یه راهکار واسم ارائه بدین
باتشکر

مشاهده کامل

با سلام کاربر گرامی یک و ماه و خورده ای از این آسیب میگذره و شما روی مچ اسیب دیده راه رفتید! به متخصص ارتوپد لطفا مراجعه کنید و بیش از این دامنه آسیب رو شدید تر نکنید.شاید نیاز به اتل باشه شاید هم خیر،به هر حال حتما باید پزشک بررسی کنند.
آیا این پاسخ برای شما مفید بود؟

سلام هنگام راه رفتن مچ هر دو پای من تق تق میکنه بدونه اینکه درد یا مشکلی داشته باشه ولی خودم از این صدا اذیت میشم حتی با خجالتم شده میخواستم ببینم هیچ راهی برای رفع این مشکل نیست. با تشکر

مشاهده کامل

کارشناس وب سایت (2)
با سلام کمبود برخی املاح معدنی در بدن باعث بروز برخی درد ها و یا مواردی هم چون صدای تق تق در زانو ها و یا مچ پا می شود . بهترین راه حل بالا بردن مصرف لبنیات به جز ماست و دوغ برای مدتی می باشد .
آیا این پاسخ برای شما مفید بود؟

من چند سالی هست که مچ پام صداتق تق میده . همیشگی نیست. یه مدتی صداش برام باعث اذیت آزار ذهنی شده بود. دکتر که رفتم ویتامین dام خیلی کم بود. بهتر شده بودم. تا الان که دوباره شروع شده. علاوه بر اون مچ دستمم صدا میده. گاهی خیلی کم کتفمم صدا میده شما بگید چکار کنم؟ برای بارداری این علایم ضرری داره؟

مشاهده کامل

سلام. معمولا صدا دادن مفاصل نشان دهنده مشکل جدی در سلامت فرد نیست و ممکن هست به دلیل نرمی مفاصل باشه. اما اگر این صدا دادن با درد همراه باشه، توصیه میشه حتما به متخصص ارتوپد مراجعه کنید.
آیا این پاسخ برای شما مفید بود؟
مقالات پیشنهادی
ویدئوها
ویدئوهای بیشتر