روان شناسی و سلامت روانی کودک

مجله پزشکی و سلامت
0 نظر | مدت زمان خواندن مقاله: 3 دقیقه
درخصوص این مطلب سوال دارید؟
روان شناسی و سلامت روانی کودک

کودکتان را به خوبی درک کنید

مجله سلامت : به عنوان والدین کودکتان، یکی از مهم‌ترین چیزهایی که شما باید یاد بگیرید، فهمیدن و درک کودکتان است. این راهی بسیار مؤثر و کمک کننده در پرورش کودک در طول رشد و بلوغ آن‌ها است. همیشه در ذهنتان این موضوع را خاطر نشان کنید که هر کودک با عادت‌ها و علائق خاص خود در طول کل زندگی‌اش یک شخصیت بی همتاست. یکی از راه‌های شناخت کودکتان، فقط نگاه کردن دقیق است. در زمانی که کودتان خوابیده، غذا می‌خورد یا بازی می‌کند، به رفتارهای ثابت و همیشگی آن‌ها دقت کنید. ببینید کدام فعالیت‌ها بیش‌تر مورد علاقه‌ آن‌هاست؟ آیا سازگاری با تغییرات برای آن‌ها آسان است یا این که برای تطابق با تغییرات نیاز به زمان بیش‌تری دارند؟ این مسائل خصایص نرمالی از کودکان است و ممکن است کودک شما هم از آن مستثنا نباشد.

با کودک خود حرف بزنید

حرف زدن با کودکان یکی از مهم‌ترین چیزهایی است که باعث می‌شوند آن‌ها بتوانند فهم و درک بهتری پیدا کنند و اطلاعات خوبی به دست بیاورند. کودکان بزرگ‌تر نیاز کم‌تری به زبان بیانی ( کلامی ) دارند و بیش‌تر با زبان بد. واکنش‌های چهره‌ای حرف خود را می‌زنند. سؤالاتی از آنان بکنید و به این وسیله باعث شوید که آن‌ها احساساتشان را با شما شریک شوند.

عزت نفس کودکتان را بالا ببرید

عزت نفس کلید موفقیت‌های هر فرد در زندگی است. رشد یک خود پنداره مثبت یا عزت نفس سالم، برای موفقیت و شادی کودکان و نوجوانان بسیار مهم و اساسی است. روابط خوب والدین با کودک، یک ساختار عملی خوب برای حمایت کودک به وجود می‌آورد برای این که بتواند احترام و توجه به خود و دیگران را یاد بگیرد.

عزت نفس کودکتان را بالا ببرید

زمان زیادی را با کودکتان سپری کنید

کودکان عاشق سپری کردن زمان با والدین هستند. این زمان به آن‌ها احساس خاصی می‌دهد. والدین باید زمانی را به بازی با کودک خود اختصاص دهند و گاهی فقط تک‌نفره یعنی والد و کودک و گاهی بازی‌های گروهی به همراهی خانواده و دوستان یا خواهر و برادرها… اگر کودک شما تنها کودک خانواده است یا شما تک والد هستید از معاشرت با دیگران استفاده کنید.

ارتباط کودک با دیگران

ممکن است به یک دلیل خاص یا دلایلی بیش‌تر کودک نتواند به راحتی با دیگران ارتباط برقرار کند. ممکن است کودک با اشتیاق روابط دوستانه با همسالان را جستجو کند و در صورتی که روابط با خشونت همراه نباشد،مخالفت‌های دیگران را تحمل کند. اما گاهی ممکن است به انزوا کشیده شود و از خانه، خانواده و دوستان خود دوری کند. اگر والدین وقت کافی برای کودک خود داشته باشند و ارتباط خوبی با او برقرار کرده باشند، در صورت کوچک‌ترین تغییر و به وجود آمدن جزئی‌ترین مشکل، سریع متوجه می‌شوند که یک چیزی مشکل پیدا کرده و سریع می‌توانند برای راهکار مناسب اقدام کنند. پس برای والد خوب بودن اول باید مشاهده گر خوبی باشیم و سپس برقراری روابط با دیگران را به کودک یاد بدهیم و چنانچه در این میان مشکلی دیده شد، اقدام صحیح انجام دهیم.

ارتباط کودک با دیگران


مقالات پیشنهادی دکتر سوشا : 

© سایت اطلاعات پزشکی دکتر سوشا

شما هم می توانید در مورد این مقاله پرسش خود را با ما به اشتراک بگذارید

برای ثبت پرسش خود لازم است ابتدا وارد حساب کاربری خود شده یا روی دکمه " افزودن پرسش جدید " کلیک کنید. همچنین پرسش شما بعد از ثبت، توسط مدیریت سایت بررسی و بعد از تاییدیه مدیریت سایت، پرسش شما نمایش داده می شود.
هیچ پرسشی در رابطه با این مقاله مطرح نشده است. چنانچه پرسشی دارید، آن را با کاربران و پزشکان سایت مطرح نمایید.
مقالات پیشنهادی
ویدئوها
ویدئوهای بیشتر