برای حالت تهوع بارداری چه باید کرد؟

مجله پزشکی و سلامت
0 نظر | مدت زمان خواندن مقاله: 8 دقیقه
درخصوص این مطلب سوال دارید؟
برای حالت تهوع بارداری چه باید کرد؟

چکیده مطلب

اکثر زنان از اوایل دوران بارداری خود حالت تهوع یا بیماری صبحگاهی را تجربه می‌کنند. در واقع حالت تهوع اولین نشانه بارداری در 80 درصد از زنان است. در این مطلب می‌خواهیم راجع به حالت تهوع بارداری و راه‌های مقابله با آن صحبت کنیم.

حالت تهوع بارداری یا بیماری صبحگاهی چیست؟

حالت تهوع بارداری با نام‌های دیگری مانند بیماری صبحگاهی یا بیماری بارداری نیز شناخته می‌شود. اگرچه این احساس تهوع در معده برای بسیاری از خانم‌ها غالباً هنگام طلوع آفتاب شروع می‌شود، اما می‌تواند در هر ساعت از شبانه روز نیز اتفاق افتد. بیماری صبحگاهی اولین علائم بارداری آن‌ها است.
بیماری صبحگاهی یا حالت تهوع بارداری حدود 80-70 درصد کل زنان باردار را تحت تأثیر قرار می‌دهد و حدود 50 درصد زنان دچار استفراغ نیز می‌شوند. حالت تهوع و استفراغ بارداری معمولاً از هفته 6 بارداری شروع می‌شود و از آنجا که حس بویایی در زنان باردار بسیار زیاد است، بیماری صبحگاهی باعث می‌شود بسیاری از خانم‌ها نسبت به برخی از غذاها و بو‌های خاص دچار حالت تهوع شدید شوند. نمایید.

علائم حالت تهوع بارداری

علائم بیماری صبحگاهی شامل موارد زیر است:

• احساس تهوع در سه ماهه اول بارداری که بسیاری از خانم‌های باردار آن را به دریازدگی یا ماشین گرفتگی شبیه می‌دانند.
• اگرچه حالت تهوع بارداری اغلب در صبح شدیدتر است اما زن باردار ممکن است در هر ساعت از شبانه روز آن را تجربه کند.
• نفرت شدید به بوها و غذاهای خاص که بسیار شدید هستند و می‌توانند باعث استفراغ شود.
• احساس تهوعی که معمولاً بلافاصله با سوزش و درد معده همراه است.
• حالت تهوع فورا بعد از خوردن غذا شروع می‌شود.
• حالت تهوع آنقدر قوی است که می‌تواند منجر به استفراغ شود.

علل حالت تهوع بارداری چیست؟

هنوز علل دقیق بیماری صبحگاهی مشخص نیست؛ با این حال، بیشتر موافقند که احتمالاً تغییرات هورمونی در بروز این عارضه در بارداری نقش دارند:

سطح استروژن : کارشناسان معتقدند که این ممکن است تا حدی ناشی از افزایش سطح گردش خون استروژن باشد، که در دوران بارداری می‌تواند در مقایسه با مقادیر موجود در زنانی که باردار نیستند، 100 برابر بیشتر باشد. با این حال، هیچ مدرکی مبنی بر تفاوت در میزان استروژن بین زنان باردار با یا بدون بیماری صبحگاهی وجود ندارد.
سطح پروژسترون : هنگامی که یک زن باردار است، سطح پروژسترون نیز بالا می‌رود. مقادیر بالای پروژسترون برای جلوگیری از زایمان زودرس، عضلات رحم را شل می‌کند. با این وجود، ممکن است معده و روده‌ها را نیز شل کرده و در اثر تولید اسید معده اضافی، بیماری ریفلاکس معده یا ریفلاکس اسید ایجاد شود.
هیپوگلیسمی : قند خون کم ، باعث می‌شود که جفت جنین انرژی خود را از بدن مادر بکشد. با این حال، هیچ مطالعه ای برای اثبات این موضوع وجود ندارد.
گنادوتروپین کوریونی انسانی (hCG) : این هورمون ابتدا توسط جنین در حال رشد بلافاصله پس از لقاح و حاملگی و سپس بعد از آن توسط جفت تولید می‌شود. برخی از متخصصان اظهار دارند که ممکن است بین hCG و بیماری صبحگاهی ارتباط وجود داشته باشد.
احساس بویایی : در دوران بارداری ممکن است افزایش حساسیت به بوها باعث ایجاد حالت تهوع بارداری شود.
استرس : استرس عاطفی می‌تواند ناراحتی دستگاه گوارش را تشدید کند، بنابراین جای تعجب ندارد که هنگامی که استرس دارید یا عصبی می‌شوید، علائم بیماری صبحگاهی شما بدتر می‌شود.
خستگی : خستگی جسمی یا روحی نیز می‌تواند علائم بیماری صبحگاهی (و برعکس) را تشدید کند.

حالت تهوع بارداری : علل حالت تهوع بارداری چیست؟

عوامل خطر

هر زنی که باردار باشد ممکن است به بیماری صبحگاهی مبتلا شود، با این حال، برخی عوامل احتمال حالت تهوع بارداری را افزایش می‌دهند:

قبل از بارداری ، زن سابقه حالت تهوع یا استفراغ ناشی از بیماری‌های حرکتی ، میگرن ، برخی از بوها یا قرص‌های ضد بارداری را داشته باشد.
• مادر در بارداری قبلی بیماری صبحگاهی را تجربه کرده باشد.
• مادر چند قلو باردار باشد.

آیا حالت تهوع بارداری نگران کننده است؟

در اکثر موارد، بیماری صبحگاهی، اگرچه تجربه ناخوشایندی است، اما برای سلامتی خطری ندارد و بخش عادی از دوران بارداری است. در حقیقت، برخی از مطالعات نشان می‌دهد که حالت تهوع بارداری می‌تواند نشانه‌ای از یک بارداری سالم باشد و به کودک شما آسیبی نمی‌رساند. در مقایسه با بارداری‌های بدون تهوع یا استفراغ ، میزان پایین‌تری از سقط جنین و زایمان‌های زودرس در افرادی که حالت تهوع بارداری دارند، وجود دارد.

آیا بیماری صبحگاهی نداشته باشید، بد است؟

بیماری صبحگاهی ، مانند هوس بستنی، یکی از این حقایق در مورد بارداری است که همیشه درست نیست. مطالعات نشان می‌دهد که تقریباً سه چهارم از زنان باردار حالت تهوع و یا استفراغ بارداری را تجربه می‌کنند – این بدان معنی است که کمی بیشتر از 25 درصد زنان حالت تهوع بارداری ندارند. اگر جزء کسانی هستید که بیماری صبحگاهی ندارید، یا احساس تهوع شما خیلی کم است، نگران نباشید، بلکه از خوش شانس بودنتان خوشحال باشید.

حالت تهوع بارداری : آیا بیماری صبحگاهی نداشته باشید، بد است؟

حالت تهوع بارداری تا چه زمانی ماندگار است؟

حالت تهوع و استفراغ بارداری معمولاً از هفته ششم بارداری شروع می‌شود برای اکثر قریب به اتفاق مادران باردار ، بیماری صبحگاهی بیشتر از هفته 12 تا هفته 14 بارداری باقی نمی‌ماند. البته تعداد کمی از خانم‌ها علائم حالت تهوع را در سه ماهه دوم بارداری نیز تجربه می‌کنند و تعداد بسیار کمی از زنان به ویژه آن‌هایی که چند قلو باردار هستند، ممکن است در سه ماهه سوم بارداری نیز بیماری صبحگاهی داشته باشند.

راه‌های بهبود حالت تهوع بارداری

 

درمان دارویی حالت تهوع بارداری

اگر با وجود خود مراقبتی و رعایت برخی از توصیه‌های پزشکی هنوز هم علائم حالت تهوع بارداری شما شدید باشد، پزشک ممکن است یک دوره کوتاه مکمل یا داروی ضد تهوع مجاز در بارداری را برای شما توصیه کند‌:

ویتامین B6 و دوکسیلامین : مصرف روزانه 100 میلی گرم ویتامین B6 ، سبب کاهش علائمی مانند تهوع صبحگاهی می‌شود. بسیاری از پزشکان قبل از تجویز هر نوع دارویی اول ویتامین B6 را تجویز می‌کنند. این توصیه توسط متخصصان زنان و زایمان برای معالجه بیماری صبحگاهی در سه ماهه اول بارداری ، مورد مطالعه قرار گرفته است. آزمایشات نشان داده است که ویتامین B6 به خصوص اگر همراه با دوکسیلامین مصرف شود تا 70 درصد موارد در کاهش حالت تهوع و استفراغ مؤثر است. عوارض جانبی این دارو شامل خواب آلودگی، خشکی دهان، سردرد، عصبی بودن و درد معده است.
مکمل زنجبیل : برخی مطالعات نشان داده‌اند که مکمل زنجبیل ممکن است به کاهش علائم حالت تهوع در دوران بارداری کمک کند. زنان باردار باید این مکمل را از یک جای معتبر خریداری کنند.
دیکلجیس : این دارو برای استفاده توسط زنان باردار توسط FDA تأیید شده است. در یک کارآزمایی بالینی مشخص شد که Diclegis در 44 درصد از زنان مبتلا به بیماری صبحگاهی ، تهوع را کاملاً تسکین داده است. مطالعه دیگری نشان داد که بیش از 70 درصد از زنان بهبود علائم را نشان داده اند.

 

توصیه‌ غذایی برای کاهش حالت تهوع بارداری

• از خوردن وعده‌های غذایی سنگین خودداری کنید. به جای آن تعداد وعده‌ها را بیشتر کرده و مقادیر کمتری غذا در هر وعده مصرف نمایید. هیچ وقت زیاد گرسنه و یا خیلی سیر نشوید.
صبح زود غذا بخورید: بیماری صبحگاهی به شما این فرصت را نمی‌دهد که در تخت خواب خود بچرخید و خودتان را بکشید، به محض اینکه چشمتان را باز کنید و معده تان خالی باشد حالت تهوع به شما دست می‌دهد. چون که در خواب طولانی شبانه بوده‌اید، چیزی نخوردید و اسید معده درون شکم خالی شما تجمع یافته‌اند، درصورتی که چیزی برای هضم کردن ندارند و این امر باعث افزایش حالت تهوع شما می‌شود. برای همین است که بهتر است مدت زیاد معده تان را خالی نگه ندارید و به محض بیدار شدن غذا بخورید و یا بهتر است در نیمه شب از خواب بیدار شوید و کراکر یا تنقلات کوچکی بخورید تا معده تان تا زمان بیدار شدنتان خالی نماند. به این ترتیب معده شما در تمام طول شب کمی پر می‌ماند.
قبل از خواب میان وعده سبک بخورید: قبل از خوابیدن یک میان وعده سبک که حاوی مقدار زیادی پروتئین و کربوهیدرات پیچیده (مانند کلوچه و یک لیوان شیر یا پنیر رشته‌ای و یک مشت انبه خشک شده) میل کنید. این به شما کمک می‌کند تا هنگام بیدار شدن شکم شما خیلی خالی نباشد و شما احساس بهتری داشته باشید.
در رژیم غذایی‌تان پروتئین و کربوهیدرات‌های بیشتری مصرف کنید. رژیم غذایی حاوی پروتئین و کربوهیدرات‌های پیچیده (مانند نان تست سبوس دار و کره بادام زمینی یا پنیر و کراکر) نه تنها برای کودک مفید است، بلکه می‌تواند به حفظ حالت تهوع شما کمک کند.
• گیاه زنجبیل می‌تواند به کاهش حالت تهوع کمک نماید.
• از خوردن غذاهایی که پر از چربی و نمک باشد پرهیز کنید. زیرا هضم آن‌ها دشوار هستند و می‌توانند حالت تهوع شما را تشدید کنند.
• از حضور در محیطی بسته که حاوی بوی تند غذا و دیگر مواد است خودداری کنید.
مایعات فراوان بنوشید: نه تنها مصرف مواد غذایی جامد در دوران بارداری اهمیت دارد، بلکه مصرف مایعات نیز در این دوران ضروری هستند، به خصوص اگر استفراغ می‌کنید و بدنتان کم آب شده است، باید با مصرف مایعات، کمبود آب بدنتان را جبران کنید. اگر مصرف آب در این دوران برایتان مشکل است می‌توانید از میوه‌هایی مانند خربزه و مرکبات که پر آب هستند استفاده نمایید.
• از خوردن آب در سر سفره خودداری نمایید.

پیشنهاد می‌کنیم برای داشتن دوران بارداری بهتر مطلب مواد ضروری تغذیه دوران بارداری برای مادر و جنینرا از سایت پزشکی دکتر سوشا بخوانید.

حالت تهوع بارداری : توصیه‌ غذایی برای کاهش حالت تهوع بارداری

راه مصرف ویتامین‌های مکمل دوران بارداری برای کاهش حالت تهوع

اگر از مکمل‌های خاص دوران بارداری که پزشک برایتان تجویز کرده است، استفاده می‌کنید سعی نمایید که آن‌ها را شب هنگام خواب یا همراه وعده غذایی بخورید چون که آهن موجود در آن ممکن است معده را آزار دهد. این ویتامین‌ها را با مقداری غذا میل کنید تا معده دچار آزردگی نشود. در صورتی که تهوع زیاد باشد شاید طبق دستور پزشک مصرف ویتامین‌های مکمل کاهش یابد.

طب فشاری و کاهش حالت تهوع بارداری

طب فشاری برای کنترل حالت تهوع ، استفاده از فشار بر نقاط خاصی از بدن است که به کنترل علائم کمک می‌کنند. این تکنیک با پوشیدن یک باند مخصوص در ساعد انجام می‌شود، این مچ بند با استفاده از تحریک الکتریکی بر این نقاط خاص فشار وارد می‌کند. برخی شواهد محدود نشان می‌دهد که طب سوزنی ممکن است به بهبود حالت تهوع و استفراغ در زنان باردار کمک کند، اگرچه آزمایشات در مقیاس بزرگ، این شواهد را نشان نمی‌دهند.

شناسایی محرک‌های حالت تهوع

شناسایی محرک‌های حالت تهوع زیاد طول نمی‌کشد، بعد از مدت کوتاهی شما متوجه می‌شوید چه چیزی حالت تهوع شما را بهتر می‌کند. اجتناب از محرک‌ها به کاهش دفعات و شدت تهوع و استفراغ کمک می‌کند.

استراحت و آرامش کلید درمان حالت تهوع بارداری

خستگی حالت تهوع شما را بدتر می‌کند، برای کنترل حالت تهوع بارداری ، استراحت و خواب کافی داشته باشید و تا حد امکان بر روی آرامش ذهن و دوری از استرس خود کار کنید.

حالت تهوع بارداری : استراحت و آرامش کلید درمان حالت تهوع بارداری

عجله نکنید

عجله موجب تشدید حالت تهوع می‌شود، از رختخواب فورا بلند نشوید. درعوض چند دقیقه در رختخواب بمانید حتی می‌توانید یک میان وعده در کنار تختخوابتان بخورید، سپس به آرامی برای خوردن صبحانه بلند شوید. ممکن است اگر بچه های دیگری داشته باشید این آرامش برای بلند شدن از رختخواب غیرممکن به نظر برسد، اما سعی کنید قبل از اینکه بچه هایتان بیدار شوند، خیلی آرام میان وعده تان را بخورید تا بتوانید حال بهتری داشته باشید. از همسر خود کمک بگیرید تا بتوانید با آرامش بیشتری صبحانه و میان وعده قبل از آن را بخورید.

نتیجه گیری:

بیماری صبحگاهی اولین نشانه باردار شدن شماست و شما هیچ راهی برای فرار از حالت تهوع بارداری ندارید. تنها کاری که می‌توانید بکنید این است که از راهکارهای بالا استفاده کنید تا حالت تهوع و استفراغ شما کمتر شود.


شما هم می توانید در مورد این مقاله پرسش خود را با ما به اشتراک بگذارید

برای ثبت پرسش خود لازم است ابتدا وارد حساب کاربری خود شده یا روی دکمه " افزودن پرسش جدید " کلیک کنید. همچنین پرسش شما بعد از ثبت، توسط مدیریت سایت بررسی و بعد از تاییدیه مدیریت سایت، پرسش شما نمایش داده می شود.
هیچ پرسشی در رابطه با این مقاله مطرح نشده است. چنانچه پرسشی دارید، آن را با کاربران و پزشکان سایت مطرح نمایید.
مقالات پیشنهادی
ویدئوها
ویدئوهای بیشتر