انحراف بینی – deviated septum

بیماری ها
0 نظر | مدت زمان خواندن مقاله: < 1 دقیقه
درخصوص این مطلب سوال دارید؟
داستان خود را برای ما تعریف کنید
انحراف بینی - deviated septum

درباره بیماری انحراف بینی

انحراف بینی وقتی به وجود میاید که دیواره بین دو سوراخ بینی (nasal septum) به یک سمت متمایل شود. در بیشتر افراد یکی از مجاری تنفسی کوچک می‌شود و باعث می‌شود که به سادگی نتوان تنفس کرد.

وقتی انحراف بینی شدید باشد، می‌تواند یک طرف بینی را کاملاً مسدود کند و جریان هوا را کاهش دهد و در تنفس اختلال ایجاد کند. انسداد راه تنفسی می‌تواند در نتیجه انحراف بینی یا ملتهب شدن بافت پوشاننده داخل بینی ایجاد شود. درمان گرفتگی بینی ممکن است با استفاده از داروها انجام شود تا از التهاب کاسته شده و راه تنفسی باز شود. برای بهبود کامل انحراف بینی لازم است جراحی انجام شود.

شما می‌توانید برای جمع‌آوری بیشتر اطلاعات در مورد انحراف بینی و پولیپ بینی به مجله پزشکی دکتر سوشا مطالعه نمایید.

آیا شما هم دچار “ بیماری انحراف بینی ” هستید؟
شما می‌توانید در انتهای صفحه و در بخش نظرات سوال یا تجربه خود را مطرح کنید تا در کمترین زمان ممکن به سوالتان پاسخ داده شود

علائم و نشانه‌های بیماری انحراف بینی

کلیک کنید

بیشتر انحرافات بینی هیچ‌گونه علامت و نشانه‌ای ندارد و حتی ممکن است شما ندانید که به انحراف بینی دچار هستید. برخی انحرافات بینی می‌توانند باعث ایجاد موارد زیر شوند:

  • گرفتگی هر دو مجرای بینی: انحراف بینی می‌تواند باعث شود که تنفس از طریق سوراخ یا سوراخ‌های بینی سخت شود. این مشکل بیشتر وقتی به چشم میاید که به سرماخوردگی (عفونت‌های مجاری تنفسی) یا آلرژی مبتلا باشید.
  • خونریزی از بینی: سطح جداره جداکننده سوراخ‌های بینی ممکن است خشک شود و احتمال خونریزی از بینی را افزایش دهد. بهترین راههای درمان خانگی خشکی بینی را حتماً مطالعه نمایید.
  • درد در صورت: این مورد که انحراف بینی منجر به درد در ناحیه صورت می‌شود، هنوز به‌صورت کامل اثبات نشده است اما به نظر می‌رسد انحراف شدید بینی که دیواره‌های بینی را تحت تأثیر قرار دهد موجب بروز درد در ناحیه صورت می‌شود.
  • تنفس کردن با صدا و خروپف کردن: تنفس کودکان و نوزادانی که به انحراف بینی مبتلا هستند، صدای خس‌خس ایجاد می‌کند.
  • کیپ شدن مجاری بینی به صورت نوبتی: برای کسانی که به انحراف بینی دچار هستند، عادی است که در زمانی یک طرف بینی آن‌ها کیپ شود و بعد از گذشت مدتی این اتفاق برای سمت دیگر بینی بیفتد.
  • اصرار برای خوابیدن به یک سمت: برخی افراد ممکن است ترجیح دهند که به یک سمت بخوابند چون در این صورت تنفسشان از در طول شب به صورت عادی انجام می‌شود.

یک پیشنهاد رایگان به کاربران : در صورتی که سوالی دارید، می‌توانید به بخش مشاوره پزشکی آنلاین سایت پزشکی دکتر سوشا مراجعه کرده و سؤالات خود را مطرح نمایید.

علت بیماری انحراف بینی

کلیک کنید

انحراف بینی وقتی به وجود میاید که دیواره بین سمت چپ و سمت راست بینی به یک سمت متمایل شود.

انحراف بینی می‌تواند به دلایل زیر به وجود بیاید:

  • مادرزادی: در برخی موارد، انحراف بینی در حین تکامل جنین در شکم مادر به وجود میاید و تا بعد از تولد وجود خواهد داشت.
  • آسیب به بینی: انحراف بینی می‌تواند در نتیجه وارد شدن آسیبی به ناحیه بینی به وجود بیاید. در نوزادان این اتفاق می‌تواند در حین زایمان بیفتد. در کودکان و بزرگ‌سالان اتفاقات زیادی هستند که می‌توانند منجر به انحراف بینی شوند (مثل افتادن از پله‌ها). در حین انجام ورزش‌های رقابتی نیز ممکن است این مشکل به وجود بیاید.

با افزایش سن و تغییر شکل بینی، انحراف بینی می‌تواند بدتر شود. همچنین تغییر در میزان التهاب بافت بینی هم می‌تواند باعث کوچک شدن مجرای بینی شده و منجر به گرفتگی بینی شود.

پولیپ بینی مشکلی متفاوت از انحراف بینی است. می‌توانید برای آشنایی با مشکل پولیپ بینی مقاله ” پولیپ بینی کودکان تا بزرگسالان + روش درمان ” را از سایت پزشکی دکتر سوشا مطالعه نمایید.

انحراف بینی : علت بیماری انحراف بینی

عوامل خطر بیماری انحراف بینی

کلیک کنید

برای برخی افراد، انحراف بینی از زمان تولد وجود دارد. بعد از تولد انحراف بینی به خاطر آسیب رسیدن به جداره وسط بینی ایجاد می‌شود. عوامل خطر این مورد عبارت‌اند از:

  • بازی‌های ورزشی رقابتی
  • نبستن کمربند ایمنی یا استفاده نکردن از لوازم ایمنی در حین استفاده از وسایل نقلیه

عوارض بیماری انحراف بینی

کلیک کنید

اگر شما به انحراف بینی دچار باشید که باعث گرفتگی بینی شود، ممکن است شرایط زیر به وجود بیاید:

  • خشکی دهان به دلیل تنفس زیاد از طریق دهان
  • حس فشار یا احتقان در مجاری بینی
  • اختلال در خواب به دلیل اینکه فرد نمی‌تواند به خوبی تنفس کند

تشخیص بیماری انحراف بینی

کلیک کنید

وقتی به پزشک مراجعه کنید، پزشک در مورد علائمی که ممکن است داشته باشید سؤال می‌کند. برای بررسی داخل بینی، پزشک از نور و وسیله‌ای (اسپکولوم بینی) استفاده می‌کند تا مجاری بینی را باز کرده و به دقت مورد بررسی قرار دهد. گاهی ممکن است پزشک قسمت‌های پشتی بینی را با وسیله‌ای خاص که طول بیشتری دارد بررسی کند. همچنین ممکن است اسپری به داخل بینی شما بزند و بعد از آن بافت بینی را مورد بررسی قرار دهد.

بر اساس این آزمایش، پزشک انحراف بینی را تشخیص می‌دهد و می‌تواند به شما بگوید که مشکل حاد است یا خیر. اگر پزشک شما یک متخصص گوش و حلق و بینی نیست و انحراف بینی شما را تشخیص می‌دهد، بهتر است برای معاینات مجدد به یک متخصص گوش و حلق و بینی مراجعه نمایید.

انحراف بینی : تشخیص بیماری انحراف بینی

درمان بیماری انحراف بینی

کلیک کنید

درمان دارویی

درمان اولیه انحراف بینی کنترل علائم بیماری که بافت داخل بینی را نیز تحت تأثیر قرار می‌دهد، است. درمان این مشکل در نهایت علائم مشکل انحراف بینی را نیز بهبود می‌بخشد.

  • داروهای ضد انعقاد: ضد انعقادها دارهایی هستند که برای کاهش التهاب بافت بینی از آن‌ها استفاده می‌کنند و با کمک آن‌ها می‌توان جریان هوا در دو طرف بینی را یکسان کرد. ضدالتهاب‌ها را می‌توان به صورت قرص یا اسپری بینی استفاده کرد. در حین استفاده از افشانه‌های ضد انعقاد باید احتیاط کنید، چون استفاده مداوم از آن می‌تواند باعث وابستگی شده و شرایط بیماری را بدتر کند.
  • آنتی‌هیستامین: داروهای حاوی آنتی‌هیستامین به کاهش علائم مربوط به حساسیت مثل گرفتگی بینی و آبریزش بینی کمک می‌کنند. آنتی‌هیستامین‌ها برای بیماری‌های غیر آلرژیک مثل سرماخوردگی نیز قابل‌استفاده هستند. برخی از آنتی‌هیستامین‌ها می‌توانند منجر به منگی شده و توانایی شما برای انجام کارها (مثل رانندگی) را تحت تأثیر قرار دهند.
  • اسپری‌های استروئیدی بینی: داروهای کورتیکواستروئیدهایی که برای مبارزه با التهاب تجویز می‌شوند می‌توانند به کاهش گرفتگی بینی کمک کنند. حدود یک تا سه هفته زمان لازم است که اسپری‌های بینی به بهترین اثر خود برسند، بنابراین لازم است برای استفاده از این اسپری‌ها حتماً از پزشک کمک بگیرید.

عمل جراحی انحراف بینی

اگر درمان با استفاده از دارو برای شما اثربخش نبوده است، می‌توانید جراحی را برای اصلاح انحراف بینی در نظر بگیرید. جراحی انحراف بینی که سپتوپلاستی نام دارد، راهی متداول برای درمان انحراف بینی است. در طول عمل جراحی سپتوپلاستی جداره بین بینی صاف شده و در مرکز بینی (محل صحیح) قرار می‌گیرد. ممکن است طی عمل جراحی پزشک مجبور شود قسمت‌هایی از جداره بینی را برداشته یا ببرد.

میزان موفقیت عمل جراحی به میزان وخامت شرایط بیماری بستگی دارد. بعد از عمل جراحی انحراف بینی مشکلی مثل گرفتگی بینی نیز برطرف می‌شود، اما مشکلات دیگری مثل التهاب سینوس یا بافت درون بینی همچنان پابرجا خواهند بود.

عمل زیبایی همراه با جراحی انحراف بینی

گاهی مواقع، می‌توان راینوپلاستی را همراه با سپتولاستی انجام داد. در این حالت علاوه بر تغییر دیواره بین حفره‌های بینی، استخوان و غضروف بینی نیز حالت‌دهی می‌شود.

پیشگیری از بیماری انحراف بینی

کلیک کنید

شما می‌توانید از بروز آسیب‌هایی که منجر به انحراف بینی می‌شوند بهروش‌های زیر جلوگیری نمایید.

  • استفاده از کلاه ایمنی: در حین ورزش کردن می‌توان از کلاه‌های ایمنی استفاده کرد تا این مشکل پیش نیاید.
  • استفاده از کمربند ایمنی: در حین استفاده از وسایل نقلیه از کمربند ایمنی استفاده شود.

چه موقع برای بیماری انحراف بینی به پزشک مراجعه کنیم

کلیک کنید

اگر موارد زیر را تجربه کردید به پزشک مراجعه کنید:

  • گرفتگی مجرا یا مجاری بینی که بهبود نمی‌یابد.
  • خونریزی از بینی به صورت مداوم
  • عفونت‌های سینوسی که مجدداً عود می‌کنند

سینوزیت مشکلی است که می‌تواند منجر به سردرد نیز شود. برای اطلاع از اینکه ” چگونه سردرد سینوزیت را از بین ببریم ” روی لینک مقاله کلیک کنید.

انحراف بینی : چه موقع برای بیماری انحراف بینی به پزشک مراجعه کنیم


منبع مقاله :

تهیه و ترجمه : سایت سلامت دکتر سوشا

پرسش و پاسخ پزشکي رايگان

کاربران عزيز شما ميتوانيد از منوي وب سايت به بخش ” پزشکان مشاور ” مراجعه کرده و سوالات پزشکي خود را از کارشناسان و پزشکان مشاور ما بپرسيد . پرسش هاي شما در کمترين زمان ممکن پاسخ داده مي شود و لينک آن از طريق پروفايل سايت ، ايميل يا شماره تماس شما ارسال خواهد شد.

مشاهده صفحه ” مشاوره پزشکي و سلامتي

تعریف بیماری از دیدگاه وب سایت ویکی پدیا:

بیماری به ناهنجاری در بدن یا روان می‌گویند که به علت ناراحتی، اختلال عملکرد یا تنش در بیمار یا سایر افراد مرتبط با او ایجاد می‌گردد.

طبقه‌بندی و لیست انواع بیماری ها

عامل ایجادکننده بیماری مانند بیماری‌های عفونی ، بیماری‌های ژنتیکی ، بیماری‌های شغلی ، بیماری‌های روانی .

مدت زمان بیماری مانند بیماری حاد ، تحت حاد و مزمن .

عضو درگیر شده مانند بیماری‌های قلبی ، بیماری‌های گوارشی و ریوی .

انواع عوامل بیماری

·         بیماری‌های ناشی از سبک زندگی

·         عوامل عفونی

·         عوامل ژنتیک

·         بیماری‌های خود ایمنی

آشنایی با انواع بیماری ها

کاربران عزیز، ما در سایت پزشکی و سلامت دکتر سوشا سعی داریم که لیست بیماریها یا فهرست بیماری ‌ها را راه اندازی کنیم و در ابتدا قصد داریم تا  لیست بیماری های شایع را انتشار و در ادامه لیست بیماریهای ویروسی ، رایج ترین بیماری در ایران ، انواع بیماریهای مزمن و .. را از بهتربن و کاملترین منابع تهیه و ترجمه کنیم .

هدف ما رسیدن به دایره المعارف بیماری ها بوده و سعی کرده ایم تا دسته بندی بیماری ها به درستی انجام شود و بدین منظور چندین حالت متفاوت در صفحه جستجوی بیماری ها را برای شما قرار داده ایم که شما بتوانید در کمترین زمان ممکن اطلاعات کافی در خصوص بیماری مورد نظر خود را کسب کنید

شبکه اجتماعی سلامت دکتر سوشا

مهمترین هدف ما در بخش بیماری های سایت دکتر سوشا این است تا کاربران با ایجاد همفکری و تعامل با سایر کاربران آنها را در بهبود روند بیماریشان یاری کنند . از شما کاربران گرامی و بیماران عزیز نیز خواهشمندیم ما را برای رسیدن به این هدف یاری کنید .

ما همیشه بر این شعار معتقد هستیم که “بیماری رفتنی است اگر با هم بمانیم “

شما هم می توانید در مورد این بیماری داستان خود را با ما به اشتراک بگذارید

برای ثبت داستان خود لازم است ابتدا وارد حساب کاربری خود شده یا روی دکمه " افزودن داستان جدید " کلیک کنید. همچنین داستان شما بعد از ثبت، توسط مدیریت سایت بررسی و بعد از تاییدیه مدیریت سایت، داستان شما نمایش داده می شود.
هیچ داستانی در رابطه با این بیماری مطرح نشده است. چنانچه داستانی دارید، آن را با کاربران و پزشکان سایت مطرح نمایید.

شما هم می توانید در مورد این بیماری پرسش خود را با ما به اشتراک بگذارید

برای ثبت پرسش خود لازم است ابتدا وارد حساب کاربری خود شده یا روی دکمه " افزودن پرسش جدید " کلیک کنید. همچنین پرسش شما بعد از ثبت، توسط مدیریت سایت بررسی و بعد از تاییدیه مدیریت سایت، پرسش شما نمایش داده می شود.
هیچ پرسشی در رابطه با این بیماری مطرح نشده است. چنانچه پرسشی دارید، آن را با کاربران و پزشکان سایت مطرح نمایید.
بیماریهای پیشنهادی
ویدئوها
ویدئوهای بیشتر