وسایلی که نباید در دستشویی و حمام نگه‌داری کرد!

مجله پزشکی و سلامت
0 نظر | مدت زمان خواندن مقاله: 4 دقیقه
درخصوص این مطلب سوال دارید؟
وسایلی که نباید در دستشویی و حمام نگه‌داری کرد!

ملاحظات بهداشتی در مورد نگه‌داری وسایل در دستشویی و حمام

مجله پزشکی و سلامت :بسیاری از مردم برخی از وسایل بهداشتی خود را در دستشویی و حمام نگهداری می‌کنند، غافل از این که به خاطر رطوبت و حرارتی که در این مناطق وجود دارد، نمی‌توان برخی وسایل را حتی در کمدها و کابینت‌های موجود در این مناطق نگهداری نمود. نظر متخصصان بهداشت آن است که در جهت جلوگیری از بروز آلودگی‌های ثانویه از قرار دادن برخی وسایل در داخل دستشویی و حمام باید اجتناب نمود؛ از جمله این وسایل می‌توان به هشت مورد مهم زیر اشاره نمود.

هشت وسیله‌ای که نباید در سرویس‌های بهداشتی( دستشویی و حمام ) نگه‌داری شوند

مسواک

بسیاری از افراد تصور می‌کنند که نگهداری مسواک در داخل دستشویی و حمام مشکلی به وجود نمی‌آورد. این در حالی است که با توجه به هوای گرم و مرطوب این نواحی، مسواک مکان خوبی برای رشد میکروارگانیسم‌ها می‌باشد. بنابراین در درجه اول توصیه می‌شود که مسواک‌ها در محیط خارج از دستشویی و حمام نگهداری شوند و در صورتی که این امر امکان پذیر نیست، حتی‌الامکان قسمت سر مسواک دارای درپوش بهداشتی باشد.

 مسواک

برخی از داروهای پزشکی

مخصوصاً داروهای کنترل بارداری، داروی ایبوپروفن و انواع کپسول‌ها و قرص‌های ضد آنفولانزا نباید در محیط‌های گرم و مرطوب موجود در دستشویی و حمام نگهداری شوند. به خاطر این که این محیط‌ها قابلیت این نوع قرص‌ها را به طور معنی داری کاهش می‌دهند. بهتر است این داروها در یک محیط خشک و تاریک (برای مثال در داخل کابینت آشپزخانه و یا کشوی میز) قرار داده شوند.

تیغ‌های اصلاح

از آنجایی که رطوبت مداوم می‌تواند بر روی فلز تیغ‌ها تأثیر بگذارد و باعث زنگ زدگی و کاهش کارایی آنها شود. به همین دلیل توصیه می‌شود که حتی‌المقدور تیغ‌های اصلاح در محیط‌های مرطوب دستشویی و حمام به مدت طولانی نگه‌داری نشوند.

تیغ‌های اصلاح

وسایل آرایش

شاید برخی خانم‌ها تصور کنند که بهترین مکان برای نگهداری وسایل آرایش روزانه‌شان، در داخل کمد یا کابینت موجود در دستشویی و حمام می‌باشد. غافل از این که این قسمت‌ها می‌توانند کارایی مواد آرایشی بخصوص انواع کرم‌ها را به طور قابل توجهی کاهش دهند. علت این امر به خاطر آن است که گرمای موجود در دستشویی و حمام، بیشتر از مناطق دیگر منزل می‌باشد و این مسئله مغایر با اصول نگهداری وسایل آرایش در محیط خنک و دور از رطوبت می‌باشد.

انواع فرچه‌های آرایش

پرزهای موجود بر روی فرچه‌های آرایش محیط مناسبی برای رشد میکروارگانیسم‌ها می‌باشند و از آنجایی که امکان دارد این فرچه‌ها به خوبی نظافت نشوند، در صورتی که به مدت طولانی در محیط‌های گرم و مرطوب قرار گیرند، می‌توانند باعث شوند که به راحتی میکروارگانیسم‌ها بر روی آنها رشد کرده و به راحتی بر روی سطح پوست پخش شوند و باعث آسیب به سلول‌های پوستی گردند. به همین به خانم‌ها توصیه می‌شود که به نظافت فرچه‌های آرایش خود توجه نمایند و سعی نمایند آنها را به مدت طولانی در داخل دستشویی و حمام نگهداری ننمایند.

انواع فرچه‌های آرایش

انواع عطرها و اودکلن‌ها

با وجود این که قرار دادن عطر و اودکلن باعث خوشبویی محل دستشویی و حمام می‌شوند. اما باید توجه نمود که قرار دادن عطرها و اودکلن‌های گران قیمت و بسیار معطر به مدت طولانی در داخل کابینت یا کمدهای موجود در دستشویی و حمام باعث می‌شود که به تدریج این عطر و اودکلن‌ها اثر خود را از دست بدهند. بهترین محل نگهداری این وسایل در محیط خشک، خنک و دور از تابش نور آفتاب می‌باشد.

وسایل ضد بارداری (از جمله کاندوم)

هیچ نقطه‌ای از دستشویی و حمام (اعم از کمدها و کابینت‌های موجود در این مناطق) برای نگهداری این وسایل مناسب نیستند. چون که قرار دادن این وسایل در محیط گرم و مرطوب به تدریج خاصیت انعطاف پذیری و سالم بودن این وسایل را از بین می‌برد. بنابراین بهتر است این وسایل را در داخل کشوها و یا مناطقی قرار داد که رطوبت و نور در آنجا وجود ندارد و از دمای مطلوب و خنکی برخوردار می‌باشد.

وسایل ضد بارداری (از جمله کاندوم)

نگه‎داری جواهرات در دستشویی و حمام

بر اساس نظر متخصصان قرار دادن هر نوع جواهری (اصل یا بدل) در محیط دستشویی و حمام به مدت طولانی توصیه نمی‌شود. چون که رطوبت این مناطق باعث زنگ زدگی و تخریب تدریجی این وسایل می‌شود.

کلام پایانی راجع به نگه‌داری وسایل در دستشویی و حمام

همان‌طور که اشاره شد، قرار دادن وسایلی که جاذب رطوبت و حساس به گرما هستند در محیط دستشویی و حمام توصیه نمی‌شود.

© وب سایت پزشکی و سلامت دکتر سوشا

شما هم می توانید در مورد این مقاله پرسش خود را با ما به اشتراک بگذارید

برای ثبت پرسش خود لازم است ابتدا وارد حساب کاربری خود شده یا روی دکمه " افزودن پرسش جدید " کلیک کنید. همچنین پرسش شما بعد از ثبت، توسط مدیریت سایت بررسی و بعد از تاییدیه مدیریت سایت، پرسش شما نمایش داده می شود.
هیچ پرسشی در رابطه با این مقاله مطرح نشده است. چنانچه پرسشی دارید، آن را با کاربران و پزشکان سایت مطرح نمایید.
مقالات پیشنهادی
ویدئوها
ویدئوهای بیشتر