فولات شمشیر دو‌ لبه برای سرطان

مجله پزشکی و سلامت
0 نظر | مدت زمان خواندن مقاله: 3 دقیقه
درخصوص این مطلب سوال دارید؟
فولات شمشیر دو‌ لبه برای سرطان

فولات چیست؟

مجله سلامتفولات ویتامینی از خانواده‌ی ویتامین های گروه B که به عنوان B9 نیز شناخته می‌شود . فولیک اسید شکل اکسید شده فولات است که در مکمل‌های غذایی و غذاهای غنی شده یافت می‌شود اما فولات به شکل تتراهیدروفولات به طور طبیعی در غذاها موجود است . مطالعات اخیر فولات را شمشیر دو لبه برای سرطان می‌دانند. فولات ویتامینی است که برای بسیاری از واکنش‌های حیاتی در بدن ما ضروری می‌باشد . مانند سنتز سلولی ، ترمیم و بازسازی DNA ، تولید انرژی و سلامت ذهن و روان . یکی از مهم‌ترین عملکردهای فولات کاهش هموسیستئین خون می‌باشد . هموسیستئین ماده‌ای است که در بدن ما می‌تواند از متابولیزه شدن برخی اسیدهای آمینه ساخته شود . هموسیستئین یک ماده خطرناک برای سلامت قلب و عروق می‌باشد زیرا سبب اکسید شدن LDL ، افزایش کلسترول خون می‌شود .

فولات و سرطان

فولات شمشیری دو لبه برای سرطان است،از طرفی کمبودش سبب القای سرطان شده و از سویی دیگر مقادیر بالای آن سبب افزایش رشد تومور می‌گردد . نشان داده شده است که، دریافت مقادیر کم فولات سبب افزایش خطر سرطان پستان در زنان می‌شود . دریافت مقادیر کافی فولات از طریق غذا از سرطان‌ های کولون ، پانکراس و دهانه رحم جلوگیری می‌کند . اگر چه مکانیسم اثر فولات در پیشگیری سرطان همچنان ناشناخته باقی مانده است ، اما محققین بر این باورند که اثر فولات به دلیل نقش آن در سنتز و ترمیم DNA و جلوگیری از جهش‌های ژنتیکی ناخواسته است . در مقابل مطالعات متعدد نشان داده‌اند دریافت بالای فولات از طریق مکمل می‌تواند سبب افزایش خطر سرطان شود .

سایر عملکردهای فولات

فولات در بارداری

دریافت کافی اسید فولیک برای مادر باردار،به‌منظور حفظ جنین از نقص لوله عصبی و سقط ضروری است. همچنین کمبود اسید فولیک به دلیل نقش آن در سنتز سلولی می‌تواند سبب اختلالاتی مانند: بسته نشدن طناب عصبی ، اسپینا بیفیدا (مهره شکاف دار یک از شایع‌ترین ناهنجاری‌های مادرزادی است که در ستون مهره ایجاد می‌شود.) و لب شکافته در نوزاد (لب شکری) (در این حالت بخشی از لب نوزاد باز می‌ماند و گوشت آن رشد کافی نداشته است.)،شود. دریافت مقادیر کافی (600 میکرو گرم در روز اسید فولیک) تا پیش از بسته شدن لوله عصبی (روز 28 پس از لقاح) و همچنین تا انتهای بارداری و دوران شیردهی ضروری است.

فولات در بارداری

کاهش خطر افسردگی

فولات ممکن است سبب کاهش افسردگی از طریق جلوگیری از تشکیل هموسیستئین در بدن شود.هموسیستئین می‌تواند از رسیدن خون و سایر مواد مغذی به مغز جلوگیری کند. همچنین هموسیستئین از تشکیل انتقال دهنده عصبی که سبب احساس شادابی می‌شوند مانند سروتونین نیز جلوگیری می‌کند.

سلامت قلب

بالا بودن سطح هموسیستئین خون به عنوان یک مارکر برای بیماری‌های عروق کرونر قلب شناخته می‌شود. بیمارانی که سطح هموسیستئین بالا دارند 7/1 برابر بیشتر به بیماری‌های قلبی مبتلا می‌شوند و همچنین 5/2 برابر احتمال خطر سکته در آن‌ها بالاتر است .

منابع غذایی حاوی فولات

فولات در 150 شكل مختلف وجود دارد. اشكال احیاء شده در مواد غذایی به راحتی اكسید شده و 50 تا 90 درصد از محتوای فولات در حین ذخیره، پختن یا آماده كردن غذا با حرارت بالا از بین می‌رود.کمبود آهن و ویتامین C می‌تواند استفاده از فولات را در بدن با اختلال مواجه نماید. جگر، قارچ و سبزیجات دارای برگ¬های سبز (خصوصاً برگ اسفناج، مارچوبه و بروكلی) منابع غنی هستند. گوشت گاو بدون چربی، سیب زمینی، نان تهیه شده از گندم كامل، آب پرتقال و حبوبات خشك نیز منابع خوبی هستند.

منابع غذایی حاوی فولات

© سایت اطلاعات پزشکی دکتر سوشا

شما هم می توانید در مورد این مقاله پرسش خود را با ما به اشتراک بگذارید

برای ثبت پرسش خود لازم است ابتدا وارد حساب کاربری خود شده یا روی دکمه " افزودن پرسش جدید " کلیک کنید. همچنین پرسش شما بعد از ثبت، توسط مدیریت سایت بررسی و بعد از تاییدیه مدیریت سایت، پرسش شما نمایش داده می شود.
هیچ پرسشی در رابطه با این مقاله مطرح نشده است. چنانچه پرسشی دارید، آن را با کاربران و پزشکان سایت مطرح نمایید.
مقالات پیشنهادی
ویدئوها
ویدئوهای بیشتر