فعالیت ورزشی نامناسب چه پیامدهای ناگواری دارد؟

مجله پزشکی و سلامت
0 نظر | مدت زمان خواندن مقاله: 3 دقیقه
درخصوص این مطلب سوال دارید؟
فعالیت ورزشی نامناسب چه پیامدهای ناگواری دارد؟

در چه صورتی فعالیت ورزشی مضر است؟

مجله پزشکی و سلامت : بسیاری از پزشکان به مردم توصیه می‌کنند که با انجام منظم فعالیت ورزشی، سطح سلامت خود را ارتقاء دهند. اگرچه این جمله کاملاً درست است و هر فردی باید در کارهای روزمره خود به انجام فعالیت ورزشی توجه نماید؛ اما در برخی موارد بروز نشانه‌هایی مانند درد، سوزش و گرفتگی در عضلات بدن می‌توانند از جمله عوامل اخطاری باشند که به فرد اعلام می‌کنند که باید انجام فعالیت ورزشی خود را متوقف نماید و چند صباحی را استراحت نماید. نظر متخصصان حیطه فعالیت ورزشی بر آن است که بروز 5 نشانه اصلی می‌توانند نمایانگر فعالیت ورزشی نامناسب باشند که در ادامه در مورد آنها توضیح داده می‌شود.

5 پیامد فعالیت ورزشی نامناسب

پیامد اول فعالیت ورزشی نامناسب : بروز لرزش در عضلات

در زمانی که فعالیت بدنی طولانی مدت باشد و فرد از آمادگی بدنی مناسبی برخوردار نباشد، امکان دارد این احساس در او ایجاد شود که نمی‌تواند بر روی پاهای خود بایستد و احساس می‌کند که در هنگام ایستادن و راه رفتن ممکن است به زمین بیافتد. حتی در برخی از شرایط و در زمانی که لرزش عضلات بدن زیاد باشد، فرد ممکن است به سرعت به زمین بیافتد. در این موارد توصیه می‌شود که بلافاصله بعد از این حس فعالیت ورزشی و بدنی متوقف شود و مدت کوتاهی فرد بنشیند یا به پشت بخوابد و استراحت نماید.

پیامد دوم فعالیت ورزشی نامناسب : ایجاد درد ناگهانی و شدید که با انتشار به نقاط دیگر بدن همراه است

در این حالت درد شدیدی ممکن است در یک یا چند عضله ایجاد شود و این درد به سایر عضلات و نقاط دیگر بدن انتشار یابد. البته در این موارد بهتر است که فعالیت ورزشی متوقف شود و به یک متخصص ارتوپد برای مشخص شدن علت آن مراجعه گردد.

پیامد سوم: احساس تورم و درد در ناحیه پا، زانو یا قوزک

تورم، درد و قرمزی در بخشی از پا می‌تواند دلیلی بر بروز یک آسیب در بدن باشد. این حالت ممکن است بیشتر در افرادی که فعالیت ورزشی شدتی انجام می‌دهند، مشاهده گردد و یا در افرادی که بدون توجه به میزان آمادگی جسمانی خود به یک‌باره شروع به انجام فعالیت‌های شدتی و استقامتی طولانی مدت می‌کنند. در هر حال توصیه می‌شود که در این موارد هم به سرعت فعالیت بدنی متوقف و به باز توانی عضو آسیب دیده پرداخته شود و در دفعات آینده نیز به میزان شدت فعالیت بدنی توجه گردد.

پیامد چهارم: استمرار درد حتی بعد از گذشت سه روز از انجام فعالیت بدنی

در برخی موارد ممکن است با انجام فعالیت بدنی سنگین و یا نا آماده بودن بدن، مشکلاتی مانند گرفتگی عضلانی بروز نماید که در برخی از موارد این گرفتگی‌های عضلانی ممکن است همراه با درد شدید باشند. البته قاعدتاً این نوع دردها بعد از یک روز استراحت باید بهبود یابند ولیکن در صورتی که درد ناشی از این گرفتگی‌ها بیش از سه روز به طول انجامید، حتماً باید انجام فعالیت بدنی تا بهبودی کامل متوقف شود و سریعاً به پزشک برای تشخیص و درمان مشکل مراجعه شود.

پیامد چهارم: استمرار درد حتی بعد از گذشت سه روز از انجام فعالیت بدنی

پیامد پنجم : فعالیت ورزشی نامناسب

یک حالت سفتی و درد در این قسمت‌ها که می‌تواند در انجام فعالیت‌های روزمره نیز اختلال ایجاد نماید. این موارد بیشتر در اثر عدم توجه به گرم کردن مناسب بدن قبل از انجام فعالیت ورزشی بروز می‌کند. توصیه می‌شود به سرعت فعالیت ورزشی متوقف گردد، چراکه تداوم انجام فعالیت بدنی می‌تواند باعث جراحت بیشتر در این قسمت‌ها شود.

توصیه نهایی در رابطه با فعالیت ورزشی نامناسب

در زمانی که در حین انجام فعالیت ورزشی ، درد، سوزش و گرفتگی مستمر و انتشار یافته‌ای در بدن ایجاد گردد، ضروری است که قبل از افزایش جراحت در بدن، فعالیت بدنی متوقف شود و سریعاً به پزشک مراجعه شود. در بیشتر موارد علت این عوارض ناشی از عدم آمادگی جسمانی مطلوب و یا انجام فعالیت‌های بسیار شدید و سنگین می‌باشد.

© وب سایت پزشکی و سلامت دکتر سوشا

شما هم می توانید در مورد این مقاله پرسش خود را با ما به اشتراک بگذارید

برای ثبت پرسش خود لازم است ابتدا وارد حساب کاربری خود شده یا روی دکمه " افزودن پرسش جدید " کلیک کنید. همچنین پرسش شما بعد از ثبت، توسط مدیریت سایت بررسی و بعد از تاییدیه مدیریت سایت، پرسش شما نمایش داده می شود.
هیچ پرسشی در رابطه با این مقاله مطرح نشده است. چنانچه پرسشی دارید، آن را با کاربران و پزشکان سایت مطرح نمایید.
مقالات پیشنهادی
ویدئوها
ویدئوهای بیشتر