تومور کارسینوئید (Carcinoid Tumor)

بیماری ها
0 نظر | مدت زمان خواندن مقاله: < 1 دقیقه
درخصوص این مطلب سوال دارید؟
داستان خود را برای ما تعریف کنید
تومور کارسینوئید (Carcinoid Tumor)

درباره بیماری تومور کارسینوئید

اطلاعات بیماریها : تومور کارسینوئید، که یکی از زیرمجموعه‌های تومورها به نام تومورهای نورواندوکرینی هستند، معمولاً در دستگاه گوارش ( آپاندیس، معده، روده کوچک، روده بزرگ، راست‌روده ) و در ریه‌ها ظاهر می‌شوند. تومور کارسینوئید، اغلب علائم و نشانه‌ای را تا اواخر دوره این بیماری ایجاد نمی‌کنند. تومور کارسینوئید می‌تواند تولید و انتشار هورمون‌هایی را در بدن انجام دهد که باعث نشانه‌ها و علائمی مانند اسهال یا گرگرفتگی پوست می‌شود.

این تومورها، تومورهایی هستند که پتانسیل بدخیمی دارند و از سلول‌های نورواندوکرین منشأ می‌گیرند. شایع‌ترین محل آن‌ها در نوک آپاندیس است که اغلب در آپاندکتومی ( نوعی تست بررسی آپاندیس ) به‌ طور اتفاقی، تشخیص داده می‌شوند در حالی‌ که شاید علّت آپاندیسیت همین تومور باشد.

کارسینوئیدها شایع‌ترین تومور دستگاه عصبی غددی هستند با آماری در حدود 1.5 نفر در هر صد هزار نفر؛ اما در نمونه‌های بعد از مرگ 650 نفر در هر صد هزار نفر گزارش‌ شده است. این نشان می‌دهد که در خیلی‌ها وجود دارد اما بی علامت است. آمار در بچه‌ها وجود ندارد. کلاً بیشتر در بالغین است و ندرتاً در اطفال دیده می‌شود

میزان بقای 5 ساله برای کارسینوئیدها (به‌ جز نوع آپاندیس) در حدود 90% است. این میزان حتی با تومورهای روده کوچک که به کبد انتشار یافته‌اند, بیش از 50% است با این حال بیماری گسترده معمولاً موجب مرگ می‌شود.

چه زمانی این تومورها متاستاز می‌دهند؟

کلیک کنید

تمایل به متاستاز این تومورها، به محل تومور، عمق تهاجم موضعی و اندازه‌ی تومور بستگی دارد بدین‌ صورت که:

تومورهایی که در آپاندیس قرار دارند، هیچ‌وقت متاستاز نمی‌دهند ولی تومورهای واقع در ایلئوم (انتهایی‌ترین قسمت روده کوچک) ممکن است متاستاز بدهند. در ضمن تومورهایی که در ایلئوم و معده هستند، ممکن است کانون‌های متعددی داشته باشند.

اگرچه همگی کارسینوئیدها تومورهای بالقوه بدخیمی هستند, تمایل به رفتار تهاجمی با محل ضایعه, عمق نفوذ موضعی و اندازه تومور در ارتباط است. برای نمونه در کارسینوئید آپاندیسی و رکتومی (انتهای مقعدی) متاستاز ناشایع است حتی اگر انتشار موضعی وسیعی داشته باشد. در مقابل 90% از کارسینوئیدهای انتهای روده کوچک, معدوی, کولونی که به نیمی از ضخامت دیواره عضلانی نفوذ یافته‌اند در هنگام تشخیص به گره‌های لنفی و نواحی دور دست انتشار پیدا کرده‌اند, به‌ ویژه آن‌هایی که قطر بیش از 2 سانت دارند

سلول‌های نورواندوکرینی و تومور کارسینوئید

سلول‌های تولید کننده ترکیبات فعال بیولوژیک (سلول‌های نورواندوکرین), به‌ ویژه هورمون‌های پپتیدی و غیر پپتیدی, به‌ طور طبیعی در طول مخاط دستگاه گوارش پراکنده هستند و نقش مهمی در کارکرد متناسب لوله گوارش ایفا می‌کنند. این سلول‌ها در ارگان‌های دیگر بدن هم هستند (مثل ریه‌ها) اما بیشتر در دستگاه گوارش هستند. لوزالمعده, ریه, درخت صفراوی, و حتی کبد از مکان‌های عمده وجود این سلول‌ها هستند. حداکثر میزان بروز این تومورها در دهه ششم زندگی است اما امکان دارد در هر سنی دیده شوند. آن‌ها کمتر از 2% تومورهای بدخیم کولونی رکتومی را تشکیل می‌دهند اما تقریباً عامل نیمی از تومورهای بدخیم روده کوچک هستند.

علائم و نشانه‌های بیماری تومور کارسینوئید

کلیک کنید

معمولاً بدون علامت هستند ولی گاهی به علّت انسداد مجاری گوارشی علائم آن تظاهر می‌یابند؛ به‌ طور مثال در آپاندیس، با تنگی لومن روده، سبب می‌شوند که باکتری‌های گیر افتاده در آن، آپاندیسیت ( التهاب آپاندیس ) ایجاد کنند.

در بسیاری از موارد، تومور کارسینوئید هیچ علامت یا نشانه‌ای ایجاد نمی‌کند و هنگامی‌ که رخ می‌دهد، علائم و نشانه‌ها معمولاً مبهم هستند و به محل تومور بستگی دارند. علائم و نشانه‌ها در تومور کارسینوئید ممکن است شامل موارد زیر باشد:

البته گاهی هم ممکن است به خاطر ترشحات هورمونی، علائم ناشی از سندروم کارسینوئید را ایجاد کنند، البته تا زمانی که به کبد متاستاز ندهند نمی‌توانند این علائم را ایجاد کنند (گرگرفتگی، تنگی نفس باحالتی شبیه به آسم، اسهال، برافروختگی صورت و…) چون کبد با متابولیزه کردن این هورمون‌ها باعث دفع شدن آن‌ها از بدن می‌گردد.

• درد شکم
• درد قفسه سینه
• انسداد روده
• سرفه
• سرفه خونی
• خس خس سینه
• تنگی نفس
• ضربان قلب سریع
• اسهال
• خونریزی از مقعد
• درد مقعد
• پنومونی ( عفونت ریه مکرر)
• قرمزی و احساس گرما در صورت و گردن ( گرگرفتگی پوست )

علل بیماری تومور کارسینوئید

کلیک کنید

سرطان وقتی‌ که در DNA یک سلول ایجاد جهش بشود اتفاق می‌افتد. جهش اجازه می‌دهد تا سلول بدون توقف به رشد و تقسیم ادامه دهد در حالی‌ که سلول‌های سالم به‌ طور معمول در آن شرایط می‌میرند. در مورد تومور کارسینوئید، سلول‌های جمع شده توده تشکیل می‌دهند. سلول‌های سرطانی می‌توانند به بافت سالم و به سایر نقاط بدن حمله کند و گسترش پیدا کند. هنوز مشخص نیست چه چیزی باعث جهشی می‌شود که می‌تواند منجر به تومور کارسینوئید شود.

تومور کارسینوئید در سلول‌های نورواندوکرین ایجادمی شوند که سلول‌هایی هستند که در اندام‌های مختلف در سراسر بدن منتشر هستند و به انجام برخی از عملکردهای سلول‌های عصبی و تولید برخی از هورمون‌های غدد درون‌ریز می‌پردازند. برخی از هورمون‌هایی که توسط سلول‌های نورواندوکرین تولید می‌شوند شامل آدرنالین و سروتونین و هیستامین هستند.

عوامل خطر یا ریسک فاکتورها در بیماری تومور کارسینوئید

کلیک کنید

عواملی که باعث افزایش خطر ابتلا به تومور کارسینوئید می‌شوند عبارت‌اند از:

سن

بزرگ‌سالان با احتمال زیادتری به تومور کارسینوئید به نسبت جوانان یا کودکان مبتلا می‌شوند

جنس

زنان با، احتمال بیشتری نسبت به مردان تومور کارسینوئید خواهند داشت.

سابقه خانوادگی

یک سابقه خانوادگی از نئوپلازی متعدد غدد درون‌ریز خطر ابتلا به تومور کارسینوئید را افزایش می‌دهد.

سیگار

استعمال دخانیات می‌تواند خطر ابتلا به تومور کارسینوئید را افزایش دهد.

سایر شرایط پزشکی

مانند شرایطی که بر توانایی معده برای تولید اسید می‌افزاید، مانند التهاب معده و سندروم زولينگر-اليسون، می‌تواند خطر ابتلا به تومور کارسینوئید دستگاه گوارش را افزایش دهد.

عوارض بیماری تومور کارسینوئید

کلیک کنید

زخم معده

تومور کارسینوئید در معده، هورمونی را افزایش می‌دهند که اسید معده بیشتر ترشح شود که می‌تواند منجر به زخم شود.

سندرم کارسینوئید

سندرم کارسینوئید باعث قرمزی و احساس گرما در صورت و گردن (گرگرفتگی پوست) می‌شود؛ اسهال مزمن، و سختی تنفس، از جمله دیگر علائم و نشانه‌های آن است.

بیماری قلبی کارسینوئید

تومور کارسینوئید ممکن است ترشح هورمون‌هایی کند که باعث افزایش ضخامت دیواره حفره‌های قلب، دریچه‌ها و رگ‌های خونی شود. این امر می‌تواند منجر به نشت دریچه‌های قلب، بزرگ شدن قلب و نارسایی قلبی شود. بیماری‌های قلبی کارسینوئید را معمولاً می‌توان با دارو و جراحی کنترل کرد.

سندرم کوشینگ

تومور کارسینوئید ریه می‌تواند سبب تولید بیش‌ از حد هورمونی شود که به‌ نوبه خود، بدن را به تولید بیش‌ از حد هورمون کورتیزول تحریک می‌کند.

تشخیص بیماری تومور کارسینوئید

کلیک کنید

• از شروع بیماری تا رسیدن به مرحله‌ای که علائم هورمونی سیستمیک و یا علائم روده‌ای ایجاد کند معمولاً دو سال طول می‌کشد.
• علائم سندرم کارسینوئید از راه ایجاد سروتونین و پپتیدهای گوارشی از نوع گاسترین، انسولین، سوماتوستاتین، نوروتنسین، سوبستانس P و K، گلوکاگن، VIP، پروستوگلاندین، کالسیتونین و موتی لین پدید می‌آید.
• سن متوسط بیماران ۴۵ تا ۶۰ سال بوده، دوره بیماری چندین سال می‌باشد.
• محل کارسینوئید در ۸۰ درصد موارد انتهای روده باریک و در ۸ درصد موارد نامعلوم است.
• CTاسکن شکم توده تومور را در نواحی ایلیوم، رکتوم، معده و متاستاز آن را در کبد مشخص می‌کند.
• اندازه‌گیری سروتونین و متابولیت‌های آن در خون و ۵HIAA در ادرار 24 ساعته به تشخیص کمک می‌کند. ولی در موارد مصرف تعداد زیادی از داروها ازجمله آنتی‌هیستامین‌ها تست مثبت کاذب، گمراه‌کننده می‌باشد.

پیشگیری از بیماری تومور کارسینوئید

کلیک کنید

تومور کارسینوئید ظرف ماه‌ها و سال‌ها به آهستگی رشد می‌کند. میانگین مدت زنده ماندن از زمان تشخیص ۱۴ سال، و از زمان شروع سندرم کارسینوئید ۸ سال است.

درمان بیماری تومور کارسینوئید

کلیک کنید

درمان می‌تواند شامل:

• عمل جراحی
• درمان تومور کارسینوئید که به کبد گسترش‌یافته
• جراحی کبد
• توقف جریان خون به تومورهای کبدی
• کشتن سلول‌های سرطانی با گرما یا سرما
• پرتودرمانی و شیمی‌درمانی

طب جایگزین

• ماساژ
• مدیتیشن
• تکنیک‌های تمدد اعصاب
• تای چی
• یوگا

مرجع تخصصی پزشکی و سلامت دکتر سوشا

شما هم می توانید در مورد این بیماری داستان خود را با ما به اشتراک بگذارید

برای ثبت داستان خود لازم است ابتدا وارد حساب کاربری خود شده یا روی دکمه " افزودن داستان جدید " کلیک کنید. همچنین داستان شما بعد از ثبت، توسط مدیریت سایت بررسی و بعد از تاییدیه مدیریت سایت، داستان شما نمایش داده می شود.
هیچ داستانی در رابطه با این بیماری مطرح نشده است. چنانچه داستانی دارید، آن را با کاربران و پزشکان سایت مطرح نمایید.

شما هم می توانید در مورد این بیماری پرسش خود را با ما به اشتراک بگذارید

برای ثبت پرسش خود لازم است ابتدا وارد حساب کاربری خود شده یا روی دکمه " افزودن پرسش جدید " کلیک کنید. همچنین پرسش شما بعد از ثبت، توسط مدیریت سایت بررسی و بعد از تاییدیه مدیریت سایت، پرسش شما نمایش داده می شود.
هیچ پرسشی در رابطه با این بیماری مطرح نشده است. چنانچه پرسشی دارید، آن را با کاربران و پزشکان سایت مطرح نمایید.
بیماریهای پیشنهادی
ویدئوها
ویدئوهای بیشتر