درمان گیاهی لوزه سوم در کودکان

مجله پزشکی و سلامت
0 نظر | مدت زمان خواندن مقاله: 6 دقیقه
درخصوص این مطلب سوال دارید؟
درمان گیاهی لوزه سوم در کودکان

چکیده مطلب 

در این مقاله به درمان گیاهی لوزه سوم در کودکان با استفاده از روش‌های خانگی اشاره خواهیم کرد. ابتدا مروری بر لوزه سوم در کودکان خواهیم داشت و پس از آن پیشنهاداتی برای بهبود علائم آن ارائه می‌دهیم.

لوزه سوم چیست؟

لوزه‌ها بافت‌های لنفی هستند که باکتری‌ها و ویروس‌ها در آن‌ها به دام می‌افتند و بدن به مبارزه با آن‌ها می‌پردازد. بافت‌های لنفی در سرتاسر محیط بینی و دهان وجود دارند. لوزه‌ها دو قسمت بزرگ شده از این بافت لنفی هستند که در پشت دهان وجود دارند. لوزه سوم یا آدنوئید (Adenoid) اسم برآمدگی سوم این بافت است که در پیش‌بینی و بالای سقف دهان (کام) قرار دارد. این بافت بدون تجهیزات دیده نمی‌شود.

پیشنهاد می‌کنیم مقاله  بهداشت دهان و دندان در طب سنتی ” را نیز در وب سایت پزشکی و سلامت دکتر سوشا بخوانید. برای دریافت مشاوره پزشکی رایگان سوالات خود را در بخش مشاوره پزشکی دکتر سوشا ثبت کنید.

درمان بزرگی لوزه در کودکان

نوزادان بدون لوزه‌های قابل‌ مشاهده متولد می‌شوند. لوزه سوم در اولین سال زندگی شروع به رشد می‌کند و بین سنین 1- 5 سالگی به بزرگ‌ترین اندازه خود می‌رسد و پس از آن با بزرگ‌تر شدن کودک، لوزه سوم کوچک‌تر می‌شود. برخی از کودکان ممکن است به طور طبیعی لوزه سوم بزرگی داشته باشند و این عادی است و دلیلی برای درمان بزرگی لوزه در کودکان وجود ندارد.

لوزه سوم در کودکان : درمان بزرگی لوزه در کودکان

عوامل عفونت لوزه سوم در کودکان

 در برخی مواقع، ممکن است لوزه‌ها و لوزه سوم به دلیل تجمع باکتری و ویروس‌ها موجب ایجاد عفونت گلو (گلو درد) شوند. همچنین آلرژی‌ها (مانند آلرژی‌های فصلی یا آلرژی‌هایی که در کل سال وجود دارند)، محرک‌های دستگاه تنفسی و رفلاکس اسید معده می‌توانند باعث بزرگ شدن لوزه‌های سوم شوند. تماس با کودکان آلوده به عوامل باکتریایی یا ویروسی می‌تواند باعث افزایش بروز عفونت لوزه سوم در کودکان شود.

پیشنهاد می‌کنیم مقاله ” مواد غذایی که آلرژی فصلی را درمان میکنند ” را نیز در وب سایت پزشکی و سلامت دکتر سوشا بخوانید.

نشانه‌های عفونت لوزه سوم در کودکان

نشانه‌های زیر عموماً عفونت لوزه سوم در کودکان پدیدار می‌شوند:

  • مشکل در تنفس از طریق بینی
  • تنفس از طریق دهان
  • گرفتگی بینی
  • تنفس همراه با صدا
  • مشکلات خواب مانند خرخرهای شبانه
  • سینوزیت
  • دردهای مکرر گوش
  • کاهش شنوایی
  • احساس درد در گلو
  • تب
  • سردرد
  • احساس خستگی شدید حاصل از تنفس سخت

آیا عفونت لوزه سوم در کودکان می‌تواند منجر به بروز اختلالات ریشه دندان شود؟

بله لوزه‌های سوم ممکن است گاهی در اثر عفونت آن‌قدر بزرگ شوند که باعث گرفتن مجاری بینی می‌شود. این گرفتگی باعث می‌شود کودک از طریق دهان تنفس کند. اگر تنفس از طریق دهان به صورت مزمن باشد می‌تواند باعث بروز مشکلات لثه و دندانی شود. ایجاد پوسیدگی‌های دندانی در صورت وخامت و عدم درمان می‌تواند باعث ایجاد اختلالات ریشه شود.

پیشنهاد می‌کنیم مقاله ” عفونت دندان و گلو درد ”  و ” درمان ريشه دندان : همه چیز درباره درمان و ترمیم ریشه دندان ” را نیز در وب سایت پزشکی و سلامت دکتر سوشا بخوانید. برای دریافت مشاوره پزشکی رایگان سوالات خود را در بخش مشاوره پزشکی دکتر سوشا ثبت کنید.

تشخیص عفونت لوزه سوم در کودکان

تشخیص عفونت لوزه سوم در کودکان توسط روش نازوفارینگوسکوپی (Nasopharyngoscopy) انجام می‌شود. برای مشاهده پشت بینی و گلو پزشک معالج یک لوله انعطاف‌پذیر به داخل بینی وارد کرده (به نام نازوفارینگوسکوپ) و با استفاده از آن میزان تورم غدد لنفی و قرمزی آن‌ها را مشاهده می‌کند.

درمان عفونت لوزه سوم

بطور کلی می‌توان دو روش متفاوت برای درمان عفونت لوزه در کودکان در نظر گرفت: جراحی و درمان‌های گیاهیپیشنهاد می‌کنیم مقاله ” پولیپ بینی کودکان تا بزرگسالان + روش درمان ” را نیز در وب سایت پزشکی و سلامت دکتر سوشا بخوانید.

لوزه سوم در کودکان : درمان عفونت لوزه سوم

جراحی لوزه در کودکان

یک روش برای درمان درد لوزه است که طی آن با تشخیص پزشک، لوزه سوم یا لوزه‌های دیگر یا هردوی آن‌ها برداشته می‌شوند. این روش باعث کاهش دفعات ابتلا به سرماخوردگی یا عفونت گلو و سرفه نمی‌شوند. عمل جراحی باید حداقل دو هفته بعد از پاک‌سازی عفونت انجام شود. زمان بهبود پس از عمل جراحی بین دو الی سه روز است.

درمان گیاهی لوزه در کودکان

قرقره کردن آب نمک

وقتی کودکی از وجود درد در گلو شکایت می‌کند، اولین تدبیر قرقره کردن آب‌نمک است. غلظت بالای نمک کمک می‌کند آب از بافت‌های آلوده بیرون کشیده شود و این کار به کاهش التهاب کمک می‌کند. در عین حال، وقتی آب بافت لنفی بیرون کشیده می‌شود، برای باکتری‌ها سخت‌تر می‌شود که در شرایط کم‌آبی تولیدمثل کنند و در نتیجه تعداد آن‌ها کم می‌شود. این کارها از درد لوزه‌ها هم کم می‌کنند.

 برای این کار باید مطمئن باشید کودک شما توانایی قرقره کردن آب‌نمک را دارد، در غیر این صورت بلعیدن آن می‌تواند باعث استفراغ شود. برای تهیه آب‌نمک می‌توانید یک قاشق غذاخوری نمک خوراکی را با در یک لیوان آب گرم حل کنید.

عسل و لیمو

عسل خاصیت ضد باکتری و ضدالتهابی دارد؛ در نتیجه می‌تواند به کاهش التهاب لوزه‌ها کمک کند. یک قاشق چای‌خوری عسل طبیعی را با دو یا سه قطره آب‌لیموی تازه مخلوط نمایید و سه بار در روز به کودک خود بدهید تا از درد گلو بکاهد.

پیشنهاد می‌کنیم مقاله ” درمان گرفتگی صدا با عسل ” را نیز در وب سایت پزشکی و سلامت دکتر سوشا بخوانید. برای دریافت مشاوره پزشکی رایگان سوالات خود را در بخش مشاوره پزشکی دکتر سوشا ثبت کنید.

سیر

مولکول‌های سولفور موجود در سیر خاصیت ضد باکتری و ضدالتهابی قوی دارند. سیر یکی از طبیعی‌ترین مواد برای درمان عفونت در گلو است. برای به دست آوردن بهترین نتیجه، سیر خام بدون پوست باید ابتدا له شود و سپس با عسل و لیمو مخلوط شده و مصرف شود. اگر کودک شما تمایلی به خوردن این مخلوط ندارد، می‌توانید حبه‌های سیر له‌شده را به مقدار بسیار کمی در اندکی کره تفت دهید.

نوشیدنی‌های گرم

وقتی لوزه‌ها ملتهب شده باشند، بلعیدن غذاهای جامد می‌تواند سخت باشد؛ به همین دلیل است در این زمان بسیاری از کودکان از خوردن غذاها امتناع می‌ورزند. مصرف نوشیدنی‌های گرم می‌تواند به کودکان مواد غذایی مناسب را برساند و همچنین به تسکین بافت‌های ملتهب لوزه‌های آن‌ها کمک کند.

 چای ولرم همراه با کمی عسل، سوپی که جامدات آن جداشده است، آب مرغ، یا چند قطره آب‌لیمو و عسل در آب گرم از طبیعی‌ترین مسکن‌های لوزه‌ها هستند.

زردچوبه

زردچوبه حاوی مواد آنتی‌اکسیدان، ضدالتهاب و ضد باکتری است. می‌توان پودر زردچوبه را با یک لیوان شیر گرم مخلوط نمود و پیش از خواب به کودک داد. زردچوبه باعث از بین بردن التهاب می‌شود و شیر اثر تسکین‌دهنده دارد. ترکیب این دو باعث ایجاد حس راحتی کافی برای خواب کودک می‌شود.

شنبلیله

شنبلیله یک ضدالتهاب قوی است که به‌طور سنتی به‌عنوان پماد برای کاهش محل‌های ملتهب استفاده می‌شده است. برای کاهش التهاب لوزه‌ها، دو قاشق غذاخوری از دانه‌های شنبلیله را در 4/3 لیوان آب گرم مخلوط نمایید. پس از خنک شدن کودک می‌تواند آن را قرقره نماید.

ریحان

 برگ‌های ریحان خاصیت ضدویروسی، ضد باکتری و ضدالتهابی دارد. همچنین ریحان باعث تعجیل بخشیدن به فرآیند بهبود می‌شود. حدود 10 برگ ریحان تازه را در یک و نیم لیوان آب به مدت ده دقیقه بجوشانید و آن را صاف کنید. یک قاشق عسل به همراه آب یک لیموی کوچک را به آن اضافه کرده و به سه بار در روز به کودک خود بدهید.

علاوه بر استفاده از موادی که در بالا توصیه شد روش‌های دیگری نیز برای بهبود حال کودک وجود دارد. استفاده نکردن از مواد غذایی سرخ‌کردنی و تند و خوراکی‌های مانند چیپس و پفک در زمان عفونت لوزه کودکان بسیار مهم است. غذاهایی مانند میوه‌های پخته یا بخارپز و پوره سبزی‌ها و غذاهایی مثل بلغور یا جو دو سر که بلعیدن آن‌ها ساده است توصیه می‌شود.

نتیجه گیری:

در این مقاله مروری بر درمان گیاهی لوزه سوم در کودکان داشتیم. در هنگام بروز علائم اولیه، درمان عفونت لوزه در کودکان می‌تواند توسط درمان‌های خانگی گیاهی انجام شود. در صورتی که این علائم از بین نرفتند، برای درمان درد لوزه‌ها حتماً باید به پزشک متخصص گوش و حلق و بینی مراجعه نمود و در صورت نیاز عمل جراحی انجام داد.


غلط نامه سلامت : کودک لوزه سوم دارد

در کشور ما این‌گونه جا افتاده است که وقتی لوزه سوم کودکی عفونی شده و ایجاد بیماری می‌کند، به‌ اشتباه میگوییم “کودک لوزه سوم گرفته است” یا ” کودک لوزه سوم دارد “، این جمله اشتباه است. لوزه سوم در تمامی انسان‌ها وجود دارد و فقط در برخی افراد به خاطر شرایط خاصی که در بالا به آن‌ها اشاره شد این لوزه‌ها دچار التهاب و عفونت شده و منجر به بیماری می‌گردد. صحیح است که بگوییم “لوزه سوم کودک عفونت کرده است”.

سایر مقالات غلط نامه سلامت را نیز در وب سایت پزشکی و سلامت دکتر سوشا بخوانید. برای دریافت مشاوره پزشکی رایگان سؤالات خود را در سایت ثبت کنید.


مقالات پیشنهادی دکتر سوشا : 


منبع مقاله :

تهیه و ترجمه : سایت سلامت دکتر سوشا

برچسب ها

شما هم می توانید در مورد این مقاله پرسش خود را با ما به اشتراک بگذارید

برای ثبت پرسش خود لازم است ابتدا وارد حساب کاربری خود شده یا روی دکمه " افزودن پرسش جدید " کلیک کنید. همچنین پرسش شما بعد از ثبت، توسط مدیریت سایت بررسی و بعد از تاییدیه مدیریت سایت، پرسش شما نمایش داده می شود.
هیچ پرسشی در رابطه با این مقاله مطرح نشده است. چنانچه پرسشی دارید، آن را با کاربران و پزشکان سایت مطرح نمایید.
مقالات پیشنهادی
ویدئوها
ویدئوهای بیشتر