برخورد مناسب با فحاشی کودکان

مجله پزشکی و سلامت
0 نظر | مدت زمان خواندن مقاله: 3 دقیقه
درخصوص این مطلب سوال دارید؟
برخورد مناسب با فحاشی کودکان

با فحاشی کودکان چگونه برخورد کنیم؟

 مجله پزشکی و سلامت : شنیدن ناسزا و فحاشی کودکان از دهان کودکتان می‌تواند کاملاً شوک آور و ناراحت کننده باشد. احتمالاً اولین چیزی که به ذهنتان می‌رسد این است که کودک این ادبیات زشت را از کجا آموخته؟ آیا به‌واقع معنای کلام مستهجنی را که بیان داشته می‌داند؟ اینکه برای بار نخست چگونه با این قضیه برخورد کنید و یا چه عکس‌العملی نشان دهید در رفتارهای آینده کودک تأثیر زیادی دارد.

چرا کودکان فحاشی می‌کنند؟

اغلب کودکان ازآن‌جهت ناسزا میگویند که دوست دارند زبان را کشف کنند آن‌ها می‌خواهند لغات جدید را امتحان کنند و یا شاید معنی آن را بفهمند. گاهی فحاشی آن‌ها تصادفی است و زمانی اتفاق می‌افتد که او دارد بیان لغات را یاد می‌گیرد. گاهی نیز او برای بیان ناکامی خود و احساساتش این‌گونه سخن می‌گوید یا اینکه می‌خواهد جلب توجه کرده و بامزه به نظر برسد و عکس‌العمل دیگران را برانگیزد. بعضی اوقات هم فحاشی کودک صرفاً تقلید از بزرگ‌ترهاست.

چه باید کرد؟

بهترین راه مؤثر در برابر فحاشی کردن کودکتان این است که به طور کلی آن را نادیده بگیرید. نه حرفی بزنید و نه نگاه کنید. اگر هدف کودک جلب توجه باشد، این بهترین راه متوقف کردن فحاشی اوست. عکس‌العمل شما تأثیر مهمی روی این مسئله دارد که او دوباره فحاشی کند یا خیر.خونسرد ماندن، کلید موفقیت است. با این روش، ممکن است طول بکشد تا بتوانید از فحاشی کودک جلوگیری کنید. اگر کودکتان به فحاشی ادامه داد، یا اینکه شما حس کردید زمان آن رسیده که درباره‌ی فحاشی با او حرف بزنید، سعی کنید با او در مورد انتخاب وی در استفاده از شیوه‌های سخن گفتن صحبت کنید. مثلاً می‌توانید بگوید: ((ما از لغاتی که دیگران را ناراحت کند، استفاده نمی‌کنیم ))

کودکان سنین پیش دبستانی ممکن است معنای لغاتی که استفاده می‌کنند را ندانند؛ اما آن‌ها نمی‌فهمند که ناسزاها می‌توانند دیگران را ناراحت کنند و آزار دهند.

آیا باید به کودکتان بگویید معنی فحشی که گفته چیست؟

عموماً کودک نوپا یا در سنین پیش دبستانی نیازی به تشریح معنی ناسزایی که بر زبان رانده، ندارد. آن‌ها خیلی کوچک هستند برای اینکه بخواهند درک کنند معنای هر ناسزای عمومی که به کار می‌رود، چیست و شما فقط می‌توانید به او بگویید این لغت خوبی نیست.کودکان بالای 4 سال می‌توانند با یک توضیح ساده، معنای بد را درک کنند. اگر فکر می‌کنید او معنی لغوی آن فحش را می‌داند، او از بخواهید برایتان بگوید معنای آن فحش چیست. سپس از اطلاعات و الفاظ عمومی استفاده کنید تا برای او توضیح دهید که چرا آن لغت مناسب نیست. مثلاً می‌توانید بگویید: ((این لغت برای اعضای خصوصی بدن به کار می‌رود و مناسب نیست که در سخنانت از آن‌ها استفاده کنی.))

کودک از کجا فحش‌ها را یاد می‌گیرد؟

معمولاً کودکان دوست دارند حرف‌هایی را که می‌شنوند، استفاده کنند و این قانون شامل ناسزاها هم می‌شود. کودکان فحش‌ها را از منابع زیادی یاد می‌گیرند؛ در بیرون و در داخل خانه. برخی کودکان ناسزاها را از والدین خود می‌آموزند. وقتی بزرگ‌تر می‌شوند، دوستان و هم کلاسی‌ها بر نوع انتخاب‌های آنان در سخن گفتن تأثیر می‌گذارند.اما تحقیقاتی هم نشان داده‌اند که در معرض الفاظ زشت تلویزیون قرار گرفتن و دیدن برنامه‌های نا مناسب هم می‌تواند باعث کاربرد حرف‌های زشت و فحش‌ها در کودکان شود.

حل مسئله‌ی فحاشی کودک با استفاده از علت آن

اگر شما بدانید که چرا کودکتان فحاشی می‌کند، میتواند به شما کمک کند که پاسخ مناسب به این مسئله را نشان دهید.

اگر ناسزا گفتن به خاطر توجه از جانب شماست، سعی کنید اصلاً عکس‌العملی نشان ندهید، آرام باشید و خود را به نشنیدن بزنید. زمانی که از او سخنان مؤدبانه می‌شنوید، به او کاملاً توجه کنید و جایزه بدهید.

  • اگر فحاشی کودک به علت خشم باشد، می به او یاد بدهید که احساسات خشم در او طبیعی است. اما بهتر است که کودک با لغات مناسب‌تر آن را بیان کند یا اینکه از چیزی که باعث خشم او شده، دور شود. مثلاً اگر از دست همبازی خود عصبانی است، از او دور شود و از یکی از بزرگ‌ترها در این مورد کمک بخواهد.
  • اگر فحاشی به دلیل احساس ناکامی باشد، با کودک صحبت کنید تا مشکلاتش را به طور شفاف برای خودش سازماندهی کند. مثلاً اگر یک اسباب بازی گم کرده، به او پیشنهاد کنید که آخرین جایی که در آن باری می‌کرده را بگردد، سپس اتاق خوابش را و همین طور ادامه بدهد تا پیدا شود.
  • به کودک خود راه‌های جایگزین برای بیان خشم و عصبانیت خود یاد بدهید. مثلاً اینکه تا 10 بشمارد، نفس عمیق بکشد یا اینکه از احساسات خشم خود با شما حرف بزند.
  • به کودک یاد بدهید از لغات جایگزینی که توهین آمیز نیستند برای بیان احساس خود استفاده کند. حتی می‌توانید لغات خنده داری باهم بسازید که در مواقع خشم به کار ببرد.

شما هم می توانید در مورد این مقاله پرسش خود را با ما به اشتراک بگذارید

برای ثبت پرسش خود لازم است ابتدا وارد حساب کاربری خود شده یا روی دکمه " افزودن پرسش جدید " کلیک کنید. همچنین پرسش شما بعد از ثبت، توسط مدیریت سایت بررسی و بعد از تاییدیه مدیریت سایت، پرسش شما نمایش داده می شود.
هیچ پرسشی در رابطه با این مقاله مطرح نشده است. چنانچه پرسشی دارید، آن را با کاربران و پزشکان سایت مطرح نمایید.
مقالات پیشنهادی
ویدئوها
ویدئوهای بیشتر