علت خارش سر در نوزادان و کودکان چیست؟ (بررسی 6 علت اصلی)

مجله پزشکی و سلامت
0 نظر | مدت زمان خواندن مقاله: 9 دقیقه
درخصوص این مطلب سوال دارید؟
علت خارش سر در نوزادان و کودکان چیست؟ (بررسی 6 علت اصلی)

چکیده مطلب 

خاراندن سر توسط نوزاد و کودک یکی از عوامل نگران کننده برای والدین است. اگرچه این مشکل حاد نیست و در سلامت آنها نقش منفی ندارد، اما می‌تواند آزار دهنده باشد. در این مقاله ما برای شما توضیح میدهیم که علت خارش سر در نوزادان چیست و درمان خارش سر نوزاد چگونه ممکن است.

دلیل خارش سر نوزادان و کودکان چیست؟

شاید چند وقتی باشد سر کودک یا نوزاد شما خارش دارد و شما حیرانید که این خارش آزاردهنده برای چه ایجاد شده است. علت خارش سر کودکان اغلب یک عامل خطرناک یا تهدیده کننده حیات نیست؛ اما مطمئننا این خارش‌ها کودکتان را ناراحت می‌کند و به دنبال آن شما هم کلافه خواهید شد!

دلایل متعددی وجود دارد که می‌تواند به خارش سر کودکان و نوزادان منجر شود. دو مورد از شایع‌ترین دلیل خارش سر کودکان و نوزادان عبارت‌اند از اگزما و شپش سر. گاهی هم ممکن است علت خارش سر کودکان و نوزادان مشکلات پوستی نظیر پسوریازیس، درماتیت سبورئیک و یا قارچ‌هایی که موجب رشد بیش‌ازحد پوست می‌شوند، باشد. عدم رعایت بهداشت نیز یکی دیگر از علت‌های خارش سر کودکان و یا خارش سر نوزاد محسوب می‌شود.

ما در این مقاله به‌تفصیل درباره علت‌های خارش سر کودکان و نوزادان و همچنینخارش سر و گوش نوزادان صحبت خواهیم کرد. در هر قسمت سعی می‌کنیم راهکارهای درمانی را نیز ارائه دهیم. در انتها نیز توصیه‌های درمانی لازم آورده شده است.

یک پیشنهاد رایگان به کاربران : در صورتی که سوالی دارید، می‌توانید به بخش مشاوره پزشکی آنلاین سایت پزشکی دکتر سوشا مراجعه کرده و سؤالات خود را مطرح نمایید. 

دلیل خارش سر نوزاد و کودک : خارش سر کودک

شپش رایج‌ترین علت خارش سر کودکان و برخی نوزادان

گرچه این موضوع ناخوشایند است، اما دلیل خارش سر کودکان و نوزادان می‌تواند شپش سر باشد. شپش یک انگل کوچک و خاکستری‌رنگ است که می‌تواند در محیط مناسب بین موها و حتی در کودکانی که از سطح بهداشت مناسب برخوردارند، رشد کند؛ بنابراین شپش سر هم می‌تواند دلیل خارش سر کودکان و حتی نوزادان باشد.

معمولاً چند هفته بعد از درگیری با شپش، کودک یا نوزاد شما شروع به خاراندن پوست سرش می‌کند. اصلی‌ترین علت خارش سر کودکان در سنین مدرسه، همین شپش‌ها هستند؛ زیرا شپش‌ها به‌شدت مسری هستند و به‌راحتی از فردی به فرد دیگر منتقل می‌شوند.

این حشرات ریز، حفراتی در پوست سر ایجاد می‌کنند و خون آن را می‌بلعند. اگر مشکوک به گرفتاری یکی از اعضای خانواده به این مشکل شده‌اید، پیش از آنکه دیگر افراد یه این خارش آزاردهنده مبتلا شوند، باید اقدام کنید.

دلیل خارش سر نوزاد و کودک : دلیل خارش سر کودک

یک شامپوی مناسب بخرید.

شماری از شامپوهای مناسب برای از بین بردن شپش سر وجود دارند. شامپوهای حاوی گامابنزن هگزاکلراید (Kwell) و پرمترین (Nix) برای این مقصود مفید می‌باشند. هنگامی‌که شپش‌ها کشته شدند باید با شانه زدن مرتب حشرات کشته‌شده و تخم آن‌ها را از سطح پوست سر زدود. ممکن است نیاز باشد چندین بار این درمان را تکرار کنید. هرچند شپش‌های باقی‌مانده وقت را برای تکثیر و ازدیاد از دست نمی‌دهند.

دلیل خارش سر نوزاد و کودک : علت خارش موی سر کودکان

قارچ یکی دیگر از دلایل خارش سر کودکان و نوزادان

در صورتی که شپش، دلیل خارش سر کودکان و نوزادان نباشد، مطمئننا عفونت قارچی مظنون بعدی خواهد بود. پوست سر و دیگر نقاطی که موی فراوان دارند، یک محیط بسیار مرطوب و مناسب برای رشد انواع میکروب‌ها و قارچ‌ها می‌باشد. خارش و پوسته ریزی در اثر پاسخ بدن به التهاب و رشد بیش‌ازحد قارچ‌ها اتفاق می‌افتد.

بعضی از این میکروب‌هایی که روی پوست ما رشد می‌کنند می‌توانند برای سلامتی بسیار مفید باشند و حتی ممکن است به تخریب سلول‌های مرده پوست کمک کنند. همچنین باکتری‌ها و میکروب‌های مضر را از بین می‌برند. با این حال، گاهی اوقات قارچ‌های مضر روی پوست سر می‌رویند که نه‌تنها بسیار بی‌فایده هستند، بلکه با تولید سموم و یا حتی خوردن سلول‌های سالم پوست به سلامت ما آسیب می‌رسانند.

رشد قارچ‌ها باعث التهاب شده و می‌تواند دلیل خارش کودکان باشد. از طرفی همین خارش‌ها باعث ایجاد زخم در پوست سر شده و اجازه ورود سم‌های قارچی به پوست سر را می‌دهند. نتیجه این فرایند نیز عفونت و خارش بیشتر پوست سر خواهد بود.

دلیل خارش سر نوزاد و کودک : خارش سر نوزادان

بهترین راه درمان عفونت‌های قارچی که دلیل خارش پوستی کودکان و نوزادان هستند، استفاده از مخلوط سرکه و آب گرم است. سرکه می‌تواند فعالیت قارچ‌ها را در پوست سر کاهش دهد یا به‌کل از بین ببرد. برای این منظور دو قاشق غذاخوری سرکه سفید را با یک‌چهارم فنجان آب گرم مخلوط کنید و به طور روزانه از آن استفاده کنید.

اثر بخشی سرکه در درمان خارش سر ، زمان زیادی لازم است. معمولاً لازم است به صورت روزانه و به مدت سه هفته از مخلوط سرکه و آب گرم برای درمان خارش سر کودکان و نوزادان استفاده کنید. با وجود طولانی‌مدت بودن، استفاده از این مخلوط یک راه بسیار امن و مطمئن برای از بین بردن قارچ‌ها و دیگر میکروب‌های پوست سر است؛ زیرا سرکه محیط پوست سر را اسیدی می‌کند در حالی که قارچ‌ها از محیط اسیدی متنفر هستند؛ بنابراین نمی‌توانند در آن تکثیر شوند و رشد کنند.

دلیل خارش سر نوزاد و کودک : علت خارش سر در کودکان

خشکی پوست سر دلیل خارش سر کودکان و نوزادان

عامل دیگری که می‌تواند دلیل خارش سر نوزادان و کودکان باشد، داشتن خشکی پوست است. خشکی پوست سر می‌تواند به علل مختلفی ایجاد شود. شایع‌ترین علت خشکی پوست سر کودکان و نوزادان استفاده از مواد شیمیایی قوی است. عمدتاً در شامپوها و دیگر محصولات مو مواد شیمیایی یافت می‌شود که باعث خشکی پوست سر شده و دلیل خارش سر کودکان و نوزادان می‌باشد. برای از بین بردن خشکی پوست سر کودکان و نوزادان خود می‌توانید از روغن‌های ضروری که رطوبت پوست و مو را حفظ می‌کنند، استفاده کنید.

یک دلیل دیگر خشکی پوست سر کودکان و نوزادان، کاهش چربی پوست آن‌هاست. بعضی از کودکان ژنتیکی پوست خشکی دارند، اما عواملی مانند سردی یا خشکی بیش از حد هوا که باعث کاهش رطوبت هوا می‌شوند نیز می‌تواند به خارش سر کودکان و نوزادان منجر شود.

دلیل خارش سر نوزاد و کودک : دلیل خارش پشت سر نوزاد

شما می‌توانید از روغن ‌های طبیعی برای حفظ سلامت پوست و مو کودکتان استفاده کنید. یکی از بهترین روغن‌های ضروری برای استفاده، روغن درخت چای و روغن زیتون است. گرچه ممکن است بوی روغن زیتون قدری غیرقابل تحمل باشد، اغلب در درمان خارش سر کودکان و نوزادان بسیار مؤثر عمل می‌کند؛ خصوصاً اگر با روغن درخت چای مخلوط شود. روغن درخت چای به دلیل خواص ضد قارچ و ضد التهاب و روغن زیتون به دلیل بی‌خطر بودن و سایر مزایایی که برای موها دارد، کاربرد دارند.

بنابراین اگر دلیل خارش سر کودکان و نوزادان، خشکی پوست سر بود، حدود چهار قطره روغن درخت چای را با یک قاشق غذاخوری روغن زیتون (ترجیحاً روغن زیتون بکر یا خالص چون آنتی‌اکسیدان‌های بیشتری دارد) مخلوط کنید. سپس پوست سر را کاملاً با آن ماساژ دهید. این روش به درمان خارش سر کودکان و نوزادان کمک بسیاری می‌کند و بسیار هم سریع الاثر است.

دلیل خارش سر نوزاد و کودک : خارش سر در نوزادان

اگزما رایج‌ترین علت خارش سر نوزادان و اغلب کودکان

گاهی کودک یا نوزاد ما دچار خارش‌های مزمن می‌شود. به این معنا که خارش کودک یا نوزاد برای مدت زیادی ادامه می‌یابد و همراه با خشکی، قرمزی یا پوسته‌پوسته شدن است. به این حالت اگزما می‌گویند که حدود 1 نفر از هر 10 کودک را مبتلا می‌سازد.

اغلب کسانی که دچار اگزما هستند، شوره سر هم خواهند داشت. شوره سر نیز یک دلیل خارش سر کودکان و نوزادان می‌باشد. شما می‌توانید از روش های طبیعی برای کاهش شوره سر که در همین وب سایت توضیح داده شده است،استفاده کنید.

دلیل خارش سر نوزاد و کودک : شوره سر

اگر اگزما دلیل خارش سر کودکان و نوزادان بود، بهتر است از مواد محرک و معطر روی پوست کودک خصوصاً ناحیه سر او استفاده نکنید. بهتر است بدن کودک را مرطوب نگه دارید. گاهی برای درمان اگزما از داروهای کورتونی استفاده می‌شود که حتماً باید تحت نظر پزشک باشد؛ زیرا دارای عوارض می‌باشد.

آنتی‌هیستامین نیز می‌تواند اگزمای پوست سر نوزادان را کاهش دهد. همچنین بهتر است بدن کودک را خنک نگه دارید تا حساسیت بدن او تشدید نشود.

دلیل خارش سر نوزاد و کودک : خارش سر کودک یک ساله

خارش سر کودکان به علت پسوریازیس

گاهی اوقات دلیل خارش سر کودکان و نوزادان بیماری پسوریازیس است. پسوریازیس یک بیماری خود ایمنی است که در آن سیستم ایمنی بدن، علیه خودش به پا می‌خیزد. یکی از علائم این بیماری ضایعات پوستی می‌باشد که با خارش همراه هستند.

دلیل خارش سر نوزاد و کودک : علت خاراندن سر در نوزادان

در صورتی که دلیل خارش سر کودکان یا نوزادان بیماری پسوریازیس باشد، از این روش‌ها استفاده کنید:

پسوریازیس را بتراشید.

به نظر می‌رسد استفاده از شامپوهای تار، بهترین اثر را دربرداشتن پوست‌های مرده و کاهش التهاب ناشی از پسوریازیس دارد. اگر التهاب متوقف شود، شما می‌توانید بر خارش فائق آیید.

دلیل خارش سر نوزاد و کودک : علت خارش پشت سر نوزاد

خارش را با استفاده از کورتون متوقف کنید.

اگر اگزما یا پسوریازیس عامل خارش می‌باشند، می‌توانید پس از شستن سر از کرم 1 درصد هیدروکورتیزون استفاده کنید.

دلیل خارش سر نوزاد و کودک : درمان خارش سر نوزاد

خارش سر کودکان به علت آلرژی و حساسیت

یک عامل دیگر که می‌تواندعلت خارش سر کودک زیر یک سال باشد آلرژی و حساسیت آن‌ها می‌باشد. بعضی از کودکان نسبت به گرده‌ها، کندوی زنبور عسل و غیره حساسیت دارند و دچار خارش پوستی خصوصاً خارش سر می‌شوند.

اگر دلیل خارش سر کودکان و نوزادان آلرژی و حساسیت باشد، بهترین راه درمان اجتناب از مواجهه کودکان با مواد حساسیت‌زا می‌باشد. داروی آنتی‌هیستامین هم می‌تواند علائم ناشی از حساسیت یا آلرژی را کاهش دهد. روش‌های درمانی جدید نظیر ایمنوتراپی هم می‌تواند توسط پزشک انجام شود.

دلیل خارش سر نوزاد و کودک : خاراندن سر در نوزادان

بهترین روش درمان خارش سر کودکان و نوزادان چیست؟

به جای آنکه با خاراندن پوست خود را مجروح کنید، این درمان‌ها را به کار ببرید.

کودکانتان در مقابل خاراندن پوست سر مقاومت کنند.

خاراندن باعث تشدید خارش و ایجاد زخم در پوست سر می‌شود؛ بنابراین برای بهبود خارش سر کودکان و نوزادان، از کودکان بخواهید تا حد امکان از خاراندن پوست سرشان خودداری کنند. بعلاوه بهتر است کودکان و علی‌الخصوص نوزادان در هنگام خواب، دستکش بپوشند.

دلیل خارش سر نوزاد و کودک : خارش سر در کودکان

سر را با صابون نشویید.

این کار موجب زبر شدن موها و زدودن چربی‌های ضروری سطح پوست سر می‌شود. هردوی این عوامل می‌توانند دلیل خارش سر کودکان و نوزادان باشند.

دلیل خارش سر نوزاد و کودک : علت خارش سر نوزاد پنج ماهه

از شامپوی مناسب استفاده کنید.

از شامپوهایی برای کودکانتان استفاده کنید که اسیدیته متعادلی داشته باشند تا موجب خشکی پوست سر نشوند. شامپویی انتخاب کنید که PH آن بین 4.5 تا 5.5 باشد. PH شامپو را می‌توانید با کاغذهای ویژه اندازه بگیرید.

همچنین بهتر است از شامپوهای حاوی سولفید سلنیوم یا اسید سالیسیلیک استفاده کنید. استفاده از شامپوهای ضد شوره مانند گل تار نیز می‌تواند در درمان خارش سر کودکان و نوزادان مؤثر باشد.

دلیل خارش سر نوزاد و کودک : خارش پشت سر نوزاد

از آنتی‌هیستامین استفاده کنید.

برخی از آنتی‌هیستامین‌ها حاوی مواد ضد خارش می‌باشند که خارش سر کودکان و نوزادان را به طور موقت تسکین می‌دهند. از این میان کلرفنیرامین و دیفن هیدرامین بهترین هستند. از آنجا که این دو خواب‌آور نیز می‌باشند، در هنگام شب به کار می‌آیند.

دلیل خارش سر نوزاد و کودک : علت خارش سر نوزادان

استرس را از کودکانتان دور کنید.

بعضی از کودکان در مواقع استرس شدید دچار خارش پوست سر می‌شوند؛ بنابراین یکی از راه‌های درمان خارش سر کودکان و نوزادان کاهش تنش و استرس آن‌هاست. با آن‌ها صحبت کنید و سعی کنید عاملی که باعث استرس آن‌ها شده است شناسایی کنید.

دلیل خارش سر نوزاد و کودک : علت خاراندن سر توسط نوزاد

مقداری روغن زیتون به موهای کودکتان بزنید.

مشاهده شده است روغن زیتون اثر مفیدی بر روی پوست خشک و خارش‌دار سر دارد. پوست و موی سر کودکتان را با مقداری روغن ‌زیتون گرم مالش داده و برای ده دقیقه آن را به حال خود رها کنید. سپس سر را با شامپو بشویید.

گاهی هم بد نیست شب‌ها، موها و پوست سر کودک خود را با یک روغن مناسب چرب کنید. سپس یک کلاه یا پارچه مناسب روی سرشان بگذارید؛ تا صبح خارش پوست سر آن‌ها تا حد زیادی بهبود خواهد یافت.

دلیل خارش سر نوزاد و کودک : علت خارش سر نوزاد شش ماهه

دمای بدن کودکتان را کاهش دهید.

بعضی از کودکان به علت گرمای زیاد بدنشان که به علت تب یا ویژگی ذاتی آن‌هاست، بیش از حد تعریق دارند. تعریق بیش از حد هم یک دلیل خارش سر کودکان و نوزادان است. بنابراین سعی کنید با تغییر دمای منزل و یا استفاده از کمپرس سرد، دمای بدن آن‌ها را به حد نرمال برسانید. همچنین می‌توانید از شیاف برای تب کودکان استفاده کنید.

دلیل خارش سر نوزاد و کودک : علت خاراندن صورت نوزاد

به متخصص پوست مراجعه کنید.

اگر طی یک هفته با به‌کارگیری این تمهیدات احساس بهبود نکردید، نیازمند مراجعه به پزشک می‌باشید. گاهی دلیل خارش سر کودکان و نوزادان، بیماری‌های مربوط به غده تیروئید یا کلیه می‌باشد. همچنین گاهی دلیل خارش سر کودکان و نوزادان کاهش میزان آهن بدن شماست. پزشک می‌تواند به تعیین علت خارش فرزندتان کمک کند و یک روش درمانی مناسب تجویز کند.

دلیل خارش سر نوزاد و کودک : خارش سر و صورت نوزاد

نتیجه گیری:

خارش سر کودک و نوزاد معمولاً به دلیل بیماری نیست و با روش‌های ساده قابل درمان است. اولین قدم برای درمان خارش سرامل نوزاد بررسی عوامل آلرژی‌زا و حذف آن‌ها است. در صورتی که خارش سر نوزادان پابرجا ماند، به پزشک مراجعه نمایید.


منبع مقاله :

تهیه و گردآوری : سایت سلامت دکتر سوشا

شما هم می توانید در مورد این مقاله پرسش خود را با ما به اشتراک بگذارید

برای ثبت پرسش خود لازم است ابتدا وارد حساب کاربری خود شده یا روی دکمه " افزودن پرسش جدید " کلیک کنید. همچنین پرسش شما بعد از ثبت، توسط مدیریت سایت بررسی و بعد از تاییدیه مدیریت سایت، پرسش شما نمایش داده می شود.

با عرض سلام کودک یازده ماهه پسر دارم که مدتیست دچار خارش سروپشت گوش میباشد خیلی هم کلافه میشود هیچ مشکل پوستی هم ندارد باتشکر لطفا راهنمایی کنید

مشاهده کامل

با سلام در مقاله بالا به سوال شما پاسخ داده شده است.
آیا این پاسخ برای شما مفید بود؟

سلام‌ خسته نباشید. پسرم ۷ ماهشه. سرشو خیلی میخارونه. مخصوصا موقع خابش. بعضی وقتا هم پشت سرش یه کمی هم قرمز میشه.

مشاهده کامل

کارشناس وب سایت (2)
با سلام بطور طبیعی همه افراد بیشتر در شب نقاط مختلف بدن خود را میخارانند چون نسبت به روز کمتر مشغول انجام کاری هستند که حواس آنها را پرت کند. و همچنین در شب هورمونهایی که باعث کاهش التهاب میشوند کمتر ترشح میشوند در نتیجه خارش حتی به مقدار کم باعث بروز التهاب و قرمزی میشود. وقتی کودک شما شروع کرد به خاراندن سرش، میتوانید محل را کمی خنک نمایید. ممکن است این خارش به دلیل خشکی پوست هم باشد که در این صورت توصیه میکنیم از محصولات موی کودک که رطوبت رسان هستند یا روغن زیتون استفاده نمایید. البته ممکن است کودک شما به شامپو نیز حساسیت داشته باشد، میتوانید نوع شامپویی که استفاده میکنید را تغییر دهید.
آیا این پاسخ برای شما مفید بود؟

نوزاد ٧ ماه اي دارم ك پشت سر خودشو رو ميخارونه يا موهاي خودشو ميكشه دليلش چي ميتونه باشه ؟

مشاهده کامل

مقالات پیشنهادی
ویدئوها
ویدئوهای بیشتر