با مصرف ویتامین E از سرطان پیشگیری کنید

مجله پزشکی و سلامت
0 نظر | مدت زمان خواندن مقاله: 3 دقیقه
درخصوص این مطلب سوال دارید؟
با مصرف ویتامین E از سرطان پیشگیری کنید

تأثیرات مهم تغذیه در پیشگیری و درمان سرطان

مجله سلامتبا وجود پیشرفت‌های موجود در تشخیص و درمان سرطان در دهه‌های اخیر هنوز راه زیادی برای مقابله با این بیماری وجود دارد . این بیماری چهارمین علت مرگ در آمریکا و بسیاری از کشورها در سراسر دنیا می‌باشد . درمان‌های رایج سرطان شامل ؛ جراحی ، رادیوتراپی ، شیمی‌درمانی و ترکیبی از آن‌ها می‌باشد که تمامی این روش‌ها پرخطر و دارای عوارض جانبی بسیاری می‌باشد؛ بنابراین امروزه بر نقش تغذیه در پیشگیری و درمان سرطان تأکید بیشتری شده است . یکی از مواد مغذی که می‌تواند نقش مؤثری در پیشگیری سرطان داشته باشد ویتامین E می‌باشد .

ویتامین E

ویتامین E، یک ویتامین محلول در چربی است که در بسیاری از مواد غذایی شامل کشمش ، بادام ، روغن‌های گیاهی(روغن آفتابگردان ، کانولا و زیتون ) ، غلات و تخم مرغ نیز وجود دارد . ویتامین E همچنین به شکل مکمل نیز مصرف می‌شود .

فواید مصرف ویتامین E طبیعی در مواد غذایی

بعضی از مردم این ویتامین را برای درمان و پیشگیری از بیماری‌های قلبی عروقی مانند سخت شدگی شریان‌ها ، حملات قلبی ، درد قفسه سینه و درد پا به دلیل بسته شدن شریان‌ها و فشار خون بالا مصرف می‌کنند . این ویتامین برای درمان آلزایمر ، حفظ جوانی پوست و درمان دیابت و عوارض ناشی از آن نیز مصرف می‌شود.

ویتامین E و سرطان

ویتامین E برای کاهش خطر سرطان به خصوص سرطان ریه و سرطان دهان در افراد سیگاری ، سرطان کولون ، معده ، پروستات و پانکراس استفاده می‌شود .

ویتامین E و سرطان

ویتامین E دارای نقش مهم در پیشگیری از سرطان می‌باشد

در این باره نتایج ضد و نقیض در مطالعات متعدد وجود دارد. تحقیقات نشان داده‌اند که ویتامین E در شکل طبیعی موجود در مواد غذایی مانند بادام ، آفتابگردان ، گردو دارای اثرات محافظتی در برابر سرطان است در حالی که به شکل مکمل این نقش محافظتی را نشان نداده است .
این ویتامین اگر به شکل طبیعی مصرف شود ؛ پوست را از اشعه ماورای بنفش حفظ می‌کند ، سبب تقویت سیستم ایمنی می‌شود و ارتباط بین سلولی را تقویت می‌کند که بدین ترتیب سبب کاهش بیماری‌های سرطان و آلزایمر می‌شود .ویتامین E قوی‌ترین آنتی‌اکسیدان فاز محلول در چربی در سلول‌ها و بافت‌های بدن ما است که اثرات مخرب رادیکال‌های آزاد را خنثی می‌کند . رادیکال‌های آزاد سبب اکسیداسیون DNA ، پروتئین و چربی در داخل سلول‌ها شده که از علل اصلی سرطان و بیماری‌های قلبی عروقی می‌باشند.

مصرف ویتامین E به‌صورت مکمل مفید نمی‌باشد

اما در مقابل، زمانی که ویتامین E به شکل مکمل و در طولانی مدت مصرف شود سبب افزایش خطر سرطان می‌شود . مطالعه‌ای که به تازگی توسط مجله انجمن پزشکی آمریکا ،منتشر شد نشان داد افرادی که سطوح طبیعی ویتامین E دارند و مکمل آن را مصرف می‌کنند به طور چشمگیری خطر ابتلا به سرطان پروستات در آن‌ها افزایش می‌یابد . همچنین مصرف مکمل ویتامین E با درمان‌های سرطان از جمله شیمی درمانی و رادیوتراپی تداخل دارد و از آسیب به سلول‌های سرطانی جلوگیری می‌کند .

چه کار باید انجام داد ؟

ویتامین E، یک ریز مغذی بسیار مهمی است که تأمین مقادیر توصیه شده آن (RDA) از منابع طبیعی برای حفظ سلامتی در سطح مطلوب ضروری است . میزان توصیه شده روزانه آن برای افراد بالغ 15 میلی گرم در روز می‌باشد. اگرچه ویتامین‌ها برای سلامتی ضروری هستند اما مصرف زیاد هر ماده مغذی می‌تواند مضر باشد.

© سایت اطلاعات پزشکی دکتر سوشا

شما هم می توانید در مورد این مقاله پرسش خود را با ما به اشتراک بگذارید

برای ثبت پرسش خود لازم است ابتدا وارد حساب کاربری خود شده یا روی دکمه " افزودن پرسش جدید " کلیک کنید. همچنین پرسش شما بعد از ثبت، توسط مدیریت سایت بررسی و بعد از تاییدیه مدیریت سایت، پرسش شما نمایش داده می شود.
هیچ پرسشی در رابطه با این مقاله مطرح نشده است. چنانچه پرسشی دارید، آن را با کاربران و پزشکان سایت مطرح نمایید.
مقالات پیشنهادی
ویدئوها
ویدئوهای بیشتر