بیماری‌ های کلیوی چگونه به وجود می‌آیند

مجله پزشکی و سلامت
0 نظر | مدت زمان خواندن مقاله: 3 دقیقه
درخصوص این مطلب سوال دارید؟
بیماری‌ های کلیوی چگونه به وجود می‌آیند

عامل بیماری‌ های کلیوی چیست؟

مجله پزشکی و سلامت : کلیه‌ها یکی از ارگان‌های مهم بدن انسان است که نقش مهم و مؤثری در مکانیزم تصفیه بازی می‌کند. بنابراین حفظ سلامت کلیه‌ها برای حفظ سلامتی، حیاتی می‌باشد. یک سری از عادت‌ها، احتمال ابتلا به بیماری‌ های کلیوی را افزایش می‌دهند و باید برای حفظ سلامت کلیه‌هایتان، این عادت‌ها را ترک کنید تا به بهترین شیوه بتوانید از کلیه‌هایتان محافظت نمایید.

نگه‌داشتن ادرار مسبب آسیب به کلیه و بیماری‌ های کلیوی

نگه‌داشتن ادرار و به تأخیر انداختن رفتن به دستشویی یکی از عادت‌های بدی است که می‌تواند موجب بیماری‌ های کلیوی شود. مثانه پر عامل آسیب به کلیه‌ها و نگه‌داشتن ادرار در مثانه نیز عامل افزایش رشد و تقسیم باکتری‌ها در مثانه است. پر بودن مثانه باعث رفلاکس ادرار به کلیه‌ها و جالب می‌شود و به همین دلیل برگشت مواد سمی به کلیه‌ها می‌تواند موجب عفونت‌های کلیوی، عفونت ادراری، اورمی و نفریت شود.
نگه‌داشتن ادرار یک عادت رایجی است که می‌تواند سلامت کلیه‌های شما را به خطر بیندازد، به همین دلیل باید در اسرع وقتی که احساس ادرار کردید، برای تخلیه آن به دستشویی بروید.

خوردن بیش از حد نمک و بیماری‌ های کلیوی

خوردن بیش از 5.8 گرم نمک در روز، اضافی است و نباید بیش از این مقدار در روز نمک بخورید، زیرا خوردن نمک اضافی عامل اصلی بیماری‌ های کلیوی است. نمک منبع اصلی سدیم است. اکثر مردم تعجب می‌کنند که چرا نمک یا سدیم مضر است؟
دلیل اصلی این است که سدیم باعث می‌شود که کلیه شما به سختی کار کند. هنگامی که سدیم بیش از حد در جریان خون وجود داشته باشد، بدن شما نیاز به دفع آن دارد و این باعث اعمال استرس به کلیه‌ها و منجر به طیف گسترده‌ای از مشکلات سلامتی و بیماری‌ های کلیوی می‌شود. بنابراین، برای حفظ سلامت کلیه‌ها، کاهش مصرف نمک توصیه می‌شود.

بیماری‌ های کلیوی در اثر زیاد خوردن گوشت

بسیاری از پروتئین‌های رژیم غذایی برای کلیه‌ها مضر هستند. هضم پروتئین باعث تولید آمونیاک شده که یک سم خطرناک است و می‌تواند باعث آسیب به کلیه‌ها شود. به همین دلیل، هنگامی که گوشت بیشتری مصرف کنید، احتمال آسیب به کلیه‌ها نیز به طور قابل توجهی افزایش می‌یابد.
شایان ذکر است که پروتئین‌های حیوانی نیز برای سلامت کلیه‌ها مضر هستند. در واقع، مواد غذایی پرچرب دیگر نیز می‌تواند خطرناک باشد. هنگامی که مقدار زیادی چربی حیوانی مصرف کنید، کلیه‌های شما قادر به عملکرد صحیح نمی‌باشند و چربی حیوانی اضافی مانع از فیلتر کردن خون توسط کلیه‌ها می‌شود. برای اجتناب از ابتلا به بیماری‌ های کلیوی باید مصرف پروتئین‌های حیوانی را محدود کرده و به جای آن پروتئین‌های گیاهی استفاده نمایید تا سلامت کلیه‌های شما به خطر نیفتد.

بیماری‌ های کلیوی در اثر زیاد خوردن گوشت

نوشیدنی‌های گازدار و آسیب به کلیه

انواع نوشابه‌های گازدار برای سلامت کلی شما از جمله سلامت کلیه‌هایتان مضر هستند. مصرف نوشیدنی‌های گازدار عادت رایجی میان بسیاری از مردم شده است و همین عادت غلط، باعث گسترش طیف گسترده‌ای از مشکلات سلامتی شده است. به گفته کارشناسان سلامتی، بهتر است با محدود کردن مصرف نوشیدنی‌های گازدار از بروز بیماری‌ های کلیوی مانند سنگ کلیه جلوگیری کنید.
همچنین، مصرف نوشیدنی‌های گازدار، می‌تواند باعث بروز مشکلاتی در کبد، لوزالمعده و ایمنی کلی بدن شود.

تأثیرات مضر نوشیدن آب کم

کلیه‌های شما برای عملکرد درست، نیاز به آب دارند و باید هیدراته بمانند. اگر کلیه‌های شما بی‌آب بمانند، عملکرد مناسبی نخواهند داشت. هنگامی که مقدار کافی آب مصرف نکنید، سموم ممکن است در خون شما انباشته شود و از آنجایی که به اندازه کافی مایع برای تخلیه سموم به کلیه‌ها وجود ندارد، احتمال مشکلات دستگاه ادراری و بیماری‌ های کلیوی افزایش می‌یابد.
کمبود آب در بدن رنج گسترده‌ای از بیماری‌ های کلیوی را به وجود می‌آورد، به همین دلیل بهتر است برای حفظ سلامت کلیه‌ها، روزانه 8 لیوان آب بنوشید. اگر میزان آب مصرفی شما کافی باشد، رنگ ادرارتان روشن است، اگر رنگ ادرارتان تیره باشد، به معنی ناکافی بودن میزان مصرف آب است.

تأثیرات بد کم تحرکی بر سلامت کلیه‌ها

کم تحرکی نه تنها تأثیرات مضری بر عملکرد کلیه‌ها دارد، بلکه به طور کلی سلامت عمومی را به خطر می‌اندازد و منجر به مشکلات و بیماری‌ های کلیوی جدی می‌شود.
با برخی از تغییرات کوچک در شیوه زندگی‌تان (پیاده روی صبحگاهی و یا استفاده از پله به جای آسانسور)، می‌توانید خطر بسیاری از مشکلات سلامتی مختلف، به ویژه عفونت‌های دستگاه ادراری را از خودتان دور کنید.

© وب سایت پزشکی و سلامت دکتر سوشا

شما هم می توانید در مورد این مقاله پرسش خود را با ما به اشتراک بگذارید

برای ثبت پرسش خود لازم است ابتدا وارد حساب کاربری خود شده یا روی دکمه " افزودن پرسش جدید " کلیک کنید. همچنین پرسش شما بعد از ثبت، توسط مدیریت سایت بررسی و بعد از تاییدیه مدیریت سایت، پرسش شما نمایش داده می شود.
هیچ پرسشی در رابطه با این مقاله مطرح نشده است. چنانچه پرسشی دارید، آن را با کاربران و پزشکان سایت مطرح نمایید.
مقالات پیشنهادی
ویدئوها
ویدئوهای بیشتر