مصرف آجیل و کاهش ریسک برخی از سرطان‌ ها

مجله پزشکی و سلامت
0 نظر | مدت زمان خواندن مقاله: 2 دقیقه
درخصوص این مطلب سوال دارید؟
مصرف آجیل و کاهش ریسک برخی از سرطان‌ ها

فواید مصرف آجیل

مجله پزشکی و سلامتسرطان و دیابت نوع 2 هر‌ دو از مهم‌ترین مشکلات سلامت عمومی هستند که امروزه جهان با آن مواجه است و اطلاعات موجود، نشان می‌دهد که شیوع آن‌ها رو به افزایش است. قبلاً فرض بر این بود که مصرف آجیل به مدت طولانی نقش مهمی در پیشگیری از این دو بیماری دارد ولی اکنون شواهد متناقضی در دست است که در ادامه به آن اشاره می‌کنیم.
آجیل یک غذای سرشار از مواد مغذی است که غنی از اسیدهای چرب غیر اشباع و دیگر ترکیبات فعال زیستی مانند پروتئین های گیاهی با کیفیت بالا ، فیبر، توکوفرول (ویتامین E)، فیتواسترول (کلسترول گیاهی) و ترکیبات فنلی است. مطالعات اپیدمیولوژیک نشان داده است که مصرف آجیل با کاهش بروز بیماری عروق کرونر قلب و سنگ کیسه صفرا در هر دو جنس و دیابت در زنان مرتبط است. شواهد محدودی نیز نشان می دهد اثرات مفیدی بر روی فشار خون بالا ، سرطان و التهاب دارد. مطالعات مداخله‌ای به طور مداوم نشان می دهد که مصرف آجیل ، کلسترول را حتی در یک رژیم غذایی سالم کاهش می‌دهد و حتی شواهد، اثرات مفید آن را بر روی استرس اکسیداتیو و حساسیت بافتی نشان داده است. به نظر می رسد مصرف آجیل بر چاقی احشایی و سندرم متابولیک نیز اثرگذار است. بنابراین روشن است که مصرف آجیل تاثیر سودمندی بر بسیاری از عوامل خطر بیمار‌ی های قلبی عروقی دارد و بر خلاف انتظار، مطالعات اپیدمیولوژیک و آزمایش های بالینی نشان می دهد که مصرف آجیل به طور منظم در پیشگیری و درمان چاقی و حتی در کاهش وزن کمک کننده است.

اثر آجیل بر کاهش سرطان و دیابت نوع 2

محققین دانشگاه آکسفورد در مطالعه‌ای نشان دادند که مصرف آجیل ، موجب کاهش خطر بروز برخی از انواع سرطان‌ها می‌شود، با وجود این، اثری بر پیشگیری از بروز دیابت نوع 2 ندارد. نتایج ضدو نقیضی در مورد نقش آجیل در پیشگیری از بروز بیماری‌ها وجود دارد. مطالعات زیادی در این زمینه انجام شده است، با وجود این، داده‌های بسیار کمی در زمینه انواع مختلف سرطان و مصرف آجیل وجود دارد. سرطان و دیابت نوع 2 یکی از اختلالات رایج سلامتی است و در حال حاضر افراد زیادی در سرتاسر جهان به این بیماری‌ها مبتلا هستند.

اثر آجیل بر کاهش سرطان و دیابت نوع 2 - دکتر سوشا

کاهش بروز خطر 3 نوع سرطان

این مطالعه مروری و متا آنالیز بر روی 36 پژوهش با جامعه آماری 30 هزار بیمار، در زمینه بررسی اثرات مصرف آجیل در پیشگیری از بیماری‌ها صورت گرفت. به گفته محققین: ” مصرف آجیل با خطر ابتلا به سرطان کولورکتال، آندومتریوم و سرطان پانکراس ارتباط معکوس داشت، با وجود این با سایر انوع سرطان‌ها و نیز دیابت نوع 2 ارتباطی نداشت. در مجموع مصرف آجیل موجب کاهش سرطان می‌شود.”

مصرف آجیل و سلامت قلب

این مطالعه اولین مطالعه مروری است که به بررسی همبستگی بین مصرف آجیل‌ها و ابتلا به سرطان پرداخته است. در این راستا اثرات مفید دریافت آجیل‌ها بر سلامت قلبی نیز مشخص شده است. بنابراین می‌توان برای پیشگیری از ابتلا به بیماری‌های قلبی و سرطان با در نظر گرفتن کالری آجیل‌ها، آن‌ها را در برنامه غذایی گنجاند. محققین پیشنهاد کردند که مطالعات بیشتری در این زمینه نیاز است. یافته‌های حاصل از این مطالعه در مجله Nutrition Reviews منتشر شد.

© سایت پزشکی و سلامت دکتر سوشا

شما هم می توانید در مورد این مقاله پرسش خود را با ما به اشتراک بگذارید

برای ثبت پرسش خود لازم است ابتدا وارد حساب کاربری خود شده یا روی دکمه " افزودن پرسش جدید " کلیک کنید. همچنین پرسش شما بعد از ثبت، توسط مدیریت سایت بررسی و بعد از تاییدیه مدیریت سایت، پرسش شما نمایش داده می شود.
هیچ پرسشی در رابطه با این مقاله مطرح نشده است. چنانچه پرسشی دارید، آن را با کاربران و پزشکان سایت مطرح نمایید.
مقالات پیشنهادی
ویدئوها
ویدئوهای بیشتر