10 توصیه و رژیم غذایی برای پیشگیری از سرطان

مجله پزشکی و سلامت
0 نظر | مدت زمان خواندن مقاله: 3 دقیقه
درخصوص این مطلب سوال دارید؟
10 توصیه و رژیم غذایی برای پیشگیری از سرطان

10 توصیه برای رژیم غذایی پیشگیری از سرطان

مجله پزشکی و سلامتاگر شما هم به دنبال راه‌هایی برای پیشگیری از سرطان هستید این متن را بخوانید. در این متن، لیستی از ۱۰ توصیه رژیم غذایی و فعالیت را که در نشست سالانه انجمن رژیم غذایی آمریکا (ADA) در شیکاگو عنوان‌شده است، برایتان ذکر می‌کنیم:
۱)همیشه لاغر بمانید البته نه در حد سوء تغذیه
۲)حداقل روزانه ۳۰ دقیقه فعالیت جسمانی داشته باشید.
۳)از مصرف نوشیدنی‌های شیرین اجتناب کنید و مصرف غذاهای پرکالری را محدود کنید. به ویژه کسانی که غذاهای کم فیبر و پرچرب و شیرین می‌خورند.
۴)میوه‌ها و سبزیجات متنوع، غلات کامل و حبوبات (مانند لوبیا) بخورید.
۵)از نوشیدن الکل خودداری کنید.
۶)از مصرف گوشت‌های قرمز (مانند گوشت گاو، گوسفند و خوک) و گوشت‌های فرآوری شده (مانند سوسیس و کالباس) در رژیم غذایی پرهیز کنید.
۷)مصرف غذاهای شور و غذاهای نمک‌سود شده را در رژیم غذایی تان محدود کنید.
۸)برای پیشگیری از سرطان از مصرف مکمل‌ها پرهیز کنید.
۹)بهتر است تا مادران، نوزادان خود را تا ۶ ماه به‌طور انحصاری با شیر خود تغذیه کنند و سپس مایعات و مواد غذایی را به برنامه کودک خود بیفزایند.
۱۰)پس از درمان سرطان در افرادی که از سرطان نجات‌یافته‌اند باید توصیه‌های لازم برای پیشگیری زا سرطان مجدد و بازگشت سرطان را به‌کار گیرند.

دلایل این توصیه‌ها برای پیشگیری از سرطان چیست؟

دکتر والتر ویلت (Walter Willett)، استاد اپیدمیولوژی که بخش تغذیه دانشکده بهداشت عمومی دانشگاه هاروارد را اداره می‌کند، عضو تیم بین المللی دانشمندانی است که توصیه‌های پیشگیری از سرطان را نوشته‌اند. وی در نشست ADA، بیان داشت که: مهم‌ترین توصیه رژیم غذایی از بین این ۱۰ توصیه، مورد اول، یعنی حفظ وزن در محدوده نرمال است! اما وی با توصیه شماره ۸، یعنی عدم استفاده از مکمل‌ها مخالف است و می‌گوید یک استثنا در این مورد وجود دارد و آن مصرف مکمل‌های ویتامین D است. چراکه اثر مصرف مکمل‌های ویتامین D بر سرطان روده بزرگ و برخی سرطان‌ها اثبات شده است. بنابراین وی عنوان کرد که به‌احتمال زیاد، این توصیه‌ها نیاز به بازنگری دارند.
کارن کالینز (Karen Collins) مشاور تغذیه موسسه آمریکایی تحقیقات سرطان (American Institute for Cancer Researc) نیز با بررسی مجدد این توصیه‌ها بیان نمود که در مورد عدم مصرف مکمل‌ها با دکتر ویلت، هم‌عقیده است.

دلایل این توصیه‌ها برای پیشگیری از سرطان چیست؟

چگونه به این توصیه‌ها برای پیشگیری از سرطان عمل کنیم؟

دکتر کالینز برای تبعیت از این توصیه‌های رژیم غذایی برای پیشگیری از سرطان ، موارد زیر را فراهم نمود:
۱)در مورد توصیه اول که می‌گوید لاغر بمانید بدون سوءتغذیه؛ دکتر کالینز پیشنهاد می‌کند که به‌جای استفاده از ترازو برای سنجش وزن، اندازه دور کمر خود را معیار بگیرید. دور کمر مردان نباید از ۳۷ اینچ (۹۰ سانتی‌متر) بزرگ‌تر و در زنان نباید بیشتر از ۳۱ اینچ (۷۸ سانتی‌متر) باشد.
۲)برای افزایش فعالیت بدنی نیز سعی کنید روزانه نیم ساعت پیاده‌روی، با سرعت متوسط داشته باشد.
۳)اجتناب از مصرف نوشیدنی‌های شیرین و غذاهای پرکالری در رژیم غذایی پیشگیری از سرطان : البته این بدان معنا نیست که غذاهای شیرین و پرکالری ، سرطان زا هستند بلکه منظور، این است که این غذاها باعث اضافه وزن و چاقی می‌شود و چاقی، یک عامل خطر برای ایجاد سرطان است. کالینز پیشنهاد می‌کند به‌جای استفاده از این غذاها از میوه و سبزیجات تازه و غلات سبوس‌دار برای پیشگیری از سرطان استفاده کنید.
۴)استفاده از میوه‌ها، سبزیجات، غلات کامل و حبوبات: برای رعایت این مورد نیز سعی کنید مبنا را رنگ مواد غذایی، قرار دهید و از رنگ‌های متنوع در رژیم غذایی خود استفاده کنید. مثلاً سبز تیره مانند اسفناج، قرمز تیره مانند زغال اخته و سفید مانند سیر و پیاز.
۵)خودداری از نوشیدن الکل نیز به دلیل افزایش وزن، توصیه نمی‌شود.
۶)اجتناب از مصرف گوشت قرمز و گوشت‌های فرآوری شده در رژیم غذایی پیشگیری از سرطان : مصرف گوشت قرمز را به ۱۸ انس در هفته (۵۰۰ گرم) محدود کنید و سعی کنید بیشتر، از گوشت سفید مانند مرغ و ماهی و حبوبات استفاده کنید.
۷)مصرف نمک در رژیم غذایی را به ۲۴۰۰ میلی‌گرم در روز محدود کنید و به‌جای نمک، از ادویه‌جات و سبزیجات معطر برای طعم دادن به غذا استفاده کنید و هنگام خوردن غذا به آن نمک اضافه نکنید.
۸)به جز ویتامین D سعی کنید از هیچ مکمل دیگری برای پیشگیری از سرطان ، استفاده نکنید.
۹)نوزاد خود را تا ۶ ماه اول زندگی، فقط با شیر مادر تغذیه کنید.
۱۰) افرادی که تحت درمان با سرطان هستند و افرادی که از سرطان، نجات‌یافته‌اند، باید این توصیه را دنبال و به آن عمل نمایند.

© سایت اطلاعات پزشکی و سلامت دکتر سوشا

شما هم می توانید در مورد این مقاله پرسش خود را با ما به اشتراک بگذارید

برای ثبت پرسش خود لازم است ابتدا وارد حساب کاربری خود شده یا روی دکمه " افزودن پرسش جدید " کلیک کنید. همچنین پرسش شما بعد از ثبت، توسط مدیریت سایت بررسی و بعد از تاییدیه مدیریت سایت، پرسش شما نمایش داده می شود.
هیچ پرسشی در رابطه با این مقاله مطرح نشده است. چنانچه پرسشی دارید، آن را با کاربران و پزشکان سایت مطرح نمایید.
مقالات پیشنهادی
ویدئوها
ویدئوهای بیشتر