از بین بردن زردی دندان (12 مرحله تا رسیدن به سفیدی دندان)

مجله پزشکی و سلامت
0 نظر | مدت زمان خواندن مقاله: 6 دقیقه
درخصوص این مطلب سوال دارید؟
از بین بردن زردی دندان (12 مرحله تا رسیدن به سفیدی دندان)

چگونه زردی دندان را ازبین ببریم

مجله پزشکی و سلامتآیا سفیدی مرواریدی شکل دندان‌هایتان را به دلیل لکه و زردی دندان هایتان، از دست داده‌اید؟با بالا رفتن سن دندان‌های شما سفیدی خود را از دست می‌دهند اما با روش‌های ساده‌ای مثل خوردن بعضی غذاها یا نوشیدنی‌ها و استفاده از دهان‌شویه می‌توانید سفیدی دندان‌هایتان را حفظ کنید و از شر لکه و زردی دندان هایتان خلاص شوید.

شما با استفاده از سفیدکننده‌های دندان خانگی مانند خمیر دندان ، کیت ، نوار و یا حتی داروهای قدیمی از مد افتاده می‌توانید از شر لکه و زردی دندان سطحی خلاص شوید. این محصولات که در داروخانه‌ها هستند به سفید کردن به‌مرور و از بین بردن لکه و زردی دندان ها کمک می‌کنند.خمیر دندان با استفاده از مواد شیمیایی که دارد لکه‌های سطحی دندان را حذف می‌کند اما برای لکه‌های عمیق‌تر ممکن است نیاز به مراجعه به دندان‌پزشک داشته باشید. با استفاده از این نکاتی که به شما پیشنهاد می‌کنیم،می‌توانید لکه و زردی دندان هایتان را برطرف کرده و سفیدی دندان‌هایتان را حفظ کنید.

کیت‌های سفیدکننده برای از بین بردن زردی دندان

کیت‌های سفیدکننده دندان حاوی کاربامید پراکساید هستند که سفیدکننده و از بین برنده لکه و زردی دندان می‌باشد و می‌تواند هر دو لکه‌های عمیق و سطحی را حذف کرده و سفیدی طبیعی دندان را حفظ کند. اگر شما لکه دندان قهوه‌ای رنگ دارید، این کیت می‌تواند به سفیدی و از بین بردن لکه دندان شما کمک کند.کیت‌ها به شکل‌های مختلفی هستند، در برخی از کیت‌ها، ژل پراکسید را با یک برس کوچک به سطح دندان‌هایتان می‌مالید و در برخی دیگر، این ژل به شکل قالب دندان شماست.روزی 45-30 دقیقه از این نوار استفاده کنید و تا یک هفته ادامه دهید تا لکه و زردی دندان شما از بین بروند.

چگونه زردی دندان را ازبین ببریم

از بین بردن لکه و زردی دندان با نوار سفیدکننده

این نوار به شما کمک می‌کند تا از شر لکه و زردی دندان خلاص شوید.این نوار بسیار باریک و تقریباً نامرئی است و با یک ژل سفید مبتنی بر پراکسید پوشش داده شده است. شما باید از این نوار چند دقیقه در روز به مدت یک هفته یا بیشتر استفاده کنید تا لکه و زردی دندان از بین بروند البته نتایج در تنها چند روز قابل مشاهده هستند ولی باید حداقل یک سال استفاده از این نوارها را ادامه دهید. نوار سفیدکننده به‌اندازه کیت‌های سفیدکننده قوی نیستند اما استفاده از آن‌ها آسان‌تر است.

ازبین بردن زردی دندان

شستشوی با خمیر دندان سفید کننده 

خمیر دندان و ژل‌های شستشو به از بین بردن لکه و زردی دندان کمک می‌کنند زیرا بسیاری از این محصولات حاوی مواد ساینده خفیف، مواد شیمیایی و عوامل جرم زدا هستند و در عین حال که دندان‌ها را سفید می‌کنند، رنگ طبیعی دندان را تغییر نمی‌دهند.

زردی دندان را چگونه از بین ببریم

داروهای خانگی برای درمان لکه و زردی دندان

بعضی از مردم هنوز مایلند برای سفیدی دندان، جوش‌شیرین را با مسواک به دندانشان بمالند. همچنین، برخی از مواد غذایی مانند کرفس، سیب، گلابی و هویج باعث تولید مقدار زیادی بزاق می‌شوند که به شستن مواد غذایی باقی‌مانده از دندان کمک می‌کند. جویدن آدامس بدون قند یک عمل پاک‌سازی دندان است و همچنین باعث تولید بزاق در ‌دهان می‌شود.

چگونه زردی دندان را از بین ببریم

مراجعه به دندان‌پزشکی

شما تعداد زیادی از فرآیندهای دندانی مانند باند، پر کردن، روکش، تاج و پل انجام داده باشید، سفید کردن دندان در دندان‌پزشکی باید با احتیاط انجام شود. سفید کننده دندان نمی‌تواند محصولات مصنوعی دندان و دندان مصنوعی را سفید کند،به‌منظور مطابقت دندان‌هایتان با یکدیگر می‌توانید در دندان‌پزشکی، دندانتان را روکش کنید.مرتباً به دندان‌پزشکی مراجعه کنید، تکنیکی مثل جرم‌گیری به از بین بردن لکه و زردی دندان کمک می‌کند.

چگونه زردی دندان را از بین ببرم

نوشیدنی و مواد غذایی 

همان‌طور که شما سالخورده می‌شوید لایه بیرون دندان (مینای دندان) ، از بین می‌رود و دندان شما نسبت به عوامل خارجی حساس‌تر می‌شود. به همین دلیل این مهم است که سعی کنید از غذاها و نوشیدنی‌هایی که رنگ دندان را تغییر می‌دهند، استفاده نکنید. سفید کردن دندان اغلب برای داشتن لبخندی زیبا ضروری است.

از بین بردن لکه های زرد روی دندان

از بین بردن زردی دندان بر اثر سیگار

نه تنها سیگار کشیدن برای سلامتی کلی شما مضر است، بلکه برای سفیدی دندان نیز مضر می‌باشد و موجب تشکیل لکه و زردی دندان می‌شود. توتون و تنباکو باعث لکه‌های قهوه‌ای در دندان می‌شود که به شیار و چاله مینای دندان نفوذ می‌کند. لکه توتون و تنباکو با مسواک زدن به سختی حذف می‌شود. سیگار کشیدن طولانی‌مدت این لکه‌ها را نیز بیشتر تثبیت می‌کند. سیگار کشیدن باعث بوی بد دهان و التهاب لثه (بیماری لثه) ، لکه و زردی دندان و افزایش خطر ابتلا به بسیاری از انواع سرطان می‌شود.

اجتناب از سیگار کشیدن - دکتر سوشا

اجتناب از نوشیدنی‌هایی که رنگ دندان را تغییر می‌دهند

مراقب آنچه که می‌خورید باشید.بعضی غذاهای رایج می‌توانند باعث تغییر رنگ و لکه و زردی دندان شوند. یک راه آسان برای اینکه بدانیم چه چیزی می‌تواند روی دندانمان لک و زردی ایجاد کند، وجود دارد. راه تشخیص این است که هر چیزی که بتواند یک تیشرت سفید را لکه‌دار کند، روی دندان نیز می‌تواند لکه ایجاد کند. به‌عنوان مثال قهوه،چای،نوشابه و آبمیوه باعث تشکیل لکه و زردی دندان می‌شوند ، البته با سرعت خیلی کمی این کار را انجام می‌دهند اما هرچه که شما سالخورده‌تر شوید، سرعت ایجاد تغییر رنگ توسط آن‌ها بیشتر می‌شود. البته این به آن معنی نیست که آبمیوه ، چای و … ننوشید بلکه بعد از نوشیدن این‌ها دهان و دندانتان را آب کشیده و بشویید.

چگونه زردی دندان ها را از بین ببریم

اجتناب از غذاهایی که باعث لکه و زردی دندان هستند

زغال‌اخته، تمشک و چغندر برای سلامتی بسیار مفید هستند اما رنگ دندان را به‌مرور زمان تغییر می‌دهند، برای جلوگیری از تغییر رنگ دندان‌ها بلافاصله بعد از این‌که این میوه‌ها و یا سبزیجات رنگ دار را خوردید،مسواک بزنید و با آب دهان و دندانتان را بشویید.

زردی دندان با چی پاک میشه

اجتناب از مصرف نوشیدنی‌های انرژی‌زا

اگرچه تمام نوشیدنی‌های شیرین برای سلامت دندان مضر هستند،اما نوشابه‌های انرژی‌زا اثرات مخرب‌تری دارند.تحقیقات نشان داده است که این نوشیدنی‌ها به ‌مرور زمان مینای دندان را از بین می‌برند و در نتیجه دندان نازک شده و مستعد لکه و زردی دندان می‌شود.برای جلوگیری از این اتفاق،از این نوشیدنی‌ها به مدت طولانی مصرف نکنید و بعد از نوشیدن آن‌ها دهان و دندان خود را بشویید.

از بین بردن لکه های زرد دندان

داروهایی که رنگ دندان را تغییر می‌دهند

آنتی‌بیوتیک تتراسایکلین دندان‌های کودکان را خاکستری می‌کند، دهان‌شویه ضد باکتری حاوی کلرهگزیدین یا ستیل‌پیریدینیوم کلرید، باعث لکه و زردی دندان می‌شود.برخی آنتی‌هیستامین‌ها، داروهای آنتی‌سایکوتیک و داروهای فشارخون نیز به ‌دلیل آهن و فلوراید اضافی که دارند،رنگ دندان را تغییر می‌دهند. اگر سفیدکننده‌های مختلف به رفع لکه دندان ناشی از آن‌ها کمک نکرد، به دندان‌پزشک مراجعه کنید تا با راهی مانند پیوند دندان که در آن ماده رنگ ‌کننده دندان را روی دندان می‌مالند، به شما کمک کند.

زردی دندان چگونه از بین میرود

مسواک برای از بین بردن زردی و لکه دندان

یک استراتژی ساده می‌تواند به حفظ سفیدی دندان کمک کند.حداقل روزی دو بار مسواک بزنید. حتی بهتر است بعد از هر وعده غذایی یا میان وعده مسواک بزنید.مسواک زدن از زرد شدن دندان‌هایتان جلوگیری می‌کند. هر یک از انواع مسواک مانند مسواک الکتریکی یا صوتی بهتر از مسواک سنتی به از بین بردن لکه دندان کمک می‌کند.همچنین هرروز از دهان‌شویه و نخ برای تمیز کردن دندانتان استفاده کنید.

راه از بین بردن زردی دندان


مقالات پیشنهادی دکتر سوشا : 

© سایت پزشکی و سلامت دکتر سوشا

شما هم می توانید در مورد این مقاله پرسش خود را با ما به اشتراک بگذارید

برای ثبت پرسش خود لازم است ابتدا وارد حساب کاربری خود شده یا روی دکمه " افزودن پرسش جدید " کلیک کنید. همچنین پرسش شما بعد از ثبت، توسط مدیریت سایت بررسی و بعد از تاییدیه مدیریت سایت، پرسش شما نمایش داده می شود.
هیچ پرسشی در رابطه با این مقاله مطرح نشده است. چنانچه پرسشی دارید، آن را با کاربران و پزشکان سایت مطرح نمایید.
مقالات پیشنهادی
ویدئوها
ویدئوهای بیشتر