6 درمان طبیعی برای زخم‌های دهانی | آفت دهان

مجله پزشکی و سلامت
0 نظر | مدت زمان خواندن مقاله: 3 دقیقه
درخصوص این مطلب سوال دارید؟
6 درمان طبیعی برای زخم‌های دهانی | آفت دهان

زخم‌های دهانی دردناک هستند

مجله پزشکی و سلامتزخم‌های دهانی یکی از مشکلات بهداشت دهان و دندان شایع در بسیاری از افراد است. زخم‌های دهانی در اغلب موارد بسیار دردناک هستند و خواب و خوراک را از فرد می‌گیرند. تنها نکته مثبت راجع به زخم‌های دهانی، غیر مسری بودن آن‌هاست. زخم‌های دهانی مانند آفت دهان زخم‌های بازی هستند که در بافت نرم داخل دهان (معمولاً بر روی داخل لب‌ها و گونه‌ها، لثه و زبان) تشکیل می‌شوند. زخم‌ها معمولاً سفید و گرد و همراه با یک حلقه قرمز در اطراف لبه بیرونی‌شان هستند. زخم های دهانی (بسته به اندازه‌شان) معمولاً پس از 2-1 هفته درمان می‌شوند.

زخم‌های دهانی معمولاً توسط جراحات جزئی مانند گاز گرفتن گونه، محرک‌های دهانی، استرس، کمبودهای تغذیه‌ای و حساسیت‌های غذایی و آلرژی به وجود می‌آیند. روش‌های طبیعی برای درمان زخم‌های دهانی و آفت دهان وجود دارند، که در ادامه مطلب نام می‌بریم.

اجتناب از غذاهای اسیدی و شیرین برای درمان زخم های دهانی

مصرف مواد غذایی اسیدی (مانند آب پرتقال) موجب تحریک و افزایش سوزش زخم های دهانی می‌شوند. به خاطر داشته باشید که باکتری‌های دهانی، قند را نیز به اسید تبدیل می‌کنند (این کار موجب افزایش خطر پوسیدگی دندان و طولانی شدن زخم های دهانی و آفت دهان می‌شود). به همین دلیل است که برای درمان زخم‌های دهانی، باید از مصرف مواد غذایی اسیدی و شیرین دوری کنید.

درمان زخم‌های دهانی با تغییر خمیر دندان

استفاده از خمیر دندان و دهان‌شویه‌های حاوی سدیم لوریل سولفات (یک عامل فوم ساز رایج)، می‌توانند موجب افزایش خطر زخم‌های دهانی شوند. استفاده از خمیر دندان‌های بدون سدیم لوریل سولفات، درمان قطعی برای زخم‌های دهانی نیست، اما نسبت به سایر خمیر دندان‌ها، سوزش و درد زخم‌های دهانی را کاهش می‌دهد.

درمان زخم‌های دهانی با تغییر خمیر دندان

غرغره آب نمک برای درمان زخم‌های دهانی و آفت دهان

این روشی متداول برای درمان زخم های دهانی است، که اکثر دندان‌پزشکان، آن را توصیه می‌کنند. اگرچه غرغره آب نمک آن‌قدر دلپذیر نیست (مزه خوشایندی ندارد)، اما نسبتاً خوب کار می‌کند. نمک زخم را پاک‌سازی می‌کند و موجب از دست دادن آب زخم می‌شود، به همین دلیل برای التیام درد و درمان زخم های دهانی مناسب است. قابل ذکر است، در اوایل ممکن است غرغره آب نمک دردناک باشد.

شستشوی زخم‌های دهانی با جوش شیرین

این روش، جایگزین مناسبی به جای روش درمانی غرغره آب نمک است. جوش شیرین قلیایی است و اسید دهان را خنثی می‌کند و در نتیجه درد زخم‌های دهانی کاهش می‌یابد. جوش شیرین برای پاک‌سازی زخم های دهانی و تسکین درد آن‌ها بسیار کارآمد است. یک قاشق چای خوری جوش شیرین را در یک فنجان آب گرم بریزید و سپس آفت دهان و زخم های دهانی خود را با آن بشویید.

شستشوی زخم های دهانی با پر اکسید هیدروژن

شستشوی دهان با پر اکسید هیدروژن به درمان آفت دهان و زخم های دهانی کمک می‌کند. پر اکسید هیدروژن ضد عفونی کننده است، بنابراین برای پاک سازی زخم و بهبود زخم‌های دهانی بسیار مناسب است و شستشوی دهان با آن به اندازه آب نمک، سوزش ایجاد نمی‌کند. علاوه بر این، پر اکسید هیدروژن، ماده تشکیل دهنده فعال بیشتر ژل‌های درد است و استفاده از پر اکسید هیدروژن برای تسکین موقتی درد نیز مفید است. برای درمان زخم‌های دهانی، نصف فنجان آب را با نصف فنجان پر اکسید هیدروژن، مخلوط کنید و دهانتان را با آن شستشو دهید.

شستشوی زخم های دهانی با پر اکسید هیدروژن

استفاده از شیر منیزی برای درمان زخم‌های دهانی

شما ممکن است شیر منیزی یا منیزیم هیدروکسید را به عنوان دارویی برای درمان سوزش سر دل و یبوست بشناسید، اما جالب است بدانید که برای درمان آفت دهان و زخم های دهانی نیز بسیار مناسب است. شیر منیزی مانند جوش شیرین قلیایی است و اسید معده را که تحریک کننده زخم های دهانی است، خنثی می‌کند. شیر منیزی برای تسکین درد و پیشگیری از تحریک زخم‌ها و آفت دهان مناسب است.

© وب سایت پزشکی و سلامت دکتر سوشا

شما هم می توانید در مورد این مقاله پرسش خود را با ما به اشتراک بگذارید

برای ثبت پرسش خود لازم است ابتدا وارد حساب کاربری خود شده یا روی دکمه " افزودن پرسش جدید " کلیک کنید. همچنین پرسش شما بعد از ثبت، توسط مدیریت سایت بررسی و بعد از تاییدیه مدیریت سایت، پرسش شما نمایش داده می شود.
هیچ پرسشی در رابطه با این مقاله مطرح نشده است. چنانچه پرسشی دارید، آن را با کاربران و پزشکان سایت مطرح نمایید.
مقالات پیشنهادی
ویدئوها
ویدئوهای بیشتر