مراقبت از بیمار سکته مغزی در منزل (تمام نکات از 0 تا 100)

مجله پزشکی و سلامت
0 نظر | مدت زمان خواندن مقاله: 9 دقیقه
درخصوص این مطلب سوال دارید؟
مراقبت از بیمار سکته مغزی در منزل (تمام نکات از 0 تا 100)

مقدمه

سکته‌ مغزی اغلب در اثر انسداد رگ‌های خون رسان به مغز ایجاد می‌شوند. این مشکل باعث آسیب قسمتی از مغز می‌شود و در پی آن ممکن است عملکرد آن قسمت از مغز کاهش یابد یا از بین برود. برای مثال ممکن است نتوانید دست یا پای خود را حرکت دهید یا صحبت کنید. آسیب می‌تواند موقتی یا دائم، جزئی یا کامل باشد. در صورتی‌ که درمان بلافاصله پس از شروع علائم آغاز شود احتمال برقراری مجدد جریان خون مغز بیشتر می‌شود و میزان آسیب مغزی کاهش می‌یابد.

علائم و نشانه های سکته مغزی

پیش از آنکه با روش‌های درمانی سکته مغزی آشنا شوید، توصیه می‌کنیم با مراجعه به صفحه بیماری سکته مغزی ، اطلاعات کاملی درباره علائم و نشانه‌های سکته مغزی و علل به وجود آورنده آن کسب کنید.

بهبودی و درمان بعد از سکته مغزی

سکته مغزی یک اتفاق واقعاً ترسناک در زندگی هر فردی است. درمان بعد از سکته مغزی می‌تواند یک پروسه طولانی مدت و پردردسر باشد و بسیاری از بیماران و اعضای خانواده آن‌ها راجع به یادگیری روش‌های بهبود سریع و بدون عوارض سکته مغزی دچار اضطراب هستند.

سکته مغزی موجب کاهش خون‌رسانی مغز می‌شود و این چیزی است که می‌تواند موجب مشکلات گفتاری و تحرک شود. خیلی سخت است که فردی ناگهان توانایی جسمی و اجتماعی خود را از دست بدهد، فردی که از لحاظ جسمی فعال بوده، ناگهان توانایی پیاده روی و صحبت کردن واضح را هم نداشته باشد. در واقع از آنجایی که سکته مغزی یکی مهم‌ترین علل ناتوانی طولانی مدت است، درمان بعد از سکته مغزی و درک پروسه بهبود بعد از آن بسیار مهم است.

بیشتر بخوانید : آیا ترک وعده صبحانه با سکته مغزی ارتباط دارد؟

ناتوانی‌های متداول بعد از سکته مغزی

این که بیمار بعد از سکته مغزی با چه ناتوانی مواجه می‌شود، بستگی به ناحیه مغزی دارد که تحت تأثیر سکته مغزی قرار گرفته است. حدود ۴۰% از افرادی که سکته مغزی می‌کنند، دچار اختلالات متوسط تا شدید می‌شوند که این اختلالات نیاز به مراقبت ویژه دارند و برای بهبودی این افراد بعد از سکته مغزی باید اقدامات درستی صورت گیرد.

بعضی از افراد بعد از سکته مغزی دچار این ناتوانی‌ها می‌شوند:

  • فلج شدن یک طرف بدن
  • بی حسی برخی از اندام‌ها
  • ناتوانی در درک و صحبت کردن

چگونه مغز بعد از سکته مغزی درمان می‌شود؟ 

ریکاوری و درمان بعد از سکته مغزی نیاز به صبر و شکیبایی دارد. دانشمندان دقیقاً نمی‌دانند که چگونه مغز بعد از سکته مغزی بهبود می‌یابد، اما شواهد علمی و تحقیقاتی نشان می‌دهد که اگر جریان خون در ناحیه آسیب دیده مغز بازسازی شود، برخی از سلول‌های مغزی که بعد از سکته مغزی آسیب دیده‌اند ممکن است بتوانند عملکرد خود را از سر بگیرند. به این ترتیب می‌توان به درمان بعد از سکته مغزی امیدوار بود. اما چه کارهایی را باید برای بهبود سریع تر و درمان پس از سکته مغزی انجام داد؟

روش درمان سکته مغزی

درمان ناتوانی های بعد از سکته مغزی

ریکاوری و درمان بعد از سکته مغزی بر توان‌بخشی تمرکز می‌کند و به طور خاص مهارت‌های گفتاری، شناختی، حرکتی و حسی را مورد توجه قرار می‌دهد. در اینجا یک نگاهی می‌اندازیم به ناتوانی‌های یک بیمار سکته مغزی که باید در درمان پس از سکته مغزی بهبود یابند.

درمان تکلم بعد از سکته مغزی

اختلال در تکلم و گفتار ممکن است ناشی از سکته مغزی باشد. افراد متخصص در گفتار درمانی می‌دانند که چگونه باید به بیماران سکته مغزی آموزش دهند تا بتوانند به طور واضح صحبت کنند. همچنین در صورتی که آسیب شدید باشد، به بیمار سکته مغزی راه‌های دیگر برای برقراری ارتباط را آموزش می‌دهند.

مشکلات شناختی

مشکل استدلال و حافظه از مهم‌ترین مشکلات شناختی بعد از سکته مغزی هستند که برای درمان این علائم بعد از سکته مغزی ، بیمار باید تحت نظارت پزشکان حرفه ای قرار گیرد. آن‌ها با تمرینات ذهنی و فیزیکی خاص به درمان بیماران بعد از سکته مغزی کمک می‌کنند.

درمان مشکلات شناختی

مشکل استدلال و حافظه از مهم‌ترین مشکلات شناختی بعد از سکته مغزی هستند که برای درمان این علائم بعد از سکته مغزی ، بیمار باید تحت نظارت پزشکان حرفه ای قرار گیرد. آن‌ها با تمرینات ذهنی و فیزیکی خاص به درمان بیماران بعد از سکته مغزی کمک می‌کنند.

درمان فلج ناشی از سکته مغزی؛ یا مشکلات حرکتی

سکته مغزی می‌تواند باعث تضعیف عضلات یک طرف بدن شود و حرکت را مختل کند. فیزیوتراپ های ماهر تمرینات مغزی را آموزش می‌دهند تا بتوانند تعادلشان را حفظ کنند و عضلاتشان نیز تقویت شود. تمرینات کششی یک روش مؤثر برای درمان مشکلات حرکتی بعد از سکته مغزی است. پیاده روی نیز به بیماران سکته مغزی (حتی اگر به کمک دیگران باشد) کمک می‌کند تا مهارت‌های حرکتی خود را دوباره به دست بیاورند.

درمان بعد از سکته مغزی : درمان مشکلات حرکتی بعد از سکته مغزی

درمان مشکلات حسی

سکته مغزی برخی از حس‌های بدن مانند حس گرما، سرما یا فشار را تحت تأثیر قرار می‌دهد. درمانگران می‌توانند با بیماران سکته مغزی کار کنند تا این تغییرات به مرور زمان به حالت اولیه خودشان برگردند و از این طریق به درمان بعد از سکته مغزی بیماران کمک کنند.

حمایت خانوادگی و پشتیبانی احساسی، راه تسریع درمان بعد از سکته مغزی

وقتی از روش‌های تسریع درمان بعد از سکته مغزی سؤال کنید پزشکان از حمایت خانواده صحبت می‌کنند. بسیاری از پزشکان می‌گویند، “دخالت و حمایت خانواده” مؤثرترین راه برای درمان بعد از سکته مغزی و برگرداندن بیماران به روال عادی زندگی است. مهم نیست که میزان ناتوانی و اختلال بیمار بعد از سکته مغزی در چه حد باشد، داشتن خانواده یا دوستان نزدیک برای حمایت بیمار و تشویق او به تحمل دوران ریکاوری می‌تواند عامل انگیزشی بزرگی باشد، حمایت خانواده و پشتیبانی احساسی عامل مهمی در مؤثر بودن درمان بعد از سکته مغری و کاهش زمان بهبودی بیماران است

مراقبت از بیمار سکته مغزی در منزل

هیچ جدول زمانی خاصی وجود ندارد که تعیین کند زمان ریکاوری بیمار سکته مغزی دقیقاً چه مدت است. برخی از افراد از طریق توانبخشی در عرض چند ماه می‌توانند فعالیت‌های عادی خود را از سر بگیرند، در حالی که در برخی دیگر ممکن است یک سال یا بیشتر طول بکشد که بتوانند فعالیت‌های روزمره‌شان را از سر بگیرند. حتی بیماران سکته مغزی در معرض خطر سکته‌های مغزی بعدی نیز هستند و به همین دلیل باید در مراقبت از بیماران دقت زیادی داشته باشید. در اینجا چند راه برای کمک به سرعت بخشیدن به روند بازیابی بیماران سکته مغزی و راه‌های مراقبت از آن‌ها در منزل را به شما معرفی می‌کنیم.

توانبخشی و کار درمانی بیماران سکته مغزی

اگر بیماران سکته مغزی را در منزل نگهداری می‌کنید، باید به محض اینکه پزشک به شما اجازه داد، جلسات کار درمانی و توانبخشی را برای او شروع کنید. یکی از بهترین راه‌های کمک به بیماران سکته مغزی جلسه‌های توانبخشی است که به بهبود عملکرد فیزیکی و ذهنی کمک می‌کند.

درمان بعد از سکته مغزی : توانبخشی و کار درمانی بیماران سکته مغزی

ورزشهای بعد از سکته مغزی 

مطالعات نشان می‌دهد که راه رفتن بر روی یک تردمیل می‌تواند راندمان پیاده روی را در بیماران سکته مغزی افزایش دهد. همچنین استفاده از تردمیل ظرفیت هوازی بیماران را نیز افزایش می‌دهد و این ورزش از مناسب‌ترین راه‌ها برای درمان بعد از سکته مغزی به حساب می‌آید.

تغذیه بیماران پس از سکته مغزی

یک رژیم غذایی سالم و مغذی می‌تواند انرژی لازم برای بدن و مغز بیماران سکته مغزی را تأمین کند. توجه به رژیم غذایی و تغذیه بیماران سکته مغزی از مهم‌ترین عوامل برای تسریع زمان درمان بعد از سکته مغزی است.

خواب کافی برای درمان بعد از سکته مغزی

تحقیقات نشان می‌دهد که خواب با تبدیل خاطرات کوتاه مدت جلسه توانبخشی روزانه بیمار به خاطرات طولانی مدت، به بهبود حرکت او پس از سکته مغزی کمک می‌کند. بنابراین، خواب بیشتر بیماران سکته مغزی ، فرصت بهتری را برای بهبود و ریکاوری مغز به وجود می‌آورد.

استفاده از روانشناسان برای درمان بعد از سکته مغزی

بیماران سکته مغزی تغییرات روانی را تجربه می‌کنند که نباید نادیده گرفته شوند. آن‌ها ممکن است افسرده، ناامید و یا حتی تهاجمی باشند. به همین دلیل استفاده از یک روانشناس مجرب برای بهبود وضع روحی و جسمی بیماران سکته مغزی و درمان بعد از سکته مغزی بسیار مهم است.

مراقبت های بعد از سکته مغزی با روانشناسی

مدیتیشن و درمان بعد از سکته مغزی

مطالعات نشان داده است که انجام تکنیک‌های مدیتیشن به کاهش افسردگی و خستگی و همچنین بهبود توجه، تنظیم احساسات و بهبود پردازش اطلاعات بیماران سکته مغزی کمک می‌کند.

برقراری ارتباطات ذهنی با بیماران سکته مغزی

از آنجا که سکته مغزی می‌تواند باعث مشکلات ارتباطی شود، اعضای خانواده باید سعی کنند که با بیماران سکته مغزی ارتباط برقرار کنند. حتی اگر بعد از سکته مغزی، بیمار قدرت تکلم نداشت سعی کنید او را تشویق به صحبت کردن کنید و حداقل با او ارتباط چشمی برقرار کنید. کوچک‌ترین ارتباطی که شما با بیماران سکته مغزی برقرار می‌کنید بیشتری تأثیر را در سرعت بخشیدن به درمان بعد از سکته مغزی خواهد داشت.

استفاده از بازی ها برای درمان بعد از سکته مغزی

تحقیقات نشان می‌دهد که برخی از بازی های ویدئویی و رایانه ای به بهبود سرعت ریکاوری بیماران سکته مغزی کمک می‌کنند. بعضی از پزشکان ایالات متحده اکنون بازی Wii را برای کمک به بیماران سکته مغزی توصیه می‌کنند چرا که این بازی بازو و پا آن‌ها را به حرکت در می‌آورد و به همین دلیل برای درمان بعد از سکته مغزی توصیه می‌شود.

دستگاه های کمک کننده به بیماران سکته مغزی

این دستگاه‌ها کمک شایانی به تسریع پروسه درمان بعد از سکته مغزی کرده و همچنین مراقبت از بیماران سکته مغزی را راحت‌تر می‌کند، چرا که به بیماران سکته مغزی در انجام وظایفی مانند راه رفتن، لباس پوشیدن و خوردن کمک می‌کنند. توالت‌های برقی، میله‌های ثابت و فنجان با دسته‌های مخصوص چند گزینه از این دستگاه ها هستند که برای پروسه درمان بعد از سکته مغزی در دسترس هستند.

بهبودی بعد از سکته مغزی با دستگاه های کمک کننده

فیزیوتراپی بعد از سکته مغزی

زمانی که بیماران سکته مغزی دچار سرگیجه، عدم تعادل و دشواری در راه رفتن باشند، مراقبین آن‌ها بهتر است از یک فیزیوتراپ برای تشویق و بهبود بیمار کمک بگیرند.

چه عواملی بر درمان بعد از سکته مغزی تأثیر می‌گذارند؟

سکته مغزی برای در هر فردی متفاوت است و تشخیص اینکه چه درصدی از توانایی های فرد بازیابی می‌شوند یا چه زمانی درمان طول می‌کشد ممکن نیست. به طور کلی، درمان موفق سکته مغزی به موارد زیر بستگی دارد:

  • عوامل فیزیکی مثل وخامت سکته در هر دو مورد شناختی و اثرات فیزیکی
  • عوامل احساسی مثل انگیزه و خلق و خو و توانایی پیگیری فعالیت ها
  • عوامل اجتماعی مثل حمایت از طرف دوستان و خانواده
  • عوامل درمانی مثل شروع سریع توانیابی و مهارت‌های تیم کمک کننده

میزان بازیابی توانایی‌ها چند هفته تا چند ماه بعد از سکته مغزی در بهترین حالت خود است. البته شواهدی هستند که نشان می‌دهند که عملکرد بین 12 تا 18 ماه به بهترین حالت خود می‌شد.

ماندگاری درمان بعد از سکته مغزی چقدر است؟

ماندگاری اثر درمان سکته مغزی به وخامت سکته و پیچیدگی‌های آن مرتبط است. برخی از افرادی که به سکته مغزی دچار شده‌اند، به سرعت بهبود میابند، اما بیشتر افراد به فعالیت‌های توانیابی طولانی مدت نیاز دارند. در این شرایط بهبود فرد بیمار تا ماه‌ها و حتی سال‌ها پا برجا می‌ماند.

برنامه مربوط به توانیابی فرد بیمار بر اساس نیازها و شرایط او تغییر می‌کند و با مداومت ورزیدن در درمان سکته مغزی، می‌توان شرایط را برای همیشه بهتر کرد.

درمان بعد از سکته مغزی از چه زمانی باید آغاز شود؟

هرچه زودتر درمان سکته مغزی شروع شود، احتمال بازیابی توانایی ها بیشتر است. اولویت‌های پزشکان برای درمان افراد بیمار که به سکته مغزی مبتلا شده‌اند به ترتیب زیر است:

  • تثبیت شرایط پزشکی بیمار
  • کنترل عوامل تهدید کننده جان بیمار
  • جلوگیری از وقوع سکته جدید
  • درمان عوارض بعد از سکته مغزی 

معمولاً درمان سکته مغزی را بین 24 تا 48 ساعت بعد از سکته مغزی، حتی اگر فرد در بیمارستان بستری است، شروع می‌کنند.

زندگی بعد از سکته مغزی: درمان از چه زمانی باید آغاز شود؟

فراموشی بعد از سکته مغزی و تأثیر امید در درمان 

 حالا درباره یکی از بهترین روش‌ها برای درمان سکته مغزی صحبت می‌کنیم: امید!

تحقیقات نشان می‌دهد که تنها 10 درصد از افرادی که دچار سکته مغزی شدند کاملاً بهبود پیدا می‌کنند. هرچند این جمله آن‌چنان امید بخش نیست، اما حتماً نکات زیر را در نظر بگیرید:

  • درمان فلج بعد از سکته مغزی با انجام فیزیوتراپی تا حد بسیار زیادی بهبود پیدا کند.
  • اصلاح گفتار با انجام گفتار درمانی میسر است.
  • درمان فراموشی بعد از سکته مغزی با انجام بازی‌ها و دیگر روش‌هایی که در بالا ذکر شدند، امکان‌پذیر است.

در نهایت می‌توان گفت تمرین کردن در مواردی که می‌خواهید بهبود پیدا کنند، باعث ایجاد پیشرفت در آن‌ها می‌شود. وقتی برای بهبود کاری، تمرینات زیادی انجام شود، مغز انسان به آن پاسخ می‌دهد. مغز هیچوقت از تلاش برای التیام متوقف نمی‌شود و شما نیز نباید نا امید شوید.

درمان افسردگی بعد از سکته مغزی 

بسیاری از افرادی که دچار سکته می‌شوند، عصبانیت، نا امیدی، ناراحتی، ترس و بی‌انگیزگی را در درجات مختلفی تجربه می‌کنند. این علائم در افسردگی پس از سکته مغزی شایع هستند. با استفاده از روش‌هایی که در زیر آمده است می‌توان به درمان افسردگی پس از سکته مغزی تا حد زیادی کمک کرد:

  • برقراری ارتباط: بهتر است بیمار در مورد احساسات و مشکلات و نگرانی‌هایش با دوستان، خانواده و پزشکان صحبت کند.
  • بهبود تغذیه: مواد غذایی حاوی اسید چرب امگا-3، فولیک اسید، ویتامین ب و کربوهیدرات‌های پیچیده به بهبود شرایط روحی کمک می‌کنند.
  • گروه‌های حمایتی: شرکت در گروه‌های حمایتی افرادی که قبلاً سکته داشته‌اند مؤثر است.
  • تعیین اهداف: می‌توان اهداف کوچک و واقع‌گرایانه‌ای برای کوتاه مدت تعیین کرد.
  • کنترل استرس: راه های کنترل استرس مثل مدیتیشن و آروماتراپی به درمان استرس کمک می‌کند.
  • فعالیت داشتن: انجام فعالیت هایی مثل یوگا، شنا و پیاده‌روی به بهبود سلامت بیمار و روحیه او کمک می‌کند

 

نتیجه گیری:

با اینکه درمان سکته مغزی در درصد کمی از بیماران ممکن است، همه روش‌هایی که در بالا ذکر شدند تا حد زیادی می‌توانند در بهبود شرایط جسمی و روحی فرد مبتلا تأثیر داشته باشند.


مقالات پیشنهادی دکتر سوشا :


منبع مقاله :

تهیه و گردآوری : سایت سلامت دکتر سوشا

شما هم می توانید در مورد این مقاله پرسش خود را با ما به اشتراک بگذارید

برای ثبت پرسش خود لازم است ابتدا وارد حساب کاربری خود شده یا روی دکمه " افزودن پرسش جدید " کلیک کنید. همچنین پرسش شما بعد از ثبت، توسط مدیریت سایت بررسی و بعد از تاییدیه مدیریت سایت، پرسش شما نمایش داده می شود.

سلام من سکته مغزی کردم و یک طرفم فلج شده . نزدیک پنج روز می باشد. آیا خواب برای من لازم است وچکاری برای بهبودی بکنم ؟چه داروهایی مصرف کنم ؟

مشاهده کامل

کارشناس وب سایت (2)
کاربر گرامی شما باید مستقیما و سریعا تحت نظر پزشک متخصص مغز و اعصاب قرار بگیرید. تشخیص و درمان سکته مغزی که منجر به فلجی شده است به صورت خانگی ممکن نیست. شما حتما باید با مراجعه به پزشک و انجام آزمایشاتی مثل سی تی اسکن، ام آر آی، آنژیوگرام و آزمایش خون از شرایط جسمانی خون آگاه شوید و مسیر درمان را پیش بگیرید. مطالعه موارد بالا میتواند به شما کمک کند.
آیا این پاسخ برای شما مفید بود؟

اینم بگم من الان 20سالمه و توی 18 سالگی سکته کردم
خواهش میکنم بگید چه حرکت هایی انجام بدم دیگه بریدم

از این عذاب راحتم کنید
ممنون متشکر

مشاهده کامل

سلام بنده 2سال پیش براثر یک لخته خون توی مغزم سکته مغزی کردم که در اثر این اتفاق متاسفانه اندام های سمت چپ بدنم دست و پام منظورمه از کار افتادن
با فیزیوتراپی پام بهتر شد تونستم روی پای خودم واستم و راه برم ولی دستم مچ شد باز نمیتونم کنم بسته میشه ولی باز نمیشه
الان فقط از مچ دست و مچ پام نمیتونم حرکت خاصی انجام بدم
با پام میتونم راه برم ولی کج راه میرم
و دستمم میتونم مچش کنم ینی بسته میشه ولی نمیتونم بازش کنم
دستمو هم میتونم حرکت بدم و بچرخونم و اینا
اما همینکه نمیتونم انگشتای دست چپمو حرکت بدم عذابم میده

سوال من اینه : چه تمرین هایی و ورزش ها و حرکت هایی انجام بدم تا مچ پا و مچ دستم بتونم حرکت بدم
اینم بگم پوستم تو این ناحیه مچ پا و دست درد رو احساس میکنم اگه نیشگون بگیرم
فقط نمیتونم حرکت بدم
خواهش میکنم کمکم کنید از این عذاب راحت شم

مشاهده کامل

سلام من 40سالمه، 5ماه پیش سکته مغزی کردم وسمت راست بدنم کمی سر شد، البته به خاطر فشار بالا .
مدت 2ماه همراه با مصرف دارو ها ورزش میکردم متاسفانه بعد از اخراج ازشغل قبلیم وقت ورزش هم ندارم وخواب شبانه من حدود 4ساعت شده یعنی 12 شب میخوابم و4صبح باید سرکاربرم و حالت سرگیجه وگنگی وتلو تلو بهم دست داده ممکن بفرمایید این گیجی روچگونه باید ازبین ببرم ؟
چون خیلی منو اذیت میکنه وآیا اصلا طبیعیه ومدتی هم هست که دیگه اون روحیه شوخ طبعی رو ندارم وهمش دنبال مسائل غصه دارم وهمش درفکر هستم وسرکوچکترین مسئله ذهنم هفته ها درگیره ممکن راهنمایی بفرمایید
باسپاس

مشاهده کامل

با سلام خدمت شما دوست عزیز سرگیجه شما به دلیل تجربه سکته ای که داشتید و همچنین داروهایی که به دنبال اون استفاده کردید و همچنین کم خوابی شماست و از شنیدنش اصلا تعجبی نکردم. شما باید صبورتر باشید چون ممکنه حتی تا یک سال هم عوارض مرتبط با سکته مغزی همراه شما باشه. وضعیتی که در حال حاضر برای ما توصیف کردید ممکنه شما رو در معرض خطر سکته مجدد قرار بده بنابراین احتیاط کنید و شرایط آرام تری رو برای خودتون مهیا کنید. مسائل روحی هم که فرمودید باز هم میتونه از عوارض سکته باشه، به طوری که برخی از افرادی که تجربه سکته داشتند ادعا میکنن که طبعشون به طور کامل تغییر کرده. پیشنهاد میکنم تغییراتی در سبک زندگیتون بدید شاید لازم باشه کارتون رو عوض کنید. همچنین میتونید تحت نظر پزشک مدتی از آرامبخشهای ملایم استفاده فرمایید.
آیا این پاسخ برای شما مفید بود؟

سلام شبتون بخير .پدر من ٢٠ روز پيش cva (جراحی مغز ) شدن و الان بخاطر بي حوصلگي تمايلي به ادامه كارهاي فيزيوتراپي و گفتار درماني ندارن .از دكتر خواستيم دارويي رو براي افت خلقي كه دارن تجويز كنن و ايشون تراكوپين تجويز كردن كه پدر رو بدجور تو خواب عميق برد
سوال من اين هست كه واقعا اين قرص به درد افسردگي ميخوره پدر من که مشكل خواب نداشت پس چرا دكتر اين دارو رو تجويز كرده ؟ ممنون ميشم راهنمایی بفرماييد خيلي متشكرم

مشاهده کامل

با سلام خدمت شما فکر میکنم منظور شما داروی ترانکوپین هست. داروی ترانکوپین جزء داروهای ضد افسردگیه و فقط برای مشکلات خواب تجویز نمیشه بلکه برای مقابله با تغییرات خلق و خو هم کاربرد داره البته اثر خواب آوری هم داره.
آیا این پاسخ برای شما مفید بود؟

سلام وقت بخیر
من مامانم دو سه هفته پیش سکته مغزی داشتن(مخچه شون خونریزی کرد)که البته با دارو در حال درمانن. الان چند روزه که از بیمارستان مرخص شدن مدام سرگیجه و گاهی حالت تهوع شدید دارن. چیکار کنم بهتر شه؟

مشاهده کامل

مقالات پیشنهادی
ویدئوها
ویدئوهای بیشتر