بهترین روش‌ها برای کنترل حساسیت پوستی

مجله پزشکی و سلامت
1 نظر | مدت زمان خواندن مقاله: 3 دقیقه
درخصوص این مطلب سوال دارید؟
بهترین روش‌ها برای کنترل حساسیت پوستی

حساسیت پوستی چیست؟

مجله پزشکی و سلامتحساسیت پوستی یکی از حالت‌های خاص ناراحت کننده است که در برخی از افراد با احساس خارش، درد، قرمزی و سوزش همراه می‌باشد. این حالت‌های ناراحت کننده ناشی از حساسیت پوستی می‌توانند در اثر تماس، باد، گرما، سرما، مصرف برخی از داروها و مواد غذایی یا در معرض زیاد قرار گرفتن در برابر نور آفتاب ایجاد شوند. روش‌های مختلفی برای درمان و کنترل حساسیت پوستی مطرح است که بهتر است از این روش‌های کنترل حساسیت پوستی برای بهبود وضعیت خود استفاده کنید.

دلایل اصلی بروز حساسیت پوستی

از دیدگاه پزشکان متخصص پوست و مو، از دلایل اصلی بروز حساسیت پوست می‌توان به بروز برخی از بیماری‌های پوستی اشاره نمود. البته کاهش عملکرد سیستم ایمنی و آلرژی به بسیاری از مواد شیمیایی، غذایی، دارویی نیز در این امر دخیل می‌باشند.
با وجود این که پزشکان معتقدند استفاده از داروهای ضد التهابی و ضد حساسیتی می‌توانند در کنترل حساسیت پوستی مؤثر باشند، اما متخصصان سلامت بر این عقیده هستند که اولین قدم برای درمان و کنترل حساسیت پوستی در افراد سالم، شناختن علت بروز حساسیت پوستی است و در مرحله بعد تقویت سیستم ایمنی بدن در جهت مقابله با بروز حساسیت‌های پوستی می‌باشد.

راه‌های شناسایی و کنترل حساسیت‌های پوستی

1. در معرض زیاد قرار گرفتن در برابر نور آفتاب

در واقع آفتاب سوختگی درجه اول و دوم از عواملی هستند که باعث بروز نشانه‌های حساسیت پوستی می‌شوند. در این موارد یک راه مؤثر برای پیشگیری از حساسیت پوستی استفاده از کرم‌های ضد آفتاب و استفاده از پوشش‌های لباسی مناسب برای پیشگیری از آفتاب سوختگی می‌باشد.

2. زونای عصبی

یکی دیگر از مواردی که می‌تواند باعث بروز حساسیت های پوستی شدید در فرد شود که حتی با بروز درد و ناراحتی در اثر تماس با پوست خود را نشان می‌دهد. در این بیماری که فرد در معرض فشارهای زیاد عصبی و روحی قرار دارد، سیستم ایمنی بدن تا حد زیادی تضعیف می‌شود که یکی از عوارض این تضعیف، حساسیت پوستی است. البته خوشبختانه با درمان پزشکی این بیماری، حساسیت پوستی نیز از بین می‌رود.

3. بیماری‌های خاص سیستم ایمنی و خود ایمنی

طبیعتاً بیماری‌های سیستم ایمنی با بالا بردن حساسیت پذیری بدن در برابر تماس خود را نشان می‌دهند و یکی از این مناطق حساسیت پذیر، پوست بدن می‌باشد. بهترین راه کنترل حساسیت پوستی هم توجه و اجرای راه‌های درمان بیماری‌های سیستم اتو ایمن می‌باشد.

4. در معرض مواد شیمیایی قرار گرفتن

در برخی افراد حساس در معرض قرار گرفتن در برابر فلزات سنگین، مواد شیمیایی خاص و یا انواع رنگ‌های شیمیایی می‌توانند باعث بروز حساسیت پوستی شوند. اولین راه کنترل حساسیت پوستی ، دوری از مواد شیمیایی حساس به پوست می‌باشد و در صورتی که این امر امکان‌پذیر نبود، فرد مبتلابه حساسیت پوستی باید به طور مرتب و با استحمام پوست بدن و شستشوی آن با آب، احتمال حساسیت پوستی را کاهش دهد.

در معرض مواد شیمیایی قرار گرفتن

5. اثر مواد آلرژن غذایی بر پوست

برخی مواد غذایی مانند انواع غذاهای دریایی و یا ترکیبات رنگی مصنوعی و یا طعم‌دهنده‌های سنتتیک می‌توانند باعث افزایش بروز حساسیت در بدن شوند که یکی از نشانه‌های این عارضه بروز حساسیت پوستی است. در این موارد محدودیت مصرف این نوع مواد غذایی و مصرف بیشتر آب در طی روز از جمله روش‌های پیشگیری و کنترل حساسیت پوستی ناشی از غذا می‌باشد.

6. حساسیت دارویی

ممکن است برخی از افراد به مصرف داروهای خاصی حساسیت داشته باشند که نشانه‌های خود را به صورت عوارض پوستی بروز می‌دهند. پس ضروری است تا پزشکان در هنگام تجویز هر نوع دارویی به بیمار از حساس بودن بدن او نسبت به داروهای تجویزی کاملاً مطلع باشند.

7. میگرن

در برخی از موارد سردرد میگرنی ممکن است نشانه‌هایی مانند حساسیت پذیری پوست در اثر لمس کردن را به وجود آورد. در این موارد بهترین راه، کنترل سردرد میگرنی از طریق مصرف داروهای پزشکی مناسب و یا استفاده از راهکارهای مناسب درمانی می‌باشد.

بهترین راه کنترل حساسیت پوستی

از دیدگاه متخصصان تغذیه در بیشتر موارد حساسیت پوستی می‌تواند ناشی از کمبود برخی از ویتامین‌ها از جمله ویتامین‌های گروه B، C و E باشند که با ویتامین درمانی و مصرف بیشتر میوه‌ها و سبزی‌ها و در صورت نیاز مکمل‌های ویتامینی و مولتی‌ویتامینی می‌توان عوارض حساسیت‌های پوستی را کاهش داد. البته از این نکته نیز نباید غافل شد که همیشه مصرف زیاد آب در زمان بروز حساسیت‌های پوستی می‌تواند به‌عنوان یک عامل کمک کننده در درمان مشکل مطرح باشد.

بهترین راه کنترل حساسیت پوستی

بهترین توصیه به افراد مبتلابه حساسیت پوستی

مراجعه به یک پزشک متخصص پوست و مو و مشاوره با وی بهترین توصیه به افراد مبتلا به حساسیت پوستی می‌باشد.

© وب سایت پزشکی و سلامت دکتر سوشا

شما هم می توانید در مورد این مقاله پرسش خود را با ما به اشتراک بگذارید

برای ثبت پرسش خود لازم است ابتدا وارد حساب کاربری خود شده یا روی دکمه " افزودن پرسش جدید " کلیک کنید. همچنین پرسش شما بعد از ثبت، توسط مدیریت سایت بررسی و بعد از تاییدیه مدیریت سایت، پرسش شما نمایش داده می شود.

سلام دختر 11ماهه دارم تقریبا 2ماهه پوست صورتش قسمت گونه خشک و قرمز میشه و این حالت از 20 روز پیش تاحالا شدید تر شده .دکتر بهش پمادفلوئوسینولون و هیدروکورتیزون تجویز کرده . باتوجه به عوارض این داروها میتونم براش استفاده کنم ؟

مشاهده کامل

کارشناس وب سایت (2)
هر دوی این داروها جز داروهای کورتونی هستن..داروهای کورتونی نباید به مدت طولانی و در دفعات استفاده بشن. برای کودکان هم بیش از یکبار در روز نباید استفاده بشه اما در مدت محدود و برای بهبود حساسیت های شدید پوستی و با تجویز پزشک مصرف اونها موردی نداره..فقط دقت لازم رو داشته باشید که تنها در نواحی دچار حساسیت از این پمادها استفاده کنید و بیش از مقدار لازم به محل کرم نمالید
آیا این پاسخ برای شما مفید بود؟

با سلام وخسته نباشید،من با توجه به بیماری پمپیکوس خفیف از 12 اسفند 97 سل سپت 500 مصرف می کنم ولی متاسفانه جهت ادامه درمان در اردبیل دارو پیدا نمیشه و به پزشکم دسترسی ندارم خواستم بدونم قرص جایگزین سوپریمون 500 می تونم مصرف کنم یا خیر؟

مشاهده کامل

کارشناس وب سایت (2)
کاربر گرامی با سلام به صورت کلی میتوان گفت که این داروها عملکرد تقریبا مشابهی دارند، اما اکیدا توصیه میکنیم خودسرانه داروها را جایگزین نکنید. حتما با یک پزشک ارتباط برقرار کنید و با مشورت دارو را تعویض کنید.
آیا این پاسخ برای شما مفید بود؟

با سلام من بدنم خارش داره. خارش دائمی نیست .ممکنه موقع خواب بیشتر شه یا نشستن تو محل کارم بیشتر میشه . خارش کم و کوتاه اما جاهای مختلف مثلا بدون وقفه یهو ارنج گوش پیشونی ابرو ساق پا پشت دست میخاره و میخارونم . گاهی ام انگار یه چیزی مورچه ای حرکت میکنه رو دستم میخاره. در کل نگرانم .ممنون راهنماییم کنید. ولی خارش دايم نیست هر روز هست اما مداوم نیست شغلم ترشی و سوسیس کالباسه .گاهی پشت دستم دقیقا نقطه خاصی میخاره. انقدری که یهو یه جوشای برامده و سفیدی میزنه و بعدش میره .خارشام با وازلین بهتر میشه. ممنون میشم راهنماییم کنید

مشاهده کامل

کارشناس وب سایت (2)
کاربر گرامی با سلام اینکه شما حس میکنید حشرات روی پوستتان در حال حرکت هستند و در برخی نقاط نیز خارش دارید، بیشتر جنبه ذهنی دارد. بسیاری از افراد دچار این مشکل هستند و برای درمان آن به روانشناس مراجعه میکنند تا علت توسط ایشان ریشه یابی شود. اما شایع ترین علت آن استرس در افراد است. با این وجود اگر شما حس میکنید که علت این مشکلات حساسیت به مواد موجود در محل کار شما است، توصیه میکنیم مدتی از دستکش در حین کار خود استفاده کنید وببینید آیا این علائم بهتر میشوند یا خیر. اگر تماس پوستی با این مواد نداشتید و همچنان علائم پابرجا بود، به پزشک عمومی یا روانشناس مراجعه نمایید. مطالعه مقاله بالا نیز به شما کمک میکند شرایط خاص پوستی را بهتر بشناسید.
آیا این پاسخ برای شما مفید بود؟

سلام من گونه هام به صورت ارثی سرخ است میخواستم ببینم راه درمان داره ؛ممنون میشم جواب بدین؟؟؟

مشاهده کامل

کارشناس وب سایت (2)
با سلام شما چون به صورت ارثی گونه ها تون سرخ هستش باید سعی کنید از آب گرم ، نور آفتاب و گرمای مستقیم دوری کنید ، به مدت دو هفته هم از عرق کاسنی استفاده کنید و شب ها قبل خواب به مدت ۵ دقیقه پوست خیار روی پوست خود گذاشته و بعد با آب سرد بشورین
آیا این پاسخ برای شما مفید بود؟

سلام خسته نباشید. سوالم این بود که من دوهفته پیش پام پیچ خورده ودر رفتگی وضرب دیدگی داشت. دکتر گفت روغن سیاه دانه به پام بزنم و نایلون پیچیده و باند ببندم. الان روی پام حساسیت آورده و تورم و خارش شدید و دون های قرمز پاشیده. رفتم دکتر عمومی بهم پماد کلوبتازول و لوسین کالامین داد. یک روز استفاده کردم. فعلاً خارش و قرمزی پوست رو دارم. خواستم ببینم که باید به دکتر پوست مراجعه کنم یا اینکه بعد از استفاده چند روز از این داروها بهبود پیدا میکنه پام روی پام از ساق پایین تره. ممنون میشم از راهنمایی تون

مشاهده کامل

کارشناس وب سایت (2)
با سلام معمولا حساسیت هایی مثل شرایطی که برای شما پیش آمده با پمادهایی مثل کالامین رفع میشوند. مصرف پماد را تا دو هفته ادامه دهید تا علائم حساسیت بهبود پیدا کند. اگر همچنان علائم حساسیت باقی ماند، به پزشک متخصص پوست مراجعه نمایید.
آیا این پاسخ برای شما مفید بود؟
مقالات پیشنهادی
ویدئوها
ویدئوهای بیشتر