چگونه با تغذیه مناسب از سفید شدن موها پیشگیری نماییم؟

مجله پزشکی و سلامت
0 نظر | مدت زمان خواندن مقاله: 4 دقیقه
درخصوص این مطلب سوال دارید؟
چگونه با تغذیه مناسب از سفید شدن موها پیشگیری نماییم؟

علت طبیعی سفید شدن موها

مجله سلامت : وجود رنگدانه‌هایی به نام ملانین در سلول‌های مو، مسئول رنگی شدن مو هستند. در واقع تجمع این رنگدانه‌ها در مو باعث می‌شود تا رنگ موی افراد در طیفی از مشکی تا بور و نهایتاً خاکستری و سفید قابل مشاهده باشد. علت اصلی سفید شدن موها به خاطر عدم وجود رنگدانه ملانین در سلول‌های مو می‌باشد. با گذر عمر ممکن است برخی از سلول‌های مو، رنگدانه ملانین خود را از دست بدهند. به همین دلیل مو بدون رنگ (و سفید) رشد می‌کند و موهای سفیدی در بین موهای رنگی فرد ظاهر می‌شود. البته با بالا رفتن سن تعداد تارهای مویی که این مشکل را دارند، بیشتر خواهد شد. به همین دلیل در بسیاری از موارد، سفید شدن موها را یکی از نشانه‌های مسن شدن انسان‌ها می‌دانند. اما همیشه این موضوع صحیح نیست و برخی موارد، افراد در دوران جوانی نیز در سر خود شاهد موهای سفیدی می‌شوند که در این موارد باید علت به وجود آمدن این موهای سفید تشخیص و سپس درمان شود.

علت طبیعی سفید شدن موها

علل سفید شدن موها در دوران جوانی

سفید شدن موها زودتر از 40 سالگی ، دو علت دارد. یکی، کمبود املاح، ویتامین‌ها و پروتئین تغذیه کننده مو و دیگری سابقه فامیلی و ژنتیک که البته با تغذیه مناسب می‌توان بر هر دو عامل غلبه کرد.

چه مواد غذایی می‌توانند باعث به تعویق افتادن سفیدی موها شوند؟

جلوگیری از سفید شدن موها با مواد غذایی حاوی ویتامین B

برخی محققان علوم تغذیه معتقدند که مصرف منابع غذایی حاوی تیامین یا ویتامین B مانند جوانه عدس،جوانه ماش در صورتی که هر روز همراه با سالاد مصرف شوند، می‌توانند در پیشگیری از سفید شدن موها مؤثر باشند.

گوشت ماهی و بوقلمون برای پیشگیری از سفید شدن موها

در ضمن مصرف گوشت ماهی و بوقلمون نیز به دلیل دارا بودن اسیدهای آمینه ضروری مو به همراه اسید چرب امگا3 و منیزیم می‌توانند از سفید شدن موها جلوگیری نمایند.

گوشت ماهی و بوقلمون برای پیشگیری از سفید شدن موها

قرص مخمر آبجو

برخی متخصصان تغذیه معتقدند که مصرف قرص مخمر آبجو، البته طبق دستور پزشک می‌تواند در کنترل سفید شدن مو مؤثر باشد. چون که حاوی منبع غنی از ویتامین‌های گروه B می‌باشد و این ویتامین‌ها می‌توانند از سفید شدن موها پیشگیری نمایند.

پیشگیری از سفید شدن موها با مصرف سبوس برنج و گندم (ویتامین B1)

سبوس برنج و گندم نیز،در صورتی که به طور روزانه همراه غذا مصرف شوند، می‌توانند در پیشگیری از سفیدی مو مؤثر باشند. چون که سبوس برنج و گندم حاوی تیامین (ویتامین B1) لازم ،جهت حفظ رنگدانه‌های مو می‌باشند. بهترین توصیه برای مصرف سبوس‌ها آن است که سبوس را در هنگام خوردن غذا روی غذا بپاشید. چون که دم کردن سبوس و حرارت دادن آن میزان تیامین آن را کاهش می‌دهد. البته مصرف برنج قهوه‌ای و ماکارونی غنی شده با ویتامین B1 نیز سبب حفظ رنگدانه‌های مو می‌شود. جایگزین کردن نان‌های سبوس‌دار مانند نان جو یا چاودار نیز به پیشگیری از سفید شدن مو کمک می‌کنند.

مصرف آجیل و پیشگیری از سفید شدن موها

مصرف روزانه انواع آجیل به جای تنقلات حاوی قند و شکر یا بیسکویت نیز تا حدی به عنوان عامل مهارکننده سفید شدن موها مطرح می‌باشد.

مصرف آب و پیشگیری از سفید شدن موها

مصرف آب با توجه به وزن بدن، به دلیل کمک به دفع مواد زائد از بدن، سبب حفظ رنگدانه ملانین می‌شود. بدن شما به ازای هر کیلوگرم وزن به 30 میلی لیتر آب نیاز دارد. به‌طور مثال یک فرد 60 کیلویی به 1800 سی سی آب نیاز دارد.

مصرف آب و پیشگیری از سفید شدن موها

خواب کافی برای پیشگیری از سفید شدن مو

تحقیقات جدید نشان می‌دهند که ترشح هورمون‌هایی مانند ملاتونین و هورمون رشد (هورمون‌های مؤثر در سلامت مو) تنها،زمان خواب و در تاریکی (ساعت 3-12 شب) بیشترین ترشح را خواهند داشت. پس برای پیشگیری از سفید شدن موها حتماً یک خواب 8 ساعته آرام داشته باشید.

فروش اینترنتی لوازم آرایشی و بهداشتی

پیشنهاد خرید محصولات مراقبت از مو

پیشنهاد می کنیم حتماً از فروشگاه اینترنتی دکتر سوشا دیدن فرمائید. خرید اینترنتی محصولات آرایشی و بهداشتی از بهترین برند های خارجی و ایرانی با بهترین قیمت ☀ با ضمانت اصل بودن کالا ☀ دارای تاییدیه وزارت بهداشت ایران و نشان سیب سلامت.

 


مقالات پیشنهادی دکتر سوشا : 

© سایت اطلاعات پزشکی دکتر سوشا

شما هم می توانید در مورد این مقاله پرسش خود را با ما به اشتراک بگذارید

برای ثبت پرسش خود لازم است ابتدا وارد حساب کاربری خود شده یا روی دکمه " افزودن پرسش جدید " کلیک کنید. همچنین پرسش شما بعد از ثبت، توسط مدیریت سایت بررسی و بعد از تاییدیه مدیریت سایت، پرسش شما نمایش داده می شود.
هیچ پرسشی در رابطه با این مقاله مطرح نشده است. چنانچه پرسشی دارید، آن را با کاربران و پزشکان سایت مطرح نمایید.
مقالات پیشنهادی
ویدئوها
ویدئوهای بیشتر