خداحافظی با پانیک؛ (درمان سریع پانیک بدون دارو با 20 تکنیک)

مجله پزشکی و سلامت
1 نظر | مدت زمان خواندن مقاله: 9 دقیقه
درخصوص این مطلب سوال دارید؟
خداحافظی با پانیک؛ (درمان سریع پانیک بدون دارو با 20 تکنیک)

چکیده مطلب 

بیماری پانیک نوعی اختلال اضطرابی است. این بیماری سن خاصی ندارد و می‌تواند هر لحظه‌ای از روز بروز پیدا کند، بدون این که فرد بر روی آن کنترلی داشته باشد. شاید شما از آن دسته افرادی باشید که نتوانید به سادگی از داروهای درمان پانیک استفاده کنید. در این مقاله ما به شما توضیح می‌دهیم درمان قطعی پانیک بدون دارو چگونه ممکن است، پس با ما تا انتهای مقاله همراه باشید.

بیماری پانیک (وحشت) چیست؟

در طی اختلال پانیک افراد دچار استرس شدید و افزایش ضربان قلب می‌شوند، حس می‌کنند حال جسمی‌شان بسیار به هم ریخته است و در حال مرگ هستند. استرس و اضطراب شدید مهم‌ترین عوامل مسبب حمله پانیک هستند. راهکارهایی برای کنترل تصورات واهی و درمان بیماری پانیک بدون دارو وجود دارد ، که در ادامه مطلب به آن‌ها اشاره می‌کنیم. هرکسی که تا به حال حمله پانیک را تجربه کرده باشد، می‌داند که قبل از آن هیچ تصوری از آن احساسی که طی حمله پانیک به او دست داده است، نداشته است.

بسیاری از افراد وجود دارند که طی این حمله به اورژانس می‌روند زیرا ترس سکته قلبی تمام وجودشان را گرفته و حس می‌کنند که قلبشان درست‌کار نمی‌کند. در واقع نشانگان فیزیولوژیک بیماری آن‌قدر در این افراد حاد است که نمی‌توانند باور کنند که ذهن آشفته و تصوراتشان این بلا را سرشان درمی‌آورد و هر بار طی حمله پانیک به اورژانس مراجعه می‌کنند، در حالی که فقط وحشت و تصورات آن‌ها باعث حمله پانیک و نشانگان بیماری‌شان می‌شود.

از مرجع پزشکی و سلامت دکتر سوشا حتماً بخوانید : درمان پانیک با گیاهان دارویی

یک پیشنهاد رایگان به کاربران : در صورتی که سوالی دارید، می‌توانید به بخش مشاوره پزشکی آنلاین سایت پزشکی دکتر سوشا مراجعه کرده و سؤالات خود را مطرح نمایید. 

موثرترین دارو برای پانیک

موثرترین دارو برای پانیک

تکنیک اول: درمان پانیک با تنفس عمیق

هر تکنیک آرام‌بخش می‌تواند به کاهش استرس و اضطراب کمک کند و برای درمان پانیک بدون دارو مؤثر باشد. تنفس عمیق یک درمان سریع پانیک است. قدرت فوق‌العاده این تکنیک اثبات‌شده است و در عین حال که عضلات شکم را آرام می‌کند، کل سیستم عصبی را نیز آرام می‌کند. در واقع با تحریک عصب واگ این کار را انجام می‌دهد زیرا این عصب آنزیم‌های ضد استرس و هورمون‌های آرام‌بخش مثل استیل کولین ، پرولاکتین ، وازوپرسین ، و اکسی توسین تولید می‌کند که می‌تواند در درمان اختلال پانیک بدون دارو نقش داشته باشد.

درمان سریع پانیک

تکنیک دوم: درمان پانیک با پاشیدن آب به صورت

آیا تابه‌حال متوجه شدید که وقتی آب به‌صورت خود می‌پاشید، تا چه حد حال و اوضاع روحی شما عوض می‌شود؟؟ تحقیقات نشان می‌دهد که غوطه‌ور کردن صورت در آب سرد با تحریک سیستم پاراسمپاتیک تغییرات فیزیولوژیکی در بدن ایجاد می‌کنند. آب سرد به‌سرعت عصب واگ (دوست آرام‌بخش) را تحریک می‌کند و ضربان قلب را پایین می‌آورد درحالی‌که دستگاه گوارش و سیستم ایمنی بدن را فعال می‌کند. ظاهراً ناحیه پشت چشم ناحیه قدرتمند برای تحریک عصب واگ است.

درمان سریع پانیک

تکنیک سوم: درمان پانیک با حمام نمک سولفات منیزیم 

فرو بردن تمام بدن در یک حمام نمک فرنگی احتمالاً پاسخ استرس شما را برعکس می‌کند و یکی از راه‌های درمان پانیک بدون دارو است. نمک منیزیم سولفات یک ترکیب معدنی حاوی منیزیم ، گوگرد و اکسیژن است. با توجه به مطالعه‌ای در سال ۲۰۱۲ کمبود منیزیم استرس را القا می‌کند. زمانی که در یک حمام آب گرم از آن استفاده کنید، باعث می‌شود که منیزیم به‌راحتی توسط پوست جذب شود که باعث احساس آرامش و تمدد اعصاب می‌شود.

درمان پانیک بدون دارو با طب سنتی

تکنیک چهارم: درمان پانیک با ماساژ پوست سر

ماساژ باعث تغییر بیوشیمیایی در فرد می‌شود. ماساژ درمانی سطح کورتیزول را تا ۳۱ درصد کاهش و دوپامین و سروتونین را به ترتیب ۲۸ و ۳۱ درصد افزایش می‌دهد. ماساژ پوست سر بسیار مفید است زیرا گردش خون مغز را زیاد و تنش عضلانی پشت سر و گردن را کاهش می‌دهد. کاهش استرس‌های روانی و افزایش هوشیاری نیز از دیگر فواید ماساژ پوست سر است و به درمان پانیک بدون دارو کمک می‌کند.

درمان قطعی پانیک

تکنیک پنجم: درمان پانیک با لرزش 

تکان دادن بدن یک ورزش ساده عصبی و راهی برای درمان پانیک بدون دارو است که باعث کاهش ترس و تقویت اعصاب می‌شود.

درمان پانیک با لرزش

تکنیک ششم: درمان پانیک با دعا و راز و نیاز 

اعتقادات مذهبی و ایمان به خدا می‌تواند به شما آرامش دهد. راز و نیاز ، سیستم عصبی پاراسمپاتیک را تحریک و شما را آرام می‌کند. در بیشتر ادیان جهان دانه‌های تسبیح و ذکر گفتن با آن‌ها را از عواملی می‌دانند که آرامش را به ارمغان می‌آورند.

درمان پانیک با عتقادات مذهبی و ایمان

تکنیک هفتم: درمان پانیک با دادن شکل خرگوش به بدن 

در حالت عادی کلاس‌ یوگا در هنگام استرس و نگرانی برای حفظ آرامش بسیار مفید است اما بسیاری از افراد با کارها و مسئولیت‌های سختی که دارند، نمی‌توانند به کلاس یوگا بروند. اما اگر حتی یک دقیقه می‌توانید بدون مشغله باشید، حتماً حالت خرگوش را به بدنتان بدهید ، بدن خود را در همان حالت به جلو و عقب بکشید و چند دقیقه به شکل خرگوش بمانید. این حالت بدن به شما در درمان پانیک بدون دارو کمک می‌کند و افسردگی و اضطراب شما را کاهش می‌دهد.

درمان قطعی پانیک بدون دارو با دادن شکل خرگوش به بدن

تکنیک هشتم: درمان پانیک با استفاده از صوت

درمان‌های صوتی در واقع امواج با فرکانس پایین هستند که روی خلق‌وخو فرد تأثیر می‌گذارد و درد را کاهش می‌دهد. مطالعات اخیر نشان داده است که درمان‌های صوتی ، به‌طور قابل‌توجهی می‌تواند به کاهش اضطراب طول عمل جراحی آب مروارید و حتی علائم بیش فعالی در کودکان و نوجوانان کمک کند. استفاده از این تکنیک همچنین به کاهش استرس و اضطراب کمک می‌کند که در نتیجه از وقوع حمله پانیک جلوگیری می‌شود.

درمان قطعی پانیک با امواج صوتی

تکنیک نهم: درمان پانیک با گرم کردن دستان 

آیا می‌دانید در مواقعی که دچار استرس می‌شویم ، دستانمان سرد می‌شوند؟ این به دلیل این است که خون مناطق در تنش را تغذیه و خون‌رسانی می‌کند. گرم کردن دست، به استرس پاسخ معکوس می‌دهد و پاسخ پاراسمپاتیک را تحریک می‌کند که باعث آرامش می‌شود. تعدادی از مطالعات نشان می‌دهد که گرم کردن دست، فشارخون را کاهش می‌دهد. پس در مواقع پرتنش ، می‌توانید تکنیک‌هایی مانند نشستن در مقابل آتش را استفاده کنید که دستتان گرم شود و آرامش بر شما غالب شود. این تکنیک‌ها مؤثرترین روش‌ها برای درمان حملات پانیک بدون دارو هستند.

درمان حملات پانیک با گرما

تکنیک دهم: درمان پانیک با خوردن شکلات تلخ 

یک روش آسان برای درمان غذایی پانیک این است که شکلات تلخ زیاد بخورید. همان‌طور که قبلاً گفتیم، منیزیم دوست آرام‌بخش ما است. تنها مواد غذایی که میزان زیادی منیزیم دارند، دانه کدو و کدوحلوایی است، اما شکلات تلخ بالاترین غلظت منیزیم را دارد که از این لحاظ آرام‌بخش است و همچنین حاوی مقادیر زیادی از تریپتوفان (یک اسیدآمینه که به‌عنوان پیش ساز سروتونین است) و تئوبرومین است، که این ترکیبات خلق را بالا می‌برند و آرامش را به ارمغان می‌آورند.

درمان غذایی پانیک با شکلات

تکنیک یازدهم: درمان پانیک با ویتامین B6 و آهن

برای درمان پنیک بدون دارو حتماً از ویتامین B6 و آهن استفاده کنید. ویتامین B6 و آهن نقش مهمی در تنظیم تولید سروتونین در بدن ایفا می‌کنند. سطوح نرمال هورمون سروتونین که تحت عنوان “هورمون خوشبختی” نیز شناخته می‌شود، می‌تواند به شما کمک کند تا افکار منفی را کنار بگذارید و بهتر با مشکلات رو به رو شوید.

پیشنهاد می‌کنیم مقاله ” درمان پانیک با هیپنوتیزم یا خواب مصنوعی ” را نیز در وب سایت پزشکی و سلامت دکتر سوشا بخوانید. برای دریافت مشاوره پزشکی رایگان سؤالات خود را در بخش مشاوره پزشکی دکتر سوشا ثبت کنید.

درمان غذایی پانیک با ویتامین b و آهن

تکنیک دوازدهم : درمان پانیک با تنفس دیافراگمی 

برای درمان پانیک بدون دارو به جای اینکه فقط تنفس عمیق بکشید، می‌توانید از تنفس دیافراگمی هم کمک بگیرید. در این نوع تنفس هنگام دم و بازدم، به جای قفسه سینه، شکمتان به سمت بالا و پایین حرکت می‌کند. خصوصاً اگر در حین تنفس، تصور کنید که در معده خود یک بالن دارید که در حال باد شدن است. سعی کنید هوای دم را در عرض سه ثانیه داخل بکشید و در عرض ۴ ثانیه خارج کنید.

درمان حملات پانیک با تنفس عمیق

تکنیک سیزدهم: درمان پانیک با ریلکس کردن عضلات

یک تاکتیک مفید دیگر برای درمان پانیک بدون دارو ، آرامش عضلانی پیشرفته است که در آن عضلات بدن را به ترتیب و به صورت مجزا منقبض و ریلکس می‌کنید. شما می‌توانید از انگشتان پا شروع کنید و به سمت بالا حرکت کنید. هر گروه عضلاتتان را برای چند ثانیه منقبض کنید و سپس در مدت ۳۰ ثانیه آن را آرام کنید. هیچ‌گاه ریلکسیشن را نیمه‌کاره رها نکنید و سعی کنید تا زمانی که برای همه عضلاتتان این کار را انجام نداده‌اید، ادامه دهید.

درمان بیماری پانیک با ریلکس کردن بدن

تکنیک چهاردهم : قرار نیست بمیرید!

حمله پانیک یک پاسخ از سوی سیستم عصبی سمپاتیک است و به زودی عبور می‌کند. شاید مهم‌ترین گام در درمان پانیک بدون دارو این باشد که بدانید، هنگام وقوع یک حمله پانیک شما دچار هیچ عارضه‌ای نخواهید شد و قرار نیست بمیرید. به خودتان یادآوری کنید علائمی که در حال تجربه آن هستید، مرتبط با یک حمله پانیک گذراست، کاملاً طبیعی است و هیچ خطری برای شما به همراه نخواهد داشت.

هرگز علائمتان را انکار نکنید، سعی کنید به آن‌ها اقرار کنید تا در هنگام مواجهه با آن‌ها احساس بهتری داشته باشید. یکی از بزرگ‌ترین عللی که حملات افراد مبتلا به پانیک ، تشدید می‌گردد این است که همیشه در هراس وقوع حملات هستند و گاهی به دلیل ترس از وقوع حملات پانیک ، علائمشان را انکار می‌کنند.

درمان بیماری پانیک و خداحافظی با پانیک

تکنیک پانزدهم : درمان پانیک با مصرف کافئین 

نوشیدن یا خوردن غذاهای حاوی کافئین می‌تواند موجب اضطراب شما شود. علت آن است که کافئین محرک سیستم عصبی مرکزی است. مصرف بیش‌ازحد کافئین می‌تواند اضطراب و حملات پانیک را افزایش دهد، زیرا پاسخ‌های “مبارزه یا پرواز” را در شما تحریک می‌کند. بنابراین محدود کردن مصرف کافئین یک راه ساده برای کاهش سطح اضطراب و درمان پانیک بدون دارو است. از تمام منابع حاوی کافئین که ممکن است در رژیم غذایی شما باشد نظیر نوشابه، شکلات، چای و بعضی از داروها مثل اکدسیرین (Excedrin) یا میدول (Midol)، آگاه باشید.

درمان بیماری پانیک با مصرف کافین

تکنیک شانزدهم : درمان پانیک با چای بابونه

اخیراً تحقیقات بالینی و آزمایشگاهی مشخص کرده‌اند که بابونه نه‌تنها آرامش‌بخش است، بلکه می‌تواند به طور قابل توجهی باعث کاهش اضطراب، حملات پانیک و حتی مبارزه با افسردگی شود. هنگامی که به خصوص احساس اضطراب می‌کنید، چهار چای بابونه کیسه‌ای را در آب گرم قرار دهید. پس از پنج دقیقه، آن را به آرامی بنوشید.

گیاهانی برای آرامش اعصاب وجود دارند که به کمک آن‌ها می‌توان پانیک را بهبود بخشید. اگر مایل هستید از ” بهترین داروی گیاهی برای آرامش اعصاب ” آگاه شوید، این مقاله را از مجله سلامتی دکتر سوشا مطالعه نمایید.

راه درمان پانیک با گیاهان دارویی و چای بابونه

تکنیک هفدهم : درمان پانیک با شوخی کردن

یکی از راه‌های مؤثر برای درمان پانیک بدون دارو این است که خودتان را با تفریحات سرگرم‌کننده و شاد مشغول کنید. مثلاً به تماشای یک استندآپ کمدی مورد علاقه خود بپردازید. حتی می‌توانید با فردی که شما را شاد می‌کند قرار بگذارید. همراه یک دوست یا به تنهایی به دیدن یک تئاتر کمدی بروید و یا یک فیلم کمدی برای خود پخش کنید. بسیار مهم است که بتوانید بخندید، این فریب بسیار مؤثری برای مغز  است که می‌گوید: ” شرایط در حال حاضر بسیار عالی است. “

راه درمان پانیک با شوخی کردن

تکنیک هجدهم : درمان پانیک با رنگ‌ آمیزی 

طرفداران رنگ‌آمیزی توضیح می‌دهند که فعالیت رنگ‌آمیزی باعث می‌شود که آن‌ها احساس آرامش و شادی زیادی را تجربه کنند. به علاوه در طول رنگ‌آمیزی جهت ذهن به خوبی تغییر می‌کند و باعث می‌شود که روی عوامل ایجادکننده اضطراب‌های خود متمرکز نباشید. شاید برایتان جالب باشد که بدانید تمام سرگرمی‌های هنری و صنایع دستی، قدرت تمرکز مغز را به نحوی شبیه به مدیتیشن منحرف می‌کند.

راههای درمان پانیک با رنگ آمیزی

تکنیک نوزدهم : درمان پانیک با ورزش منظم

مطالعات نشان می‌دهد که ارتباط مستقیمی بین ورزش و پانیک وجود دارد و ۲۰ دقیقه تمرین روزانه برای کاهش علائم اضطراب لازم است. ورزش کردن علاوه بر اینکه باعث می‌شود احساس بهتری نسبت به خود داشته باشید، بدنتان را از هورمون اندورفین سرشار می‌کند. اندورفین باعث شادی و نشاط شما می‌شود. برخی از محققان حتی معتقدند که افزایش گرمای بدن در نتیجه ورزش، ممکن است مدارهای عصبی که روی خلق‌وخو و عملکرد شناختی مغز مؤثرند، نظیر انتقال‌دهنده عصبی سروتونین را کنترل می‌کنند. محققان معتقدند که ورزش منظم می‌تواند خلق‌وخوی شما را بهبود دهد، آرامشتان را افزایش و اضطرابتان را کاهش دهد.

راه های درمان پانیک با ورزش

تکنیک بیستم : درمان پانیک با اعتماد به نفس 

در صورتی که شخصیت منفعلی داشته باشید، ترس‌های ناشی از حملات پانیک بیشتر بر شما غلبه خواهد کرد. بی‌شک می‌توان گفت که داشتن اعتماد به نفس و صلابت شخصیتی یکی مهم‌ترین از راه‌های درمان پانیک بدون دارو است که جایگزینی ندارد. اعتماد به نفس به شما کمک می‌کند که از وقوع حملات پانیک پیشگیری کنید و در صورت وقوع، آن را به خوبی مدیریت کنید. همیشه در ذهن داشته باشید که شما مالک جسمتان هستید و هیچ‌کس و هیچ چیزی نمی‌تواند  برای شما تصمیم بگیرد.

راه های درمان پانیک با اعتماد نفس بالا

نتیجه گیری:

بیماری پانیک را می‌توان با دارو درمان کرد، اما روش‌های ساده‌تری هم برای کنترل این مشکل وجود دارند. بهترین روش‌ها برای درمان این می‌توان از تنفس عمیق،  زدن آب به صورت و انجام فعالیت‌های آرامش‌بخش هستند.


منبع مقاله :

تهیه و ترجمه : سایت سلامت دکتر سوشا

شما هم می توانید در مورد این مقاله پرسش خود را با ما به اشتراک بگذارید

برای ثبت پرسش خود لازم است ابتدا وارد حساب کاربری خود شده یا روی دکمه " افزودن پرسش جدید " کلیک کنید. همچنین پرسش شما بعد از ثبت، توسط مدیریت سایت بررسی و بعد از تاییدیه مدیریت سایت، پرسش شما نمایش داده می شود.

باسلام . روانپزشک تشخیص حملات پانیک رو دادن و داروی الپروزولاک و سرترالین تجویز کردن میخاستم بدونم با توجه به عوارض این داروها بدون دارو میتونم درمان باشم البته هیچ درمان غیردارویی در نظر نگرفتن برای من با توجه به اینکه اصرار به درمان بدون دارو دارم ایا راهیی هست لطفا راهنمایی کنید. با سپاس

مشاهده کامل

کارشناس وب سایت (2)
با سلام حمله پانیک منشا کاملا روانی دارد و درمان آن به روش های غیر دارویی به مقدار بسیار کمی قابل انجام است. در واقع با استفاده از روش های غیر دارویی تنها میتوان کمی از شدت علائم کم کرد و یا در مواقع خاص بروز حملات آنها را کنترل کرد، اما به هیچ وجه به صورت کامل قابل درمان نخواهند بود. اگر بیماری شما وخیم نیست، میتوانید با استفاده از روش هایی که در مقاله بالا امده است آن را کنترل نمایید. اما اگر مشکل شما در حدی است که باعث ایجاد اختلال در فعالیت های روزانه تان میشود، بهترین گزینه مصرف داروها است. یک روش غیردارویی دیگر برای درمان پانیک روانکاوی است. طی جلسات مشاوره، روانکاو شما میتواند علل اصلی مشکلات را ریشه یابی کند و در رفع آنها بکوشد. در صورتی که برای انجام هر یک از این موارد تصمیم میگیرید، لازم است حتما درباره تصمیم خود با پزشک معالج مشاوره نمایید. به هیچ وجه مصرف قرص ها را یکباره و سرخود قطع نکنید. حتما مقاله بالا را برای آشنایی با روش های ساده مقابله با پانیک مطالعه نمایید.
آیا این پاسخ برای شما مفید بود؟

سلام من دختر30 ساله هستم مجردم .مشکل من تیک هست . من از بچگی این مشکل رو داشتم فقط تو چشمام بود.
الان میبینم به شونه هام هم سرایت کرده. به نظر شما باید چکار کنم . و جدیدن توهم و ترس ….. خیلی اذیتم میکنه .

مشاهده کامل

کاربر گرامی بنده حدود 3ساله با این بیماری درگیرم اما جای نگرانی نیست
آیا این پاسخ برای شما مفید بود؟
کارشناس وب سایت (2)
کاربر گرامی سلام، شایع ترین عامل در بروز تیک، فشارهای عصبی و عوامل استرس زا هستند. توصیه ما به شما این است که ابتدا خودتان سعی نمایید استرس هایتان را شناسایی و کاهش دهید. مقالات زیر به شما کمک میکنند. آیا استرس هایتان را می‌شناسید؟ استرس های خود را مدیریت کنید کاهش بروز استرس با تغذیه مناسب اگر مشکل شما همچنان پابرجا ماند، میتوانید از یک روانشناس کمک بگیرید تا منشا مشکل شما را شناسایی کند.
آیا این پاسخ برای شما مفید بود؟
مقالات پیشنهادی
ویدئوها
ویدئوهای بیشتر