یخ زدگی مغز هنگام خوردن خوراکی های سرد

اخبار سلامت
0 نظر | مدت زمان خواندن مقاله: 2 دقیقه
درخصوص این مطلب سوال دارید؟
یخ زدگی مغز هنگام خوردن خوراکی های سرد

تجربه یخ زدگی مغز ، تجربه‌ای دردناک

اخبار سلامتبستنی، فالوده و یا هر تنقلات منجمد دیگری نه تنها سرشار از کالری هستند، بلکه گاهی عوارض دردناک و غیر معمولی را در فرد ایجاد می‌کنند. حتماً هر یک از شما یک بار هم که شده، تجربه یخ زدگی مغز را هنگام خوردن بستنی داشته‌اید. این تجربه بسیار دردناک و نادر است و به آن یخ زدگی مغز ، سرد شدن مغز، یخ زدن مغز ، سردرد محرک سرد، گانگلیون اسفنوپالاتین (نام علمی) و تیر کشیدن مغز می‌گویند. این اتفاق معمولاً زمانی می‌افتد که چیز سردی را سریع بخورید. دکتر دواین گادوین (دکترای عصب شناسی) به تازگی راجع به یخ زدن مغز می‌گوید: از آنجایی که این اتفاق با میخ کوب شدن و توقف عملکرد مغز همراه نیست، در نتیجه یخ زدن مغز، نام بی مسمی برای این اتفاق است، اما این نام تنها اصطلاحی برای توضیح تغییر دما و سرد شدن مغز است.

یخ زدگی مغز چیست؟

در واقع اتفاقی که در اثر خوردن یک خوراکی سرد، می‌افتد، انجماد یا یخ زدن مغز نیست، بلکه تغییر در درجه حرارت شریان‌های نزدیکی کام (سقف دهان) است که وارد مغز می‌شوند و مقصر یخ زدگی مغز هستند. به طور خلاصه، زمانی که خوراکی بسیار سردی می‌خورید، در شریان‌های عبوری از سقف دهان شما، تغییرات دمایی ایجاد می‌شود و این عروق خونی بسیار سرد می‌شوند و وارد مغز می‌شوند، در نتیجه مغز شما تیر می‌کشد یا به اصطلاح دیگر دچار یخ زدگی مغز می‌شوید.

یخ زدن مغز تأثیری بر روی مغز نمی‌گذارد

گادوین، استاد دانشگاه و رئیس برنامه‌های تحصیلات تکمیلی پزشکی در دانشگاه ویک فارست است و راجع به یخ زدگی مغز می‌گوید:”بین عروق خونی که در مغز وجود دارند و آن‌هایی که در خارج از مغز و پوشش بیرونی آن هستند، تفاوتی وجود دارد و تغییرات در درجه حرارت رگ‌های خونی داخل مغز هیچ تأثیری غیر از خنک کردن مغز ندارند و راجع به یخ زدن مغز نباید نگران باشید، زیرا این اتفاق تأثیری بر روی مغز ندارد ، بلکه احساس یخ زدگی مغز ، فقط به این خاطر است که مغز گیرنده درد ندارد و تغییر دمای ناگهانی رگ‌های خونی داخل مغز را به این صورت بروز می‌دهد.

چگونه یخ زدگی مغز را سریع‌تر برطرف کنید؟

اگر چه احساس یخ زدگی مغز در اثر خوردن خوراکی‌های سرد، بسیار دردناک و زننده است، اما کوتاه مدت می‌باشد و به سرعت بر طرف می‌شود. برای اینکه هر چه سریع‌تر یخ زدن مغزتان را برطرف کنید، می‌توانید این چند راهکار را به کار بگیرید:

• زبان خود را به سقف دهانتان فشار دهید تا سقف دهان و عروق خونی این ناحیه سریع‌تر گرم شود
• جلوی بینی و دهان خود را بگیرید و نفس بکشید تا هوای دهانتان گرم شود و عروق خونی سقف دهانتان گرم شده و یخ زدگی مغز شما سریع‌تر برطرف شود.
• خوراکی‌های سرد را آرام‌تر بخوری تا عرق خونی سقف دهانتان به یک‌دفعه سرد نشود.

© سایت پزشکی و سلامت دکتر سوشا

شما هم می توانید در مورد این پرسش خود را با ما به اشتراک بگذارید

برای ثبت پرسش خود لازم است ابتدا وارد حساب کاربری خود شده یا روی دکمه " افزودن پرسش جدید " کلیک کنید. همچنین پرسش شما بعد از ثبت، توسط مدیریت سایت بررسی و بعد از تاییدیه مدیریت سایت، پرسش شما نمایش داده می شود.
هیچ پرسشی در رابطه با این مطرح نشده است. چنانچه پرسشی دارید، آن را با کاربران و پزشکان سایت مطرح نمایید.
اخبار پیشنهادی
ویدئوها
ویدئوهای بیشتر